Werk & Studie alle pijlers

Waarom is een twee vreemde taal belangrijk op het VWO ?

13-12-2018 14:38 263 berichten
Ik weet dat het al best lang verplicht is om een tweede vreemde taal te kiezen in je eindexamenpakket op het VWO. Maar waarom is dit ?

Ik krijg er nu mee te maken met 2 echte bèta kinderen in 2 en 3 VWO. Ik was zelf ook een echte bèta, maar in mijn tijd, waren alleen Engels en Nederlands verplicht.
Mijn man is ook een echte bèta en we doen allebei technisch werk nu. Heel veel in het Engels, maar qua werk nog nooit Duits of Frans nodig gehad.

Waarom vindt de overheid Duits of Frans (of Latijn) bijv. belangrijker, dan economie, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, etc.

Ik weet dat (als de school meewerkt) het mogelijk is om vrijstelling voor de tweede taal te krijgen. Bijvoorbeeld bij dyslexie, maar ook als je als echte bèta, daardoor je diploma niet kunt halen.
Dat is hier verder niet ter sprake, als ze extra hun best doen, halen ze het wel. Maar ze hadden veel liever een ander vak gekozen (die in mijn ogen minstens net zo belangrijk zijn).
Er zullen ongetwijfeld ook alfa's zijn, die het onzin vinden dat wiskunde nu verplicht is. Maar je kan je diploma halen met maar één bèta vak (wiskunde), waarvan dan nog een makkelijkere variant is ook (Wiskunde C). Beta's zitten sowieso met 3 talen opgescheept met hetzelfde niveau als de alfa's.

Ik heb ook weleens gelezen (ik heb er verder geen cijfers van), dat er best een redelijk aantal echte beta's hierdoor afstromen naar de HAVO. Dat is toch ontzettend zonde.
Alle reacties Link kopieren
Angelique,

Duits en Frans zijn belangrijk omdat dat buurtalen zijn. In het zuiden van het aangrenzende België wordt Frans gesproken.

Duits wordt in heel veel landen gesproken, dus kan ik mij voorstellen dat dat ook een belangrijke taal is.

In die landen wordt ook Engels onderwezen, maar blijkbaar spreekt niet iedereen goed Engels, waardoor het belang van Frans en Duits ook toeneemt.
World of Warcraft: Legion
Dat is hier niet verplicht, wel mag mijn dochter het als extra keuzevak kiezen (Latijn/Spaans).
Google:

https://www.onderwijsraad.nl/publicatie ... ig/item445
Of loop ik achter? Mijn dochter zit in 2 vwo en ik had hier nog niets van meegekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het me ook afgevraagd, zeker nu Engels op steeds meer plekken de voertaal lijkt te worden.

Mijn jongste zat op een autisten-vwo, waar ze allemaal vrijstelling kregen voor die tweede taal, omdat autisten vaak nog meer moeite hebben met talen.

Dus het kan idd. Ik vind het ook zonde van de ruimte, andere vakken vind ik veel interessanter.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Als techneut heb je toch ook vaak met andere talen dan Engels te maken? Mijn zus is chemicus, en als zij met Fransen en Duitsers werkt gaat veel in Frans of Duits.

Misschien is dat de gedachtegang? Maar ik denk vooral dat het er om gaat dat een kind zich op jonge leeftijd niet al te veel beperkt in de richting. Als je een taal wil leren is de middelbare school hét moment. Daarna wordt het lastiger.
Andere vraag, wie van jullie gebruikt Duits of Frans in zijn werk ?
En dan niet degene, die in toerisme ofzo werken ?

Ik werk overigens met mensen over heel de wereld, maar de voertaal is Engels. Ook de Duitsers en Fransen praten Engels. Niet allemaal even goed, maar dat doen de Taiwanezen en Chinezen ook niet. Je kan moeilijk iedere taal gaan leren.
lisa_ schreef:
13-12-2018 14:45
Of loop ik achter? Mijn dochter zit in 2 vwo en ik had hier nog niets van meegekregen.
Op het Vwo is behalve Nederlands en Engels nog een tweede vreemde taal verplicht.
angelique schreef:
13-12-2018 14:53
Andere vraag, wie van jullie gebruikt Duits of Frans in zijn werk ?
En dan niet degene, die in toerisme ofzo werken ?

Ik werk overigens met mensen over heel de wereld, maar de voertaal is Engels. Ook de Duitsers en Fransen praten Engels. Niet allemaal even goed, maar dat doen de Taiwanezen en Chinezen ook niet. Je kan moeilijk iedere taal gaan leren.

Ik. Benelux markt.
Alle reacties Link kopieren
Duits is de meest gesproken taal binnen de EU.
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
13-12-2018 14:53
Andere vraag, wie van jullie gebruikt Duits of Frans in zijn werk ?
En dan niet degene, die in toerisme ofzo werken ?

Ik werk overigens met mensen over heel de wereld, maar de voertaal is Engels. Ook de Duitsers en Fransen praten Engels. Niet allemaal even goed, maar dat doen de Taiwanezen en Chinezen ook niet. Je kan moeilijk iedere taal gaan leren.
In mijn tijd (opoe spreekt) was zelfs Engels nog niet verplicht.
Ik heb dan ook Duits als enige vreemde taal gedaan op het vwo.
En ik gebruik het nooit, maar mss dat het voor de jeugd belangrijker is?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
willem1959 schreef:
13-12-2018 14:56
Duits is de meest gesproken taal binnen de EU.
Duits is niet verplicht. Als het maar een tweede vreemde taal is, mag ook Latijn of Spaans of Chinees zijn.
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
13-12-2018 15:05
Duits is niet verplicht. Als het maar een tweede vreemde taal is, mag ook Latijn of Spaans of Chinees zijn.
Ik gok dat het te maken heeft met een 'evenwichtige' verdeling van vakken.
In mijn tijd kon je nog kiezen voor bijv het zgn 'pret'pakket, of juist vrijwel uitsluitend beta-vakken.
Nu niet meer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-12-2018 14:45
Mijn jongste zat op een autisten-vwo, waar ze allemaal vrijstelling kregen voor die tweede taal, omdat autisten vaak nog meer moeite hebben met talen.
Je kan inderdaad als autist vrijstelling krijgen. Maar alleen als de school meewerkt (schijnen er niet veel te zijn) en als je er zelf van op de hoogte bent, dat het mogelijk is om vrijstelling te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er in mijn middelbareschooltijd er alles aan gedaan om onder Duits of Frans uit te komen, dus begrijp je helemaal.

Frans heb ik 3 jaar gehad in de onderbouw, veel stampen maar er zat wel enige logica achter de grammatica. In de bovenbouw was er een leuke docent die kennis goed kon overbrengen en gewoon redelijk was.
Duits 2 jaar onderbouw en dat kon ik daarvoor al redelijk verstaan en lezen (grensregio).
Uiteindelijk, met een heleboel drama want die vakken wilde ik echt niet. Met tranen in mijn ogen voor Duits gekozen; want de examenonderdelen waren toch lezen en luisteren. Wat daarbij kwam kijken was een afschuwelijke docent die ook nog eens mijn mentor werd. Tijdens de lessen konden we bonuspunten halen door huiswerk (wat we natuurlijk stiekem overschreven uit de makkelijk beschikbare antwoordmodellen) op tijd in te leveren. Daarnaast gaf meneer niet lager dan een 2, want; "anders wordt het gemiddelde van de klas te laag". Sfeer was slecht en hij had de klas ook niet onder controle. Ik kan me geen moment herinneren waarbij hij bezig was met lesgeven.

Oké, ik weet niet meer welk punt ik wilde maken, maar dat die taal in onze buurlanden wordt gesproken vind ik geenszins een argument omdat op te dringen aan leerlingen. Echter, slechter zal niemand er van worden en is het voor een vwo diploma nou eenmaal verplicht.

Ohja, ik kan nog steeds redelijk fatsoenlijke zinnen vormen in het Frans (de uitspraak fascineert me), maar Duits ben ik eigenlijk op hetzelfde niveau gebleven als voor die lessen.
Conclusie: laat je kinderen de taal kiezen met de beste docent.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Solomio schreef:
13-12-2018 15:07
Ik gok dat het te maken heeft met een 'evenwichtige' verdeling van vakken.
In mijn tijd kon je nog kiezen voor bijv het zgn 'pret'pakket, of juist vrijwel uitsluitend beta-vakken.
Nu niet meer.
‘Pret’ pakket bestaat nog steeds. Met een ‘pret’ versie van Wiskunde. Hoewel mijn kinderen, meer moeite zouden hebben met het ‘pret’pakket dan met een technisch pakket.
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
13-12-2018 15:10
‘Pret’ pakket bestaat nog steeds. Met een ‘pret’ versie van Wiskunde. Hoewel mijn kinderen, meer moeite zouden hebben met het ‘pret’pakket dan met een technisch pakket.
Ja, de term 'pret'pakket zou voor mij ook niet gelden.

Maar goed, de pret-vorm van wiskunde is dus net zoiets als die verplichte tweede vreemde taal gok ik.
Voor de balans.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
13-12-2018 14:53
Andere vraag, wie van jullie gebruikt Duits of Frans in zijn werk ?
En dan niet degene, die in toerisme ofzo werken ?

Ik werk overigens met mensen over heel de wereld, maar de voertaal is Engels. Ook de Duitsers en Fransen praten Engels. Niet allemaal even goed, maar dat doen de Taiwanezen en Chinezen ook niet. Je kan moeilijk iedere taal gaan leren.
Ik, Duits. Werk in de zorg in de buurt van de grens (terwijl ik hier totaal niet vandaan kom, dus dat is geen argument) en ben heel blij dat ik een beetje Duits kan praten met mijn patienten.
Alle reacties Link kopieren
En je kinderen kunnen een extra vak kiezen he (op 9 vd 10 scholen). Mochten ze toch nog een beta vak extra willen.
missmisery schreef:
13-12-2018 15:08
Conclusie: laat je kinderen de taal kiezen met de beste docent.
Helaas weet je niet, welke docenten ze het volgend jaar gaan krijgen.
M0RIARTY schreef:
13-12-2018 15:14
En je kinderen kunnen een extra vak kiezen he (op 9 vd 10 scholen). Mochten ze toch nog een beta vak extra willen.
Ze willen geen extra vakken :$ , ze willen gewoon liever een ander vak dan Duits of Frans.
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
13-12-2018 14:53
Andere vraag, wie van jullie gebruikt Duits of Frans in zijn werk ?
En dan niet degene, die in toerisme ofzo werken ?
Ik. Ik ben een beta, heb alleen Engels examen gedaan. Maar aan alle wis- en natuurkunde heb ik nooit meer echt iets gehad. Talen heb ik wel echt gemist. Als je binnen Europa werkt, zeker in EU-context, ben je echt een onbeschaafde boer als je alleen Engels spreekt. Frans is nodig, Duits is fijn. En in het oude Oostblok is Russisch vaak best leuk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Solomio schreef:
13-12-2018 15:11
Ja, de term 'pret'pakket zou voor mij ook niet gelden.

Maar goed, de pret-vorm van wiskunde is dus net zoiets als die verplichte tweede vreemde taal gok ik.
Voor de balans.
Zoiets zal best wel. Maar ik vind Wiskunde C niet in verhouding staan met 3 talen.
Jeetje, inderdaad verplicht. Vind ik trouwens niet zo heel erg. Bij mijn vorige werkgever hadden we veel leveranciers in Duitsland, dus ging er veel in het Duits.

Ik heb er meer moeite mee dat je nu kennelijk of geschiedenis in je pakket moet hebben of scheikunde/bio. Een pakket van wiskunde, talen en economie kan niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven