Werk & Studie alle pijlers

Doorbetalen tijdens vakantie

06-12-2018 23:00 43 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben vorige maand heerlijk een weekje vrij gehad maar heb nu een behoorlijk meningsverschil met salarisadministratie en ik hoop jullie mening hierover te horen.

Ik sta op een min/max contract met minimaal 20 en max 40 uur. Het basissalaris is bij mij dus 20uur per week. Alle uren die ik meer werk krijg ik 1 maand na dato uitgekeerd.

Niks mis mee, zou je zeggen. Totdat je dus vrij neemt. Tijdens vakantie krijg ik "mijn vakantieuren doorbetaald" is ons gezegd. Heel fijn, kon ik eindelijk even bijkomen na een jaar non stop doorwerken. Even geen stress. Wat is, totdat ik mijn salaris kreeg deze maand. Zo weinig! Dus ik mailen en nu hoor ik het volgende:

"Omdat je verder geen meer uren gemaakt hebt in oktober, krijg je alleen je minimale uren uitbetaald en dat is het standaard bedrag van X per maand."

Met andere woorden, ik ben dus lekker een week vrij geweest en heb alle andere dagen gewoon +- 30 uur gewerkt maar omdat ik niet boven de gecontracteerde uren uit kom heb ik dus pech. En met andere woorden, ik heb in hun ogen (mits dit dus correct is) geen 20 uur per week maar +- 80 uur per maand.

Wat dus ook zou betekenen dat wanneer ik 2 weken vrij neem en de andere 2 weken 40 uur per week werk, ik dus alsnog pech heb.

Dit kan toch niet kloppen? Ik heb nu echt het gevoel alsof ik genaaid word waar ik bij sta...!

Ben benieuwd wat jullie hierover te melden hebben.

Liefs, een hele gefrustreerde werknemer
En als ze geen 110 uur hebben betaald hoe gaan ze dat dan rechttrekken? Je doet toch niet aan vrijwilligerswerk en als je je vakantieuren opneemt moeten die uitbetaald worden als ze die uren van je opgebouwde saldo halen. Tenzij je onbetaald verlof op neemt maar dat kost je dan ook geen uren van je saldo.
Dus ik zou eerst kijken of ze die 20 uur hebben verrekend met je vakantieuren. Zo ja klopt er sowieso niets van. En moeten ze die 20 uur gewoon uitbetalen.

Zo nee, moet je dus aangeven dat ze dat wel hadden moeten doen en of ze dat willen corrigeren en dus 20 uur afschrijven en je die 20 uur asap willen uitbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed begrijp krijg je 80 uur uitbetaald wanneer je..

4 weken vakantie neemt (4 x 20)

of wanneer je 2 weken vakantie neemt en 2 weken 40 uur werkt (2 x 40)?
Alle reacties Link kopieren
Je bouwt toch over al je gewerkte uren vakantiedagen op. Dus je zou tijdens je vakantie het gemiddelde van je over je jaar gewerkte uren moeten krijgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bouwt iedereen altijd vakantiedagen op? Ik dacht dat er ook min-max contracten waren waarbij je uberhaupt geen vakantiedagen opbouwt?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het zit maar ik ben het volledig met jou eens TO.

Als je het niet krijgt, zou ik als je weer vakantie wil, weigeren om meer dan 20 uur te werken in de andere weken. En ik zou het dan expres zo plannen wanneer het heel druk is en ze je hard nodig hebben.

En dan een andere baan zoeken, je bent gekke henkie niet
Alle reacties Link kopieren
Hoe is je loon precies samengesteld? Ontvang je een bruto uurloon met of zonder toeslag voor vakantietijd?

Als je alleen brutoloon ontvangt, en vakantietijd wordt opgespaard, dan moeten 20 uur verlof uitbetalen voor jouw vakantie. (Oftewel, je wordt 20 uur doorbetaald en er gaat 20 uur van je verlofsaldo af).

Als verloftijd gelijk bij je bruto uurloon wordt uitbetaald als een soort van toeslag, dan had je die toeslag zelf moeten reserveren voor je vakantiedagen. De werkgever betaalt dan geen verlofuren door, omdat dit al in je uurloon zit. In dat geval heb je dus alleen recht op uitbetaling van de daadwerkelijk gewerkte uren.
Ik ben benieuwd hoe dit af loopt. Vriendin van mij heeft het zelfde soort probleem.
Alle reacties Link kopieren
iammyself schreef:
06-12-2018 23:19
Nee, dat snap ik. Maar omdat ik dus die overige weken meer dan 20 uur gewerkt heb krijg ik dus voor die vrije week nop... Nada, nothing...
Zijn er ook uren uit je verlofpot gehaald? Als dat zo is klopt het niet. Als ze alleen de 90 uur uitbetaald hebben mag er niets uit je verlofpot zijn gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ergens staan op hoeveel vakantiedagen/uren je nog recht hebt?

Heb je wel specifiek doorgegeven dat je 20 uur verlof opneemt en die uitbetaald wilde krijgen? Mijn vriend heeft ook wel eens een dag of paar dagen vrij genomen wat hem geen vakantiedagen gekost heeft omdat hij overuren had gemaakt in dezelfde maand en ze zo verrekend hadden. Hij hield de vakantiedagen over voor een langere zomervakantie.

Ik weet verder ook niet hoe het officieel geregeld moet zijn maar idd verstandig om terug te kijken in je contact of op je loonstrook waar je recht op hebt (mijn verlofuren tegoed staat op mijn loonstrook)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
07-12-2018 07:17
Bouwt iedereen altijd vakantiedagen op? Ik dacht dat er ook min-max contracten waren waarbij je uberhaupt geen vakantiedagen opbouwt?
We hebben allemaal rechten in NL: Je hebt wettelijk gezien per jaar minimaal recht op 4 maal het aantal uren dat je werkt. In CAO kunnen wel meer vakantiedagen worden toegekend maar niet minder.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het ligt echt aan je vakantieuren. Maar dan zouden ze moeten aangeven dat je die niet opbouwt of kan opnemen, omdat je de contracturen hebt gewerkt voor die maand.
Dat je alleen die 20 uur uitbetaald krijgt als je onder de 80 uur komt te zitten.
Lijkt mij heel krom, maar wie weet.
Alle reacties Link kopieren
O en als je nog veel verlofuren hebt is het wel verstandig om na te vragen wat je mee mag nemen naar volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop hier ook tegen aan heb nu de vakbond ingeschakeld om het uit te laten zoeken gevoel zegt dat het niet klopt alleen kan ik het niet aantonen.

TO als je lid van de vakbond kijken ze graag met je mee
Alle reacties Link kopieren
Het is een vreemd verhaal. Je hebt normaal gesproken vakantieuren. Zitten die vakantieuren in het loon verwerkt dan? Lees je overeenkomst er op na. Is er een CAO toepasselijk?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
07-12-2018 07:17
Bouwt iedereen altijd vakantiedagen op? Ik dacht dat er ook min-max contracten waren waarbij je uberhaupt geen vakantiedagen opbouwt?
https://www.grantthornton.nl/insights/a ... n-betalen/
Een salaris inclusief vakantiedagen kan. Het is eigenlijk alleen gebruikelijk bij echt kleine contracten, denk bijvoorbeeld aan vakkenvullers in de supermarkt. Een contract van minimaal 20 uur per week voldoet hier niet aan.

Maar controleer je salarisstroken en je contract, daar zou duidelijk in moeten zijn of je salaris inclusief vakantiedagen is (dat is wat anders dan vakantiegeld, waar je ook recht op hebt).
Kijk eens in je cao als je onder een cao valt. Soms staat daar iets over oproepcontracten met een all in loon.
iammyself schreef:
06-12-2018 23:15
nee dat snap ik. Maar omdat ik die drie weken wel gewerkt heb en dus onder de gecontracteerde uren per maand blijf, ongeveer 80, omdat ik die andere weken meer dan 20 uur heb gewerkt krijg ik dus voor die vakantie niks.

Nu is het:
1 week vrij
30 uur gewerkt
30 uur gewerkt
30 uur gewerkt

dus 90 uur gewerkt in de maand oktober wat dus boven de 80 uur komt en dus krijg ik niks uitbetaald voor de vrije week, terwijl naar mijn weten een doorbetaalde vakantie zou moeten betekenen dat ik voor die vrije week ook gewoon 20 uur uitbetaald zou moeten krijgen...

Lijkt mij krom toch?
Aan de hand van wat jij verteld zou het zo moeten zijn:
3x 30 uur = 90 uur + 20 uur vakantie = 110 uur dat je moet uitbetaald krijgen.
je neemt namelijk je 20 uur op en die dien je dan wel uitbetaald te krijgen.
Aangezien jij een 20-40 contract hebt moeten ze het per week bekijken en dan van elke week optellen elke maand om tot je salaris te kunnen komen. Niet zoals ze nu doen, alles bij elkaar is je minimum uren, dus geen "extra" uitbetaling. Dat is inderdaad krom beredeneerd van ze.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven