Werk & Studie alle pijlers

Km vergoeding verplicht?

12-11-2018 04:54 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva leden,

Ik werk in een buitendienst functie en reis naar klanten in mijn eigen auto.

Werkgever betaalt geen 0.19 cent per km. In plaats daarvan betalen ze benzine bonnetjes alleen. Nu moet ik banden vervangen en grote beurt uit eigen zak betalen.

Mag me werkgever dit doen wettelijk?
Alle reacties Link kopieren
Je bedoeld dus dat je tankt, je het bonnetje ervan geeft aan je werkgever, en die het geld aan je terugstort? Dat is een veel betere vergoeding dan die 0.19 cent per km.

"Nu moet ik banden vervangen en grote beurt uit eigen zak betalen." Dat is normaal. Je krijgt alleen je benzine betaald. Het is één van de redenen waarom ik zelf fel tegen het gebruik van de auto bent met werk in deze wetgeving, omdat het je hoe dan ook privé geld zal kosten. In jouw geval zou ik dus specifiek vragen voor een bedrijfsauto, of een vergoeding van je onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Met wetgeving heeft dat niets te maken. Een werkgever kan vergoeden wat hij wil, en als werknemer kan je dat accepteren als je wil, of niet. Het enige waar de overheid zich mee bemoeit is of een dergelijke vergoeding wordt gezien als belastbaar inkomen of niet.

Dus ja, TO, je werkgever mag dat doen. En jij mag dat weigeren. Je werkgever kan niet van je eisen dat je in je eigen auto rijdt, en dat je zelf voor de kosten opdraait. Aan de andere kant vermoed ik dat je in een boeiende situatie komt als je vertelt dat je voortaan gaat lopen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
krijg je al je tankbeurten vergoed?
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen hoort bij een buitendienstfunctie een auto van de zaak, omdat het je anders onevenredig veel geld kost. Ik zou dat dus toch met je werkgever bespreken, dit is wel lekker goedkoop voor hem....

Edit: dit is geen wettelijke verplichting, maar iets dat je zelf overeen moet komen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
betalen ze alle benzinebonnen? dus ook wat je privé rijdt??
(dan heb je een zeer lucratieve deal)
Alle reacties Link kopieren
Raflesia schreef:
12-11-2018 10:26
Je bedoeld dus dat je tankt, je het bonnetje ervan geeft aan je werkgever, en die het geld aan je terugstort? Dat is een veel betere vergoeding dan die 0.19 cent per km.
Ik weet niet wat voor auto jij rijdt, maar met 9 op de 10 auto's betaal je echt wel minder dan 0.19 ct per km voor alleen brandstof.
Als je auto 1 op 15 rijdt en de benzine kost €1,65 per liter, betaal je 0.11 ct per km.
In die 0.19 ct die veel werkgevers betalen, is juist rekening gehouden met een stukje afschrijving en onderhoud. Voor TO is het dus wel degelijk slecht geregeld.
Raflesia schreef:
12-11-2018 10:26
Je bedoeld dus dat je tankt, je het bonnetje ervan geeft aan je werkgever, en die het geld aan je terugstort? Dat is een veel betere vergoeding dan die 0.19 cent per km.
Natuurlijk is dat geen betere vergoeding! Met 0,19 cent vergoeding heb ik onlangs 57 euro ontvangen voor 300 km. Met 'n volle tank benzine rij ik zo'n 550 km en daar betaal ik minder voor dan 57 euro.
Alle reacties Link kopieren
Nee, is geen supervergoeding.

Toen ik een buitendienstfunctie had met leaseauto, was er één collega welke had bedongen met zijn eigen auto te rijden. Hij kreeg een extra toeslag bovenop de benzinekosten voor 't onderhoud van de auto.
Hij moest wel al zijn zakelijke kilometers bijhouden en kreeg alleen daarover de vergoeding, terwijl bij mij ook de privékilometers vergoed werden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Alles mag. Mijn man heeft vroeger eens een blauwe maandag bij dhl gewerkt, daar moest je alles zelf betalen. Je kreeg 0 autovergoeding.
Het is maar waar je mee akkoord gaat. Schoondochter moet ook regelmatig naar klanten en heeft bij aanvang duidelijk aangegeven dat ze dat niet met eigen auto wil doen. Omdat ze ook wel met de fiets of ov gaat. Nu staat er op de zaak een leenauto die ze kan gebruiken.
ik geef mn bek ook maar een douw
lilalinda schreef:
12-11-2018 10:34
betalen ze alle benzinebonnen? dus ook wat je privé rijdt??
(dan heb je een zeer lucratieve deal)

Dat ligt wel aan hoeveel je privé rijdt. Als je privé nauwelijks rijdt is 19 cent per zakelijke kilometer lucratiever.
Madeliefjees schreef:
12-11-2018 10:49
Alles mag. Mijn man heeft vroeger eens een blauwe maandag bij dhl gewerkt, daar moest je alles zelf betalen. Je kreeg 0 autovergoeding.
Het is maar waar je mee akkoord gaat. Schoondochter moet ook regelmatig naar klanten en heeft bij aanvang duidelijk aangegeven dat ze dat niet met eigen auto wil doen. Omdat ze ook wel met de fiets of ov gaat. Nu staat er op de zaak een leenauto die ze kan gebruiken.
DHL heeft toch busjes?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-11-2018 10:51
DHL heeft toch busjes?
Ook ja, maar er zijn ook bezorgers die met hun eigen auto rijden, in ieder geval in het verleden.

OT, vergoeding gemaakte autokosten is een kwestie van afspraken maken. Je bent nu akkoord gegaan met een benzine-vergoeding. Je zou met je werkgever in overleg kunnen gaan of hij je tegemoet wil komen in de onderhoudskosten, het maakt heel erg uit hoeveel benzine er vergoed wordt en hoeveel km's je zakelijk/prive rijdt. Ik gebruik mijn auto alleen prive en ik moet alles zelf betalen en daar is ook wel eens een setje nieuwe banden bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven