Werk & Studie alle pijlers

Online vrijwilligerswerk

12-12-2018 15:39 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met online vrijwilligerswerk? En via welke organisatie heb je dit gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe online vrijwilligerswerk voor een online game. Enorm leuk om te doen zowel het werk als de sociale contacten die ik eraan over hou.

Verder werk ik IRL voor een organisatie als ervaringsdeskundige waarvan ik weet dat er ook online begeleiding gegeven wordt. Wellicht ga ik dat in de toekomst erbij doen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
"Online vrijwilligerswerk" vind ik nogal een breed begrip. Waar zit je aan te denken? Bijvoorbeeld moderator op een forum, sattelietbeelden/scans inventariseren, website/social media beheren van een organisatie, chatdiensten, etc.
Alles heeft zo z'n eigen voor- en nadelen..
Wil je iets "anoniem" doen of heb je juist tijd op rare tijdstippen waardoor "normaal" vrijwilligerswerk geen optie is?
Alle reacties Link kopieren
https://velehanden.nl
Kun je handgeschreven registers overtikken/invoeren voor diverse archieven, maar er zit ook een wetenschappelijk onderzoek bij van de universiteit Nijmegen die doodsoorzaken onderzoekt van Amsterdammers tussen 1854 en 1940. Ik heb hier al duizenden scans voor ingevoerd, omdat ik momenteel niet in staat ben om betaald werk te doen, maar wel graag ergens een nuttige bijdrage lever. (en het ook normaal vind dat ik vrijwillig iets aanpak dat wel binnen mijn mogelijkheden hoort op het moment)
Alle reacties Link kopieren
ladybass schreef:
12-12-2018 16:46
https://velehanden.nl
Kun je handgeschreven registers overtikken/invoeren voor diverse archieven, maar er zit ook een wetenschappelijk onderzoek bij van de universiteit Nijmegen die doodsoorzaken onderzoekt van Amsterdammers tussen 1854 en 1940. Ik heb hier al duizenden scans voor ingevoerd, omdat ik momenteel niet in staat ben om betaald werk te doen, maar wel graag ergens een nuttige bijdrage lever. (en het ook normaal vind dat ik vrijwillig iets aanpak dat wel binnen mijn mogelijkheden hoort op het moment)
Wat enorm leuk! Gelijk even gekeken maar die handschriften kan ik echt niet ontcijferen vrees ik.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
ik beschouw hier typen nog wel eens als vrijwilligerswerk :hihi:
Lorem Ipsum
Mag toch echt hopen dat de meeste hier dat NIET hebben gedaan,alleen al hoe sommige forumsters reageren op topic... brrrrr
Alle reacties Link kopieren
ladybass schreef:
12-12-2018 16:46
https://velehanden.nl
Kun je handgeschreven registers overtikken/invoeren voor diverse archieven, maar er zit ook een wetenschappelijk onderzoek bij van de universiteit Nijmegen die doodsoorzaken onderzoekt van Amsterdammers tussen 1854 en 1940. Ik heb hier al duizenden scans voor ingevoerd, omdat ik momenteel niet in staat ben om betaald werk te doen, maar wel graag ergens een nuttige bijdrage lever. (en het ook normaal vind dat ik vrijwillig iets aanpak dat wel binnen mijn mogelijkheden hoort op het moment)
O zoiets doe ik voor het streekarchief. Registerboeken online zette, Zijn allemaal ingescand, kan ik in de studiezaal van het archief doen,(voor het sociale contact) maar als ik geen zin heb om de deur uit te gaan log ik thuis in.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
12-12-2018 16:31
"Online vrijwilligerswerk" vind ik nogal een breed begrip. Waar zit je aan te denken? Bijvoorbeeld moderator op een forum, sattelietbeelden/scans inventariseren, website/social media beheren van een organisatie, chatdiensten, etc.
Alles heeft zo z'n eigen voor- en nadelen..
Wil je iets "anoniem" doen of heb je juist tijd op rare tijdstippen waardoor "normaal" vrijwilligerswerk geen optie is?
Ik reis veel dus 'normaal' vrijwilligerswerk wordt lastig en ik zou dit ook graag of zelf in te delen tijden doen. Hoeft niet anoniem. Het lijkt me leuk om een luisterend oor te zijn voor mensen die hulp nodig hebben dus bijv. een chatfunctie maar ik vind iets onderzoeken of administratie ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
ladybass schreef:
12-12-2018 16:46
https://velehanden.nl
Kun je handgeschreven registers overtikken/invoeren voor diverse archieven, maar er zit ook een wetenschappelijk onderzoek bij van de universiteit Nijmegen die doodsoorzaken onderzoekt van Amsterdammers tussen 1854 en 1940. Ik heb hier al duizenden scans voor ingevoerd, omdat ik momenteel niet in staat ben om betaald werk te doen, maar wel graag ergens een nuttige bijdrage lever. (en het ook normaal vind dat ik vrijwillig iets aanpak dat wel binnen mijn mogelijkheden hoort op het moment)
Wat goed. Heb even de oefening bekeken en inderdaad moeilijk te lezen ;)
Alle reacties Link kopieren
Sooofff schreef:
12-12-2018 19:20
Ik reis veel dus 'normaal' vrijwilligerswerk wordt lastig en ik zou dit ook graag of zelf in te delen tijden doen. Hoeft niet anoniem. Het lijkt me leuk om een luisterend oor te zijn voor mensen die hulp nodig hebben dus bijv. een chatfunctie maar ik vind iets onderzoeken of administratie ook leuk.
Leuk! Ik heb best wat soorten vrijwilligerswerk gedaan. Het beste is werk dat voor langere tijd motiverend blijft, waardoor je het ook blijft doen (en ook voor jezelf een goed gevoel blijft geven). Vaak wordt er over vrijwilligerswerk gezegd "vrijwillig, maar niet vrijblijvend". Dat laatste component ontbreekt juist vaak bij online vrijwilligerswebsites, maar zorgt er direct ook voor dat je snel afhaakt en medevrijwilliggers ook snel afhaken. Samenwerken met medevrijwilligers (of direct voor een "klant") is voor mij ook het meest motiverend. Scans digitaliseren oid is leuk voor even, maar had ik na een paar weken wel weer gezien.
Daarnaast vind ik het beter vol te houden als het werk is gerelateerd aan wat ik zelf leuk vind: website updaten van de sportvereniging waar ik bij zit, programmaboekje maken voor een kampeerfestival waar ik altijd heen ga, financiën bijhouden van mijn hobbyvereniging, etc.
Ik zou dan ook adviseren om rond te kijken in je huidige netwerk en daar je diensten aan te bieden. Bijna elke vereniging die op vrijwilligers draait is blij met elke hulp die ze kunnen krijgen! Begin met iets kleins, een afgekaderde opdracht. Dan kan je daarna besluiten of je daar wel/niet mee verder wilt gaan zonder met een schuldgevoel achter te blijven als het eigenlijk toch niets voor je is.
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
13-12-2018 10:08
"vrijwillig, maar niet vrijblijvend". Dat laatste component ontbreekt juist vaak bij online vrijwilligerswebsites
Dit maakt het inderdaad minder aantrekkelijk. Bedankt voor je advies!

En mocht iemand nog andere organisaties weten dan hoor ik het graag :)
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
12-12-2018 17:19
ik beschouw hier typen nog wel eens als vrijwilligerswerk :hihi:
Zo geef ik al jaren op geheel vrijwillige basis naar eer en geweten advies over werk- en studiegerelateerde vragen op een groot landelijk forum :P
Alle reacties Link kopieren
Sooofff schreef:
13-12-2018 15:06
Dit maakt het inderdaad minder aantrekkelijk. Bedankt voor je advies!

En mocht iemand nog andere organisaties weten dan hoor ik het graag :)
Och ik vind het wel handig dat thuiswerken. Ik kan ook naar de studiezaal gaan om aan hetzelfde register te werken, maar hier doe ik het gewoon tussendoor. Soms ben ik de hele middag bezig, soms 's avonds als er niets leuks op tv is en mijn boeken uit zijn, en ik het nog geen bedtijd vind
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven