Werk & Studie alle pijlers

Nauwkeurigheid in werk terugkerend probleem

24-10-2018 18:56 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik zoek op dit moment een nieuwe baan, maar voel me beetje rot over iets. Wie weet heeft iemand hier een tip voor me :)

Even tijdlijntje: Ik heb nu een jaar of 4 a 5 in de financiele sector gewerkt. Eerst bij verzekeraar en daarna bij een retailbedrijf (3 jaar).
Onlangs ben ik van baan gewisseld omdat ik dacht dat ik mn droombaan gevonden had bij een reisbureau. Naast het feit dat ik me absoluut niet thuis voelde in het bedrijf, stuitte ik weer op hetzelfde probleem als altijd: nauwkeurigheid. We hebben dan ook in gezamelijk besluit de proeftijd niet verlengd zodat ik rustig verder kan zoeken. Voelt voor mij wel als een opluchting!

Anyway, ik hoor dit punt dus altijd weer. En niet dat ik slechte beoordelingen kreeg, juist prima, maar altijd dit puntje dus weer. Ik ben iemand die snel denkt en schakelt, alleen daardoor mis ik soms iets. Bij mn vorige baan was het wel een terugkerend gesprek, maar ik kon achteraf vanalles fixen, waardoor het voor mij dan makkelijker was om dus snel te werken en dan fouten te herstellen, dan langzaam te werken en minder fouten te maken. Klinkt best raar als ik dit zo typ ;) Ik denk ook dat ik dit altijd al gedaan heb...van kind tm universiteit tot aan werk.

Omdat ik dit meekreeg vanuit mn oude baan, heb ik er bewust heel erg op gelet om bij mn nieuwe baan (nouja, voormalig nieuwe baan dus) rustiger te werken en heel goed op te letten. Maarja, alsnog blijkt dan dat ik niet nauwkeurig genoeg was en men vond dat ik te langzaam was. Geen idee of de lat hoger lag hier (dat kan ik niet objectief beoordelen), maar het voelt echt rot! Het scheelt dat ik me er niet helemaal thuis voelde, maar ik baal enorm dat het me niet lukt om nauwkeuriger te werken. Ik ben daardoor een beetje onzeker mbt zoeken van een nieuwe baan. Want naar mijn idee moet je toch altijd wel precies zijn in de meeste banen...
Ik doe mijn best, maar ik lees over mijn eigen foutjes heen.

Iemand een tip? Of een herkenbaar verhaal?
Wat jammer dat het niet goed gaat.

Toch denk ik dat je beter langzamer kan werken zonder fouten, dan andersom. Want dit komt best raar en slordig over.
Want kan je aangeven om wat voor soort foutjes het gaat?
Alle reacties Link kopieren
Kun je wat voorbeelden geven?

Volgens mij zijn er weinig mensen van nature 100% nauwkeurig. Al is het maar omdat je blind wordt voor je eigen geschreven teksten.

Algemene tips
- teksten / spreadsheets wegleggen en later opnieuw doornemen
- door iemand anders laten nakijken

Maar ja, als je op een reisbureau een reis voor iemand boekt en je maakt een fout met iemands naam, dan is dat van een heel andere orde..
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
@hoezitdit: ik heb altijd complimenten gekregen om mijn snelheid. Dus daar komt dat vandaam ook.
Maar ik snap je punt!
Ik herken het. Ik ben snel, creatief, zit vol ideeën. Maar ben ook slordig en maak fouten.

Ik heb het min of meer geaccepteerd. Collega's die wel nauwkeurig zijn, zijn super langzaam en kunnen geen origineel idee bedenken. Dus dat vult elkaar wel aan. Ik ken niemand die beide heeft.
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
24-10-2018 19:07
Kun je wat voorbeelden geven?

Volgens mij zijn er weinig mensen van nature 100% nauwkeurig. Al is het maar omdat je blind wordt voor je eigen geschreven teksten.

Algemene tips
- teksten / spreadsheets wegleggen en later opnieuw doornemen
- door iemand anders laten nakijken

Maar ja, als je op een reisbureau een reis voor iemand boekt en je maakt een fout met iemands naam, dan is dat van een heel andere orde..
Dat wat jij noemt zit het hem in. Ik typ een overzicht bijv, en ipv 494000 zet ik 949000 neer en lees daar dan overheen. Dat soort dingetjes.
Of dat ik een document vol met details goed heb staan en dan over de datum heenkijk,of iets anders obvious. Dus dat een moeilijk stuk goed staat, maar iets simpels me ontglipt.

Bij mijn laatste baan liet ik idd alles nakijken, nalezen probeerde ik ook te doen,maar door de tijdsdruk die erop stond werkte dat niet echt.

Ja het lijkt er meer op dat ik sowieso een tweede nieuwe blik op werk moet werpen of het laten checken. Alleen bij veel werkgevers willen ze dat je hetgelijk in 1x goed doet :( daar loop ik op vast.
Alle reacties Link kopieren
Zaken toch altijd even na lezen. Het kost maar 2 - 5 min. Je wordt er wel handiger in wanneer je wat ouder wordt. Achteraf herstel leidt altijd tot ergernis bij de betrokken partijen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
24-10-2018 19:10
Ik herken het. Ik ben snel, creatief, zit vol ideeën. Maar ben ook slordig en maak fouten.

Ik heb het min of meer geaccepteerd. Collega's die wel nauwkeurig zijn, zijn super langzaam en kunnen geen origineel idee bedenken. Dus dat vult elkaar wel aan. Ik ken niemand die beide heeft.
Wat voor werk doe je als ik vragen mag?

Ga btw even koken enzo dus kijk straks replies :)
Solliciteer je wel op de juiste functies? Zo te horen ben je meer van de grote lijnen dan van de details. Zoek een baan die daarbij past.
Alle reacties Link kopieren
shewolf schreef:
24-10-2018 19:13
Wat voor werk doe je als ik vragen mag?

Ga btw even koken enzo dus kijk straks replies :)

En dit is dus precies wat zou kunnen helpen met je werk. Even iets anders doen en dan pas nalezen, dan kijk je er weer met een frisse blik naar.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Als het fouten zijn die je zelf opmerkt en corrigeert dan is het geen probleem.
Als jouw werk constant moet worden nagekeken en je dan pas gecorrigeerd dan ben je gewoon niet goed bezig.
Dus snel werken is prima maar daarna zelf dubbelchecken en verbeteren.
Het slaat natuurlijk nergens op als iemand anders een dagtaak heeft aan jouw werk na te kijken.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 24-10-2018 19:36
16.34% gewijzigd
shewolf schreef:
24-10-2018 19:11
Dat wat jij noemt zit het hem in. Ik typ een overzicht bijv, en ipv 494000 zet ik 949000 neer en lees daar dan overheen. Dat soort dingetjes.
Of dat ik een document vol met details goed heb staan en dan over de datum heenkijk,of iets anders obvious. Dus dat een moeilijk stuk goed staat, maar iets simpels me ontglipt.

Bij mijn laatste baan liet ik idd alles nakijken, nalezen probeerde ik ook te doen,maar door de tijdsdruk die erop stond werkte dat niet echt.

Ja het lijkt er meer op dat ik sowieso een tweede nieuwe blik op werk moet werpen of het laten checken. Alleen bij veel werkgevers willen ze dat je hetgelijk in 1x goed doet :( daar loop ik op vast.
Heb je misschien dyslexie?
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
24-10-2018 19:15
Solliciteer je wel op de juiste functies? Zo te horen ben je meer van de grote lijnen dan van de details. Zoek een baan die daarbij past.
Dit is denk ik wel een goed advies. En verder: iets heel even wegleggen (dat hoeft maar aantal minuten te zijn) en daarna nog een laatste check doen.
Alle reacties Link kopieren
waarom ben je niet nauwkeurig? is het desinteresse, verveling, gebrek aan concentratie, iets anders?
Oh ja, ik ben ook zo onnauwkeurig. Met spelling heb ik geen probleem, maar dat is meer omdat mij dat van nature goed af gaat. Maar sheets controleren of stukken goed lezen, verschrikkelijk.

Toch heb ik altijd banen waar nauwkeurigheid heel belangrijk is. Ik weet inmiddels waar mijn zwakke punten liggen en daar controleer ik mezelf extra.

Dit doe ik trouwens vooral omdat anderen dat belangrijk vinden, zelf vind ik het vaak geneuzel, maar ja. Ik ben meer van de grote lijnen, maar het probleem is vaak dat mensen door een klein foutje afgeleid raken en dan gaat het daarover in plaats van het grote plaatje. Dus ik probeer toch maar te zorgen dat dat niet gebeurt.

Beter is natuurlijk om een baan te vinden waar andere dingen belangrijker zijn. Die zijn er echt wel. En met de jaren word je vanzelf nauwkeuriger als je de materie ergens beter kent.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 24-10-2018 19:49
14.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is voor mij vreselijk herkenbaar maar ik ben gediagnosticeerd met ADHD.
Het schaadt mijn zelfvertrouwen enorm.
viva-amber schreef:
24-10-2018 19:11
Zaken toch altijd even na lezen. Het kost maar 2 - 5 min. Je wordt er wel handiger in wanneer je wat ouder wordt. Achteraf herstel leidt altijd tot ergernis bij de betrokken partijen.
Ik zie het niet. Ook niet de 100e keer.
shewolf schreef:
24-10-2018 19:13
Wat voor werk doe je als ik vragen mag?

Ga btw even koken enzo dus kijk straks replies :)
Projectmanager. Ik schrijf bvb ook subsidievoorstellen en daar moet ik dus ook de berekeningen goed doen. Tja en die laat ik dan doorrekenen door onze financiële afdeling en kijk er zelf nog tig keer naar en dan nog zitten er rare doorekenfoutjes in.

Ik heb maar gezegd dat ze het daar maar mee moeten doen. Beter wordt het niet.
Haha Nitflex, heel herkenbaar jouw verhaal.
Alle reacties Link kopieren
shewolf schreef:
24-10-2018 19:11
Dat wat jij noemt zit het hem in. Ik typ een overzicht bijv, en ipv 494000 zet ik 949000 neer en lees daar dan overheen. Dat soort dingetjes.
Of dat ik een document vol met details goed heb staan en dan over de datum heenkijk,of iets anders obvious. Dus dat een moeilijk stuk goed staat, maar iets simpels me ontglipt.

Bij mijn laatste baan liet ik idd alles nakijken, nalezen probeerde ik ook te doen,maar door de tijdsdruk die erop stond werkte dat niet echt.

Ja het lijkt er meer op dat ik sowieso een tweede nieuwe blik op werk moet werpen of het laten checken. Alleen bij veel werkgevers willen ze dat je hetgelijk in 1x goed doet :( daar loop ik op vast.
Nou, ik vind dit soort fouten niet niks, ik denk dat het voor jou beter is om een baan te hebben met weinig tot geen verantwoordelijkheden, iets achter een balie of in een callcenter, want bepaalde fouten van medewerkers kosten een bedrijf nu eenmaal geld en/of hun reputatie.
Welke branche had jij zelf in gedachte TO?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
24-10-2018 19:58
Nou, ik vind dit soort fouten niet niks, ik denk dat het voor jou beter is om een baan te hebben met weinig tot geen verantwoordelijkheden, iets achter een balie of in een callcenter, want bepaalde fouten van medewerkers kosten een bedrijf nu eenmaal geld en/of hun reputatie.
Welke branche had jij zelf in gedachte TO?
Of gewoon geen nauwkeurig werk.
COtweepuntnul schreef:
24-10-2018 19:52
Ik zie het niet. Ook niet de 100e keer.
Ik ook niet. De stukken die ik moet opleveren zijn vaak zo ontzettend saai, en taai. Niet om door te komen soms. Ik heb soms echt te doen met de ontvanger.

Overigens wordt er bij mij op werk verplicht tegengelezen bij belangrijke stukken, we moeten vaak elkaars dingen lezen en daar moet je ook tijd voor inbouwen. Natuurlijk niet voor ieder mailtje dat je typt, maar daar is het van minder belang.

Bij excel sheets ligt dat lastiger, want dat kan echt de hele boel overhoop gooien en fouten zoals TO noemt met cijfers omwisselen zijn echt dramatisch en die kan een buitenstaander niet zo 1-2-3 herkennen. Dus daar móet je echt een dubbele check doen. Neem het van onder tot boven door. Doe willekeurige controlesteekproeven in de sheets. Als er te vaak iets niet klopt, opnieuw beginnen, want dan is er geen beginnen meer aan.
Nitflex schreef:
24-10-2018 20:00
Bij excel sheets ligt dat lastiger, want dat kan echt de hele boel overhoop gooien en fouten zoals TO noemt met cijfers omwisselen zijn echt dramatisch en die kan een buitenstaander niet zo 1-2-3 herkennen. Dus daar móet je echt een dubbele check doen. Neem het van onder tot boven door. Doe willekeurige controlesteekproeven in de sheets. Als er te vaak iets niet klopt, opnieuw beginnen, want dan is er geen beginnen meer aan.
En zelfs dat helpt bij mij niet.
COtweepuntnul schreef:
24-10-2018 19:56
Projectmanager. Ik schrijf bvb ook subsidievoorstellen en daar moet ik dus ook de berekeningen goed doen. Tja en die laat ik dan doorrekenen door onze financiële afdeling en kijk er zelf nog tig keer naar en dan nog zitten er rare doorekenfoutjes in.

Ik heb maar gezegd dat ze het daar maar mee moeten doen. Beter wordt het niet.
Hier zou ik niet blij mee zijn als werkgever. Als jij van 944967 644697 maakt, dan is dat nogal een grove fout. Zou lekker zijn als dit soort fouten in allerlei rapporten en aanvragen terecht komen doordat jij een typfout maakt.

Sorry maar je ziet zelf toch hopelijk in dat dit echt niet kan?
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
24-10-2018 19:58
Nou, ik vind dit soort fouten niet niks, ik denk dat het voor jou beter is om een baan te hebben met weinig tot geen verantwoordelijkheden, iets achter een balie of in een callcenter, want bepaalde fouten van medewerkers kosten een bedrijf nu eenmaal geld en/of hun reputatie.
Welke branche had jij zelf in gedachte TO?
of juist een baan waar je meer verantwoordelijkheid hebt zodat je niet bezig hoeft te zijn met details

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven