Werk & Studie alle pijlers

Tips; start nieuwe baan.

12-12-2018 18:31 15 berichten
Hoi allemaal,

Binnenkort start ik met mijn nieuwe baan en ik kijk er enorm naar uit. Naast het plezier heb ik ook last van zenuwen / onzekerheid.
Even het loepje gebruikt om te zoeken naar soortgelijke topics maar kon zo snel niets vinden. Is er al een topic of ... ?
In ieder geval zijn alle tips van harte welkom!
Wat voor tips wil je? Is dit je eerste baan?
Kukita-Del-Barrio schreef:
12-12-2018 18:36
Wat voor tips wil je? Is dit je eerste baan?
Nee, niet mijn eerste baan.
Wel de eerste baan waar ik best uit mijn comfortzone stap (nieuwe branche / nieuwe functie). Ook de eerste baan waar ik persoonlijk volledig achter sta en niet uit nood hoef te kiezen omdat ik mijn huur moet blijven betalen, maar omdat het mij oprecht leuk lijkt!
Alle reacties Link kopieren
Trek een leukee jurk aan de 1e dag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Trakteer op iets lekkers aan je nieuwe collega's om je nieuwe baan te vieren.

Verder, wie schrijft. Die blijft.

Noteer zoveel mogelijk dingen. Zodat je niet alles 3x hoeft te vragen. Overal dus je pen en schrijfblok mee nemen.
Gele_Suikerspin schreef:
12-12-2018 19:01
Trakteer op iets lekkers aan je nieuwe collega's om je nieuwe baan te vieren.

Verder, wie schrijft. Die blijft.

Noteer zoveel mogelijk dingen. Zodat je niet alles 3x hoeft te vragen. Overal dus je pen en schrijfblok mee nemen.
Waarom trakteren? Gewoon gaan en beginnen. Eerste dagen is voorstellen en schrijven idd. Vragen stellen en zorg ervoor dat je mee luncht zo leer je iedereen goed kennen. Je wordt de eerste dag vaak opgevangen en rondgeleid.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 12-12-2018 19:04
8.74% gewijzigd
Gele_Suikerspin schreef:
12-12-2018 19:01
Trakteer op iets lekkers aan je nieuwe collega's om je nieuwe baan te vieren
Dat zou ik dan weer niet doen

Zenuwen is normaal hoor wat dit betreft, komt goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Over een paar weken ga ik ook op een nieuwe, tijdelijke plek, beginnen. Iets wat na ruim 15 jaar gewoon heel spannend is.
Trakteren vind ik ook wat overdreven. Dat doen mensen meestal alleen als je geplaatst bent door een bureau dat een felicitatietaart stuurt.

Ik gebruik de eerste weken altijd om zoveel mogelijk mensen waar ik mee te maken krijg te leren kennen en waar mogelijk even langs te lopen om kennis te maken en te bespreken wat we aan elkaar zullen hebben; dus wat hun rol en wat die van mij is.

Verder check ik bij collega’s of ik bij alle juiste mailgroepen zit, want soms mis je ongemerkt informatie, omdat je nog niet aan de groep toegevoegd bent.

Verder is er meestal wel iemand die zich over je ontfermt en je wat te lezen geeft of een eerste taakje geeft. Dan gaat het vanzelf lopen.
Mijn ervaring: het duurt zo'n 3-4 maanden voor je de organisatie een beetje door hebt. Eerste week / weken is het heel leuk, daarna komt er grote twijfel omdat je vindt dat je alles al moet weten en kunnen. Dat hoort erbij. Het kan zomaar een paar maanden duren voor je je draai hebt gevonden. Dus geef het de tijd.

En veel plezier.
Polsjef schreef:
12-12-2018 19:03
Waarom trakteren? Gewoon gaan en beginnen. Eerste dagen is voorstellen en schrijven idd. Vragen stellen en zorg ervoor dat je mee luncht zo leer je iedereen goed kennen. Je wordt de eerste dag vaak opgevangen en rondgeleid.
Goeie tips. En dat trakteren inderdaad achterwege laten.
Ik lees even mee want hopelijk kan ik binnenkort ook in een nieuwe baan beginnen.

Ik zou niet trakteren: niet gebruikelijk en je richt de aandacht gelijk zo op jezelf en het lijkt wel 'omkopen' om jezelf populair te maken.

Ik ga me voornemen om een beetje de kat uit de boom te kijken. Maar ik ben extravert en anders snel op de voorgrond en dat mag bij mij wel een tandje minder in het begin.

En op tijd naar bed en niet drinken om genoeg energie te hebben, want die eerste periode vreet energie.
Klopt, inderdaad ook niet de eerste avonden helemaal vol plannen met dingen want je hebt zoveel indrukken opgedaan op die eerste werkdagen dat het ook ff moet landen.

Bij mij was dat tenminste wel het geval.
Super fijne reacties en tips al. Dankjewel!

Ook heb ik op internet even rondgekeken maar daar staan veelal tips voor een kantoorbaan in de economische sector etc. Ik ga een branche in waar ik te maken heb met mensen.

Kunnen jullie hier nog wat tips aan toevoegen?
Proberen de namen te onthouden van iedereen waar je de eerste dagen aan voorgesteld wordt.

Ik vind dat moeilijk, maar ik vraag dan snel even aan een ander/naaste collega: psssst, dat was toch Marc?

Ik heb ook wel meegemaakt dat er een plattegrondje was van waar iedereen zat, reuzehandig. Maar dat zal met flexibele werkplekken wel niet meer zoveel voorkomen. Of een smoelenboek op het intranet.

Dat is sowieso wel goed: het intranet doornemen en de gedragscodes enzo die het bedrijf hanteert.

En niet te snel laten merken als je het nog niet druk hebt de eerste dagen. Soms moet het werk een beetje op gang komen en heb je in het begin nog wat uurtjes over. Niet gelijk gaan roepen dat je niks te doen hebt (wel gelijk iets aanpakken als het naar je toe komt) maar even afwachten wat er komt.
(Dat heb ik geleerd als interimmer......want anders kon ik mooi weer naar huis).

Pas je ook aan aan het werktempo van de rest. Het word je meestal niet in dank afgenomen indien je in een middag wegwerkt waar de rest een week over doet.

Let ook op of er veel wordt gekletst of stug doorgewerkt. Wees in ieder geval niet zelf de kletskous.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven