Werk & Studie alle pijlers

Op kamers in Utrecht

11-11-2018 11:56 21 berichten
Dag allemaal!

Ik studeer sinds dit jaar in Utrecht, heb dat pas in maart besloten dus heb me toen pas ingeschreven bij de ssh. Heel handig, had ondertussen al 4 jaar inschrijftijd kunnen hebben maar heb dus pas 7-8 maanden tijd. Verder heb ik ook al Kamernet geprobeerd, Socius, antikraak, Woningnet(lotingen), Facebook en via via. Nog steeds niets gevonden. Facebook en ook Kamernet vragen vaak 21+ en eindstudie. Nu ben ik 20 en eerstejaars, maar in principe zou ik derdejaars moeten zijn. Verder woont m’n vriend wel in Utrecht en ben daar regelmatig, maar toch telkens dat twee uur heen, twee uur terug reizen is niet ideaal. Heeft iemand nog tips? Over hoe je überhaupt aan een kamer komt, maar misschien ook wat voor mailtjes/berichtjes die mensen op Facebook en Kamernet graag willen ontvangen?
Alle reacties Link kopieren
Omliggende dorpen?
In Bunnik bijvoorbeeld wonen heel veel Uithof studenten.
Maar er zijn er meer die goed te fietsen zijn en een rechtstreekse busverbinding hebben.

Zelf heb ik destijds twee keer geluk gehad met reageren op Marktplaats advertenties.
Marktplaats kun je inderdaad proberen. En misschien heel ouderwets via die kaartjes in de supermarkt?
Alle reacties Link kopieren
Tsja, Utrecht is een van de allermoeilijkste!
Volgens mij gaat het vooral viavia daar.
Zorg dus dat je zo veel mogelijk mensen kent.
Wat je vaak ziet, is dat heel veel eerstejaars studenten na het eerste of tweede trimester opeens bedenken dat dit toch niet de studie is die bij ze past en er dus mee stoppen.
Dat biedt kansen om hun kamer over te nemen!
Alle reacties Link kopieren
In welke wijk woont je vriend? Mijn wijk heeft een soort marktplaats op FB. Daar komen regelmatig kamers voorbij. Daar kun je ook een oproepje plaatsen
Netwerken is de beste manier. Er komt altijd wel ergens wat vrij, tijdelijk of vast, en als je eenmaal veel mensen kent, of een paar keer een tijdelijke kamer hebt kunnen nemen, dan gaat het balletje vanzelf rollen.

Lid worden van een vereniging is niet voor iedereen, maar daar leer je wel de meeste mensen kennen die ook op kamers zitten, in plaats van andere thuiswoners.

Misschien een baantje in Utrecht nemen waar veel studenten werken?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in Utrecht studeerde heb ik in Amersfoort gewoond, je hebt daar woningen op De Remise. Ze zijn wel aardig aan de prijs, maar relatief groot (16m2) en je hebt maar 3 huisgenoten. Vlakbij gaat tijdens de spits een bus die rechtstreeks naar de Uithof gaat.
Ik was daardoor soms korter onderweg van mijn kamer naar de Hogeschool dan sommige van mijn medestudenten die in Utrecht woonde.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik heb op marktplaats gekeken en een advertentie geplaatst, maar daar kwamen alleen maar hele gure typjes op af helaas. Bunnik en Zeist vind ik ook prima, Amersfoort ook wel maar is niet ideaal. In Utrecht zelf kan het idd ook nog wel een uur reizen zijn. Het is nu in totaal 1:45 (heen), deur tot deur ongeveer. Ik vind alles boven de 45 minuten (heen) al dat geld niet echt waard. M’n budget is helaas ook erg limiterend, 350-400 euro. In ieder geval bedankt voor de reacties :)
PlayingTheAngel schreef:
11-11-2018 12:36
In welke wijk woont je vriend? Mijn wijk heeft een soort marktplaats op FB. Daar komen regelmatig kamers voorbij. Daar kun je ook een oproepje plaatsen
Op de uithof, dat zou voor mij ook ideaal zijn, maar dan kan k nog wel even wachten :’). Welke wijk woon je? Dat is misschien wel handig namelijk
Alle reacties Link kopieren
In welke wijk ik woon is me te privacy gevoelig voor hier. Grofweg kun je zeggen dat Kanaleneiland en Overvechy in Utrecht mindere wijken zijn. Binnenstad vrijwel onbetaalbaar. Zuilen is populair bij studenten en heeft veel kamerruimte, heeft die wijk n FB? Wijken als Hoograven en Lunetten lijken wat verder weg, maar zijn ook goed te doen. Maar idd viavia werkt het beste, klasgenoten die van een kennis horen dat ergens n plekje vrijkomt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien via een makelaar? Kost je wel veel bemiddelingskosten helaas, maar het gaat een stuk sneller. Ik ben op die manier twee keer aan een kamer gekomen toen ik echt heel snel iets moest krijgen. Maar als je geen haast hebt is het blijven reageren op advertenties en geluk hebben! Mijn laatste kamer kreeg ik via kamernet.
PlayingTheAngel schreef:
11-11-2018 15:30
In welke wijk ik woon is me te privacy gevoelig voor hier. Grofweg kun je zeggen dat Kanaleneiland en Overvechy in Utrecht mindere wijken zijn. Binnenstad vrijwel onbetaalbaar. Zuilen is populair bij studenten en heeft veel kamerruimte, heeft die wijk n FB? Wijken als Hoograven en Lunetten lijken wat verder weg, maar zijn ook goed te doen. Maar idd viavia werkt het beste, klasgenoten die van een kennis horen dat ergens n plekje vrijkomt.
Snap ik hoor! Lunetten is volgens mij naar de uithof nog prima te doen, zuilen was al wel iets van 35-45 min dacht ik. Ga wel even op Facebook rondzoeken naar wijken, misschien helpt dat.
Iemand trouwens nog tips voor originele, leuke en aantrekkelijke berichtjes? Ik heb tot nu toe echt t gevoel alsof ik onzichtbaar ben namelijk. In het echte leven kan k me prima voorstellen, maar zo’n mailtje is toch anders. Wat zet je daarin dat echt opvalt en in smaak is bij de huisgenootzoekers?
Je bent onzichtbaar.
Ik heb een kamer gehad in Utrecht en ook berichten geplaatst. Met alle respect: als je boven de 50 berichten ontvang lees je die zooi vluchtig door en zeg je ja of nee. Mensen weten je naam niet meer, je word hooguit genummerd. En als jij van een hospiteer avond af weet zou ik gewoon is zo brutaal zijn om gewoon langs te komen ook zonder uitnodiging. Ze weten het toch niet en mocht jij de leukste zijn heb je iets.

Maar originele hospiteerberichtjes zou ik persoonlijk niet de moeite insteken.

Ga netwerken. Studentenvereniging (USC bijvoorbeeld). Uit mijn hoofd krijgt daar 30% van de eerste jaars van jongens een kamer en 25% van de dames.

En nog iets mocht je bovengenoemde leuk lijken ga al voor de UIT week naar huizen toe om je gezicht te laten zien...

Wil je een kamer moet je met name bekend zijn. Ik had zo wat omdat ik uit Utrecht kom en omdat ik de mensen hier wel ken. Maar dat is het hele geheim.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter studeerde in Utrecht en had een kamer in Zeist. In Utrecht is het hartstikke moeilijk om een kamer te krijgen.
"Boring conversation anyway"
Santaaa schreef:
11-11-2018 21:38
Je bent onzichtbaar.
Ik heb een kamer gehad in Utrecht en ook berichten geplaatst. Met alle respect: als je boven de 50 berichten ontvang lees je die zooi vluchtig door en zeg je ja of nee. Mensen weten je naam niet meer, je word hooguit genummerd. En als jij van een hospiteer avond af weet zou ik gewoon is zo brutaal zijn om gewoon langs te komen ook zonder uitnodiging. Ze weten het toch niet en mocht jij de leukste zijn heb je iets.

Maar originele hospiteerberichtjes zou ik persoonlijk niet de moeite insteken.

Ga netwerken. Studentenvereniging (USC bijvoorbeeld). Uit mijn hoofd krijgt daar 30% van de eerste jaars van jongens een kamer en 25% van de dames.

En nog iets mocht je bovengenoemde leuk lijken ga al voor de UIT week naar huizen toe om je gezicht te laten zien...

Wil je een kamer moet je met name bekend zijn. Ik had zo wat omdat ik uit Utrecht kom en omdat ik de mensen hier wel ken. Maar dat is het hele geheim.
Ja die vele reacties is ook het probleem. Ik zou ook niet 80 berichtjes gaan lezen, gewoon de Facebook profielfoto bekijken en daarop beoordelen.

Ik vind studentenverenigigingen zelf echt drie keer niets, zou ik zelfs voor een paleis niet eens doen dus dat is geen optie. Ik ga maar gewoon massaal reageren op al die kamers op Facebook..
BriannaF schreef:
11-11-2018 21:48
Mijn dochter studeerde in Utrecht en had een kamer in Zeist. In Utrecht is het hartstikke moeilijk om een kamer te krijgen.
Zeist heb k ook al geprobeerd, op SSH is daar nu de gemiddelde wachttijd 18 maanden. Vroeger was dit 7-11. Ook op andere sites is er niet veel en alles waar k op reageer krijg k gewoon geen reactie op.
onceuponatime24 schreef:
12-11-2018 10:11
Zeist heb k ook al geprobeerd, op SSH is daar nu de gemiddelde wachttijd 18 maanden. Vroeger was dit 7-11. Ook op andere sites is er niet veel en alles waar k op reageer krijg k gewoon geen reactie op.
Breukelen? Hilversum? Beide binnen 15min met de trein.
Alle reacties Link kopieren
onceuponatime24 schreef:
11-11-2018 14:51
Ik heb op marktplaats gekeken en een advertentie geplaatst, maar daar kwamen alleen maar hele gure typjes op af helaas. Bunnik en Zeist vind ik ook prima, Amersfoort ook wel maar is niet ideaal. In Utrecht zelf kan het idd ook nog wel een uur reizen zijn. Het is nu in totaal 1:45 (heen), deur tot deur ongeveer. Ik vind alles boven de 45 minuten (heen) al dat geld niet echt waard. M’n budget is helaas ook erg limiterend, 350-400 euro. In ieder geval bedankt voor de reacties :)
De bussen uit Amersfoort naar de Uithof doen er 20 minuten over en ze rijden geregeld.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook eens kunnen kijken voor anti-kraak projecten in Utrecht. Je budget is best weinig voor een kamer dichtbij Utrecht, anti-kraak lukt misschien nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel erg moeilijk om hier een kamer te vinden, laat staan een betaalbare kamer.

Advies 'ga netwerken' klinkt leuk en verstandig, maar de praktijk is heel weerbarstig met heel veel kamerzoekenden en veel te weinig aanbod. Netwerk van de meeste kamerzoekenden bestaat ook uit kamerzoekenden en dat zijn je concurrenten .. ..

Wat dan wel? Blijven proberen. Op alle mogelijke manieren. Inderdaad ook buiten Utrecht gaan zoeken. Kijk naar plaatsen met heel goed en regelmatig openbaar vervoer naar Utrecht. Van Amersfoort of Woerden is het bijv. maar 12 minuten met de trein naar Utrecht Centraal. Ook Nieuwegein heeft een snelle tramverbinding met Utrecht Centraal. Of Houten. Ondertussen loopt je wachttijd bij SSH steeds verder terug en kun je via die weg alsnog in Utrecht terecht komen. En dan voor een eerlijke prijs en voorwaarden.

Ga in elk geval niet akkoord met absurd hoge huur/ klein hok/ rare voorwaarden etc..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven