Werk & Studie alle pijlers

Ervaring UWV startersperiode

12-11-2018 13:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment absoluut niet op mijn plek op mijn huidige baan (stress klachten, doordat het werk absoluut niet meer passend is nadat er behoorlijk wat veranderingen zijn doorgevoerd) en er wordt nu overlegd over er een opzegging met wederzijde goedkeuring kan plaatsvinden. Zodat ik daarna, als ik nog geen andere baan heb gevonden in de ww terecht kom.

Dit is allemaal nieuw voor mij en ik zou het liefst een eigen bedrijfje beginnen, ik heb al een aantal klanten, die bij mij geïnformeerd hebben of ik bepaalde opdrachten/werk voor ze wil doen, omdat ik in mijn vrije tijd hier al behoorlijk actief mee bezig ben (was op dit moment)
Bedrijfje bestaat nog niet en op dit moment zit ik zodanig niet lekker in mijn vel dat er buiten werk niet veel uit mijn handen komt.

Nu heb ik informatie gesprek gehad met uwv en zelf ook het een en ander gegoogled en kwam ik de startersuitkering/periode van het UWV tegen.
Nu ben ik benieuwd of er andere mensen hier gebruik van hebben gemaakt en ervaringen? Moeilijk traject? Kom je makkelijk in aanmerking? etc
sweetmadness wijzigde dit bericht op 12-11-2018 14:05
Reden: missend woord
0.38% gewijzigd
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij een heel gemakkelijk traject van een X-aantal maanden waarin je door het UWV vrijwel met rust wordt gelaten (of aan je lot wordt overgelaten, net hoe je het bekijkt).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit iemand ontslagen die in die regeling terecht kwam. De regeling was erg makkelijk, grootste probleem was dat ik hem daarna niet meer kon inhuren, omdat het UWV dan denkt dat je misbruik van de regeling maakt. Hij heeft het overigens niet gered als zzp-er, maar dat had niet met de regeling zelf te maken.

Recent hoorde ik op de radio dat het een succesvolle regeling is, want iets van 40% weet via deze regeling uiteindelijk aan voldoende inkomen te komen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik heb hierover een keer een webinar gevolgd, door het uwv. Kan hem helaas niet meer vinden. Wat mij ervan weerhoudt om dit traject te volgen is dat je uitkering gelijk 29% lager wordt. Dan kan ik zelf mijn vaste lasten niet meer betalen. Maar wellicht is dat voor jou geen probleem.

Op ondernemersplein.nl staat ook het e.e.a. en bij het uwv kun je ook een training hierover volgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben via deze regeling mijn bedrijf gestart, nu 3 jaar geleden. Toen was het zo dat je op geen enkele manier al voorbereidingen mocht hebben getroffen voor het starten van je bedrijf. Zelfs niet nadenken over een naam of potentiële klanten, dat mag pas nádat je toestemming hebt gehad.

Traject was verder niet moeilijk of met hoge eisen, vooral op het juiste moment door de juiste hoepel springen. Toestemming krijg je op basis van een ondernemersplan. Na 6 maanden krijg je de keuze om door te gaan en je uitkering te stoppen, of terug de WW in te gaan en je bedrijf te liquideren.
Alle reacties Link kopieren
Met bovenstaande reacties klinkt het eigenlijk als best goed mogelijk.


@uiltje66, dat klinkt best streng, aan de andere kant kun je ook niet beginnen hierover na te denken als je er al niet een keer over hebt gesproken. Lijkt me.

Ik denk dat ik mijn vaste lasten wel kan betalen, met wat ik nu heb uitgerekend. Ik zal alleen tijdelijk mijn broekriem wat strakker moeten trekken.

Ik vind het echt doodeng trouwens :-| maar wie niet waagt wie niet wint
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Je moet wel echt een businessplan etc opleveren dus dat kost wel tijd. Maar ik ken een aantal mensen die het zo hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Uiltje66 schreef:
12-11-2018 14:30
Ik ben via deze regeling mijn bedrijf gestart, nu 3 jaar geleden. Toen was het zo dat je op geen enkele manier al voorbereidingen mocht hebben getroffen voor het starten van je bedrijf. Zelfs niet nadenken over een naam of potentiële klanten, dat mag pas nádat je toestemming hebt gehad.

Traject was verder niet moeilijk of met hoge eisen, vooral op het juiste moment door de juiste hoepel springen. Toestemming krijg je op basis van een ondernemersplan. Na 6 maanden krijg je de keuze om door te gaan en je uitkering te stoppen, of terug de WW in te gaan en je bedrijf te liquideren.
Dat is niet waar. Je moet een ondernemingsplan indienen en die is pas goed als je wel over zaken als een naam en klanten hebt nagedacht.

Wat absoluut niet mag als je gebruik wil maken van de regeling, is al gaan verkopen voordat je goedkeuring hebt en de startperiode begint. Je dient eerst het businessplan in, dan na goedkeuring krijg je 6 weken onderzoeksperiode waarin je de levensvatbaarheid van je businessplan kunt gaan onderzoeken en testen, en daarna gaat de startperiode in en mag je pas echt gaan verkopen.

Mijn begeleider gaf daarbij wel aan dat je contacten met potentiële kopers wel als “marktonderzoek” mag betitelen zolang er nog geen concrete opdracht is. En zodra die concrete opdracht wel in beeld is, kun je ook verzoeken om de onderzoeksperiode te beëindigen en de startperiode te starten.

In mijn geval werden businessplan en verzoek stoppen onderzoeksperiode binnen 24 uur goedgekeurd.
Alle reacties Link kopieren
sweetmadness schreef:
12-11-2018 14:43
Met bovenstaande reacties klinkt het eigenlijk als best goed mogelijk.


@uiltje66, dat klinkt best streng, aan de andere kant kun je ook niet beginnen hierover na te denken als je er al niet een keer over hebt gesproken. Lijkt me.

Ik denk dat ik mijn vaste lasten wel kan betalen, met wat ik nu heb uitgerekend. Ik zal alleen tijdelijk mijn broekriem wat strakker moeten trekken.

Ik vind het echt doodeng trouwens :-| maar wie niet waagt wie niet wint
Kijk goed na of je niet aan een concurrentiebeding vast zit nadat je bij je huidige werkgever weg bent.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Head* schreef:
12-11-2018 14:30
Ik heb hierover een keer een webinar gevolgd, door het uwv. Kan hem helaas niet meer vinden. Wat mij ervan weerhoudt om dit traject te volgen is dat je uitkering gelijk 29% lager wordt. Dan kan ik zelf mijn vaste lasten niet meer betalen. Maar wellicht is dat voor jou geen probleem.

Op ondernemersplein.nl staat ook het e.e.a. en bij het uwv kun je ook een training hierover volgen.
Precies wat mij heeft tegengehouden. Stel, je eerste maand gaat leuk, dan heb je die 29% misschien niet nodig. Maar die 29% aftrek van je uitkering is blijvend, of je na die ene maand nou wel of geen inkomsten hebt. En ik weet niet hoe lang jij recht hebt op een WW-uitkering, maar je bouwt als zzp'er ook geen nieuwe rechten op. In ieder geval succes!
Alle reacties Link kopieren
@lily1504,

Je hebt 26 weken om het op te bouwen, mocht je daarna stoppen, ga je weer terug de ww in voor zolang je daar recht nog op hebt.
De min 75/70% min 29% is voor mij op dit moment te dragen. (broekriem gaatje strakker zeg maar)

Daarnaast ga ik iets volledig anders doen dan mijn huidige baan, en mocht het allemaal niet werken kan ik waarschijnlijk redelijk makkelijk weer een baan vinden in de branche waar ik nu in werk.

Nummer*Zoveel dat klinkt wel heel positief.
Het kriebelt wel
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Welke continuïteit heeft ji onderneming daar jij niet tegen stress kunt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
@viva-amber de problemen bij mijn huidige baan hebben te maken met werk dat ik absoluut niet leuk vind en ook niet goed in ben. Na een soort van re-oganisatie van de afdeling zit ik nu in een support functie in plaats van een sales functie (de sales is uitbesteed moeilijk verhaal).
Schijnbaar krijg je daar ook stress klachten van.

Ik besef ook dat je als ondernemer dingen moet doen die je minder leuk vind. Op dit moment is er 100% van mijn werk dat ik niet leuk vind.
Ik wil iets volledig anders gaan doen, dan wat ik nu doe.
The best way to get along with people is to expect them not to like you

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven