Werk & Studie alle pijlers

Tegenprestatie in de Bijstand

11-12-2018 09:56 607 berichten
Wat mag de gemeente van een bijstandsgerechtigde eisen? Wat is een reëel balans tussen rechten en plichten?

Tot voor kort mocht de gemeente bijstandsgerechtigden verplichten om papier te gaan prikken bijvoorbeeld. Dat mag nu niet meer (volgens mij) omdat de tegenprestatie nut moet hebben en je moet er ook wat van kunnen leren. Een werkloze jurist of accountant heeft daar dus niks aan.

Ik vind dat de gemeente nu (na aanpassing wet) in principe genoeg ruimte biedt en dat hetgeen wat ze eisen niet onredelijk is.
Het enige waar ik een issue mee heb is de beloning. Bijstandsgerechtigden kunnen verplicht worden om tot 32u p/wk te werken met behoud van uitkering. Dan zakken ze onder het minimumloon en dat zou niet mogen. Er zou een participatietoeslag bovenop moeten komen afhankelijk van het aantal uur wat er gewerkt wordt in ruil voor de uitkering. Uiteraard mag het geen werk zijn wat tot voor kort een betaalde vacature was of werk wat onmisbaar is voor de operatie van een bedrijf.

Met een bijstandsuitkering moet u een tegenprestatie verrichten als uw gemeente hierom vraagt. Bij een tegenprestatie gaat het om een onbetaalde maatschappelijk nuttige activiteit van beperkte duur en omvang. Bijvoorbeeld voor een paar uur per dag of per week gedurende een paar weken of maanden. Het mag geen werk zijn waar u normaal gesproken voor wordt betaald.

Wanneer wel of geen tegenprestatie

Vrijstelling voor:
- Alleenstaande ouder met kinderen tot 5 jaar
- Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt
- Vrijwilligerswerker
- Mantelzorger


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-bijstand

Wat heeft dit met mensenrechten te maken?

Gedwongen arbeid
De mensenrechten verbieden gedwongen arbeid. Zie bijvoorbeeld artikel 8 van het Internationaal Verdrag inzake Burgerlijke en Politieke Rechten. Volgens het VN Mensenrechtencomité, dat toeziet op dit verdrag, is een tegenprestatie voor een bijstandsuitkering geen gedwongen arbeid, ook niet als op weigering een korting van de uitkering staat.


Eerlijk en billijk loon
Als de tegenprestatie betekent dat mensen regulier, betaald werk moeten doen voor hun uitkering terwijl anderen voor hetzelfde werk het gewone loon krijgen, dan roept dat vanuit de mensenrechten ook vragen op. Want de Nederlandse overheid moet ervoor zorgen dat het recht op gelijk loon voor gelijk werk wordt nageleefd (art. 7 Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten). Dan moet de overheid wel het goede voorbeeld geven.



https://www.mensenrechten.nl/nl/toegeli ... e-bijstand

Ik ben benieuw naar jullie mening hierover.

Wat vinden jullie van de tegenprestatie?

Totaal aantal stemmen: 113

Huidig systeem is goed genoeg (23%)
Tegenprestatie opgelegd door de gemeente is onzin (21%)
Extra toeslag voor tegenprestatie (32%)
Je schiet er niets mee op, moet hervorm worden (11%)
Anders (13%)
Ik heb mijn reactie aangepast Laat ook maar niet de moeite waard
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor de tegenprestatie.

Mensen in de ziektewet leveren immers ook een tegenprestatie, die moeten al hun kracht en energie inzetten op hun herstel. Waarom mogen mensen (ja ik weet dat er uitzonderingen zijn) in de bijstand dan gewoon op de bank zitten.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten geen juristen en accountants in de bijstand. Sinds wanneer is herstel een tegenprestatie? Er geldt inmiddels een participatiewet dus wat dat betreft is je stukje achterhaald. Je krijgt dan een stukje loon, evt loonkostensubsidie en wanneer nodig nog een stukje uitkering: werken naar vermogen.

Waarom zou je geen deelname mogen verwachten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als mensen werken moeten ze betaald worden. Als ze geen inkomen uit arbeid hebben of een andere uitkering, krijgen ze bijstand zodat ze niet op straat hoeven te verhongeren.
Dat hele tegenprestatiegedoe is verkapt gratis geld voor bedrijven. Die maken winst met gratis arbeidskracht.
Dus als iemand met bijstand de stoep kan vegen, dan kan de gemeente hem als werknemer aannemen en een salaris betalen. Dat is niet moeilijk.
Er zitten alleen ook best wat ex wia-ers in de bijstand. Ik vind het moeilijk.

En ik vind dat het geen werk mag zijn waar eigenlijk normaal voor betaald moet worden. Dat werkt in niemands voordeel, alleen die bepaald soort werkgevers. Dus echt sociaal vrijwilligers werk.
Mits je niet door ziekte uiteindelijk in de bijstand bent gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Een tegenprestatie voor een bijstandsuitkering klinkt leuk, maar is in de praktijk weinig effectief. Er moet een heel systeem voor worden opgetuigd om de mensen in de bijstand te selecteren/ op te roepen/ vinden van werk dat bijna iedereen kan/ bekwame werkbegeleiders inzetten/ opstellen van rapportages etc.. Kost al snel meer dan dat het wat oplevert. Ook is de groep in de bijstand zeer divers. Van behoorlijk kansloos met taalachterstand en opeenstapeling van problemen tot behoorlijk kansrijk om eruit te komen.

Verder is er al snel sprake van verdringing op de arbeidsmarkt. Ook als het gaat om papier prikken in het plaatselijke winkelcentrum. Een medewerker van de gemeentereiniging krijgt daar gewoon voor betaald.

Begeleiding op maat lijkt me effectiever en zo nodig korting op uitkering bij niet willen werken.
Boogschutter10 schreef:
11-12-2018 10:14
Een tegenprestatie voor een bijstandsuitkering klinkt leuk, maar is in de praktijk weinig effectief. Er moet een heel systeem voor worden opgetuigd om de mensen in de bijstand te selecteren/ op te roepen/ vinden van werk dat bijna iedereen kan/ bekwame werkbegeleiders inzetten/ opstellen van rapportages etc.. Kost al snel meer dan dat het wat oplevert. Ook is de groep in de bijstand zeer divers. Van behoorlijk kansloos met taalachterstand en opeenstapeling van problemen tot behoorlijk kansrijk om eruit te komen.

Verder is er al snel sprake van verdringing op de arbeidsmarkt. Ook als het gaat om papier prikken in het plaatselijke winkelcentrum. Een medewerker van de gemeentereiniging krijgt daar gewoon voor betaald.

Begeleiding op maat lijkt me effectiever en zo nodig korting op uitkering bij niet willen werken.

Dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Effectief is het vergoeden van cursussen en opleidingen die de baankans vergroten.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
11-12-2018 10:11
Er zitten alleen ook best wat ex wia-ers in de bijstand. Ik vind het moeilijk.

En ik vind dat het geen werk mag zijn waar eigenlijk normaal voor betaald moet worden. Dat werkt in niemands voordeel, alleen die bepaald soort werkgevers. Dus echt sociaal vrijwilligers werk.
Mits je niet door ziekte uiteindelijk in de bijstand bent gekomen.
Misschien ben ik wel heel bot hoor, maar ze zijn niet zomaar uit de wia gezet, betekent dat dan niet gewoon dat ze weer wat kunnen, en is zn tegenprestatie (zoals bv op de milieuwerf werken, of rijlessen tot vrachtwagenchauffeur, of in de gemeentelijke kringloopwinkel werken) juist niet het middel om weer wat werkervaring op te doen, en zo weer naar betaalde arbeid te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er een serieuze tegenprestatie moet worden verwacht van mensen die een uitkering trekken. Ik ken verschillende mensen die geen zin hebben om te werken en gewoon liever hun handje ophouden. Ik ken bijv. een man die al "jarenlang solliciteert" hij wil bijv. als conducteur bij de NS werken maar daar wordt hij niet (meer) aangenomen (hij had daar eerder via een subsidieregeling voor langdurig werklozen een soort traject gedaan). Op mijn advies om het bijv. eens in de horeca te proberen, om i.i.g. maar te werken, liet hij weten daar niets voor te voelen. Zo ken ik er nog een paar. Een paar "vriendinnen" van vroeger die steeds een cursus via het UWV doen om hun uitkering te behouden, maar dan vervolgens weer thuis te zitten. Of die kennis die liever thuis zit om bij haar (puber) kinderen te zijn en elke dag koffie drinkt in het buurthuis.

Overigens vind ik die subsidiebanen ook niks. Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat een aantal van deze mensen had aangesteld. Mensen die langdurig werkloos waren, de Nederlandse taal niet voldoende machtig waren, er was geen land mee te bezeilen.

Oh ja..heel triest om te zeggen - ik heb zelf een buitenlands paspoort - maar alle personen uit mijn voorbeeld hebben een niet Nederlandse achtergrond.
parbleumondieu schreef:
11-12-2018 10:11
Als mensen werken moeten ze betaald worden. Als ze geen inkomen uit arbeid hebben of een andere uitkering, krijgen ze bijstand zodat ze niet op straat hoeven te verhongeren.
Dat hele tegenprestatiegedoe is verkapt gratis geld voor bedrijven. Die maken winst met gratis arbeidskracht.
Dus als iemand met bijstand de stoep kan vegen, dan kan de gemeente hem als werknemer aannemen en een salaris betalen. Dat is niet moeilijk.
daarom schreef ik ook in mijn stukje dat het geen werk mag zijn wat onmisbaar is voor de operatie van het bedrijf en het mag geen werk zijn wat in het verleden betaald werk is geweest. de gemeent moet hier net zo streng op toezien.
Alle reacties Link kopieren
Prima dat er een tegenprestatie wordt gevraagd. Er zijn genoeg mensen die het wel best vinden om thuis te zitten en die mogen best met hun luie reet van de bank komen. Bovendien gaat het volgens de OP maar om een paar uur per week of maand gedurende hooguit een paar maanden, dus dan is de uitkering wat mij betreft hoog genoeg. Moeten ze fulltime werken, dan is het een ander verhaal, maar ze kunnen niet verwachten dat ze meer geld vangen omdat ze een paar uur per werk werken.
viva-amber schreef:
11-12-2018 10:10
Er zitten geen juristen en accountants in de bijstand. Sinds wanneer is herstel een tegenprestatie? Er geldt inmiddels een participatiewet dus wat dat betreft is je stukje achterhaald. Je krijgt dan een stukje loon, evt loonkostensubsidie en wanneer nodig nog een stukje uitkering: werken naar vermogen.

Waarom zou je geen deelname mogen verwachten?
Waar gaan deze dan heen als ze bijvoorbeeld na hun ww geen baan hebben kunnen vinden?
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
11-12-2018 10:29
daarom schreef ik ook in mijn stukje dat het geen werk mag zijn wat onmisbaar is voor de operatie van het bedrijf en het mag geen werk zijn wat in het verleden betaald werk is geweest. de gemeent moet hier net zo streng op toezien.
Dat werk is er dus niet.
Hier bij de voetbalvereniging een man die als tegenprestatie voor zijn uitkering wat klusjes doet zoals de was, kleedkamers schoonmaken en het terrein schoon houden. Hij 'pikt' geen betaald baantje in want het is verder allemaal vrijwilligerswerk.
Alle reacties Link kopieren
Voor veel mensen is er gewoon geen betaald werk beschikbaar en dat gaan er nog veel meer worden met de automatisering en de ecologische noodzaak om de ongebreidelde groei te beteugelen.

Een basisinkomen zou het hele probleem van bijstand, controles, lastigvallen, keuren en dergelijke overbodig maken.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Boogschutter10 schreef:
11-12-2018 10:14
Een tegenprestatie voor een bijstandsuitkering klinkt leuk, maar is in de praktijk weinig effectief. Er moet een heel systeem voor worden opgetuigd om de mensen in de bijstand te selecteren/ op te roepen/ vinden van werk dat bijna iedereen kan/ bekwame werkbegeleiders inzetten/ opstellen van rapportages etc.. Kost al snel meer dan dat het wat oplevert. Ook is de groep in de bijstand zeer divers. Van behoorlijk kansloos met taalachterstand en opeenstapeling van problemen tot behoorlijk kansrijk om eruit te komen.

Verder is er al snel sprake van verdringing op de arbeidsmarkt. Ook als het gaat om papier prikken in het plaatselijke winkelcentrum. Een medewerker van de gemeentereiniging krijgt daar gewoon voor betaald.

Begeleiding op maat lijkt me effectiever en zo nodig korting op uitkering bij niet willen werken.
het is een hele lastige kwestie. echter worden de mensen die ooit kansrijk waren al gauw kansloos wanneer de afstand tot de arbeidsmarkt zo groot word dat ze moeilijk weer aan de bak komen. de gemeente moet daar veel beter op inspelen. met de participatiewet kunnen ze daar mooie stappen in maken maar vergt inderdaad veel geld en inspanning. klantmangers bij de sociale dienst hebben volgens mij niet voldoende kennis om dit effectief op te kunnen pakken.
Alle reacties Link kopieren
Deze discussie loopt toch al in:
actueel/koopkracht-2019-gt-verschillen- ... ges/433012
Alle reacties Link kopieren
Ken een paar vrouwen in de bijstand. Echt veel moeite doen om aan werk te komen, doen ze niet. Ze hebben t niet echt slecht, uitkering en allerlei toeslagen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Kukita-Del-Barrio schreef:
11-12-2018 10:37
het is een hele lastige kwestie. echter worden de mensen die ooit kansrijk waren al gauw kansloos wanneer de afstand tot de arbeidsmarkt zo groot word dat ze moeilijk weer aan de bak komen. de gemeente moet daar veel beter op inspelen. met de participatiewet kunnen ze daar mooie stappen in maken maar vergt inderdaad veel geld en inspanning. klantmangers bij de sociale dienst hebben volgens mij niet voldoende kennis om dit effectief op te kunnen pakken.
Wie kan het volgens jou wel goed aanpakken?
Doe eens een gooi?
lilalinda schreef:
11-12-2018 10:38
Deze discussie loopt toch al in:
actueel/koopkracht-2019-gt-verschillen- ... ges/433012
Yep maar het is zo leuk om weer op nieuw een topic te beginnen. Dat topic liep een beetje dood.
Tante_Ans schreef:
11-12-2018 10:17
Misschien ben ik wel heel bot hoor, maar ze zijn niet zomaar uit de wia gezet, betekent dat dan niet gewoon dat ze weer wat kunnen, en is zn tegenprestatie (zoals bv op de milieuwerf werken, of rijlessen tot vrachtwagenchauffeur, of in de gemeentelijke kringloopwinkel werken) juist niet het middel om weer wat werkervaring op te doen, en zo weer naar betaalde arbeid te komen.
Het ligt wel iets genuanceerder dan dat.
Boogschutter10 schreef:
11-12-2018 10:34
Dat werk is er dus niet.
hoe bedoel je? stel je bent pas afgestudeerd in pedagogiek en kan nog geen werk vinden waardoor je een bijstandsuitkering moet aanvragen. je zou bijvoorbeeld 1 of 2 dagen bij jeugdzorg aan de slag kunnen als hulp/assistent van een maatschappelijk medewerker om even wat ervaring op te doen. assistent maatschappelijk medewerker is geen bestaande functie bij jeugdzorg. ik noem nu maar even een voorbeeld he.
Tante_Ans schreef:
11-12-2018 10:17
Misschien ben ik wel heel bot hoor, maar ze zijn niet zomaar uit de wia gezet, betekent dat dan niet gewoon dat ze weer wat kunnen, en is zn tegenprestatie (zoals bv op de milieuwerf werken, of rijlessen tot vrachtwagenchauffeur, of in de gemeentelijke kringloopwinkel werken) juist niet het middel om weer wat werkervaring op te doen, en zo weer naar betaalde arbeid te komen.
Het zijn vooral voormalig wajongers en nu 50 plussers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven