Werk & Studie alle pijlers

Niveauverschil mbo-hbo-wo

15-11-2018 09:57 25 berichten
Vraag voor de ervaringsdeskundigen of stapelaars. Is het niveauverschil groter tussen mbo en hbo, of tussen hbo en wo? Ik snap dat de vorm van het onderwijs verschilt, maar ik bedoel in grote lijnen de hoeveelheid stof en moeilijkheid daarvan.
Zelf heb ik ervaring met hbo en wo, en ben op het wo binnen een half jaar afgehaakt omdat dat totaal niet bij mij paste. Veel teveel zelfstudie en lastig leesbare boeken. Ik ben meer van de hapklare brokken en iemand die nog een keertje uitlegt hoe het zit. Dat idee heb ik ook van mbo, maar waar zit dan het verschil in met hbo?
Hier een stapelaar (vmbo-mbo-hbo-master) het grootste verschil zat 'm voor mij in de overgang van mbo naar hbo. Op het mbo ligt de lat een stuk lager, qua snelheid maar ook wat betreft beoordeling. Op het mbo kwam ik weg met verslagen zonder bronvermelding, op het hbo is dat ondenkbaar. Op het hbo is het gebruik van wetenschappelijke artikelen verplicht, op het mbo werk je braaf uit het methodeboek.

Vorig jaar jaar 1 van mijn master afgerond, het grootste verschil tussen hbo en wo vind ik vooral de hoeveelheid stof, poeh!
Mijn ervaring (zowel mbo als HBO gestudeerd) is dat de grote lijnen op elkaar lijken, maar op het mbo wordt je wat meer aan het handje genomen, terwijl op het HBO de eigen verantwoordelijkheid groter is en op het HBO gaan ze veel meer de diepte in, Mbo is wat meer oppervlakkige materie en heel veel praktijk.
Alle reacties Link kopieren
Mbo is een beetje middelbare school achtig vond ik. Je moest in de les zijn anders zwaaide er wat, je huiswerk werd gecontroleerd en het tempo lag erg laag.

Hbo is veel zelfstandiger, de boeken zijn pittiger, je kan bij college's kiezen om ze te volgen en de verslagen worden veel strenger na gekeken.

Vind hbo een verademing, voelde me steeds zo behandeld als kleuter op het mbo.
Wat ik ervan zie is het onderwijs op het mbo schools, het hbo minder schools en wo totaal niet schools.

Mbo is vooral veel werken en doen, als je daar slecht in bent, maar theoretisch goed bent ingesteld kan het moeilijker zijn dan het hbo. Heb je zitvlees en studeer je graag dan kun je beter naar het hbo gaan als je een keuze hebt.
Ik heb MBO gedaan, daarna HBO en tot slot op de VU een aantal WO modules gevolgt.

MBO was schools met een heel laag tempo en het niveau lag laag. Hapklare brokken en inderdaad nog 'scholieren behandeling'. Ik voelde me ook echt een kleuter en heb me 4 jaar lang stierlijk verveeld.

HBO zelfstandig, veel meer ruimte voor ontwikkeling en eigen inbreng (zelf de onderwerpen van de onderzoeken bepalen etc.) . Tempo lag hoog, het was voor mij echt een wereld van verschil met het MBO en daar heb ik het in het eerste jaar ook echt moeilijk mee gehad. Ik was die eigen verantwoordelijkheid niet gewend en moest daar ook echt in groeien.

WO (losse modules): Ik vond de overstap HBO-WO een stuk kleiner en makkelijker dan MBO-HBO. Veel zelfstudie (maar ik deed sowieos VU) en minder contacturen als HBO. Veel wetenschappelijke artikelen lezen, waar behoorlijk wat discipline voor nodig is. Het niveau lag wel hoger dan HBO, met name op gebied van de wetenschappelijk ingestoken lesboeken, maar op het gebied van zelf onderzoeken/onderzoeksrapporten schrijven vond ik dat er weinig verschil was met het HBO.
Ik vind het HBO mega schools vergeleken met het WO. Ook haalde ik met gemak veel hogere cijfers op het HBO (negens en tienen) tegenover zevens op WO.

Wat mij vooral opviel was dat het HBO vééééél meer werk was dan het WO. Duizend opdrachten, reflectieverslagen, groepsverslagen bleh bleh bleh.

Ik ben docent geweest op het MBO 4. Dat is inderdaad nog veel schoolser met echt een lager niveau dan HBO weer.

Op het WO veel vrijheid en vrije tijd. Daar moet je mee om kunnen gaan. Al schijnt dat nu ook weer veranderd te zijn ten opzichte van toen ik studeerde (15 jaar terug). Ik had dan bijvoorbeeld maar 4 uur in de week die ik echt op de uni moest zijn.

Ik heb overigens eerst WO volledig gedaan en daarna HBO. Dat is ook geen aan te raden volgorde.
anoniem_211718 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 10:48
6.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
15-11-2018 10:15
Wat ik ervan zie is het onderwijs op het mbo schools, het hbo minder schools en wo totaal niet schools.

Mbo is vooral veel werken en doen, als je daar slecht in bent, maar theoretisch goed bent ingesteld kan het moeilijker zijn dan het hbo. Heb je zitvlees en studeer je graag dan kun je beter naar het hbo gaan als je een keuze hebt.
Zitvlees ligt ook weer aan de opleiding denk ik. In mijn opleiding wordt er veel stage gelopen. Op het mbo liep ik in het 2e en 3e jaar 3 dagen stage per dag. Op het hbo in het eerste jaar 4 uur, 2e jaar 8 uur en 3&4e jaar 32 uur stage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb HBO en WO gedaan en vind het grootste verschil, dat je bij HBO lijstjes en turcjes etc wordt aangeleerd. Bij WO wordt verwacht dat je alles ter discussie stelt en zelf beredeneerd.
Iets als de Vijf(?) P's van Marketing kom je op HBO mee weg, op universiteit niet.
Alle reacties Link kopieren
MBO vond ik niks voorstellen, HBO was goed te doen (ik dacht dat ik het druk had), maar op de uni moest ik pas echt hard werken, daarbij vergeleken vond ik HBO weer een makkie. Vooral de hoeveelheid werk en het tempo lag erg hoog.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
1 jaar HBO gedaan en daarna Wo met Master. Ik geef nu les op het MBO. Het verschil volgens mij:

MBO: is echt een verlengde van de middelbare school met enkele verplichte vakken (Engels, Nederlands, Rekenen, Loopbaan en Burgerschap) en daarnaast beroepsgerichte vakken. Het tempo ligt wat lager (wat logisch is) en de lessen vinden veelal klassikaal of opdrachtgericht plaats. Er is echt sprake van klassen. Het is veelal voorgekauwd. In de toetsen komt letterlijk terug wat in de boeken staat/in de lessen is gezegd, met een enkele keer een eigen mening uitzondering. Ik vind het mbo prachtig voor leerlingen die graag wat willen doen, maar je merkt dat het echt een zoekproces is van hoe de lessen in te delen, want ook onderling is er veel niveauverschil.

HBO; ik had een kleine studie, maar ook redelijk in dezelfde lijn als MBO alleen wat meer stof. Veel van wat je thuis leest, wordt daarna in de lessen behandeld of andersom. Huiswerk wordt niet per se gecontroleerd, maar reflectieverslagen des te meer. Het gaat ook veel om zelfontwikkeling. Er wordt een duidelijk brug geslagen naar het werkveld dmv stage en voorbeelden.

WO; geen klassen, (kleine opleiding wederom, dus het overgrote deel zaten we samen), en keuzemogelijkheden. Je richt je eigen studie in. Haal je een vak jaar 1 niet, doe je hem jaar 2 nogmaals. Veel van wat je leest, komt niet direct terug in de colleges. In de colleges zit je en krijg je passief je informatie. Opdrachten maak je niet tijdens colleges. Tijdens tentamens moet je alles op een hoop gooien en met elkaar verbinden, terwijl dat eerder nooit gebeurde. Geen werkveld voorbeelden want het is zo breed dat je niet per se een beroep hebt als je klaar bent.
Voor sommige beroepen (bijv paraveterinair, verpleegkundige) heb je een mbo-opleiding nodig die echt gericht is op het beroep. Op welk niveau zijn dan de verplichte vakken zoals Nederlands, rekenen en burgerschap? Als dat mavo-havo niveau is, is het natuurlijk al saaie kost voor kinderen die dat al gedaan hebben, lijkt me. En misschien juist een hele kluif voor leerlingen van kader.
Achtergrond van mijn vraag is om te bedenken wat wijsheid is voor een redelijk slimme leerling op de mavo. Havo doen voor wat meer inhoudelijke basis, of gelijk naar het mbo, als er al een duidelijke wens is qua richting/beroep.
(En voor diegenen die loepen :-) Mijn dochter is momenteel een stuk gemotiveerder dan voorheen, het gaat ook goed, en binnenkort moet ze een profiel kiezen voor de bovenbouw. Ze wil nu zelf ook graag een eventuele doorstroom naar havo mogelijk houden.).
Ik zou dan voor havo gaan, omdat je na havo meer keuze hebt qua vervolgopleidingen dan wanneer je meteen naar mbo gaat.
Ik vond het HBO juist ontzettend schools en eigen inbreng werd niet zo geaccepteerd. De mening van je docenten en stagebegeleiders napraten zorgde ervoor dat je voldoende scoorde op sommige onderdelen.
@minkedewit
Ik zou dan voor havo gaan. Je kunt met elke sector op het mbo terecht. Wel vragen sommige richtingen om wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het een beetje van dichtbij mee van mijn neefje, omdat hij hier veel over de vloer komt voor hulp bij zijn opleiding (zelfde richting als aantal gezinsleden). Hij is van mbo naar hbo bedrijfseconomie gegaan. Bijna niemand haalde het die van het mbo kwam, vooral wiskunde was een struikelblok. Toen hij in de eerste hbo zat zat mijn zoon in 6 vwo en die heeft hem echt bijles gegeven in wiskunde. Volgens zoon was het heel makkelijk, vwo 4 niveau. Blijkbaar wordt dat niveau niet bereikt dus op mbo 4. Datzelfde geldt ook voor Nederlands en Engels, ook daar loopt hij ver achter op studiegenoten die van de havo komen en havo wordt als uitgangsniveau genomen, dus je moet zelf op allerhande manieren proberen bij te spijkeren, waarbij sommige opleidingen ook wel mogelijkheden hebben voor tutor-lessen etc. Er worden toetsen afgenomen voor die vakken en als je niet een bepaald minimumniveau hebt kun je extra lessen volgen.

Dat is dus wel echt iets waar je op open dagen naar moet vragen of ze hulp bij achterstanden bieden.
In het geval van je dochter zou ik wel havo overwegen, tenminste als hbo het doel is. Die weg lijkt kansrijker dan via mbo.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf stapelaar.. mavo/havo/mbo/hbo/wo en ik werk zelf in het onderwijs ( VO en MBO, geen docent).

Bij een goede gemotiveerde leerling die het leuk vindt om algemene vakken te leren is havo een prima stap na de mavo /VMBO T. Let wel dat er echt een groot verschil is in snelheid en hoeveelheid stof. Soms is er op bepaalde vakken ook een kleine achterstand wat ze dan in de zomervakantie moeten inhalen.

Bij leerlingen waar dat een flinke klus voor gaat zijn, is een MBO opleiding soms gewoon beter. Ze gaan aan de slag in een richting waar ze interesse in hebben. Heb vakgerichte lessen en stages. Met een MBO diploma kun je ook al aan het werk met een HAVO diploma kun je erg weinig.

Zelf vond ik het verschil van HBO naar WO groter dan de stap van MBO naar HBO.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Minke: als ze echt al weet wat ze wil, is MBO denk ik een betere keuze.
Niveau rekenen en Nederlands is F2 of F3. Inderdaad makkelijker voor de havo leerling. Engels verschilt per opleiding. Bij ons halen sommige studenten Cambridge niveau, maar op andere opleidingen is het alleen jezelf voorstellen. Is een meeloopdag een idee voor je dochter?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 jaar HBO gedaan (mijn zus 4 jaar dus daar ken ik ook wel het één en ander van), een WO Bachelor en 2 WO Masters.

HBO
- Klassen
- Zeer weinig contacturen. Misschien maar 20 of zo.
- Persoonlijke ontwikkeling gerelateerde vakken zoals leren presenteren, STAR, elkaar leren beoordelen, methodiek en het bijhouden van je ontwikkeling in logboeken.
- Veel boeken, boeken zijn de main source van informatie.
- Stages zijn volgens mij praktijkopdrachten, bijvoorbeeld als leraar sta je voor een klas tijdens je stage.
- Zeer veel werken in groepjes. Steeds een project van 10 weken lang in een groepje en na 10 weken tentamenweek.
- Je krijgt les van echte leraren, mensen die bewust gekozen hebben voor lesgeven.


WO
- Geen klassen.
- Meer contacturen. Als je mazzel had van 9 tot 5, anders van 9 tot 7.
- Totaal geen groepswerk, geen persoonlijke ontwikkelingsvakken. Kun je niet presenteren? Dat leer je dan zelf maar. Of niet. Veel professoren kunnen het ook niet (zie punt hieronder). Alles is echt puur gericht op vergaring van domeinkennis en wetenschappelijk werken (papers schrijven, kritisch nadenken en dergelijke).
- Je krijgt les van mensen die gekozen hebben om als wetenschapper te werken. Daarbij hoort verplicht lesgeven x uur per jaar. Je krijgt dus vakidioten die niet persé zin hebben om les te geven en hier ook niet persé goed in zijn.
- Vrijwel geen boeken. Je main source van informatie zijn colleges en papers. Immers, boeken zijn vaak al outdated tegen de tijd dat ze gedrukt zijn en je dient de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen op de voet te volgen.
- Stages bestaan uit het doen van je eigen wetenschappelijke onderzoek. Je hebt een onderzoeksvraag, vergaart data, doet analyse en schrijft daar een paper over die met veel mazzel gepubliceerd wordt.

Qua niveau verschil; ik kreeg wat ik in 1 jaar op HBO leerde in 1 maand op het WO. Dus je krijgt meer stof in minder tijd.
ugli wijzigde dit bericht op 15-11-2018 13:48
3.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het hangt heel erg van de opleiding af. Bij de ene richting zitten MBO en HBO dichter bij elkaar en is WO verder weg/totaal anders. Bij andere liggen HBO en WO weer dichter bij elkaar en is de stap tussen MBO en HBO weer groot. Als wij nieuwe mensen aannemen maken we eigenlijk geen onderscheid tussen HBO en WO voor de meeste (ICT) functies. Maar de MBO-ers komen echt in andere functies terecht. MBO-ers zjin heel praktisch, terwijl de HBO/WO-ers op een hoger abstractieniveau hebben leren werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het nogal van de opleiding afhangt.

Ik heb een creatieve mbo opleiding gedaan waar in projecten werd gewerkt en we veel vrijheid hadden, we mochten ook ruim de tijd nemen voor onderzoek op locatie bijvoorbeeld. In de les zijn was niet perse altijd nodig, en dit konden we zelf inschatten.
Er heerste een beetje een kunstacademie sfeertje. Het was zeker niet moeilijk en er was zeer weinig lesstof, veel praktijk en onderzoek.

Mijn schoonzusje volgt ook een mbo opleiding maar die bevat dus weer veel meer leerstof.
Zij moet ook meteen in het eerste jaar al stage lopen en veel meer de boeken in duiken.

Zelf heb ik niet verder gestudeerd. Ik heb een vakopleiding afgerond en dat vond ik wel genoeg.
Kraaienpootje schreef:
15-11-2018 10:35
Ik heb MBO gedaan, daarna HBO en tot slot op de VU een aantal WO modules gevolgt.

(…)

WO (losse modules): Ik vond de overstap HBO-WO een stuk kleiner en makkelijker dan MBO-HBO. Veel zelfstudie (maar ik deed sowieos VU)

vraagje: hebben ze op de VU tegenwoordig ook modulair onderwijs, zoals aan de OU?
MiniMe3 schreef:
15-11-2018 10:45
Ik vind het HBO mega schools vergeleken met het WO. Ook haalde ik met gemak veel hogere cijfers op het HBO (negens en tienen) tegenover zevens op WO.

Wat mij vooral opviel was dat het HBO vééééél meer werk was dan het WO. Duizend opdrachten, reflectieverslagen, groepsverslagen bleh bleh bleh.
Dit is exact de ervaring van mijn man die zowel hbo als wo heeft gedaan.
Het inhoudelijke niveau van de hbo-opleiding vond hij (en ik ook) errug laag.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
15-11-2018 13:41
Het hangt heel erg van de opleiding af. Bij de ene richting zitten MBO en HBO dichter bij elkaar en is WO verder weg/totaal anders. Bij andere liggen HBO en WO weer dichter bij elkaar en is de stap tussen MBO en HBO weer groot. Als wij nieuwe mensen aannemen maken we eigenlijk geen onderscheid tussen HBO en WO voor de meeste (ICT) functies. Maar de MBO-ers komen echt in andere functies terecht. MBO-ers zjin heel praktisch, terwijl de HBO/WO-ers op een hoger abstractieniveau hebben leren werken.
Helemaal eens, het maakt enorm uit welk vakgebied. Zowel qua niveau-verschil als inhoudelijk.
Ik zou in principe voor een bredere basis gaan, omdat het daarna dingen open laat. Zelfs als ze na havo toch mbo gaat doen, heb je daar voordeel aan. Het gaat niet alleen om de letterlijke kennis (nee, niet iedereen gebruikt later differentiaalvergelijkingen, maar juist ook om een manier van denken en redeneren.
Maar dat geldt niet voor bv een leerling die echt met geen mogelijkheid te bewegen is om gewoon schoolwerk te maken, dan kan een gerichte opleiding beter zijn dan een brede die je niet afmaakt. Ook als iemand al wat ouder is, en wel een beetje klaar met school, kan ik me indenken dat een (wellicht gedeeltelijk betaalde) beroepsopleiding een betere keuze is. Maar jouw dochter is volgens mij nog heel jong, dus dan is dat minder relevant.

De keuze mbo/hbo of hbo/wo hangt ook af van wat je wilt gaan doen. Als jij echt juf wilt worden, moet je pabo doen en geen pedagogiek gaan studeren (of hooguit academische pabo). Als je fysiotherapeut wilt worden, moet je geen bewegingswetenschappen gaan studeren. Maar als je arts wilt worden, schiet je niet veel op met hbo-v.
Alle reacties Link kopieren
Zoals anderen al gezegd hebben verschilt heel erg per opleiding en per persoon. De aansluiting van mij en bio naar mijn hbo was perfect voor mij. Wiskunde en engels die ik had gehad op het mbo was hoger dan de mensen op de Havo. Niet is niet alleen vanuit ervaring maar was ook de opmerking van de wiskunde docent in onze familie. Die keek af en toe mee met mij en was regelmatig verbaast dat we dit kregen. Wel hadden wij alleen wiskunde b gehad. Waarschijnlijk kwam dit door dat er een vakidioot voor de klas stond.

Daarnaast telt ook de persoon mee waar het om gaat. Zo heb ik dyslexie en was de weg mavo, mbo, hbo veel makkelijker dan via de Havo. Ik denk zelf dat ik door deze route op een hbo opleiding terecht ben gekomen die ik anders nooit gekozen zou hebben terwijl deze wel erg bij mij paste.
volgend jaar begin ik met een master wel in een hele andere richting. Ben erg benieuwd hoe dat zal zijn. Nu werk ik veel samen met promovendi en moet ik aardig wat wetenschappelijk artikelen lezen dus denk dat ik dat deel wel goed onder de knie heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven