Werk & Studie alle pijlers

Hotel management-kooklessen-vegetarisch

10-12-2018 13:50 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ga omscholen en twijfel nog tussen een aantal studies. Hotel en event management is daar een van.
In het begin krijg je dan ook kooklessen begrijp ik. Op zich leuk, behalve dat ik vegetarisch ben opgevoed, en dus nog nooit vis of vlees heb gegeten.

Dat ik vlees en vis zou moeten bereiden en koken, vind ik opzich geen punt, maar ik kan (wil) het niet proeven, wat me wel noodzakelijk lijkt voor de les.
Iemand enig idee hoe daar mee omgegaan wordt?
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee maar waag er anders een telefoontje of e-mail aan naar de school van je keuze.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ga sowieso naar een open dag, maar het is echt zo een vraag die ik ga vergeten te stellen, dus ik dacht ik vraag het hier alvast even...
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij een essentiële vraag... En lijkt mij niet meer dan logisch dat je moet proeven wat je gasten voor gaat zetten. Als je niet proeft weet je toch niet hoe het smaakt en of je 'goed' gekookt hebt?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
elfje26 schreef:
10-12-2018 14:02
Ja ik ga sowieso naar een open dag, maar het is echt zo een vraag die ik ga vergeten te stellen, dus ik dacht ik vraag het hier alvast even...
Ik denk dat je aan proeven niet gaat ontkomen. Bij koken voor anderen hoort proeven denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Zal echt van de leraar afhangen. Ik heb koksopleiding gedaan en er zat 1 strenge vegetariër in de klas die vaak vervangende opdrachten deed. Kon bij onze docent prima.

Wat Oudblond zegt lijkt me in dit geval niet zo relevant, ik neem aan dat je in deze opleiding alleen kooklessen krijgt om te begrijpen hoe het er in een restaurant-keuken aan toe gaat, zodat je daar 'aan de voorkant' beter op in kunt springen.
Moosey schreef:
10-12-2018 14:10
Zal echt van de leraar afhangen. Ik heb koksopleiding gedaan en er zat 1 strenge vegetariër in de klas die vaak vervangende opdrachten deed. Kon bij onze docent prima.
Vind dat bij 'n koksopleiding wel vreemd, dan moet je toch juist met alle ingredienten kunnen werken, anders kun je toch geen kok worden?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-12-2018 14:17
Vind dat bij 'n koksopleiding wel vreemd, dan moet je toch juist met alle ingredienten kunnen werken, anders kun je toch geen kok worden?
Er komen steeds meer vegetarische- en veganistische restaurants. En algemene restaurants hebben steeds vaker gevarieerdere vegetarische gerechten op de kaart staan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-12-2018 14:17
Vind dat bij 'n koksopleiding wel vreemd, dan moet je toch juist met alle ingredienten kunnen werken, anders kun je toch geen kok worden?
Er komen steeds meer vegetarische- en veganistische restaurants. En algemene restaurants hebben steeds vaker gevarieerdere vegetarische gerechten op de kaart staan. En er is een tekort aan koks. De markt is dus prima voor een kok die vegetarisch is opgeled en niet weet hoe een stuk vlees gebakken moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed ruim 30 jaar terug een opleiding tot lerares Huishoudkunde, waarbij koken een onderdeel was. Ik moest het wel kunnen bereiden, maar hoefde het niet op te eten.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
elfje26 schreef:
10-12-2018 14:02
Ja ik ga sowieso naar een open dag, maar het is echt zo een vraag die ik ga vergeten te stellen, dus ik dacht ik vraag het hier alvast even...
Slimme zet.

Ik bedenk me net dat ik weleens een kok heb gezien die ergens allergisch (andere situatie, zelfde gevolgen) voor was. Die maakte het gerecht wel maar het proeven werd door een ander gedaan. Misschien is zoiets ook mogelijk. Je zal vast niet de enige zijn.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
10-12-2018 14:26
Er komen steeds meer vegetarische- en veganistische restaurants. En algemene restaurants hebben steeds vaker gevarieerdere vegetarische gerechten op de kaart staan. En er is een tekort aan koks. De markt is dus prima voor een kok die vegetarisch is opgeled en niet weet hoe een stuk vlees gebakken moet worden.

Je kunt best weten hoe een stuk vlees gebakken moet worden, zonder dat je het opeet hoor. Het is gewoon een techniek. En in een hotel of restaurant is de hoeveelheid smaakmakers als kruiden, peper en zout voorgeschreven.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-12-2018 14:17
Vind dat bij 'n koksopleiding wel vreemd, dan moet je toch juist met alle ingredienten kunnen werken, anders kun je toch geen kok worden?
Maar ze wil helemaal geen koksopleiding gaan doen.

Ik zou gewoon even een mail sturen om het te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Hoge hotelschool gedaan en daar had is 'speciale' proeflessen om wijn en eten te combineren. Wij moesten toen ook garnaaltjes eten, en ik ben daar allergisch voor. Mooi dat ik het lokaal moest verlaten en de punten voor het volgen van de les waren ook weg.
Maar dat was ook gewoon een kwal van een leraar. In de keuken waar ik in totaal 15 weken heb stage gelopen, moest je wel proeven, maar daar kon je gewoon aangegeven als je dieet had (Halal, vega, vegan, allergieën) en dat is alweer een tijdje geleden, toen dat soort dingen nog stukje zeldzamer waren dan nu.
Maak een boekje met vragen die je wilt stellen, en als je er op de open dag niet aan toe komt kun je altijd mailen :-)
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
10-12-2018 14:39
Je kunt best weten hoe een stuk vlees gebakken moet worden, zonder dat je het opeet hoor. Het is gewoon een techniek. En in een hotel of restaurant is de hoeveelheid smaakmakers als kruiden, peper en zout voorgeschreven.
Eh, nee. Dat dan weer niet. Ik denk dat er geen restaurant is waar beschreven staat hoeveel zout er precies over de biefstuk moet bij het bakken. Je hebt sowieso geen tijd om t af te wegen tijdens service ;-D

Maar inderdaad, TO gaat geen koksopleiding doen. En daarom verwacht ik dat t niet zo'n probleem zal zijn.
Moosey schreef:
10-12-2018 14:10
Zal echt van de leraar afhangen. Ik heb koksopleiding gedaan en er zat 1 strenge vegetariër in de klas die vaak vervangende opdrachten deed. Kon bij onze docent prima.
En als zo iemand dan stage loopt bij een chef die daar minder soepel mee is?
Toen ik de verzorgende opleiding deed was er eenzelfde situatie: moslima's die geen mannen wilden/mochten verzorgen. Tsja, het hoort nou eenmaal bij je werk en niemand kan je garanderen dat je later in strikt vegetarische keukens komt te werken of alleen maar met vrouwen om kan gaan.
Als je nooit vlees of vis hebt gegeten, weet je ook niet hoe vlees zou moeten smaken, dus proeven heeft dan ook niet echt meerwaarde. Bij MasterChef Australië was ooit een moslimjongeren die gerechten met varken of alcohol ook niet proefde maar wel perfect op smaak kon bereiden. En als het daar al kan, zou het ook moeten kunnen als je geen kok wordt.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
10-12-2018 17:05
Eh, nee. Dat dan weer niet. Ik denk dat er geen restaurant is waar beschreven staat hoeveel zout er precies over de biefstuk moet bij het bakken. Je hebt sowieso geen tijd om t af te wegen tijdens service ;-D

Maar inderdaad, TO gaat geen koksopleiding doen. En daarom verwacht ik dat t niet zo'n probleem zal zijn.
Ik neem aan dat een restaurant een soort smaakgarantie heeft. Dan kun je niet gebruiken dat de één een theelepel en de ander een soeplepel zout gebruikt, bij wijze van spreken. Dat lijkt me logisch. Dat bepaal je als (nieuwe) hulp echt niet zelf.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
10-12-2018 17:23
En als zo iemand dan stage loopt bij een chef die daar minder soepel mee is?
Toen ik de verzorgende opleiding deed was er eenzelfde situatie: moslima's die geen mannen wilden/mochten verzorgen. Tsja, het hoort nou eenmaal bij je werk en niemand kan je garanderen dat je later in strikt vegetarische keukens komt te werken of alleen maar met vrouwen om kan gaan.
Je kunt wel vlees bereiden zonder het te eten dus ik vind de vergelijking met de moslimas behoorlijk mank gaan. Die is er pas als je ook weigert vlees te bereiden.

En ik bak elke dag vlees voor mijn familie, terwijl ik het niet eet, dus ja, dat kan echt. Ik weet heel goed hoe je dat doet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
10-12-2018 17:54
Ik neem aan dat een restaurant een soort smaakgarantie heeft. Dan kun je niet gebruiken dat de één een theelepel en de ander een soeplepel zout gebruikt, bij wijze van spreken. Dat lijkt me logisch. Dat bepaal je als (nieuwe) hulp echt niet zelf.
De nieuwe hulp staat ook niet de biefstukken te bakken. Maar van een volleerd kok wordt zeker wel verwacht dat-ie zonder aanwijzingen genoeg en niet teveel zout op de biefstuk strooit. Op een gegeven moment weet je gewoon hoeveel dat is, omdat je al 20 keer een biefstuk gebakken, gezouten én geproefd hebt.

Afhankelijk van het restaurant staat het natuurlijk wel in recepten van de aardappelpuree of de groentesoep, maar ik heb persoonlijk nog nooit in een restaurant gewerkt waar niet van je verwacht werd dat je naar eigen inzicht dingen op smaak maakt. Bij twijfel laten proeven, en that's it.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk, het zal dan vast wel mogelijk zijn tenzij je iemand treft die gewoon niet wil meewerken.
Het doel is inderdaad om kennis op te doen van alles wat in een hotel gebeurd.
Mijn man en kind zijn niet vegetarisch en daar maak ik ook vlees en vis voor. Maar wel alleen heel simpele dingen die bijna niet kunnen misgaan.
Dank jullie wel voor de reacties.
Een briefje met vragen lijkt me sowieso een heel goed idee, en de email zal ik ook sturen.
Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven