Werk & Studie alle pijlers

Studieschuld tijdelijk niet aflossen?

10-11-2018 10:52 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien zie ik iets over het hoofd, vandaar dat ik jullie advies vraag.

Ik heb een studieschuld van 15.000 euro, de aflossing per maand is iets minder dan 100 euro. Ik kan dat makkelijk betalen en ik zou ook makkelijk de studieschuld in een keer kunnen aflossen. De rente over de studieschuld nu 0% t/m december 2022. De rente op mijn spaarrekening is op dit moment 0,2%.

Je kunt bij DUO een aflosvrije periode aanvragen van maximaal 5 jaar. Ik overweeg om dit te doen t/m december 2022. Die 15.000 zet ik dan op mijn spaarrekening. Dan heb ik de komende tijd geen aflossingen, ongeveer 1200 rente over dat bedrag + rente over wat ik extra kan sparen. Tenzij de spaarrente negatief wordt, dan los ik in een keer af.

Zie ik iets over het hoofd? Het is geen enorme vetpot, maar toch een fijn idee dat ik niet aan het aflossen ben op een lening die mij niets kost. Dan is het slimmer om het geld zelf te houden toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is op papier misschien zo. Maar ik werd helemaal gek van de post van de Duo en van het idee dat er nog zo'n schuld open stond, dat ik het zo gauw het kon in één keer heb afgelost. Dat opgeluchte, heerlijke gevoel dat ik van dat gezeik van DUO af was, is me meer waard dan de eventuele rentewinst.

(Hou je er ook rekening mee dat je belasting moet betalen over spaargeld?)
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
10-11-2018 10:55
(Hou je er ook rekening mee dat je belasting moet betalen over spaargeld?)
Goed dat je het zegt, dat had ik nog niet meegerekend en die belasting is best hoog omdat ik boven een bepaald bedrag zit. Sparen loont echt nauwelijks. Ik kan misschien nog beter een huis kopen.
Geen plannen om een huis te kopen binnen vijf jaar?
Heb je nu dus €15.000 liggen dan? [edit: ja dus]. Of zou je dan de komende 5 jaar het maandelijkse afslossingsbedrag op die spaarrekening zetten, want dan heb je natuurlijk minder rente.

Het lijkt mij een wat omslachtig plan voor een vrij magere opbrengst.

Verder speelt de hoogte van je oorspronkelijke studieschuld ook mee bij het krijgen van een hypotheek, maar misschien heb je al een hypotheek.

Persoonlijk zou ik aflossen als ik jou was.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 11:09
2.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het aflossen en die 100 euro extra gaan sparen per maand die je niet meer hoeft te betalen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Die (kleine) rentewinst zou het mij ook niet waard zijn. Ik heb zelf een flinke studieschuld (gehad), ben al jaren aan het afbetalen en zal blij zijn wanneer ik er over +/- 5 jaar vanaf ben. Idd dat opgeluchte gevoel.

In jouw geval - afhankelijk van wat je situatie is - zou ik van je spaargeld € 10.000 afbetalen en € 5.000 laten staan. En de resterende € 5.000 DUO schuld zo snel mogelijk aflossen.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 11:05
3.05% gewijzigd
.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 11:02
Reden: Gequote i.p.v. aangepast.
99.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
10-11-2018 10:55
Ja dat is op papier misschien zo. Maar ik werd helemaal gek van de post van de Duo en van het idee dat er nog zo'n schuld open stond, dat ik het zo gauw het kon in één keer heb afgelost. Dat opgeluchte, heerlijke gevoel dat ik van dat gezeik van DUO af was, is me meer waard dan de eventuele rentewinst.

(Hou je er ook rekening mee dat je belasting moet betalen over spaargeld?)
Tot 30.000 hoef je geen belasting te betalen.

Heb je de rekensom goed gemaakt? 15.000 EUR bij 0,2% per jaar levert je wel EUR 30,00 op. Dus waarom al die moeite? Of je moet wat meer risico nemen, dan heb je wellicht een hoger rendement.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
0,2% rente is niks, zeker niet als je boven de grens zit
Verdiep je eens in ledencertificaten van de Rabobank, die geven redelijk risicoloos 6,5%.
Gaat wel om achtergestelde lening, dus als de Rabo failliet gaat sta je achteraan als schuldeiser. Echter ze hebben de laatste stresstest glansrijk doorstaan.

Laat je door hen voorlichten over voor en nadelen en maak dan een keus.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
10-11-2018 11:02
Tot 30.000 hoef je geen belasting te betalen.

Heb je de rekensom goed gemaakt? 15.000 EUR bij 0,2% per jaar levert je wel EUR 30,00 op. Dus waarom al die moeite? Of je moet wat meer risico nemen, dan heb je wellicht een hoger rendement.
Ik kom op 150 euro?
makreel schreef:
10-11-2018 10:55
Ja dat is op papier misschien zo. Maar ik werd helemaal gek van de post van de Duo en van het idee dat er nog zo'n schuld open stond, dat ik het zo gauw het kon in één keer heb afgelost. Dat opgeluchte, heerlijke gevoel dat ik van dat gezeik van DUO af was, is me meer waard dan de eventuele rentewinst.

(Hou je er ook rekening mee dat je belasting moet betalen over spaargeld?)

De eerste 30.000 euro per persoon zijn daarvan vrijgesteld. Dus misschien hoeft TO nog helemaal niet te betalen.
Je vrijheid is meer waard dan dat kleine beetje rente. Als je een huis wilt kopen dan wordt er met de oorspronkelijk waarde van je DUO-lening gerekend (en niet tegen die 0% rente!) en dat kan fors schelen in je maximale hypotheek. Je wilt niet in die situatie komen dat je de financiering niet rondkrijgt vanwege je DUO-lening, toch?
Hannie85 schreef:
10-11-2018 11:06
Ik kom op 150 euro?
€30 per jaar bedoelde ze denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
10-11-2018 11:12
€30 per jaar bedoelde ze denk ik.
Ach ja natuurlijk. Ben nog niet wakker blijkbaar
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn je toekomst plannen mbt wonen, je doelen mbt werk en relatie e.d?
Alle reacties Link kopieren
0,2% rente over 15.000 gedurende 5 jaar is hooguit 160 euro en lang geen 1200 euro, Zoeymaar. 160 euro is zeker geld, maar lang geen 1200 euro.
Ik weet niet of dat wat voor je verandert?
Als je de komende 5 jaar geen huis wilt kopen en zeker weet dat je van die 15000 euro af kunt blijven, dan is het een slimme financiële beslissing. Maar ik vind het rendement wel magertjes om ervoor te kiezen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
150 euro rente in 5 jaar inderdaad. Verder kun je als je nu in 1 keer aflost, ook maandelijks extra sparen. Maar je bent wel 5 jaar langer aan het aflossen en in die 5 extra jaren kun je weer minder sparen. En als je meer dan 30.000 spaargeld hebt, betaal je 0,58% belasting over het deel boven die 30.000 tegenover de 0,2% die je ontvangt. Hoe kwam je zelf aan 1.200?
Hoe komt TO op 1200 euro rente in die 5 jaar?
Alle reacties Link kopieren
Maar wat iemand hier zei: die studieschuld afbetalen en dan het bedrag dat je nu maandelijks aan studieschuld betaalt, gebruiken om wat vermogen op te bouwen? Sparen is niet zo'n strak plan als je al een potje hebt, maar misschien is beleggen wat? Of pensioensparen?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede reacties allemaal. Die rente levert inderdaad niks op, ik kwam op 120 niet op 1200 maar ik typte een beetje enthousiast (0,2% van 15.000 en dat 4 jaar?).

Mijn gevoel zei ook: gewoon aflossen, dan ben je er van af. Maar nu de rente 0% is twijfel ik.

Ik wil wel een huis kopen, hoewel dat in de huidige markt lastig is.
Is het dan slimmer om het af te lossen of juist om het als extra eigen geld te houden? Het lijkt me zo onlogisch om eerst een lening van 0% af te lossen en vervolgens een hypotheek van zeg 1,8% af te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
10-11-2018 11:29
Wat een goede reacties allemaal. Die rente levert inderdaad niks op, ik kwam op 120 niet op 1200 maar ik typte een beetje enthousiast (0,2% van 15.000 en dat 4 jaar?).

Mijn gevoel zei ook: gewoon aflossen, dan ben je er van af. Maar nu de rente 0% is twijfel ik.

Ik wil wel een huis kopen, hoewel dat in de huidige markt lastig is.
Is het dan slimmer om het af te lossen of juist om het als extra eigen geld te houden? Het lijkt me zo onlogisch om eerst een lening van 0% af te lossen en vervolgens een hypotheek van zeg 1,8% af te sluiten.
Zeker helemaal aflossen als je een huis wilt kopen. Door je studieschuld krijg je een hypotheek die een stuk minder is dan je studieschuld.

En niet helemaal blind staren op die 0% rente. Los gewoon af! Om €120 winst te behalen over 4 jaar klinkt wel erg armoedig.
Alle reacties Link kopieren
Is onlogisch, maar je krijgt echt een stuk minder hypotheek zolang die schuld nog openstaat.
Aflossen is dan nuttiger. Ga vervolgens het bedrag dat je elke maand uitspaart (en meer) gaan sparen voor je kosten koper en zo. Een schuld van 15,000 betekent nog méér aftrek van je maximale hypotheekbedrag, het is een wat kromme berekening.

Wat spaar je nu per maand? Bereken wat je nodig hebt voor KK en ga eens na hoelang je nodig hebt om dat opzij te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven