Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren, aanbod lager salaris dan huidig

13-12-2018 16:19 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik heb het niet meer naar mijn zin op mijn werk en ben gaan solliciteren. Vrij snel kwam ik bij een organisatie op gesprek waar een leuke klik mee was.

Of er een tweede gesprek ging plaatsvinden hing ook deels af van mijn salarisindicatie. Zij belden en vroegen wat ik nu verdien. Ik heb aangegeven nu bedrag x te verdienen, maar ook een vast contract heb. Omdat ik straks een stukje zekerheid opgeef, zou ik er financieel wel iets op vooruit willen gaan gaf ik toen aan.

Op basis daarvan toch uitgenodigd voor een tweede gesprek en ook hier weer een leuke klik. Het bedrijf wil mij graag hebben, maar gaven een bod wat 200 lager ligt dan mijn huidige salaris. Ik heb aangegeven dat ik hier een beetje verbaasd over was aangezien ons gesprek vóór het tweede gesprek en een tegenbod gedaan.

Zij zijn mij iets tegemoet gekomen en zitten nu 100 onder mijn huidige salaris. Dit is wel hun final offer. Over pensioenopbouw en vakantiedagen weet ik nog weinig, want ze sturen een concept contract op wanneer ik het huidige bod geaccepteerd heb. Ik weet dus niet wat hier nog verder in staat.

Huidige werkgever betaalt mijn hele pensioenbijdrage, hier heb ik een vast contract maar ook een langere reistijd (dagelijks ruim 2 uur in totaal). Nieuwe baan is een jonger team (dat zocht ik ook), bieden een jaarcontract met intentie tot verlengen tot vast en dus 100 euro lager salaris dan nu. Verder dus nog weinig bekend over extra voorwaarden.

Ik zou het geld kunnen missen, ik zie de waarde van een leukere werkplek ook in, maar ik ga het wel voelen.

Wat is nu wijsheid? ik kom er niet echt uit.

Ik zoek tips en ervaringen!
pennenbak wijzigde dit bericht op 13-12-2018 16:32
0.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een kortere reistijd ook wel iets waard vinden en aangezien je het niet meer naar je zin hebt bij je huidige werk, zou ik dit niet zomaar afslaan om 100 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een jaar geleden gegaan voor een andere baan met meer reistijd, geen pensioenregeling, een salarisverlaging van 25% en geen vast contract.

Nog altijd ben ik erg blij met mijn keuze. Bij mijn vorige baan was ik ongelukkig, had ik geen uitdaging meer, verveelde ik me kapot en de sfeer onder collega’s was ook kut nadat we overgenomen waren door een grote Amerikaan.

Nu werk ik met veel plezier, heb het afgelopen jaar meer geleerd dan in de 5 jaar daarvoor en inmiddels heb ik ook weer een vast contract. Ja we moeten nu iets meer op de centen letten, maar ik ben een stuk gelukkiger.
tiswa wijzigde dit bericht op 13-12-2018 16:29
0.08% gewijzigd
Ik zou dit toch echt eerst willen weten. Want het kan zomaar nog 100 tot 150 euro schelen.


Zij zijn mij iets tegemoet gekomen en zitten nu 100 onder mijn huidige salaris. Over pensioenopbouw en vakantiedagen weet ik nog weinig, want ze sturen een concept contract op wanneer ik het huidige bod geaccepteerd heb. Ik weet dus niet wat hier nog verder in staat. Huidige werkgever betaalt mijn hele pensioenbijdrage.

Ik zou aangeven dat je dan toch alle secundaire voorwaarden graag op papier hebt. Naast de vrije dagen, pensioenpremie en ook reiskosten ect?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-12-2018 16:28
Ik zou dit toch echt eerst willen weten. Want het kan zomaar nog 100 tot 150 euro schelen.


Zij zijn mij iets tegemoet gekomen en zitten nu 100 onder mijn huidige salaris. Over pensioenopbouw en vakantiedagen weet ik nog weinig, want ze sturen een concept contract op wanneer ik het huidige bod geaccepteerd heb. Ik weet dus niet wat hier nog verder in staat. Huidige werkgever betaalt mijn hele pensioenbijdrage.
Ja daar heb ik dus ook naar gevraagd. Contactpersoon geeft echter aan dat als we het "op deze grote lijnen" eens zijn, hij me een conceptcontract stuurt waar al deze voorwaarden in staan... Dan zit ik natuurlijk nog nergens aan vast dus ik zou kunnen zeggen dat ik in grote lijnen akkoord ben en dan krijg ik de rest in te zien. Dat maakt het lastig.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst vind ik het raar dat ze vragen een bod te accepteren als je het hele plaatje niet weet (vakantiedagen en pensioenopbouw enz.). Zou ik erg belangrijk vinden.

Verder zou ik proberen om dan i.p.v. tijdelijk een vaste aanstelling te krijgen. Een fijne werkplek met weinig reistijd is ook veel waard. Je kunt de reistijd ook in uren gaat meerekenen.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik ook raar Loes, vandaar dat het moeilijk is om een keuze te maken.
Misschien toch maar eens een mail sturen met dat ik graag eerst het hele plaatje wil beoordelen voordat ik ja zeg in grote lijnen.

Ze hebben wel aangegeven dat ze niet hoger dan dit kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Laat een bruto-netto berekening maken, dan weet je wat het verschil echt wordt. Zelf zou ik als ik de baan heel graag zou willen wel bereid zijn om iets minder te gaan verdienen.
Alle reacties Link kopieren
pennenbak schreef:
13-12-2018 16:31
Ja daar heb ik dus ook naar gevraagd. Contactpersoon geeft echter aan dat als we het "op deze grote lijnen" eens zijn, hij me een conceptcontract stuurt waar al deze voorwaarden in staan... Dan zit ik natuurlijk nog nergens aan vast dus ik zou kunnen zeggen dat ik in grote lijnen akkoord ben en dan krijg ik de rest in te zien. Dat maakt het lastig.
Ik zou het niet doen. Mijn ervaring is dat als het in de onderhandelingsfase al zo schimmig gaat en ze je eigenlijk al naaien voordat je begonnen bent, dat in de toekomst alleen maar erger wordt. Dus ik zou het aanbod gewoon afslaan en zeggen dat het helaas ophoudt. Als ze je echt willen komen ze dan alsnog over de brug met meer geld en alle voorwaarden zwart op wit, en doen ze dat niet dan heb je een Lucky escape, want geheid gezeik in de toekomst. Op dit moment is de arbeidsmarkt gunstig genoeg om gewoon toedeledokie te zeggen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Loes10 schreef:
13-12-2018 16:31
Allereerst vind ik het raar dat ze vragen een bod te accepteren als je het hele plaatje niet weet (vakantiedagen en pensioenopbouw enz.). Zou ik erg belangrijk vinden.

Verder zou ik proberen om dan i.p.v. tijdelijk een vaste aanstelling te krijgen. Een fijne werkplek met weinig reistijd is ook veel waard. Je kunt de reistijd ook in uren gaat meerekenen.
Eens!
Raar dat ze dat niet meteen geven. Je wilt toch een totaalplaatje om een afweging te maken?
Let op: zij willen jou ook graag hebben he? Als er meer opties buiten dit bedrijf zijn dan zou ik dit afkappen. Misschien komen ze jou dan wel tegemoet.
minnimouse wijzigde dit bericht op 13-12-2018 16:38
0.37% gewijzigd
pennenbak schreef:
13-12-2018 16:31
Ja daar heb ik dus ook naar gevraagd. Contactpersoon geeft echter aan dat als we het "op deze grote lijnen" eens zijn, hij me een conceptcontract stuurt waar al deze voorwaarden in staan... Dan zit ik natuurlijk nog nergens aan vast dus ik zou kunnen zeggen dat ik in grote lijnen akkoord ben en dan krijg ik de rest in te zien. Dat maakt het lastig.
Raar.

Maar je kan aangeven dat je graag een conceptcontract ontvangt. :-D


Ik vind dingen als vakantieuren en reiskosten en pensioenpremie iets dat je bespreekt voordat er contracten gestuurd gaan worden.
Maar als ze zo moielijk doen is dat hun probleem. Moeten ze achteraf alsnog aan de slag en weer in onderhandeling of lopen ze een goede kandidaat mis.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien: als de secundaire arbeidsvoorwaarden goed waren zou hij niet zo moeilijk doen en ze gewoon laten zien, dus je weet eigenlijk nu al dat ze slechter dan je huidige baan zullen zijn en misschien zelfs wel op of zelfs over het randje zitten van wat wettelijk is toegestaan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dat vage gedoe over de arbeidsvoorwaarden is wel vreemd ja. Ik zou idd aangeven dat je een volledig beeld wil, voordat je ergens ja op zegt. Het inleveren op salaris en andere zaken is een risico voor jou, en daar mogen zij ook rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is iedereen het eens, ik ben het ook eens. Geld is niet alles, en als het bij 100 blijft en ik krijg daar een leuke baan voor terug ga ik ervoor. Maar het niet weten van wat er nog meer komt maakt inderdaad dat ik een beetje terughoudend ben.

Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar vermoed dat ik het afzeg.

Heb momenteel niets meer lopen, heb een aantal sollicitaties afgezegd omdat ik hier zo'n klik voelde en ik ook nog eens midden in een verhuizing/verbouwing zit. Werd wel snel uitgenodigd voor gesprekken, dus ik ga dan weer verder kijken!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch echt een bruto-netto berekening vragen voor je akkoord gaat.
Alle reacties Link kopieren
pennenbak schreef:
13-12-2018 16:43
Wat is iedereen het eens, ik ben het ook eens. Geld is niet alles, en als het bij 100 blijft en ik krijg daar een leuke baan voor terug ga ik ervoor. Maar het niet weten van wat er nog meer komt maakt inderdaad dat ik een beetje terughoudend ben.

Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar vermoed dat ik het afzeg.

Heb momenteel niets meer lopen, heb een aantal sollicitaties afgezegd omdat ik hier zo'n klik voelde en ik ook nog eens midden in een verhuizing/verbouwing zit. Werd wel snel uitgenodigd voor gesprekken, dus ik ga dan weer verder kijken!
Geld is niet alles maar het is raar dat ze zo vaag doen.
En jij zit niet op de schopstoel he? Je hebt gewoon een vaste baan.
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande. Op zich vind ik een iets lager salaris voor een leukere baan die dichterbij is prima bespreekbaar.
Maar stel dat je ook (veel) minder vakantiedagen hebt en geen pensioenopbouw bijvoorbeeld dan is het totaalplaatje wel heel anders.
En dan hebben we het nog niet over andere secundaire voorwaarden zoals opleidingsbudget.
every journey starts with a single step
firedraakje schreef:
13-12-2018 16:46
Eens met bovenstaande. Op zich vind ik een iets lager salaris voor een leukere baan die dichterbij is prima bespreekbaar.
Maar stel dat je ook (veel) minder vakantiedagen hebt en geen pensioenopbouw bijvoorbeeld dan is het totaalplaatje wel heel anders.
En dan hebben we het nog niet over andere secundaire voorwaarden zoals opleidingsbudget.
Of wel pensioenopbouw, maar eentje die ze zelf moet betalen en haar naast lagere loon nog eens flink geld gaat kosten. En ook die inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
100 euro minder. Met wat pech nog zo'n 200 euro per maand pensioen wat je zelf gaat betalen. Reiskosten die misschien niet meer vergoed worden? Minder vakantiedagen? Overuren niet doorbetaald? Voor je het weet lever je fors in hoor. Salaris is maar een deel van het pakket. Logisch dat je het volledige beeld wilt hebben voordat je ja of nee zegt. Zij wilden toch ook alles aan jou vragen tijdens het gesprek? Waarom willen ze geen open kaart spelen? Ik krijg er een raar gevoel bij...
Alle reacties Link kopieren
ja het is echt lastig, ik heb er twee keer om gevraagd (secundaire voorwaarden) maar hij blijft maar zeggen dat ie dat stuurt als ik akkoord ga met het huidige bod.

Het wordt een nee voor mij, jammer, solliciteren vind ik namelijk echt stressvol!
Alle reacties Link kopieren
pennenbak schreef:
13-12-2018 17:03
ja het is echt lastig, ik heb er twee keer om gevraagd (secundaire voorwaarden) maar hij blijft maar zeggen dat ie dat stuurt als ik akkoord ga met het huidige bod.

Het wordt een nee voor mij, jammer, solliciteren vind ik namelijk echt stressvol!
Goede beslissing want hier ga je anders echt spijt van krijgen. Lekker in het nieuwe jaar op je gemak rondkijken en voor nu de niet-zo-leuke maar wel vaste baan met goede voorwaarden even uitzingen. je vindt vanzelf iets waar je óók een klik hebt maar waar ze je gewoon goed betalen en niet zo schimmig doen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
pennenbak schreef:
13-12-2018 17:03
ja het is echt lastig, ik heb er twee keer om gevraagd (secundaire voorwaarden) maar hij blijft maar zeggen dat ie dat stuurt als ik akkoord ga met het huidige bod.

Het wordt een nee voor mij, jammer, solliciteren vind ik namelijk echt stressvol!
Jammer. Maar als ze je echt graag willen mogen zij nu stappen ondernemen. Goed dat je aangeeft wat je belangrijk vindt.
Succes met wat er verder op je pad komt!
pennenbak schreef:
13-12-2018 17:03
ja het is echt lastig, ik heb er twee keer om gevraagd (secundaire voorwaarden) maar hij blijft maar zeggen dat ie dat stuurt als ik akkoord ga met het huidige bod.
Bizar! Je gaat toch niet akkoord voordat je het juiste plaatje hebt gezien? Klinkt alsof ze je willen naaien. Zou er vanaf zien.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
13-12-2018 17:07
Goede beslissing want hier ga je anders echt spijt van krijgen. Lekker in het nieuwe jaar op je gemak rondkijken en voor nu de niet-zo-leuke maar wel vaste baan met goede voorwaarden even uitzingen. je vindt vanzelf iets waar je óók een klik hebt maar waar ze je gewoon goed betalen en niet zo schimmig doen.
+1
Ik zou eigenlijk heel nieuwsgierig zijn naar dat bod en de 2e secundaire voorwaarden :roll: Nee zeggen kan dan ook nog.

Vind het heel goed dat je het gaat afketsen.... maar zou je niet gewoon eerst kijken? Misschien is dat figuur een beetje raar en valt het wel mee.

Al denk ik ook van niet hoor. Gok met deze benadering dat het allemaal niet zo veel soeps is. Maar mijn nieuwsgierigheid zou het winnen denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven