Werk & Studie alle pijlers

Gaan reizen voor een andere baan

08-12-2018 12:09 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag hoor ik jullie visie op het volgende.
Ik heb een leuke baan, maar doe dit werk al jaren. Ik kan met de fiets naar het werk en dat vind ik heerlijk.
Onlangs werd ik benaderd voor een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Het is een promotie. Ik zou 3 of 4 dagen per week moeten gaan reizen. Het gaat om 3 uur reistijd per dag. Ik zie daar erg tegenop. Heeft iemand ooit ook voor deze keuze gestaan? Tips voor mijn afweging?
Ik heb jarenlang elke dag 2 uur moeten reizen (uur heen en uur terug). Wel met de trein. Vond het verschrikkelijk. Sowieso dat je zo lang onderweg bent, maar vooral altijd in de spits in die overvolle treinen zitten. Alle vertragingen, treinen die uitvielen zodat je of heel lang moest wachten, of met bussen werd vervoerd.

Als je met de auto reist heb je dat natuurlijk niet, maar wel vaak files en sowieso altijd drukke wegen.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je die reistijd betaald?
Zo nee, dan zou ik het zelf absoluut niet doen.
Zo ja, dan kun je het overwegen, maar er nog wel heel goed over na gaan denken. Als je reizen niet vervelend vind tenminste. Zelf zou ik het er niet voor over hebben.
Is de functie iets wat je leuk/leuker lijkt?
Houdt de promotie ook daadwerkelijk loonsverhoging in? En is dat de moeite waard?
Als de reistijd betaald wordt zou ik er over denken. Als het je eigen tijd is, ik zou er niet eens over nadenken. Promotie is ook vast wel dichter bij huis te vinden.
3 uur per dag is veel!
Ik zou het never nooit niet doen. Vind max. een half uur met de auto meer dan zat.
Mijn ervaring is dat zoveel reistijd heel belastend is en dat dat vaak wordt onderschat.
3 uur zou ik écht niet (meer) doen.
Alle reacties Link kopieren
Been there, done that. Never again.
Echt niet. Zelfs niet voor 500 euro per maand extra, incl leasebak.
10 jaar gedaan (2,5u reistijd). Nu 5 min met de fiets en ik zou nooit meer anders willen.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Is verhuizing geen optie?
Alle reacties Link kopieren
inderdaad, met 3 uur reistijd is gewoon je hele dag foetsie!
Je hebt dan het gevoel dat je alleen nog maar met je werk bezig bent doordeweeks.
Daar werd ik echt niet gelukkig van.
Nog afgezien van het gezeik met files of de NS wat er ongetwijfeld nog bij komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook 3 uur reistijd op een dag, ik vind het een hele grote belasting. De afgelopen jaren is het steeds drukker geworden op het traject wat ik reis. Ik ga nu een half uur eerder weg thuis en ben een half uur later thuis dan een paar jaar terug (i.v.m. spits/files vermijden).
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook, met de trein. Ik raad het je niet aan. Het is zwaar, mijn door de week bestaat alleen uit werk en slaap.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook 3 dagen in de week, 1 dag werk ik thuis. Leuk is anders, ik denk er maar niet over na. Als je werkgever flexibele werktijden toestaat, dan scheelt dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ooit gedaan toen ik nog geen kinderen had en zo bij m’n ouders kon aanschuiven voor het eten. Toen was het een soort van te doen, maar ik was blij dat het maar voor een jaar was.

Nog los van de tijd, vindt ik autorijden ook ‘zwaarder’ dan fietsen. Mijn huidige werk is zowel met de fiets (fietspad in nagenoeg 1 rechte lijn) en auto (veel stoplichten, geen directe route) 30 minuten. Ik kies eigenlijk altijd voor de fiets. Lekker fris hoofd en dagelijkse lichaamsbeweging. In de auto krijg ik last van m’n rug en moet je continue opletten met filerijden.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken. Maar ieder zijn ding. Er zijn genoeg mensen die het wel dagelijks doen en die het (wellicht) niet als belastend ervaren. De spits is niet voor niets zo druk denk ik dan maar.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toevallig deze week gevraagd om een andere functie te gaan bekleden bij de moedermaatschappij van het bedrijf waar ik nu werk. Dat betekent voor mij ok van 5 min reistijd naar 1,5 uur filerijden. Ik heb er geen seconde over nagedacht; deze kans wil ik grijpen!

Maar goed, ik ben ongelooflijk ambitieus ingesteld, dus iedere promotie pak ik met twee handen aan. Daarnaast heb ik in mijn functie wel ruimte om mijn tijd flexibel in te delen en kan ik mijn conferencecalls ook doen terwijl ik in de file sta.
Ik heb ooit iets langer dan 'n jaar 2 uur reistijd gehad toen ik nog jong was en nog thuis woonde. Ik trok dat toen al heel slecht, laat staan als je nog 'n huishouden en sociaal leven wil hebben. Een half uur van deur tot deur vind ik wel het maximum.
En tegenwoordig staat er om de haverklap file. Echt niet te doen meer. Autorijden vind ik niet erg en zelfs ontspannend op de lege wegen in de USA, maar in westeuropa is het alleen maar stress en stilstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ooit 2 jaar gedaan en ik kom op dat kantoor nog steeds graag maar ik zie er niet meer elke dag voor kiezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ik rij 35 min heen en 35 min terug :-D
vind ik echt te max
Alle reacties Link kopieren
Het is heel afhankelijk van het traject en de tijden waarop je reist.
Ik reis met de auto in principe 50 min enkele reis buiten de spits, maar sinds het laatste half jaar sta ik ook dan steeds in de file en is mijn reistijd gemiddeld ruim 1,5 uur enkele reis geworden. Ondanks dat het maar de helft van mijn werkdagen is heb ik besloten werk dichter bij huis te zoeken: dit is niet meer te doen. Naast dat het veel tijd kost kom ik ook steeds vaker in de knoei met afspraken en vergaderingen door de enorme vertragingen.

Daarnaast, hoe zit het met vergoeding in tijd en geld?
Krijg je bijv. Enkel km vergoeding dan raad ik het sterk af: dan lever je geld in waarschijnlijk.
Krijg je een auto van de zaak en wordt je betaald vanaf het moment dat je in de auto stapt tot het moment dat je thuis weer binnenloopt is het gunstiger, maar besef je wel dat die 3 a 4 dagen enkel nog in het teken van werk staan: min. 3 uur reistijd + min 8 uur werk is al 12 uur van huis en daar ga je het waarschijnlijk niet eens mee redden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor die keuze gestaan en ben gegaan. Ik werk nu half thuis en half op 2-3 uur (enkele reis) treinen. Voor mij was het een kwestie van de knop omzetten en mijn reistijd zelf prettiger maken: lezen, netflixen, muziek luisteren enz. met koffie bij de hand, ook wel ontspannen dus. De baan en de werkomgeving was zoveel beter dat ik het er wel over heb.
Met de trein of met de auto? Kan je die tijd declareren? Kan je daar overnachten?

Ik zou het nu niet doen. 15 min fiets is zowat de max. Heb een jaar 2 uur ov gehad pd. Vond het zonde van mijn tijd maar te doen. Maar was blij toen ik 3 straten vederop weer aan de slag kon.

Maar als je echt vooruit gaat en geen kinderen hebt. Misschien zou ik het dan wel overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook kijken als je er financieel op vooruitgaat, of je wat minder uren gaat werken. Bijvoorbeeld i.p.v. 40 —> 36 en dan blij zijn met je nieuwe uitdaging en in werk-privé balans niet teveel achteruit gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven