Werk & Studie alle pijlers

Kostgeld?

15-11-2018 18:17 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Betalen jullie thuis kostgeld en zo ja, hoe veel?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-11-2018 17:00
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
87.98% gewijzigd
Kostgeld moeten/laten betalen vind ik echt heel raar, maar een werkend kind stimuleren om thuis te blijven wonen vind ik ook raar. En een kind dat wel op kamers/zichzelf zou mogen maar er bewust voor kiest dat niet te doen vind ik ook raar.

Nu zal ik inmiddels niet meer verkondigen dat het voor iedereen gezond is om eens vanuit een klein provinciedorp naar een grote studentenstad te gaan want niet iedereen houdt daarvan. Oke.
En ja, ik heb inmiddels ook begrip voor mensen die al in of nabij een studentenstad opgroeien en makkelijk hun studie vanuit het ouderlijk huis kunnen doen.

Maar wat ik echt niet snap zijn studenten die er de voorkeur aan geven om bij hun ouders te blijven wonen en elke dag 2 uur in de trein en 50 minuten in de bus (enkele reis) om bij hun faculteit te komen...
Of mensen van bijna veertig die al sinds hun 19e een vaste baan hebben en goed verdienen maar nog steeds liever bij hun ouders willen wonen i.p.v. zelf iets te huren of kopen terwijl dat financieel wel kan.
lotte12345678 schreef:
17-11-2018 11:34
Ik vind het heel jammer hoe hier gereageerd wordt. Ik dacht dat ik hier een oprechte vraag naar andere ervaringen kon stellen, maar in plaats daarvan worden er alleen maar oordelen over mijn persoonlijke leven gegeven en een soort achterbakse reden voor mijn vraag verzonnen. Ik had gedacht dat de mensen op dit forum oud en wijs genoeg zouden zijn om te begrijpen dat jullie mij niet kennen en mijn leven ook niet, dus dat een oordeel daarover geven vrij kinderrachtig en daarnaast overbodig is. Ik hoop heel hard dat jullie in het dagelijks leven niet zo negatief naar de wereld kijken, want het lijkt me heel naar om zo’n gedachtegang te hebben.

Tip van een achterbaks, lui, gierig kind; don’t judge a book by it’s cover. Als je iemand niet kent, mag je denken wat je wilt, maar uiten van oordelen hoeft niet altijd.
Ik denk niet dat jij snapt hoe een openbaar forum werkt.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 18-11-2018 02:27
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lotte12345678 schreef:
17-11-2018 11:34
Ik vind het heel jammer hoe hier gereageerd wordt. Ik dacht dat ik hier een oprechte vraag naar andere ervaringen kon stellen, maar in plaats daarvan worden er alleen maar oordelen over mijn persoonlijke leven gegeven en een soort achterbakse reden voor mijn vraag verzonnen. Ik had gedacht dat de mensen op dit forum oud en wijs genoeg zouden zijn om te begrijpen dat jullie mij niet kennen en mijn leven ook niet, dus dat een oordeel daarover geven vrij kinderrachtig en daarnaast overbodig is. Ik hoop heel hard dat jullie in het dagelijks leven niet zo negatief naar de wereld kijken, want het lijkt me heel naar om zo’n gedachtegang te hebben.

Tip van een achterbaks, lui, gierig kind; don’t judge a book by it’s cover. Als je iemand niet kent, mag je denken wat je wilt, maar uiten van oordelen hoeft niet altijd.
Tip van een kinderachtige (met één r dus) lezer: waag je niet aan een vreemde taal als je je moedertaal nog niet eens goed beheerst. Het is ‘its cover’.
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
17-11-2018 15:38
Selectief lezen, selectief reageren, snel geagiteerd. Heb je daar geen last van tijdens je stage?
Of misschien is deze manier van doen de limit voor moeder.
Baan van 30 uur stufi en toeslag is bijna een vol inkomen en dan gratis willen wonen in Hotel Mama.
Geen idee hoor wat je met die 30 uur verdiend weet ook je stufi niet maar denk niet dat het heel slecht is.

Antwoord op je OP, ik ben op mijn 17e het huis uitgegaan samen gaan wonen, ik zat nog op school, ben gaan werken en heb vanaf mijn 17e niets meer van mijn ouders ontvangen.
Ideaal nee maar het is wel gelukt,zonder schulden.
Dus ja ik vind het niet meer dan normaal dat een 20 jarige met een baan van 30 uur stufi en toeslag gewoon een bijdrage levert aan de kosten die worden gemaakt en meehelpt in het huishouden.

Je wil een grote meid zijn, gedraag je daar dan ook naar.
Zoals ik eerder aangaf gaan zouden mijn kinderen in jouw situatie ook een bijdrage moeten leveren, om de tafel en dan gaan we rekenen wat een billijke bijdrage is. Een bedrag kan ik niet noemen, dat is dus afhankelijk van beide inkomens en uitgaves, maar goed dat vond je te persoonlijk maar daar hangt wel alles mee samen.

Wat vind je nou eigenlijk echt van het feit dat je moeder een bijdrage wil?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven