Werk & Studie alle pijlers

iemand ervaring met een erkende NCOI opleiding?

18-12-2018 21:10 8 berichten
Hallo, ik sta op de vooravond van me inschrijven voor een ncoi opleiding en ik heb er eigenlijk geen goed gevoel over. Ik vind de informatie die ik krijg erg summier en schimmig en de mailtjes worden slecht beantwoord. Ook snap ik niet goed hoe ze een erkende 4 jarige mbo opleiding op nivo 4 in maar zo'n korte tijd en met zo'n beperkte lestijd kunnen proppen?
Dan moet je dus denken aan 1 x per week 4 uur les, waarvan ze aangeven dat er ongeveer 4 uur zelfstudie te verwachten is. En je moet (maar) minimaal 16 uur per week werken bij een leerwerkplek. Als je dat 2 jaar doet, waarbij er zelfs minimaal een half jaar helemaal geen lessen worden gegeven, dan ben je na 2 jaar dus afgestudeerd met een vergelijkwaardig diploma als de 4 jaar durende BBL of BOL opleiding. Als je logisch nadenkt, kan dat toch nooit te vergelijken zijn?

Ik vraag me af of er hier mensen zijn die hier meer ervaring in hebben opgedaan. Hoe is jouw opleiding bevallen en kan je je voorstellen dat je zoiets idd. in 2 jaar kunt doen?
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 21:26
4.00% gewijzigd
Ik doe nu een opleiding via het NCOI en ben er zeer ontevreden over.
Klantenservice is een ramp (heb geswitcht van opleiding en heb tientallen keren moeten bellen of mailen om antwoord te krijgen op vrij simpele vragen), de online leeromgeving is heel summier en onduidelijk, de opleidingen zijn duur maar echt waar voor je geld krijg je niet, en toen ik nog een opleiding met lessen op locatie deed kreeg ik voor elke module een mailtje dat er te weinig aanmeldingen waren en dat het niet doorging, enige keuze was dan e-learning, wat niet veel meer inhoud dan de opgaven online en een docent die dat nakijkt.
Ik vind ze niet professioneel en te duur.
Ik zou hier niet eens aan beginnen als je dit nu al zo ervaart.
Een kennis van mij volgt haar opleiding ook bij NCOI, zij ging twee avonden per week naar school. Toen vond ze de begeleiding al slecht en nu tijdens het afstuderen al helemaal. Ik zou denk ik eerder een opleiding kiezen bij een ‘echte’ school.
anoniem_374863 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 21:29
Reden: Typfout
1.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen opleiding gedaan bij NCOI, maar heb zo goed als bijna mijn thuis studie afgerond van Visagie bij LOI en dat ik prima gegaan! Als ik een mailtje stuurde kreeg ik best snel een reactie. En als ik het echt niet wist belde ik en dan werd ik ook altijd goed geholpen.

Als je er geen goed gevoel bij heb nu al zou ik het niet doen..
Het-groepje schreef:
18-12-2018 21:17
Ik zou hier niet eens aan beginnen als je dit nu al zo ervaart.
Dat is mij door verschillende mensen in mijn omgeving ook al aangegeven. Vandaar dat ik dacht het hier eens na te vragen. Ik heb er nl. inderdaad geen goed gevoel over en dat voor iemand die ze eigenlijk nog als klant moeten winnen. Ze willen me helemaal geen informatie geven voordat ik me heb opgegeven (en dus betalingsplichtig ben, ja doei) en de kleine beetjes info die ik na onvriendelijk wordende mailtjes wél kreeg, waren nog steeds heel inhoudsloos.

Het enige waarom ik nog niet al lang op een NEE ben uitgekomen, is omdat dit de enige opleiding is voor tekenaar constructeur mbo nivo 4, waarbij ik niet voltijds naar school hoef. Zou er een BBL variant bestaan op reisafstand, dan zou ik die doen nl.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met een hbo-opleiding via de LOI en een master via de NCOI. Het voordeel van dit soort opleidingen is dat je je studie heel flexibel in kunt delen en daarmee ook zelf je piekmomenten kunt bepalen. Als je studeert via een gewoon roc kan dat natuurlijk niet, dan worden de toetsmomenten (en daarmee dus ook pieken) voor je bepaald. Dat bekent automatisch dus, dat je weinig les hebt en veel zelf moet doen en zelf uit moet zoeken. Voor mij werkt dat heel goed, ik heb de motivatie en vooral ook het doorzettingsvermogen om aan de slag te gaan, mijn studievaardigheden zijn toereikend om zelfstandig te studeren en dus zelf veel uit te moeten zoeken. Mijn ervaring is dat de leerpaden redelijk uitgebreid zijn en ook behoorlijk voor zich spreken, je moet alleen zelf zorgen dat je de opdrachten maakt en de lesstof leest.

De studies die ik heb gedaan, zijn erkende studies en daarmee is de inhoud dus beoordeeld en kwalitatief voldoende bevonden. Als je even Googled op CROHO, kun je kijken of je opleiding erkend is.

Je moet alleen niet vergeten dat dit commerciële instellingen zijn die hun geld willen verdienen met dit soort opleidingen. Als jij je opleiding gewoon normaal kunt doen, zonder bijzonderheden of extra begeleiding, dan is er niks aan de hand, maar zodra je iets bijzonders wilt, is het bij dit soort instellingen moeilijk. Echt maatwerk is niet mogelijk, dan zul je naar een normaal roc moeten.
Ik begrijp dat je voor een theoretische opleiding vooral zelf moet lezen en ik denk dat veel uni's ook weinig doen aan studentondersteuning. Daar wordt ook van je verwacht dat je zelf in staat bent tot het inplannen van je stof.

Ik voel me alleen wel afhankelijker van de opleiding, omdat er een grote vertaalslag gemaakt moet worden vanuit het werkveld. Alle studenten komen 1 x per week 4 uur samen en moeten dezelfde beginselen kennen, ook al werken ze bij compleet verschillende werkgevers. Er zullen dus veel persoonlijke casussen voorbij komen die beoordeelt moeten worden en als het contact vanaf het begin al zo stroef verloopt, beloofd dat weinig goeds denk ik dan. Het is dan juist geen standaard studie, maar toch redelijk maatwerk. En dat begint al bij communicatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven