Werk & Studie alle pijlers

Verkorte deeltijd pabo ervaringen

12-12-2018 13:14 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb al wel wat topics gevonden m.b.t. dit onderwerp maar die zijn vrij verouderd. Ik ga vanaf februari de verkorte deeltijd opleiding pabo doen bij inholland. Echt super veel zin in! Nu doe ik de dagvariant waarbij je 1 dag van 13.00-22.15 naar school gaat en 1 dag stage loopt. Daarnaast heb ik nu een (simpele) baan voor 24 uur per week gevonden. Mijn vraag is of mensen hier ervaring met de (verkorte) deeltijd hebben en als hoe zwaar zij het hebben ervaren. Ik ben begin dit jaar afgestudeerd voor mijn master aan de universiteit, dus ik zit opzich nog wel in het 'studieritme'. Meer de combinatie werken en studeren ben ik benieuwd naar en hoeveel zelfstudie e.d. Daarnaast maak ik me niet heel druk om de moeilijkheidsgraad van de vakken maar meer om de hoeveelheid. Plus ben ik slecht in rekenen dus daar ben ik ook benieuwd naar (de rekentoets etc).

Ik hoor graag ervaringen /verhalen van anderen!
Alle reacties Link kopieren
amsterdamsmeisje92 schreef:
12-12-2018 13:14
Plus ben ik slecht in rekenen dus daar ben ik ook benieuwd naar (de rekentoets etc).
Alleen hier kan ik je het advies geven, dat wanneer je nu gaat beginnen met oefenen (met name hoofdrekenen) zou je in februari (makkelijk) klaar moeten kunnen zijn voor de rekentoets. Je moet voldoen aan de eis dat je bij de beste rekenaars in groep 8 hoort.

De hoeveelheid stof hangt een beetje af van wat voor opleiding je gedaan hebt, maar voor de normale deeltijd-PABO (4 jaar) staat gemiddeld 20-24 uur studie per week. Voor de verkorte moet je dus rekenen op ongeveer 30-35 uur per week.

Ik meen trouwens dat je bij de verkorte deeltijd-PABO 2 dagen stage moet lopen, maar dat kan natuurlijk veranderd zijn.

Sterkte! Leuke opleiding in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: Begin direct met het aanleggen van een (digitaal) portfolio. Alles bewaren wat te maken heeft met de opleiding. Alle lesvoorbereidingen, evaluaties etc. Die komen later van pas als je "bewijzen" moet wat je ontwikkelingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Goede keuze! Iemand uit onze vriendenkring heeft 'n aantal jaren geleden hetzelfde gedaan, goed te doen. Waar je moeite mee hebt (basis rekenen) kun je leren. Zat bronnen op internet incl video. Verder ben je zeker tot je pensioen voorzien van volop werk. En lijkt me 'n hele dankbare job. Want weet dat je als leerkracht PO / VO echt veel meer invloed hebt op de vorming van het jonge mens, dan menigeen beseft. Ook zijn de arbeidsvoorwaarden de laatste tijd flink verbeterd en is nog steeds in beweging omhoog.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze opleiding gedaan. Deeltijd verkort, InHolland, februari-instroom.

Naast 32 uur werken in de kinderopvang, ik heb al mijn vakantiedagen gebruikt om extra stage te kunnen lopen. Pittig, maar te doen.

Ik heb 2 tips:
1. Maak alle opdrachten niet te moeilijk. Je zit in een andere levensfase dan 18-jarige grietjes die dezelfde opdrachten moeten maken. Het regende bij ons 8'en en 9'ens, omdat je geneigd bent van elk werkstuk een halve studie te maken. Hier valt veel tijdswinst te halen.

2. Gebruik die tijdswinst om je goed voor te bereiden op je stage. Een goede voorbereiding betaalt zich terug in je lessen. Daardoor groeit je zelfvertrouwen. Durf je meer. En vraag om zo veel mogelijk les te mogen geven. 2 jaar is weinig. Je leert in de praktijk. Gebruik je stage om op je bek te gaan, daar leer je van. En als het niet klikt met je stagebegeleider regel dan snel een ander.

Succes. Het is een prachtig vak!
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven