Werk & Studie alle pijlers

Reflectie gevraagd op carrierekans

22-10-2018 13:43 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ZZP-er met een gemiddelde maand-omzet van pakweg 10.000,-. Ik doe erg leuke dingen en geniet van de vrijheid. (Juridische sector) Alweer een jaar of 10 is mijn devies “nooit meer loondienst”. Nog leuker dan mijn werk vind ik de randverschijnselen: publiceren, spreken, commissiewerk, bemoeienis met “het vak”.

Nu ben ik benaderd door een headhunter voor een functie als staf-directeur, leiding geven aan 8 inhoudelijke directeuren. (Denk: directeur familierecht, directeur strafrecht, etc etc) Hoofdcomponent zal zijn de externe vertegenwoordiging. Schrijven, commissies, congressen, etc. Haalbare beloning: dik 10.000,- per maand, met auto, pensioen en de hele rataplan. Standplaats dik een uur van huis, maar die reistijden ben ik gewend.

En nu weet ik niet wat te doen. De kans is Heel Erg Goed. Maar mijn huidige vrijheid dan? Kortom, reflectie zou welkom zijn. Meer dan welkom.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
wat voor vrijheid krijg je er voor terug ?
Welke vrijheid ben je precies bang kwijt te raken? Ik heb het idee altijd dat je bij dit soort banen vrij sterk zelf aan de touwtjes trekt en kan indelen hoe je wat waar wilt gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
22-10-2018 13:45
wat voor vrijheid krijg je er voor terug ?
Ehm, ja, in de praktijk vooral vrijheid mijn werk in te vullen zoals ik wil
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
is het interim? dan doen
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
22-10-2018 13:46
Welke vrijheid ben je precies bang kwijt te raken? Ik heb het idee altijd dat je bij dit soort banen vrij sterk zelf aan de touwtjes trekt en kan indelen hoe je wat waar wilt gaan doen.
De vrijheid te werken wanneer ik wil, klussen te kiezen die ik leuk vind, rare nevenactiviteiten enzo
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-10-2018 13:46
is het interim? dan doen
Nee, het is vast
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
jij zegt de kans is heel erg goed

beter dan je huidige ?
voor en nadelen beter op een rij zetten
en als je het doet kun je dan terug ??
wat heb je te verliezen
Alle reacties Link kopieren
risico's inventariseren:
- stel dat je het doet, en het valt tegen dan?? Joh, dan stop je er toch weer mee?? Dan duw je even tegen je netwerk, beetje wroeten en pak je je ZZP-netwerk weer op.
Tja de vrijheid in je huidige werk lijkt me perfect. Dat zou ik veel waard vinden, en daar verdien je ook niet slecht mee.
Wat zouden de voordelen van deze kans zijn? Vooral financieel, toe aan een andere uitdaging?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je in de praktijk nog wel redelijk wat vrijheid overhoudt. Ik ken de sector niet heel goed maar als ik jou zou aannemen met externe vertegenwoordiging als hoofdtaak, dan zou ik erg teleurgesteld zijn als je hele dagen op kantoor zou zitten en je door mij zou laten vertellen wat je moet doen. Ik zou van je verwachten dat je in de gaten houdt waar kansen liggen waar jij de organisatie moet vertegenwoordigen. Net als je nu als ZZP'er doet lijkt me.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies wat je hebt, maar ik las ergens dat je slecht slaapt vanwege pijn. In hoeverre heb je de flexibiliteit nodig om goed te kunnen blijven functioneren in je werk? Ik weet niet in hoeverre dit je leven beïnvloed, maar kan mij voorstellen dat je dan als zelfstandige nét even wat meer kunt schuiven als je een mindere dag hebt.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
22-10-2018 14:00
Ik weet niet precies wat je hebt, maar ik las ergens dat je slecht slaapt vanwege pijn. In hoeverre heb je de flexibiliteit nodig om goed te kunnen blijven functioneren in je werk? Ik weet niet in hoeverre dit je leven beïnvloed, maar kan mij voorstellen dat je dan als zelfstandige nét even wat meer kunt schuiven als je een mindere dag hebt.
maar juist het argument 'gezondheid' is iets dat pleit voor de zekerheid van loondienst
Alle reacties Link kopieren
Hoe leuk vindt je leiding geven?

Hoeveel ruimte is er nog voor rare zijsprongen?

Hoeveel ruimte is er nog voor overdag even een uurtje op het viva forum rondhangen ;) (als nee dan niet doen, kun je ons niet aan doen ;))

Wat vond je stom aan in loondienst Zijn? En in welke mate kun je dat wegdelegeren?

Financieel is de beloning aanzienlijk maar ik heb niet het idee dat dat je meer voldoening gaat geven als je aap bestaan. Het is een mooi compliment maar ik denk echt dat je naar de inhoud moet kijken.
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
22-10-2018 13:50
en als je het doet kun je dan terug ??
wat heb je te verliezen
Mijn bestaande klanten. Ik doe voornamelijk langlopende opdrachten
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2018 13:52
risico's inventariseren:
- stel dat je het doet, en het valt tegen dan?? Joh, dan stop je er toch weer mee?? Dan duw je even tegen je netwerk, beetje wroeten en pak je je ZZP-netwerk weer op.
:) misschien stom hoor, maar daar ben ik onzeker over. Ik ben geen commercieel kanon
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
22-10-2018 13:56
Tja de vrijheid in je huidige werk lijkt me perfect. Dat zou ik veel waard vinden, en daar verdien je ook niet slecht mee.
Wat zouden de voordelen van deze kans zijn? Vooral financieel, toe aan een andere uitdaging?
Het grootste voordeel is dat ik me meer inhoudelijk met het vak kan bezighouden. En als ik eerlijk ben, het is een baan met nogal (inhoudelijke) status. Geld boeit me minder, maar inhoudelijk gezag veel meer
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker in overweging nemen dat je vanuit een loondienst baan recht hebt op ziekengeld en eventueel ww.
Zeker wanneer je nu al tegen lichamelijke problemen aanloopt zou dit voor mij een zeer belangrijk item zijn.

Verder, heb je helemaal geen vrije tijd meer in loondienst om voor jezelf te kunnen schrijven of spreken ?

En een inkomen van 10.000 is denk ik ook niet helemaal te vergelijken met een omzet van 10.000.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
22-10-2018 13:57
Ik denk dat je in de praktijk nog wel redelijk wat vrijheid overhoudt. Ik ken de sector niet heel goed maar als ik jou zou aannemen met externe vertegenwoordiging als hoofdtaak, dan zou ik erg teleurgesteld zijn als je hele dagen op kantoor zou zitten en je door mij zou laten vertellen wat je moet doen. Ik zou van je verwachten dat je in de gaten houdt waar kansen liggen waar jij de organisatie moet vertegenwoordigen. Net als je nu als ZZP'er doet lijkt me.
Daar heb je gelijk in denk ik
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Kun je je huidige klanten niet meenemen?
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
22-10-2018 14:00
Ik weet niet precies wat je hebt, maar ik las ergens dat je slecht slaapt vanwege pijn. In hoeverre heb je de flexibiliteit nodig om goed te kunnen blijven functioneren in je werk? Ik weet niet in hoeverre dit je leven beïnvloed, maar kan mij voorstellen dat je dan als zelfstandige nét even wat meer kunt schuiven als je een mindere dag hebt.
Is waar. Aan de andere kant is mijn huidige leven ongezond hectisch. Wel een belangrijke dimensie die je noemt!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Een baan is een baan. Zit er groei of mogelijkheden in de nieuwe functie. Zou je daar over 5 jaar ook nog willen werken?

Volgens mij streelt het aanbod vooral je ego. Nieuwe uitdaging. Maar ook een nieuwe uitdaging wordt uiteindelijk routine.

Heb je ooit (directeuren) aangestuurd?

De baan klinkt als iemand die de problemen van een groot advocatenkantoor moet oplossen. Alle kikkers weer in de kruiwagen krijgen. Wat ik weet van dit soort kantoren, zou ik passeren. Oude maten, nieuwe maten, mensen die hun targets niet halen omdat de sociale advocatuur weg bezuinigd wordt door de regering. Ontevreden werknemers die of meer willen verdienen of in de maatschap willen, en anders weg gaan. Ga eerst een met de organisatie praten en vragen wat ze precies willen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
22-10-2018 14:05
Hoe leuk vindt je leiding geven?

Hoeveel ruimte is er nog voor rare zijsprongen?

Hoeveel ruimte is er nog voor overdag even een uurtje op het viva forum rondhangen ;) (als nee dan niet doen, kun je ons niet aan doen ;))

Wat vond je stom aan in loondienst Zijn? En in welke mate kun je dat wegdelegeren?

Financieel is de beloning aanzienlijk maar ik heb niet het idee dat dat je meer voldoening gaat geven als je aap bestaan. Het is een mooi compliment maar ik denk echt dat je naar de inhoud moet kijken.
Leiding geven is niet echt iets voor mij. Als ik niet uitsluitend een paar inhoudelijke en intrinsiek gemotiveerde directeuren moet aansturen is het niks. Ik ben niet motiverend en kan niks met medewerkers die ik aan het handje moet nemen. Lijnmanagement is voor mij geen begaanbaar pad.

Ruimte voor rare zijsprongen zal binnen het vak groot zijn, daarbuiten minimaal, denk ik.

Forum zal ik in onderhandelingen moeten meenemen. Letterlijk. Ik pas niet in 9-5.

Loondienst betekent verantwoorden, productiviteit meten, kaders, beleid, gruwel.

De beloning noemde ik vooral om aan te geven dat daar het verschil niet zit. Ik ga zeker niet overstappen voor de euro’s
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
22-10-2018 14:08
Ik zou ook zeker in overweging nemen dat je vanuit een loondienst baan recht hebt op ziekengeld en eventueel ww.
Zeker wanneer je nu al tegen lichamelijke problemen aanloopt zou dit voor mij een zeer belangrijk item zijn.

Verder, heb je helemaal geen vrije tijd meer in loondienst om voor jezelf te kunnen schrijven of spreken ?

En een inkomen van 10.000 is denk ik ook niet helemaal te vergelijken met een omzet van 10.000.
Goede overwegingen, zeker. Dank je!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven