Werk & Studie alle pijlers

Hoe mail afsluiten?

09-12-2018 15:49 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel op zoek naar een minor/afstudeerstage. Ik heb via een docent contactgegevens gekregen van iemand bij een bedrijf dat ik echt heel interessant vind. Nu loop ik alleen heel erg vast op hoe ik de mail kan afsluiten! Ik hoop dat iemand me wat op weg kan helpen :D

Beste [Naam contactpersoon],

Mijn naam is Mepi, ik ben derdejaars student [Studie] aan [School].
Via [Docent] heb ik uw contactgegevens gekregen.

In de tweede helft van dit schooljaar ga ik deelnemen aan de minor [Minornaam]. Deze minor moet ik afsluiten met een stage van 3 maanden bij een bedrijf dat [Soort onderzoek] doet. De aanvang van deze stage vind plaats in de eerste week van mei. Deze stage is mogelijk ook te combineren met de afstudeerstage van het 4e jaar. Dit zou betekenen dat ik voor een jaar aansluitend stage kan lopen bij een bedrijf. Graag zou ik deze stage bij [Bedrijf] lopen.

Mijn oog is gevallen op [Bedrijf] omdat dit bedrijf als doel heeft om [iets te doen]. Ik sta zelf volledig achter dit doel en vind dat [ik ook iets wil doen].



Hoe kan ik dit het beste naar een eind breien?

Alvast bedankt voor alle input :)
Alle reacties Link kopieren
Met vriendelijke groet,



Is deze mail voor iemand binnen dat bedrijf? Dat zou ik zelf schrijven 'uw bedrijf' en iets uitgebreider je voorstel + motivatie toelichten.
pergamon wijzigde dit bericht op 09-12-2018 15:55
3.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf iets doen in de trant van " Ik hoor graag van u of het mogelijk is om mijn stage bij (bedrijf) te lopen"

En dan daarna de afsluiting als in vriendelijke groet, naam, etc.

Succes in ieder geval!
You know what, take off your cranky pants and go take a nap, all right?
Alle reacties Link kopieren
Ik mis de vraagstelling. Wat os de actie die je van de ontvanger wil?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
"Ik zou het zeer op prijs stellen als u mij de kans geeft mijn plannen betreffende deze stage mondeling toe te lichten"
Alle reacties Link kopieren
Pas op spelfouten:

De aanvang van de stage vindT plaats in mei

Verder zou ik proberen de toon van je brief nog iets aan te passen, niet "ik moet een stage doen" maar "ik wil graag een stage doen". Dat het een verplicht deel van je opleiding is weten zij ook wel, maar zo kom je wel wat enthousiaster over.

En afsluiten:
Je hoort graag wat de mogelijkheden zijn, en je zou jezelf persoonlijk willen voorstellen in een kennismakingsgeprek willen en eventueel wil je een rondleiding in het bedrijf?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
"Als het mogelijk is om vanaf mei 2019 stage bij uw bedrijf te lopen, dan zou ik graag een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek ontvangen.

Met vriendelijke groeten,
Mepi de Bruin"
Ik zou in de tweede alinea noemen waarom je deze contactpersoon benadert en wat je vraag aan hem / haar is.
En pas daarna de technische uitleg geven van hoe de stage in zijn werk gaat.
En ik zou een t zetten achter De aanvang van deze stage vind plaats in
(overigens vind ik dat wel een onnodig ingewikkeld geformuleerde zin. Waarom niet: "de stage start in de eerste week van mei".

Afsluiting zou voor mij zijn:

Heel graag hoor ik van u of u mogelijkheden ziet voor mij binnen uw bedrijf en hoop op een positieve reactie.
Uiteraard kunt u mij bellen voor meer informatie of om alles verder door te spreken.

Met hartelijke groet,
Mepi
06 -
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
09-12-2018 16:11
Pas op spelfouten:

De aanvang van de stage vindT plaats in mei

En taalfouten: de stage vangt aan in mei OF de start van de stage vindt plaats in mei OF de stage start in mei
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
09-12-2018 16:11
Pas op spelfouten:

De aanvang van de stage vindT plaats in mei

Dit is sowieso een rare, onnodig ingewikkelde zin. Waarom schrijf je niet gewoon: 'de stage start in mei' of 'de stage is vanaf mei'?

Probeer actiever te schrijven, zonder zoveel hulpwerkwoorden/voltooid deelwoorden te gebruiken. Dus niet: 'Via [Docent] heb ik uw contactgegevens gekregen', maar: 'Van [Docent] kreeg ik uw contactgegevens. Of: Docent gaf me uw contactgegevens.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
09-12-2018 16:19
Dit is sowieso een rare, onnodig ingewikkelde zin. Waarom schrijf je niet gewoon: 'de stage start in mei' of 'de stage is vanaf mei'?

Probeer actiever te schrijven, zonder zoveel hulpwerkwoorden/voltooid deelwoorden te gebruiken. Dus niet: 'Via [Docent] heb ik uw contactgegevens gekregen', maar: 'Van [Docent] kreeg ik uw contactgegevens. Of: Docent gaf me uw contactgegevens.
Ja, ik betrap me er zelf ook heel erg op. Ik moet voor mijn studie veel wetenschappelijke verslagen schrijven dus het sluipt er dan een beetje in!
Ook wetenschappelijke verslagen lezen een stuk prettiger als je het niet onnodig wollig maakt.....
Gewoon een actieve schrijfstijl gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Splinter_ schreef:
09-12-2018 16:29
Ook wetenschappelijke verslagen lezen een stuk prettiger als je het niet onnodig wollig maakt.....
Gewoon een actieve schrijfstijl gebruiken.
Helaas moeten wij dat dus wel... Alles moet sowieso in voltooid verleden tijd geschreven worden dus dan krijg je al heel snel rare zinnen hahaha
Alle reacties Link kopieren
Splinter_ schreef:
09-12-2018 16:29
Ook wetenschappelijke verslagen lezen een stuk prettiger als je het niet onnodig wollig maakt.....
Gewoon een actieve schrijfstijl gebruiken.
+1. Ik zit in een vakgebied waar veel mensen wollig en ingewikkeld schrijven "omdat het hoort". Onzin.
Alle reacties Link kopieren
Mepi schreef:
09-12-2018 16:32
Helaas moeten wij dat dus wel... Alles moet sowieso in voltooid verleden tijd geschreven worden dus dan krijg je al heel snel rare zinnen hahaha
Van wie?! Wat bizar. Niet eerder gehoord. Is dat speciaal voor jullie vakgebied?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
09-12-2018 16:33
Van wie?! Wat bizar. Niet eerder gehoord. Is dat speciaal voor jullie vakgebied?
Het is een beetje hoe het ons wordt aangeleerd door meerdere docenten. En tja, die kijken de verslagen na en dus volg je hun voorbeeld. Ik vind zelf ook vaak dat ik veelste moeilijk moet schrijven maar dat is echt hoe ze het op mijn opleiding willen zien...
Alle reacties Link kopieren
Mepi schreef:
09-12-2018 16:27
Ja, ik betrap me er zelf ook heel erg op. Ik moet voor mijn studie veel wetenschappelijke verslagen schrijven dus het sluipt er dan een beetje in!
Wetenschap vereist geen fout Nederlands :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Mepi schreef:
09-12-2018 16:32
Helaas moeten wij dat dus wel... Alles moet sowieso in voltooid verleden tijd geschreven worden dus dan krijg je al heel snel rare zinnen hahaha
Vreemd.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 20:44
23.37% gewijzigd
Mepi schreef:
09-12-2018 16:36
Het is een beetje hoe het ons wordt aangeleerd door meerdere docenten. En tja, die kijken de verslagen na en dus volg je hun voorbeeld. Ik vind zelf ook vaak dat ik veelste moeilijk moet schrijven maar dat is echt hoe ze het op mijn opleiding willen zien...
Nu begrijp ik waar die onbegrijpelijke mails in 19e eeuws proza van collega's vandaan komen. Dat hebben ze zo geleerd op de opleiding.
"Omdat gebleken is dat uw wachtwoord reeds de toegestane tijd in gebruik is, dient bij het aanmaken van een nieuw wachtwoord met de volgende wachtwoordeisen rekening gehouden te worden."
Daar zouden jouw docenten dus een 10 voor geven?
Misschien zit ik er compleet naast, want nog nooit gevraagd of ik stage mocht lopen ergens.
Maar wat ik erg mis, is wat het bedrijf er aan heeft. Ze zullen ongetwijfeld tijd en aandacht in je gaan steken, al is het maar omdat je ingewerkt moet worden.
Moet je dan niet in je mail al benoemen wat je meerwaarde is? Dat je goede ideeën hebt, of extra handjes kunt bieden o.i.d.?

Dit klinkt echt als:"hoi, ik moet stage lopen, kan dat ff een jaar bij jullie?"
Volgens mij niet iets waar een bedrijf enthousiast van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
09-12-2018 17:04
Nu begrijp ik waar die onbegrijpelijke mails in 19e eeuws proza van collega's vandaan komen. Dat hebben ze zo geleerd op de opleiding.
"Omdat gebleken is dat uw wachtwoord reeds de toegestane tijd in gebruik is, dient bij het aanmaken van een nieuw wachtwoord met de volgende wachtwoordeisen rekening gehouden te worden."
Daar zouden jouw docenten dus een 10 voor geven?
Ja precies dat!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou duidelijk aangeven waarom je precies bij dat bedrijf stage zou willen lopen en wat je daar wil gaan leren of op welke vlakken je je precies bij dat bedrijf denkt te gaan ontwikkelen. En wat de vorige schrijfster zegt; wat heeft het bedrijf aan jou? Kan jij iets ontwikkelen wat er nog niet is? Ga jij een concurrentie analyse maken? Ik noem maar wat, ik heb geen idee in welk vakgebied jij zit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Edit: goed dat je je op je stage gaat richten. Het leven gaat gewoon door!
Alle reacties Link kopieren
Het woord Moeten veranderen.... ja je moet. maar stagiaires die me benaderen met moeten, klinkt alsof ze er eigenlijk geen zin hebben.

Ik zou afsluiten met een goede motivatie. Dat je xxxx op de website gezien hebt en dat je dat leuk vindt omdat xxxx. Zo geef je aan dat je je voldoende in t bedrijf ingelezen hebt en dat je niet gewoon graag stage loopt maar dat je heel heel heel graag stage bij juist dat bedrijf wil doen.
En wat jouw toegevoegde waarde is. Ik heb hier altijd 3 stage-plekken en zo'n 10-15 brieven dus je moet eruit springen, iedereen wil hier stage lopen maar waarom ben jij nou de beste en leukste stagiaire.
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
09-12-2018 16:53
Vreemd. Je schrijft voor je lezer en die lezer moet je het zo makkelijk mogelijk maken. Actieve schrijfstijl dus.
Is dit een HBO of WO studie?
Als studenten dit niet leren tijdens de studie is er een ieder geval een lucratieve markt voor opleiders als die mensen eenmaal gaan werken. "Actief schrijven voor ouderwets opgeleide academici" klinkt goed als een cursus voor EUR 1950,-. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven