Werk & Studie alle pijlers

Teveel vakantiedagen opgenomen en ontslag indienen

17-12-2018 14:37 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-12-2019 23:46
Reden: maatregelen genomen ivm OP verwijderd
0.00% gewijzigd
Natuurlijk is dat voor de werknemer. De teveel opgenomen dagen zullen worden verrekend met vakantiegeld en eventueel loon.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je nou zelf
Maar je denkt toch niet echt dat de werkgever hiervoor zou moeten opdraaien?
Kom op!
Dat hangt er vanaf wat je daarover hebt afgesproken. Spreek je niks af dan zijn er rechters geweest die vonden dat dit op het bordje van de werkgever kwam.
Alle reacties Link kopieren
Hangt toch ook wel een iets af van het jaar daarvoor. Ikzelf heb standaard zo'n 100 vrije dagen zoemen.
fietsen varen vrouwelijk doen
zeefietser1 schreef:
17-12-2018 14:40
Hangt toch ook wel een iets af van het jaar daarvoor. Ikzelf heb standaard zo'n 100 vrije dagen zoemen.
het lijkt me logisch dat eventueel overgebleven dagen van het jaar ervoor ook meegeteld worden.
Maar ik schat hier zo in dat die ook op zijn.
sneeuwwitje80 schreef:
17-12-2018 14:40
Dat hangt er vanaf wat je daarover hebt afgesproken. Spreek je niks af dan zijn er rechters geweest die vonden dat dit op het bordje van de werkgever kwam.
doe eens een link naar een uitspraak dan?
Lijkt me logisch dat werkgever hier niet voor opdraait.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
17-12-2018 14:40
Dat hangt er vanaf wat je daarover hebt afgesproken. Spreek je niks af dan zijn er rechters geweest die vonden dat dit op het bordje van de werkgever kwam.
Misschien als de werknemer ontslagen wordt, maar deze persoon neemt zelf ontslag. Iedereen kan dan lekker denken: ik zeg mijn baan op, maar ga voor die tijd nog wel lekker 4 weken op vakantie op kosten van de werkgever. Daar geloof ik dus echt niks van.
gizzmo-returns schreef:
17-12-2018 14:42
doe eens een link naar een uitspraak dan?
Zaandam 31 maart 1994, NJ 1995, 318
Amsterdam 24 februari 1995, Prg. 1995, 4304
Zaandam 4 maart 2010, ECLI:NL:RBHAA:2010:BL5607
Zaandam 16 september 2010, ECLI:NL:RBHAA:2010:BN5493
Alle reacties Link kopieren
Als ik de werkgever was, zou ik trouwens nu al aangeven dat je vakantie niet door kan gaan, tenzij je 16 van de 20 dagen zelf betaalt d.m.v. onbetaald verlof of zoiets
Alle reacties Link kopieren
De genoemde rechtszaken zijn niet overeenkomstig de situatie van deze vrouw. Vrouw neemt zelf ontslag en is zich ervan bewust dat ze teveel dagen opneemt. In genoemde zaken ontstond de situatie als gevolg van actie van werkgever.
https://www.hrjuristen.nl/2017/06/08/ve ... ntiedagen/
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat over einde dienstverband, waarbij de werkgever het dienstverband beëindigt of dienstverband van rechtswege eindigt. Dat is anders dan de situatie van voorbeeld in openingspost.
TO wil zelf ontslag nemen. Dan gaat die vlieger niet op. Ook niet in je link.
De uitspraken gaan over de verrekening. Niet over het wel of niet hoeven terugbetalen. De werknemer krijgt dan een terugvordering aan zijn broek die hij alsnog moet betalen, daar ontkom je echt niet aan.
Linksom of rechtsom, in deze situatie zal de persoon moeten terugbetalen, hetzij via een verrekening en als hij daar tegen in gaat, via een terugvordering waar eventueel nog een betalingsregeling voor getroffen kan worden.

Maar op het bordje van de werkgever komt dit echt niet !
Dahlia74 schreef:
17-12-2018 14:53
De genoemde rechtszaken zijn niet overeenkomstig de situatie van deze vrouw. Vrouw neemt zelf ontslag en is zich ervan bewust dat ze teveel dagen opneemt. In genoemde zaken ontstond de situatie als gevolg van actie van werkgever.
In deze was het initiatief voor de beindiging gelegen bij de gedaagde. De gedaagde was hier de werkneemster.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BL5607
Alle reacties Link kopieren
En toch is die zaak echt heel anders. De werkneemster werd te weinig ingeroosterd door gedaagde, waardoor er een tekort aan gewerkte uren ontstond. Gezien de werkgever het rooster maakte valt dit binnen de risicosfeer van de werkgever. Heel andere zaak dan geschetst in openingspost.
Dat was deel 1 van het geschil. Deel 2 ging over de vakantiedagen die ze teveel zou hebben opgenomen. Daarover zegt de rechter dat de wet alleen bepaald dat het positieve saldo betaalt moet worden aan de werknemer en niet dat een eventueel negatief saldo door werknemer vergoed moet worden aan de werkgever bij het einde van het dienstverband. Dat artikel geeft alleen aan bij einde van het dienstverband. Niet hoe dat had moeten eindigen en op wiens initiatief.

Werkgever stelt de vakantie vast (op verzoek van werknemer) nu deze de vastlegger is komt ook het risico bij een negatief saldo voor risico van werkgever. Kijk ik vind het ook niet helemaal kloppen qua rechtsgevoel, maarja.
Alle reacties Link kopieren
De reacties van Sneeuwitje kloppen, maar er is wel een uitzondering. Als in de arbeidsovereenkomst, het personeelsreglement of in de CAO is overeengekomen dat niet / teveel genoten vakantiedagen bij einde dienstverband worden verrekend, en de werknemer zich daar dmv een handtekening mee akkoord heeft verklaard, dan mogen teveel opgenomen dagen wel verrekend worden (of kan terugbetaling gevorderd worden).
Hoi Nummer*Zoveel, fijn dat je hier ook even komt reageren.
Die uitzondering klopt inderdaad. Staat ook vaak in de cao en ik zei ook al zoiets in mijn eerste reactie:

Dat hangt er vanaf wat je daarover hebt afgesproken. Spreek je niks af dan zijn er rechters geweest die vonden dat dit op het bordje van de werkgever kwam.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
17-12-2018 15:34
Hoi Nummer*Zoveel, fijn dat je hier ook even komt reageren.
Die uitzondering klopt inderdaad. Staat ook vaak in de cao en ik zei ook al zoiets in mijn eerste reactie:

Dat hangt er vanaf wat je daarover hebt afgesproken. Spreek je niks af dan zijn er rechters geweest die vonden dat dit op het bordje van de werkgever kwam.
Ja, klopt, dat schreef je ook al. Nu je het zo herhaalt herinner ik me dat weer. Excuus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven