Werk & Studie alle pijlers

werken bij de politie (organisatie)

19-10-2018 20:13 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas bij de politie gaan kijken voor een baan. Niet als agent (niet op straat) maar als arrestantenbegeleider. Niveau is onder mijn niveau. Maar ze hebben me bij de politie vertelt dat ik dat als opstap moet gebruiken. Eenmaal binnen is binnen nl. Heeft iemand ervaring met het werken bij de politie als je bv wilt switchen na verloop van tijd of dat makkelijk kan. En wat zijn de plussen en minnen van werken bij de politie voor jullie?
robine1977 wijzigde dit bericht op 21-10-2018 22:03
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn algemene advies: wees voorzichtig met wat mensen je beloven op dat gebied. Er is een enorm tekort aan arbeidskrachten en bedrijven hebben er alle baat bij om mensen binnen te krijgen. Ik zeg niet dat iemand ter kwader trouw is, maar een functie onder je niveau aannemen "en dan later wel doorgroeien" lijkt me een zwaktebod in de huidige economische situatie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt stampertje. Ik zelf heb een compleet andere mbo 4 studie gedaan en heb ook geen opleiding voor politie. Dus ben nog groen in deze sector. De baan is mbo 2 niveau. Mijn huidige salaris kunnen ze wel recht trekken. Dus ga er niet op achteruit. Het lijkt me een leuke baan. Alleen niet voor vele jaren.
Alle reacties Link kopieren
Meerdere mensen in mijn directe famillie werken bij de politie, twee hebben een hogere fuctie, een derde is directiesecretaresse voor een team. En ik kan je vertellen dat er veel reorganisaties intern plaatsvinden. Ligt ook een beetje aan de regio natuurlijk, en welke functies je in de toekomst naar wil streven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik dit werk op termijn te saai ga vinden en dan zou ik liever een andere "binnen" functie bij de politie willen. Nu moet ik weekenden en ploegen gaan werken. Heb ik geen ervaring mee. Dus al met al wel een risico
Bij de politie is heel veel doorgroei mogelijk en ze doen hard aan voorrang geven aan interne kandidaten.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Politie hechten ze veel waarde aan hiërarchie. Kun je daarmee omgaan?

Als werkgever is het een goede werkgever; goede voorwaarden en het salaris waar altijd zo over geklaagd wordt vind ik ook wel meevallen. Er is ook sprake van scholingsbudget en een 13e maand. En qua doorgroei is er van alles mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-10-2018 21:12
Bij de Politie hechten ze veel waarde aan hiërarchie. Kun je daarmee omgaan?

Als werkgever is het een goede werkgever; goede voorwaarden en het salaris waar altijd zo over geklaagd wordt vind ik ook wel meevallen. Er is ook sprake van scholingsbudget en een 13e maand. En qua doorgroei is er van alles mogelijk.
Maandag kreeg ik juist niet die indruk op het bureau. Ze zeiden daar dat iedereen gelijk is... Maar anders is dat zo toch? Wat zou je daarvan last kunnen hebben bv? Mijn huidige baas is een hork...voor mijn gevoel kan het alleen maar meevallen...qua baas dan hoor

OKe goed te horen over doorgroeimogelijkheden
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
19-10-2018 21:11
Bij de politie is heel veel doorgroei mogelijk en ze doen hard aan voorrang geven aan interne kandidaten.
Ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Bij de politie hechten ze juist niet zoveel waarde aan hiërarchie. Totaal anders dan bijvoorbeeld defensie.

Pas op met die beloftes. Van niveau 2 naar 3 is inderdaad nog redelijk eenvoudig, mits je dan vuurwapendragend wil worden. Van 3 naar 4 is bijna onmogelijk. In de praktijk wordt je dan uiteindelijk wel hoofdagent, maar vervolgens loop je vast omdat je op papier niveau 3 bent en met jou nog duizenden. Bovendien is switchen alleen mogelijk als er plekken zijn op de teams, maar die zitten momenteel veelal boven de sterkte (raar maar waar...).
Ja, ik heb er een tijd gewerkt (als externe).

Hiërarchie: zeker, maar op de blauwe manier. Dus als er van hogerhand een prioriteit komt, dan laat je leidinggevende alles vallen en gaat dat voor.
Verder wel heel gelijkwaardig menselijk contact. Hiërarchisch is meer de "chain of command", zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
uggs schreef:
19-10-2018 21:31
Bij de politie hechten ze juist niet zoveel waarde aan hiërarchie. Totaal anders dan bijvoorbeeld defensie.

Pas op met die beloftes. Van niveau 2 naar 3 is inderdaad nog redelijk eenvoudig, mits je dan vuurwapendragend wil worden. Van 3 naar 4 is bijna onmogelijk. In de praktijk wordt je dan uiteindelijk wel hoofdagent, maar vervolgens loop je vast omdat je op papier niveau 3 bent en met jou nog duizenden. Bovendien is switchen alleen mogelijk als er plekken zijn op de teams, maar die zitten momenteel veelal boven de sterkte (raar maar waar...).
Ik ben op papier mbo 4 wel andere richting. ga wel eerst de BOA doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij de politie is er heel veel mogelijk voor wat betreft jezelf ontwikkelen en doorgroeien en daar wordt zelfs hulp bij geboden, maar je moet er wel zelf initiatief voor nemen en achteraan jagen. Veel intern netwerken dus, kansen in de gaten houden en erop in springen.

Houdt er wel rekening mee dat het niet snel gaat, en dat er ook allerlei regels zijn over wie voorrang krijgt (bijv mensen die boventallig zijn elders, of die vanwege ziekte herplaatst moeten worden, enz.)
Alle reacties Link kopieren
De ervaring van de meeste burgers bij de politie is dat blauw in meer of mindere mate op je neer kijkt. Moet je een beetje tegen kunnen.

De beloning is goed tot erg goed, het gezeur hierover is hobby nummer 1 van veel politiemensen. Ook daar moet je tegen kunnen.

Ooit las ik de treffende samenvatting van een heel dik rapport vol feitelijke constateringen: politiemensen zijn zich erg bewust van hun rechten en nauwelijks van hun plichten. Ook daar moet je tegen kunnen.

Maar daar staat veel tegenover. Er zijn weinig sectoren van de (semi-)overheid en maatschappelijke dienstverlening waar met zo weinig inhoudelijk geklaag en gezeur, en met zoveel enthousiasme en motivatie gewerkt wordt. Er zijn negatieve excessen, maar er is ook enorme collegialiteit, groeimogelijkheden, enorme variatie in de breedte en de diepte, volop kansen en als je daar echt van houdt enorme mogelijkheden een positieve bijdragevte leveren aan de maatschappij en het leven van individuele mensen. En ja, voor een riante beloning.

( oh ja, en ik zeg dat op basis van kennis en ervaring van binnenuit. Onder veel meer specifiek met de cao en de praktische uitwerking daarvan)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel. Wat bedoel je met de laatste zin?
Alle reacties Link kopieren
Universeinmotion schreef:
19-10-2018 20:48
Meerdere mensen in mijn directe famillie werken bij de politie, twee hebben een hogere fuctie, een derde is directiesecretaresse voor een team. En ik kan je vertellen dat er veel reorganisaties intern plaatsvinden. Ligt ook een beetje aan de regio natuurlijk, en welke functies je in de toekomst naar wil streven.
In het geval van TO kunnen reorganisaties positief zijn: het is veel makkelijker om tijdens reorganisaties op een plek te komen waar je wilt zitten. Wel pro-actief aanpakken, niet wachten tot je gevraagd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Robine1977 schreef:
20-10-2018 12:10
Dankjewel. Wat bedoel je met de laatste zin?
Dat ik weet wat ik zeg :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2018 12:16
In het geval van TO kunnen reorganisaties positief zijn: het is veel makkelijker om tijdens reorganisaties op een plek te komen waar je wilt zitten. Wel pro-actief aanpakken, niet wachten tot je gevraagd wordt.
De reorganisatie is grotendeels voorbij, maar er is nog een flinke lijst met herplaatsingskandidaten die logischerwijs voorgaan op nieuwe collega’s die zin hebben in iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Dat je nu al een niveau 4 diploma hebt zegt niets voor de politie. Oftewel, daar heb je niets aan, helaas. Er zijn mensen binnen de politie met een vwo of hbo achtergrond, maar die zijn op niveau 3 de opleiding gaan doen (omdat er voor niveau 4 geen plekken waren) en die zitten nu dus hartstikke vast.

En inderdaad is de reorganisatie zo goed als voorbij, dus de komende tijd zit alles op slot, helaas.

Maar los van dit alles is het een hele bijzondere organisatie waar je tussen moet passen. Niet iedereen kan zich vinden in de cultuur die er heerst, maar het is het mooiste vak dat er is.
Alle reacties Link kopieren
uggs schreef:
20-10-2018 15:55
Dat je nu al een niveau 4 diploma hebt zegt niets voor de politie. Oftewel, daar heb je niets aan, helaas. Er zijn mensen binnen de politie met een vwo of hbo achtergrond, maar die zijn op niveau 3 de opleiding gaan doen (omdat er voor niveau 4 geen plekken waren) en die zitten nu dus hartstikke vast.

En inderdaad is de reorganisatie zo goed als voorbij, dus de komende tijd zit alles op slot, helaas.

Maar los van dit alles is het een hele bijzondere organisatie waar je tussen moet passen. Niet iedereen kan zich vinden in de cultuur die er heerst, maar het is het mooiste vak dat er is.
Werk jezelf bij de politie.?
Alle reacties Link kopieren
Robine1977 schreef:
20-10-2018 22:46
Werk jezelf bij de politie.?
Ja
Alle reacties Link kopieren
uggs schreef:
21-10-2018 06:28
Ja
Ik was dit weekend weg en sprak daar iemand. Een jong iemand en die zei de boa is voor afgekeurde agenten. Ik vond dat wel denigrerend. Ik zou ervoor kunnen kiezen de politie school te gaan doen. Maar ben 41 en heb 2 jonge kinderen. Ik hoop via deze functie later door te kunnen groeien zonder de basisopleiding gedaan te hebben. Zit die kans er überhaupt in? En weet jij of er bij de politie ook banen te verkrijgen zijn in de toekomst voor bv 16 uur? Deze baan is voor minimaal 24 uur nl.

Alle info is welkom.
Alle reacties Link kopieren
Als surveillant doorstromen naar agent zonder de opleiding te doen gaat sowieso niet lukken helaas. Momenteel moet je ook terug naar de academie om van niveau 3 naar 4 te gaan en van niveau 4 naar 5.

Ik weet niet of het mogelijk is om 16 uur te werken. Ik denk het eigenlijk niet en kan me zo voorstellen dat 24 uur het minimum is.

Om naar de academie te kunnen moet je sowieso solliciteren, maar ik ga er vanuit dat dat je bekend is? Voordeel is wel dat er de komende jaren vermoedelijk zeer veel vacatures gaan komen dus dat is gunstig.

Onderschat niet wat dit werk inhoud en wat het met je als mens doet. Nogmaals, het is het mooiste vak dat er is, maar iedereen heeft een mening over je. Ook maak je, oprecht, in een maand meer mee dan een gemiddeld mens in zijn hele leven. Daar moet je tegen kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam toevallig in aanraking met iemand die arrestantenbegeleider wilde worden en ging kijken op het bureau. Ik ben toen meegegaan en wat ik al zei, ik hoop niet dat dat te saai wordt voor mij. Daarom kan ik me afvragen of ik na verloop van tijd wat anders zou willen binnen de organisatie. Bv zedenpolitie of pakketpolitie of op "kantoor". En uiteraard ben ik dan bereid om de nodige opleidingen te volgen.

Die chef die ik sprak maandag zei ook dat als je wil je over een half jaar wapendragend kan worden. Ik weet alleen niet wat hij dan bedoelde. Ik snap een wapen maar in welke hoedanigheid of functie.

Wat doe jij binnen de politie?
Alle reacties Link kopieren
Waarom solliciteer je dan niet op een werken/leren baan voor agent? Er staan nu ook vacatures open.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven