Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie opleidingsplek verzorgende ig BBl

04-11-2018 18:18 546 berichten
As dinsdag heb ik een sollicitatie gesprek voor de opleiding verzorgende ig BBL bij een organisatie waar ik super graag aan de slag zou willen. Heeft iemand tips om deze sollicitatie tot een succesvol te maken?
Alle reacties Link kopieren
Jezelf zijn, je ingelezen hebben over de doelgroepen, gemotiveerd zijn, weten wat de opleiding inhoudt, iets vertellen hoe je tot deze keus gekomen bent, luisteren naar anderen, ze vragen misschien naar je sterke en je minder sterke punten...

Succes!
Hatsjikideee...
Inlezen inderdaad. Wat ik heb gedaan is lezen waar de organisatie voor staat, en hoe dat bij mij aansluit (of andersom).
Je moet proberen te zoeken naar punten waar je op in kunt haken, zonder daarbij jezelf uit het oog te verliezen. Alleen maar roepen dat je zo graag wil, gaat geen indruk maken.
Voorbeeld: de organisatie is misschien erg multicultureel. Benoem dan dat je dit aanspreekt en waarom.
Benoem wat je kwaliteiten zijn, maar ook waar je jezelf nog in wil ontwikkelen. Zo laat je zien dat je op jezelf kunt reflecteren.
Probeer ook te verzinnen waarom ze juist jou moeten hebben. Ze gaan een hoop tijd en geld in je steken. Welke bijdrage wil jij leveren? Wat is jouw meerwaarde?
Tip: lees je in in het sterk veranderende werkveld.
Bedankt voor jullie tips. Ben alleen zo bang dat ik terplekke dicht klap en niet meer weet wat te zeggen. Maar ga vandaag alles eens goed doornemen.
Alle reacties Link kopieren
Dan maak je een briefje met belangrijke punten en als je voelt dat je dichtklapt dan benoem je dat.
Ik vind solliciteren ook eng maar ja, het is wel nodig.
Hatsjikideee...
ze staan te springen om je
chrys schreef:
05-11-2018 08:23
ze staan te springen om je
Hahaha je ben niet de enige die dat zegt. Ik wil dit ook zo ontzettend graag. Ben al best al bezig om een plek te vinden, maar tot op heden zonder succes. Hoop zo dat het dit keer eens positief uit pakt? Vorig jaar rond deze tijd kreeg ik te horen dat ik mijn baan zou verliezen, zou het dan nu een jaar later goed uitpakken?
Wat heb je dan gedaan in de tussentijd?
Dymphnatam schreef:
05-11-2018 08:52
Wat heb je dan gedaan in de tussentijd?
Elders werken en vrijwilligers werk doen in een verzorgingstehuis om zo alvast een beetje sfeer te proeven. En tig brieven verstuurd. Maar weet dat ik dit werk echt super graag wil doen. En ik ben niet iemand van opgeven. De aanhouder wint.
Ze staan inderdaad te springen om gediplomeerde mensen in de zorg die gelijk aan de slag kunnen. Maar TO is in eerste instantie juist een investering in tijd en geld om op te leiden en zo’n BBL-plek is dus zeker niet vanzelfsprekend.

TO, toitoitoi!
Cinderella76 schreef:
05-11-2018 07:49
Bedankt voor jullie tips. Ben alleen zo bang dat ik terplekke dicht klap en niet meer weet wat te zeggen. Maar ga vandaag alles eens goed doornemen.
Jezelf niet onnodig bang maken, ze bijten niet, en wat de andere dames zeggen; blijf jezelf, lees je in, en laat zien dat je graag wil! Er zijn genoeg handjes nodig in de zorg dus je bent meer dan welkom. Ze zullen ook vragen om veel flexibiliteit, als je kinderen hebt hoe ga je dat dan aanpakken? Daar zijn ze wel heel "streng" in, als je kind(deren) een keer ziek zijn moet dat kunnen maar je kan niet km de zoveel weken afmelden vanwege ziekte van een kind.

Je diensten beginnen waarschijnlijk of om 7 uur (vroege) of om half 4 (late) wellicht zal je de eerste periode alleen maar vroege diensten moeten draaien omdat je eerst de basiszorg moet leren.


Maak jezelf niet druk, je kan dit.

Als je nog andere vragen hebt kan je mij privé een berichtje sturen.

Groetjes
Erizon schreef:
05-11-2018 09:12
Ze staan inderdaad te springen om gediplomeerde mensen in de zorg die gelijk aan de slag kunnen. Maar TO is in eerste instantie juist een investering in tijd en geld om op te leiden en zo’n BBL-plek is dus zeker niet vanzelfsprekend.

TO, toitoitoi!
inderdaad en de tijd om iemand intern op te leiden en te ondersteunen daar waar nodig, onltbreekt vaak bij de instellingen. Maar mag morgen solliciteren bij een instelling waar dit juist wel hoog in het vaandel staat en het is een instelling die hoog staat al het komt op opleidingsplek. Fingers crossed.
Erizon schreef:
05-11-2018 09:12
Ze staan inderdaad te springen om gediplomeerde mensen in de zorg die gelijk aan de slag kunnen. Maar TO is in eerste instantie juist een investering in tijd en geld om op te leiden en zo’n BBL-plek is dus zeker niet vanzelfsprekend.

TO, toitoitoi!
Ja en nee, als je start krijg je een minimumloon, ja ze zullen je boeken en school betalen dat klopt maar de opleiding zelf word het meeste gedaan door je collega's je zal wel een praktijk opleider hebben en een stagebegeleider maar (even heel lullig gezegd) je moet het van je collega's hebben die jou opleiden. En die houden oom niet heel de tijd je handje vast, aanvankelijk is het, hoe snel jij het oppak hoe eerder jij zelfstandig sta te werken, heb je je medicijn opdrachten af en mag je medicijnen toedienen/delen loop je gewoon alleen.

D.m.v feedbackformulieren die je iedere dag moet schrijven kan je leerdoelen kiezen, na 3x een positieve feedback te hebben gehad kunnen ze dat leerdoel aftekenen in je boekje. Ik heb er een jaar opzitten en draai eigenlijk nu ruim al een half jaar als verzorgende ig mee, dezelfde taken en handelingen en verplichtingen, geloof me, zo'n grote investering ben je nu ook weer niet hoor...
spieker27 schreef:
05-11-2018 09:14
Jezelf niet onnodig bang maken, ze bijten niet, en wat de andere dames zeggen; blijf jezelf, lees je in, en laat zien dat je graag wil! Er zijn genoeg handjes nodig in de zorg dus je bent meer dan welkom. Ze zullen ook vragen om veel flexibiliteit, als je kinderen hebt hoe ga je dat dan aanpakken? Daar zijn ze wel heel "streng" in, als je kind(deren) een keer ziek zijn moet dat kunnen maar je kan niet km de zoveel weken afmelden vanwege ziekte van een kind.

Je diensten beginnen waarschijnlijk of om 7 uur (vroege) of om half 4 (late) wellicht zal je de eerste periode alleen maar vroege diensten moeten draaien omdat je eerst de basiszorg moet leren.


Maak jezelf niet druk, je kan dit.

Als je nog andere vragen hebt kan je mij privé een berichtje sturen.

Groetjes
Bedankt voor je berichtje. Ik houdt het in gedachten. Wat flexibiliteit betreft zit dat wel goed. Ben alleen, geen gezin dus zeer flexibel. En ben ene type die altijd als men hulp nodig heeft, mits ik kan natuurlijk, wil helpen daar waar nodig. Is af en toe ook wel een minpunt van mij. Ben iemand die niet makkelijk nee kan zeggen, wordt wel beter, maar kan nog meer. Vroege, late of af en toe een nachtdienst zal mij niet uitmaken. Je weet dat dat erbij hoort. We zullen ze eens een poeppie laten ruiken💪🏻
spieker27 schreef:
05-11-2018 09:23
Ik heb er een jaar opzitten en draai eigenlijk nu ruim al een half jaar als verzorgende ig mee, dezelfde taken en handelingen en verplichtingen, geloof me, zo'n grote investering ben je nu ook weer niet hoor...
.
En toch is het aantal opleidingsplekken verre van onbeperkt. Dat bedoel ik.
Erizon schreef:
05-11-2018 09:29
.
En toch is het aantal opleidingsplekken verre van onbeperkt. Dat bedoel ik.
Inderdaad. Hier in Twente is het minimaal wat plekken betreft. Solliciteer daarom ook op plekken in de Achterhoek.
Erizon schreef:
05-11-2018 09:29
.
En toch is het aantal opleidingsplekken verre van onbeperkt. Dat bedoel ik.
Wellicht bij jullie wel dat kan natuurlijk per provincie verschillen waar ik woon word je nog net niet doodgegooid met de opleiding, toch raar dat daar zoveel verschil in kan zitten hé?
Alle reacties Link kopieren
Vertel, hoe ging het?
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Hey Cinderella, hoe ging het? Ik mag maandag op gesprek komen, en loop tegen hetzelfde aan als jij. Ook Twente, en Ik wil ook de zorg in en beginnen als IG er.
Ik ben 48 en ben een beetje bang dat dit een nadeel is. Ook ik ben hartstikke gemotiveerd, en al een behoorlijke tijd bezig om de switch naar de zorg te maken.
Ik hoop dat het voor jou en mij goed gaat uitpakken. Ik begrijp ook dat er werk zat is, maar dat de begeleiding van nieuwelingen ook zwaar drukt op het toch al overbelaste personeel. Maarja, ik denk maar zo: er is nu budget om mensen op te leiden, en er zijn zo veel mensen nodig dat het ons vroeg of laat gaat lukken om een fijne leer/werkplek te vinden. Alleen nog de zenuwen bedwingen voor het gesprek.... O_O
Tuingravin schreef:
07-11-2018 15:43
Hey Cinderella, hoe ging het? Ik mag maandag op gesprek komen, en loop tegen hetzelfde aan als jij. Ook Twente, en Ik wil ook de zorg in en beginnen als IG er.
Ik ben 48 en ben een beetje bang dat dit een nadeel is. Ook ik ben hartstikke gemotiveerd, en al een behoorlijke tijd bezig om de switch naar de zorg te maken.
Ik hoop dat het voor jou en mij goed gaat uitpakken. Ik begrijp ook dat er werk zat is, maar dat de begeleiding van nieuwelingen ook zwaar drukt op het toch al overbelaste personeel. Maarja, ik denk maar zo: er is nu budget om mensen op te leiden, en er zijn zo veel mensen nodig dat het ons vroeg of laat gaat lukken om een fijne leer/werkplek te vinden. Alleen nog de zenuwen bedwingen voor het gesprek.... O_O
Hoi, ik weet het niet. Had me goed voorbereid, maar door de zenuwen was vreselijk zenuwachtig heb ik volgens mij wel een aantal antwoorden gegeven die ik achteraf anders had moeten formuleren. Vroegen oa waarom ik de zorg in wil, moest antwoord geven op dingetjes in de praktijk, hoe zou je in bepaalde situaties zult reageren, hoe ik het werken plus school ga combineren ect. Heb er zelf niet een heel goed gevoel over, maar we zullen zien. Krijg met 2 weken bericht of ik een ronde verder ben. Denk dan maar dat er vast meerdere sollicitanten zijn die net zo zenuwachtig waren als ik. Heb je zelf al ervaring in de zorg? Of kom je ook compleet uit een ander werkveld? Ik ben zelf in januari van dit jaar na het verliezen van mijn baan vrijwilligerswerk gaan doen in een Woonzorg centrum, en vandaar uit gevraagd voor een baan daar in de leefomgeving. Kan helaas bij mijn huidige werkgever nu de opleiding niet doen. Wel aangegeven dat ik dit super graag wil. De aan houder wint. Maar weet echt dat ik dit heel graag wil. Ik wens jouw heel veel succes. En ben heel benieuwd hoe het je maandag afgegaan is.
Tuingravin schreef:
07-11-2018 15:43
Hey Cinderella, hoe ging het? Ik mag maandag op gesprek komen, en loop tegen hetzelfde aan als jij. Ook Twente, en Ik wil ook de zorg in en beginnen als IG er.
Ik ben 48 en ben een beetje bang dat dit een nadeel is. Ook ik ben hartstikke gemotiveerd, en al een behoorlijke tijd bezig om de switch naar de zorg te maken.
Ik hoop dat het voor jou en mij goed gaat uitpakken. Ik begrijp ook dat er werk zat is, maar dat de begeleiding van nieuwelingen ook zwaar drukt op het toch al overbelaste personeel. Maarja, ik denk maar zo: er is nu budget om mensen op te leiden, en er zijn zo veel mensen nodig dat het ons vroeg of laat gaat lukken om een fijne leer/werkplek te vinden. Alleen nog de zenuwen bedwingen voor het gesprek.... O_O
Hoi, ik weet het niet. Had me goed voorbereid, maar door de zenuwen was vreselijk zenuwachtig heb ik volgens mij wel een aantal antwoorden gegeven die ik achteraf anders had moeten formuleren. Vroegen oa waarom ik de zorg in wil, moest antwoord geven op dingetjes in de praktijk, hoe zou je in bepaalde situaties zult reageren, hoe ik het werken plus school ga combineren ect. Heb er zelf niet een heel goed gevoel over, maar we zullen zien. Krijg met 2 weken bericht of ik een ronde verder ben. Denk dan maar dat er vast meerdere sollicitanten zijn die net zo zenuwachtig waren als ik. Heb je zelf al ervaring in de zorg? Of kom je ook compleet uit een ander werkveld? Ik ben zelf in januari van dit jaar na het verliezen van mijn baan vrijwilligerswerk gaan doen in een Woonzorg centrum, en vandaar uit gevraagd voor een baan daar in de leefomgeving. Kan helaas bij mijn huidige werkgever nu de opleiding niet doen. Wel aangegeven dat ik dit super graag wil. De aan houder wint. Maar weet echt dat ik dit heel graag wil. Ik wens jouw heel veel succes. En ben heel benieuwd hoe het je maandag afgegaan is.
@Tuingravin: als naar je leeftijd wordt gevraagd, benoem dan de voordelen: je brengt levenservaring mee. Mocht je kinderen hebben dan zijn die nu waarschijnlijk al wat ouder en hebben minder zorg nodig.

Leeftijd hoeft geen nadeel te zijn hoor! Heel veel succes gewenst!
Dymphnatam schreef:
08-11-2018 19:59
@Tuingravin: als naar je leeftijd wordt gevraagd, benoem dan de voordelen: je brengt levenservaring mee. Mocht je kinderen hebben dan zijn die nu waarschijnlijk al wat ouder en hebben minder zorg nodig.

Leeftijd hoeft geen nadeel te zijn hoor! Heel veel succes gewenst!
Ik denk zelf dat iemand die iets ouder is juist wel een voordeel kan zijn. Ben het eens met wat Dyphnatam schrijft. Ben zelf 42 en ben alleen en geen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella en Dymphnatam, dank voor jullie reacties. Ik zie mijn leeftijd zelf zeker als een voordeel. Mijn kinderen zijn ruimschoots volwassen (22 en 24) en thuis hoef ik voor niemand te zorgen. Man en kinderen redden zichzelf prima en zijn nu ook gewend dat het eten niet altijd klaar staat. Ik heb geen zorg achtergrond. Jarenlang als redacteur gewerkt, daarna in het sociaal cultureel werk. Toen mijn contract daar door de crisis niet verlengd kon worden, ben ik in een callcenter beland waar ik nu de kwaliteit van de gesprekken en mails controleer. Tevens bied ik ondersteuning aan het personeel dat de telefoon opneemt. (Inbound klantenservice). Wat ik in het sociaal cultureel werk heb geleerd, is dat ik op mijn best ben als ik mensen kan helpen. Daarom denk ik dat de zorg goed bij mij past. Iedereen die me goed kent, vindt het ook echt iets voor mij. Ik heb op mijn ouwe leeftijd :proud: ook nog ambitie, want uiteindelijk hoop ik HBO verpleegkunde te gaan doen in een duaal traject. Tot zo ver mijn verkooppraatje :)

Cinderella, jammer dat je zelf niet zo'n goed gevoel aan je sollicitatiegesprek hebt overgehouden. Ik weet dat zenuwen roet in het eten kunnen gooien, ik vind het zelf ook eng. Ik hoop dat je voldoende van jezelf en je goede intenties hebt kunnen laten zien, en dat de hr functionaris door je zenuwen heen heeft kunnen prikken. Ik hoop dat ik het voor mekaar krijg dat ik mezelf kan blijven zonder te gaan ratelen. Dat is een valkuil waar ik zelf vaak inmieter als ik gespannen ben.

Mijn leidinggevende in mijn huidige baan weet van mijn plannen. Hij zou me liever willen houden, maar gunt het me ook. Ik heb gelukkig niet de stress van stiekem moeten doen op mijn werk. Iedereen weet ervan en heeft me succes gewenst. De komende dagen tot en met maandag ben ik vrij. Ik heb dus ruim de tijd om me voor te bereiden en een sollicitatie outfitje te bedenken. Ook zo lastig... Ga ik voor praktisch (broek) of meer voor als mezelf (fleurige jurk)? Ik ben er nog niet uit.
Maar maandag na het gesprek meld ik me hier.

Cinderella, wel spannend, twee weken wachten om te horen of je een ronde verder bent. Ik hoop dat ik daar niet zo lang op moet wachten. Al zit het er best in, want de sluitdatum voor de vacature is 21 November.
Ik denk dat het wel los zal lopen voor Cinderella. Vaak worden sollicitatiegrsprekken gedaan door mensen die hier al zeer ervaren en bedreven in zijn. Die prikken echt wel door de zenuwen heen en zien welke kwaliteiten er achter zitten.

@Tuingravin: een broek, zonder meer. Praktisch is de norm in Zorgland, een broek hoort standaard tot de kledingcode. Ook al zou je ergens komen te werken waar geen uniform wordt gedragen, dan loop je alsnog de hele dag in spijkerbroek. Als je in een jurk naar het sollicitatiegesprek komt, geef je het signaal af dat je een outsider bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven