Werk & Studie alle pijlers

Werk vinden voor niet Nederlandstalige

12-12-2018 12:34 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrouw is uit is uit Zuid-Amerika naar Nederland geëmigreerd.

Nou hebben wij eerst een tijdje in Tsjechië gewoond en daar hadden we beide direct werk. Helaas na terugkomst in Nederland is dit een behoorlijk ander verhaal.

Werk vinden zonder de Nederlandse taal te beheersen lijkt vrijwel onmogelijk.

Momenteel werkt ze als Nanny, het haalt wat geld binnen, maar uiteraard geen vetpot.
Bovendien, de kinderen beginnen te puberen en ze kan het gewoon bijna niet meer handellen... Ze raakt er zwaar gestrest van en ziet het totaal niet meer zitten en begint zich behoorlijk down te voelen in Nederland.

In haar thuisland werkte ze bij de ground crew van KLM, ze had het daar hartstikke naar haar zin en kreeg net voor de emigreerde de mogelijkheid stewardess te worden.

Ze spreekt Engels en Spaans, heeft dus werkervaring op het vliegveld en in Customer service / sales in Tsjechië.

Er moet dringend wat veranderen, want dit gaat zo helaas niet langer. Ze lijkt zich behoorlijk depressief te gaan voelen van haar huidige baan.

Een simpele baan in customer service / receptie of iets administratiefs zou perfect zijn, maar zelfs dit lijkt vrijwel onmogelijk.

Het enigste wat overblijft lijkt iets in de schoonmaak of misschien horeca (borden wassen), maar vergeleken met haar baan uit haar thuisland (waar ze ontzettend gelukkig mee was) blijkt het toch moeilijk dit te accepteren.

Hebben jullie wellicht tips / ideeën?

De huidige situatie zorgt momenteel voor enorm veel stress. Bij mijn vrouw, maar ook bij mij. Leven op 1 salaris is helaas geen optie, maar mijn vrouw dagelijks doodongelukkig zien maakt mij ook behoorlijk gestrest...
In elk geval een taalcursus Nederlands gaan doen. (Je vrouw dan, niet jij.)

In welke regio zoeken jullie?
Welke regio? Bij bijvoorbeeld toko's als Booking.com kan ze zo aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook denken aan Booking.com. Een vriendin van me werkte daar en zij had veel internationale collega's.

Mocht het qua hele andere banen niet lukken, is een ander gezin om als nanny bij te werken misschien een optie?
In de Randstad, zeker in Amsterdam, is zat werk voor niet-Nederlandstaligen. Ook op niveau en bij bedrijven waar de voertaal Engels is.

Kan het aan de regio liggen dat je vrouw moeite heeft werk te vinden?
Hier al ingeschreven?

https://undutchables.nl/
Weer gaan solliciteren in de luchtvaart is geen optie? Die lijkt me namelijk het meest voor de hand liggend.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus komt uit zuid amerika. Is hier gekomen als nanny en woont hier nu 10 jaar ongeveer. Ze spreekt redelijk Nederlands maar zonder een diploma komt ze nergens aan de bak. Ze werkt nu bij de Primark...

Het is heel lastig om iets leuks te vinden. Iedereen is tegenwoordig overgekwalificeerd.
Alle reacties Link kopieren
Lastig.

Voor de korte termijn naar meerdere uitzendbureaus gaan en bekijken wat de mogelijkheden zijn. En Nederlandse taalcursus volgen die past bij haar niveau.

Voor de langere termijn op zoek gaan naar een opleiding met daarna goede baankansen. Lijkt me de enige manier om hieruit te komen.
In winkels als de h&m of footlocker zie ik ook in mijn provinciestadje vaak genoeg Engels sprekend personeel.
Waarom leert ze geen Nederlands? Als jullie al jaren samen zijn is het toch gek dat ze geen moeite heeft gedaan jouw taal te leren? Of ga in Spanje wonen.
Alle reacties Link kopieren
Excuses, vergeten te vermelden:

We wonen in Den Haag, dus we kunnen alle kanten op (Den Haag, Rotterdam, Leiden). De regio zou dus geen probleem moeten zijn lijkt mij.

Amsterdam is vrij ver weg (eigenlijk net iets te ver, we wonen in Scheveningen...). Desalniettemin hebben we Booking geprobeerd (er was laatst een Spaanse vacature vrij), na een hele vreemde sollicitatie (met video's etc) d.m.v. een automatische mail helaas ook niet aangenomen (ondanks haar werkervaring (exact dezelfde functie gehad voor een dochterbedrijf van Expedia in Praag). Wederom een flinke domper, na elke afwijzing wordt ze natuurlijk steeds negatiever over haar toekomst in Nederland.

In de luchtvaart vragen ze helaas ook overal (vloeiend) Nederlands (of HBO / Uni).

Het enigste goede nieuws dat wij vorige week te horen hebben gekregen is dat ze januari mag starten met een Nederlands cursus!

Wellicht proberen om bij winkels te solliciteren inderdaad. Omgang met volwassen mensen (potentie tot vrienden etc) lijkt mij al een hele vooruitgang dan met pubers te werken die je je baan zo zwaar mogelijk te maken...

Al met al een lastige situatie en zeker zo rond de feestdagen niet aangenaam...
Op deze manier begint ze haar thuisland steeds meer te missen en het zou natuurlijk doodzonde zijn als een huwelijk door deze situatie uiteindelijk zou stranden:( Waar ik soms oprecht bang voor ben...
Ze houd zich sterk, maar ik kan overduidelijk zien dat ze dit zo niet heel lang meer uithoudt.

Helaas hebben we het ook niet gigantisch ruim (ik verdien prima), maar haar salaris momenteel is natuurlijk miniem. Stoppen met werken en starten aan een opleiding is dus ook weer een lastig verhaal..
anoniem_380039 wijzigde dit bericht op 12-12-2018 14:28
3.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die HBO opgeleid was en in haar moederland een baan op HBO niveau had. Vanwege een relatie is zij naar Nederland gekomen zonder dat ze de taal sprak. Op dat moment was haar enige mogelijkheid om - op afroepbasis - 's nachts pakketten te gaan sorteren bij Postnl. Langzamerhand is zij via een aantal simpele baantjes (Engelstalig call-center etc.) opgeklommen tot een uitstekende baan op HBO niveau. Dit was echter alleen mogelijk omdat zij meteen Nederlands ging leren, eerst NT2 (Nederlands op MBO niveau) en vervolgens heeft zij haar NT2 - II (Nederlands op HBO niveau) gehaald.

De taal leren is cruciaal!
Mijn man komt ook uit Latijns Amerika.
Prioriteit nummer één was de taal leren.
De inburgeringscursus was niet afdoende om fatsoenlijk Nederlands te kunnen spreken en schrijven, zeker niet op professioneel nivo.
Hij heeft daarom een NT2 cursus gedaan bij de Universiteit van Tilburg en na één jaar examen gedaan. Daarnaast is hij gaan afspreken met mensen die graag Spaans wilde leren en andersom hem konden helpen met zijn spreekvaardigheid in Nederlands.
Ook heeft hij alle baantje die hij kon krijgen aangepakt, je moet ergens beginnen.
Ook zijn zijn diploma's bij Nufic gewaardeerd naar Nederlandse begrippen.
Daarop is mijn man een master gaan doen om betere baankansen te krijgen.
Nu, na jaren heeft hij een baan op zijn nivo maar alleen door zich keihard ernaartoe gewerkt te hebben.
Ook wij hebben twee pubers, een druk leven.
Ze moet het willen, dan is er veel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Jullie wonen in Scheveningen? Daar word je In alle horeca tegenwoordig aangesproken in het Engels .... Daar moet toch werk te vinden zijn?
Waar een wil is, is een weg. Niet meteen de meest hoogstaande baan, maar horecabaantjes zijn bij de meeste studenten behoorlijk geliefd, en dat zijn toch ook hoogopgeleide mensen!
Wog schreef:
12-12-2018 14:26
Excuses, vergeten te vermelden:

We wonen in Den Haag, dus we kunnen alle kanten op (Den Haag, Rotterdam, Leiden). De regio zou dus geen probleem moeten zijn lijkt mij.

Amsterdam is vrij ver weg (eigenlijk net iets te ver, we wonen in Scheveningen...). Desalniettemin hebben we Booking geprobeerd (er was laatst een Spaanse vacature vrij), na een hele vreemde sollicitatie (met video's etc) d.m.v. een automatische mail helaas ook niet aangenomen (ondanks haar werkervaring (exact dezelfde functie gehad voor een dochterbedrijf van Expedia in Praag). Wederom een flinke domper, na elke afwijzing wordt ze natuurlijk steeds negatiever over haar toekomst in Nederland.

In de luchtvaart vragen ze helaas ook overal (vloeiend) Nederlands (of HBO / Uni).

Het enigste goede nieuws dat wij vorige week te horen hebben gekregen is dat ze januari mag starten met een Nederlands cursus!

Wellicht proberen om bij winkels te solliciteren inderdaad. Omgang met volwassen mensen (potentie tot vrienden etc) lijkt mij al een hele vooruitgang dan met pubers te werken die je je baan zo zwaar mogelijk te maken...

Al met al een lastige situatie en zeker zo rond de feestdagen niet aangenaam...
Op deze manier begint ze haar thuisland steeds meer te missen en het zou natuurlijk doodzonde zijn als een huwelijk door deze situatie uiteindelijk zou stranden:( Waar ik soms oprecht bang voor ben...
Ze houd zich sterk, maar ik kan overduidelijk zien dat ze dit zo niet heel lang meer uithoudt.

Helaas hebben we het ook niet gigantisch ruim (ik verdien prima), maar haar salaris momenteel is natuurlijk miniem. Stoppen met werken en starten aan een opleiding is dus ook weer een lastig verhaal..
Dordrecht:

Allround Support Medewerkers Engels en Spaans
Trust International B.V. - Dordrecht
Verder heb ik vriendinnen werken voor buitenlandse en/ of internationale bedrijven die dan dat deel van de markt bedienen en op de werkvloer (niet perfect) Nederlands of Engels spreken
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je dan niet terug naar Tjechie?
Voor dit soort functies zou ze waarschijnlijk best in aanmerking komen als haar Nederlands enigszins redelijk is: https://www.indeed.nl/vacatures?q=spaan ... a15462cab5
Alle reacties Link kopieren
Ik ken juist veel mensen die geen Nederlands spreken maar hier makkelijk werk vinden, zeker in de regio waar je woont.

Toch ook eens kijken naar presentatie en (online) opleiding? Ga anders eens met haar naar een paar uitzendbureaus. Mijn ervaring is dat ze daar prima meedenken en goede tips hebben.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
12-12-2018 14:48
Ik ken juist veel mensen die geen Nederlands spreken maar hier makkelijk werk vinden, zeker in de regio waar je woont.

Toch ook eens kijken naar presentatie en (online) opleiding? Ga anders eens met haar naar een paar uitzendbureaus. Mijn ervaring is dat ze daar prima meedenken en goede tips hebben.
Wat voor functies als ik vragen mag?
Zoals ik al zei; administratief, call center, receptioniste (eventueel in een winkel), het hoeft absoluut geen hoog opgeleide functie te zijn, maar iets waar voldoening uit gehaald kan worden, omgang met mensen en niet hele dagen uitgescholden worden door kinderen;)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al gekeken? https://www.iamexpat.nl/
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Wog schreef:
12-12-2018 15:02
Wat voor functies als ik vragen mag?
Zoals ik al zei; administratief, call center, receptioniste (eventueel in een winkel), het hoeft absoluut geen hoog opgeleide functie te zijn, maar iets waar voldoening uit gehaald kan worden, omgang met mensen en niet hele dagen uitgescholden worden door kinderen;)
Heel divers. Wel veel hoog opgeleiden, maar ook mensen die in een fabriek werken in een internationale groep (lopende band werk, maar met goed werk leveren, ook mogelijkheden tot promoties). Call center werk, travel consultant. Of bijvoorbeeld IT / technische beroepen (mbo en hbo niveau).
every journey starts with a single step
Ze moet gewoon hard werken om snel Nederlands te leren spreken. Ook thuis alleen Nederlands met haar praten. En een cursus op goed nivo doen, bij een professioneel instituut.
Er is toevallig niks mogelijk met in de zorg werken bij Spaans-taligen? Volwassenen of ouderen dan wel. Of net bij kleine kinderen ipv bij pubers.

Of Spaanse les geven voor geïnteresseerden?

Had ze in Zuid-Amerika iets van diploma?
Is het een optie om dat te laten omzetten of nog iets bij te studeren (desnoods in 't Engels)?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven