Werk & Studie alle pijlers

Open Universiteit ervaringen

04-11-2018 11:11 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om in februari over te stappen van HBO rechten naar de studie rechtsgeleerdheid aan de Open Universiteit. Ik zit op het moment nog te twijfelen, en ik moet ook nog wat dingen regelen zoals de studie korting etc. Voordat ik kan beslissen of ik de overstap maak. Maar ik ben benieuwd wat zijn jullie ervaringen met de OU met name de tentamens, lesmateriaal, begeleiding en het contact met de leraren en klasgenoten. Ik kon op andere sites er niet zoveel over vinden ( of alleen oude reacties). Ik heb mij ook al aangemeld voor een open dag en ik heb de OU verschillende vragen gesteld maar ik zou toch graag willen horen wat de persoonlijke ervaring van mensen is. :-D
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er denk ik ook aan of je kiest voor de optie met meer begeleiding of niet. Ik doe zoveel mogelijk puur zelfstudie, dat vind ik prettiger. De lesstof vind ik prima en de tentamens gewoon zoals ik een tentamen verwacht. Vind het lastig om te zeggen in hoeverre het afwijkt van een gewone universiteit, aangezien ik gewoon HBO heb gedaan. Dat laatste is toch schoolser denk ik.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Twee vriendinnen van me hebben Open Universiteit gedaan.
Het niveau van de opleidingen is hoog.

Tja, hoe is het met je discipline? Ga jij achter je studieboeken zitten terwijl je vriend zit te Netflixen? Kan je zelf een planning maken?
Of is een schools systeem van een hogeschool meer geschikt voor je?

Op de HBO tussen de 18-jarigen zitten vaker mensen die niet weten wat ze willen en die de kantjes er vanaf lopen in een studiegroepje. Zeker Rechten is een opleiding met hoge uitval. Veel studenten die niet zo goed weten wat ze willen en dan maar rechten gaan studeren.
Bij de Open Universiteit zit je vaker in een groepje mensen die net iets gemotiveerder zijn. Maar het contact met elkaar (om een opdracht te maken) zal vaak in de avonduren zijn, na werktijd.
En die combinatie van werken en studeren is voor sommige OU-studenten ook weer te zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
04-11-2018 12:33
Het niveau van de opleidingen is hoog.
Het is dan ook gewoon een universitaire opleiding hè.
Maar dan in de vorm van "thuisstudie". Dus geschikt als je genoeg zelfdiscipline hebt en graag individueel opdrachten maakt.
Mijn ervaringen met de OU zijn over het algemeen goed, ik heb vorig jaar mijn diploma gehaald. Ik heb niet de studie rechten gedaan, daar heb ik geen ervaring mee. Tijdens mijn studie had ik regelmatig contact met medestudenten en er was voldoende begeleiding. Ik vond de combinatie werk, gezin en studeren aan de OU goed te doen. Nadat de kinderen op bed lagen of soms in het weekend studeerde ik.

Mijn ervaring is ook dat een diploma van de OU door werkgevers goed gewaardeerd wordt. De OU staat goed aangeschreven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
04-11-2018 12:31
Het ligt er denk ik ook aan of je kiest voor de optie met meer begeleiding of niet. Ik doe zoveel mogelijk puur zelfstudie, dat vind ik prettiger. De lesstof vind ik prima en de tentamens gewoon zoals ik een tentamen verwacht. Vind het lastig om te zeggen in hoeverre het afwijkt van een gewone universiteit, aangezien ik gewoon HBO heb gedaan. Dat laatste is toch schoolser denk ik.
Kan je zelf kiezen waar je de tentamens afneemt?
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
04-11-2018 12:33
Twee vriendinnen van me hebben Open Universiteit gedaan.
Het niveau van de opleidingen is hoog.

Tja, hoe is het met je discipline? Ga jij achter je studieboeken zitten terwijl je vriend zit te Netflixen? Kan je zelf een planning maken?
Of is een schools systeem van een hogeschool meer geschikt voor je?

Op de HBO tussen de 18-jarigen zitten vaker mensen die niet weten wat ze willen en die de kantjes er vanaf lopen in een studiegroepje. Zeker Rechten is een opleiding met hoge uitval. Veel studenten die niet zo goed weten wat ze willen en dan maar rechten gaan studeren.
Bij de Open Universiteit zit je vaker in een groepje mensen die net iets gemotiveerder zijn. Maar het contact met elkaar (om een opdracht te maken) zal vaak in de avonduren zijn, na werktijd.
En die combinatie van werken en studeren is voor sommige OU-studenten ook weer te zwaar.
Met mijn discipline zit het gelukkig wel goed :-D. Heb hiervoor de havo gehaald via een thuiscursus, bij het NHA . Ook voor mijn huidige studie volg ik nauwelijks colleges. Op het hbo heb je inderdaad veel ongemotiveerde medestudenten. Ik zit nu in het tweede jaar, de meeste ongemotiveerde leerlingen zijn al afgevallen. Ik neem inderdaad aan dat dit op OU wel anders is. Wat voor soort mensen studeren aan de Open Universiteit?
Alle reacties Link kopieren
Heeft er iemand toevallig ervaring met voltijd studeren aan de Open Universiteit? Dus zo'n 60 EC's per jaar?
Alle reacties Link kopieren
Rooike1996 schreef:
04-11-2018 13:27
Kan je zelf kiezen waar je de tentamens afneemt?
Ja dat kan per tentamen. Wij wonen even niet in NL, en kunnen zelf in het buitenland op de ambassade tentamens afnemen.
Rooike1996 schreef:
04-11-2018 13:32
Wat voor soort mensen studeren aan de Open Universiteit?
Ik wil niet een te rooskleurig beeld schetsen van de OU-studenten hoor.
Er zullen ook wel dodo's tussenzitten.


Cursusuitval is 34%. Bij HBO en uni's vaak hoger.
https://www.ou.nl/cijfers-en-feiten
Daar staat ook het jaarverslag 2017, vol met info.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe rechtsgeleerdheid aan de OU, sinds kort. Met medestudenten heb ik tot nu toe nauwelijks te maken, met docenten evenmin.

Het is extreem sterk gericht op flexibele zelfstudie, alle tools en materialen ondersteunen dat maximaal.

Bij de introductie zag ik veel hbo-ers (jong) en mensen die alleen één vak kwamen doen. De groep die voor de hele studie naar de OU kwam (Ba en Ma) bestond vrijwel volledig uit 50+ers.

Ik kan niet goed inschatten hoe hoog het niveau is. Wat me opviel bij de introductie was dat het voor de eerste teee groepen relatief moeilijk leek, terwijl de laatste groep veelal al wat juridische bagage heeft en het daardoor wat eenvoudiger heeft.

Ik heb zelf zowel in het procederen, wetgeving als toezicht en handhaving gezeten met een focus op ondernemingsrecht, fiscaliteit en financieel toezicht. Dat maakt de eerste vakken vrij simpel.

Aan de andere kant valt het gedeelte “zelfstudie” naast baan, gezin, vrijwilligerswerk, nog vies tegen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Wat ouder topic, maar reageer gewoon alsnog. ;-)

Ik heb mijn eerste jaar Psychologie gedaan via de OU, omdat ik vanwege persoonlijke omstandigheden aan de reguliere universiteit moest stoppen in mijn eerste jaar en in dat geval is het 5 jaar niet toegestaan weer deel te nemen aan de loting, onafhankelijk van waar precies.

Mijn eerste idee was om het volledige bachelorprogramma via de OU te volgen, maar ben vervolgens na het behalen van mijn propedeuse ingestroomd in de reguliere bacheloropleiding aan de Universiteit van Leiden. Waarom? Omdat ik het toch wel miste om te sparren met anderen en ik het gevoel had dat ik vooral enorm 'stampte' voor toetsen (die ik dan haalde) maar er echt weinig bleef hangen.

Niveau vond ik heel hoog, zeker als ik het vervolgens vergelijk met 2e en 3e bachelorjaar en zelfs het masterjaar. Ben nu inmiddels 3 jaar later trotse eigenaar van een Economic and Consumer Psychology-master en nooit spijt gehad dat ik 't op deze manier heb gedaan, maar zou het niet snel volledig aan de OU doen.
anoniem_6550db8e7bdc2 wijzigde dit bericht op 12-11-2018 15:52
Reden: Bij het teruglezen nog wat onduidelijk, dus even gewijzigd. ;-)
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk hier ook al langer over maar ik vind het moeilijk om de knoop door te hakken. Wat als ik de verkeerde beslissing maak....

Is het niet zo dat werkgevers liever kiezen voor iemand die een 4 jarige voltijd opleiding heeft gevolgd op een reguliere school?
Daar ben ik namelijk erg bang voor.

Ik ben ook al 26 en overweeg dus een (thuis)studie. Dit omdat ik het niet echt zie zitten om in een klas te zitten waar vooral ´pubers´ zitten die net van de havo af komen en dat scheelt dan misschien wel 7 jaar.

Wel ben ik dat je bij een thuisstudie vooral theoretisch goed bent als je tenminste alles haalt. Maar dat je het in de praktijk het dan zwaar krijgt omdat je niet leert samen werken etc.

Dat je het praktijk en sociale gedeelte een beetje mist en die is bij mij van nature al niet super goed. Natuurlijk is het praktijk gedeelte ook per opleiding verschillend. Sommige opleidingen zijn meer theoretisch samengesteld dan andere denk ik tenminste?

Maar volgens mij loop je wel stage toch? moet je de stageplek zelf vinden?

En is het diploma net zoveel waar als iemand die op een reguliere school gestudeerd heeft? Ergens heb ik het gevoel dat thuisstudies ondanks de begeleiding waarvoor je kunt kiezen minder serieus genomen worden. Terwijl je eigenlijk wel een erkend hbo diploma hebt.

Dit artikel over een diploma van de LOI heeft mij vooral doen nadenken er wordt ook gesproken over de OU.
https://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/02/ho ... 0-a101375


Ik ben dus vooral heel bang dat ik voor mijn gevoel met mijn relatief oude leeftijd en weinig werkervaring dan een diploma heb die niet gewaardeerd wordt door werkgevers en ik wil niet nog meer tijd verspillen.
linnylow schreef:
12-11-2018 16:47
Ik denk hier ook al langer over maar ik vind het moeilijk om de knoop door te hakken. Wat als ik de verkeerde beslissing maak....

Is het niet zo dat werkgevers liever kiezen voor iemand die een 4 jarige voltijd opleiding heeft gevolgd op een reguliere school?
Daar ben ik namelijk erg bang voor.

Ik ben ook al 26 en overweeg dus een (thuis)studie. Dit omdat ik het niet echt zie zitten om in een klas te zitten waar vooral ´pubers´ zitten die net van de havo af komen en dat scheelt dan misschien wel 7 jaar.

Wel ben ik dat je bij een thuisstudie vooral theoretisch goed bent als je tenminste alles haalt. Maar dat je het in de praktijk het dan zwaar krijgt omdat je niet leert samen werken etc.

Dat je het praktijk en sociale gedeelte een beetje mist en die is bij mij van nature al niet super goed. Natuurlijk is het praktijk gedeelte ook per opleiding verschillend. Sommige opleidingen zijn meer theoretisch samengesteld dan andere denk ik tenminste?

Maar volgens mij loop je wel stage toch? moet je de stageplek zelf vinden?

En is het diploma net zoveel waar als iemand die op een reguliere school gestudeerd heeft? Ergens heb ik het gevoel dat thuisstudies ondanks de begeleiding waarvoor je kunt kiezen minder serieus genomen worden. Terwijl je eigenlijk wel een erkend hbo diploma hebt.

Dit artikel over een diploma van de LOI heeft mij vooral doen nadenken er wordt ook gesproken over de OU.
https://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/02/ho ... 0-a101375


Ik ben dus vooral heel bang dat ik voor mijn gevoel met mijn relatief oude leeftijd en weinig werkervaring dan een diploma heb die niet gewaardeerd wordt door werkgevers en ik wil niet nog meer tijd verspillen.
Ik herken dit wel. Ik was zelf 25 toen ik begon aan mijn propedeuse op de OU en dus 26 toen ik met mijn tweede jaar in Leiden begon en 28 toen ik uiteindelijk mijn masterdiploma in handen had. Mijn ervaring is dat mensen wel kijken naar de OU (en hier vaak beetje een raar beeld over hebben, beetje zoals LOI), máár mocht je na je bachelor een masterprogramma willen doen, dan kijkt niemand ooit meer naar je vooropleiding. En op een universiteit is bij een masteropleiding leeftijd écht geen ding of issue, kan ik je vertellen.
Alle reacties Link kopieren
SuzanneCQ schreef:
12-11-2018 16:58
Ik herken dit wel. Ik was zelf 25 toen ik begon aan mijn propedeuse op de OU en dus 26 toen ik met mijn tweede jaar in Leiden begon en 28 toen ik uiteindelijk mijn masterdiploma in handen had. Mijn ervaring is dat mensen wel kijken naar de OU (en hier vaak beetje een raar beeld over hebben, beetje zoals LOI), máár mocht je na je bachelor een masterprogramma willen doen, dan kijkt niemand ooit meer naar je vooropleiding. En op een universiteit is bij een masteropleiding leeftijd écht geen ding of issue, kan ik je vertellen.
Ik vind dit wel erg knap van je! Maar ik ben bang dat voor mij master te hoog gegrepen is.
Ik heb een mbo niveau 4 diploma. Hbo is denk ik voor mij al een hele uitdaging. Maar heb inderdaad wel het idee dat op de universiteit leeftijd niet echt een rol speelt.

Kun je met je propedeuse van de OU aangenomen voor de masteropleiding?
Ik denk niet dat ik zelf die overstap aankan en sowieso hbo bachelor moet afronden
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer psychologie aan de OU en ben er zeer tevreden over.
Er is weinig contact met docenten en medestudenten, maar dat vind ik juist prettig.
De stof is duidelijk, de online leeromgeving ook.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
linnylow schreef:
12-11-2018 17:14
Ik vind dit wel erg knap van je! Maar ik ben bang dat voor mij master te hoog gegrepen is.
Ik heb een mbo niveau 4 diploma. Hbo is denk ik voor mij al een hele uitdaging. Maar heb inderdaad wel het idee dat op de universiteit leeftijd niet echt een rol speelt.

Kun je met je propedeuse van de OU aangenomen voor de masteropleiding?
Ik denk niet dat ik zelf die overstap aankan en sowieso hbo bachelor moet afronden
Je kan met je bachelor van de OU (niet propedeuse helaas) wel instromen in een andere master ja. Moet je alleen wel opletten dat je programma aansluit. Ik heb bijvoorbeeld de master Economic and Consumer Psychology gedaan en één van de vereisten van deze master was het 'volgen' van het bachelorvak Economic and Consumer Psychology of een gelijkwaardig vak.
Alle reacties Link kopieren
linnylow schreef:
12-11-2018 17:14
Ik vind dit wel erg knap van je! Maar ik ben bang dat voor mij master te hoog gegrepen is.
Ik heb een mbo niveau 4 diploma. Hbo is denk ik voor mij al een hele uitdaging. Maar heb inderdaad wel het idee dat op de universiteit leeftijd niet echt een rol speelt.

Kun je met je propedeuse van de OU aangenomen voor de masteropleiding?
Ik denk niet dat ik zelf die overstap aankan en sowieso hbo bachelor moet afronden
Met alleen een propedeuse kun je nooit aan een master beginnen, ook niet van een gewone universiteit. De propedeuse is gewoon het eerste jaar, dus dan zou je vervolgens twee jaar overslaan.
Je hebt het in twee Posts over hbo bachelor afmaken etc, maar je beseft dat OU geen hbo is maar universiteit? De bachelors die zij aanbieden zijn dus wo-bachelors, geen hbo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven