Werk & Studie alle pijlers

Baan waarbij verwacht wordt dat je actief gelooft

19-12-2018 20:19 131 berichten
Zo nu en dan kijk ik naar vacatures en zag nu een leuke voorbij komen.
Tot ik dit zinnetje las: Wij verwachten van onze medewerkers dat zij hun christelijk geloof actief beleven in hun eigen kerk of gemeente.

Mijn eerste gevoel is ergernis. Wat vinden jullie daar nou van, en mogen ze dit wel vragen?

Het gaat om een directiesecretaresse functie bij een overkoepelende organisatie van christelijke basisscholen. Een vrij algemene functie lijkt me.
Waarom erger jij er daar aan? Een werkgever mag zulke eisen stellen, niks raars aan naar mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Als het gaat om een christelijke scholengemeenschap dan vind ik het niet eens zo heel gek.
Alle reacties Link kopieren
Nee mag volgens mij niet: is discriminatie.

Dit gaat over wat niet mag in een vacaturetekst:
'U mag kortweg geen afkeur laten blijken op basis van:

Directe leeftijd of indirecte termen waarbij een bepaalde leeftijdsroep wordt bedoeld, zoals jong, oud, middelbare leeftijd, net afgestudeerd, starter, student, scholier, senior, junior of schoolverlater;
Nationaliteit;
Geslacht;
Religie;
Afkomst;
Seksuele geaardheid;
Burgerlijke staat;
Zwangerschap;
Politieke voorkeur;
Handicap of chronische ziekte.'
Er zijn wel uitzonderingen:.Een christelijke school mag vragen om een leerkracht met een christelijke geloofsovertuiging, omdat dat dat een fundamenteel onderdeel is van de identiteit van de organisatie. Tegelijkertijd geldt dit uiteraard niet voor een automonteur, verkoper of ICT-medewerker.

Ik denk dat het voor een leraar wel mag maar voor een secretaresse niet omdat het niet relevant is voor de functie. Als leraar draag je ook het gedachtengoed en de grondslag van de school over maar als secretaresse niet.
viva-amber wijzigde dit bericht op 19-12-2018 20:27
33.51% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wageningen1985 schreef:
19-12-2018 20:23
Waarom erger jij er daar aan? Een werkgever mag zulke eisen stellen, niks raars aan naar mijn mening.
Nou dat ben ik niet met je eens hoor.
Alle reacties Link kopieren
Het mag niet, want het is (openlijke) discriminatie.
Tsja, dat gebeurt. Er zijn waarschijnlijk ook werkgevers die het wel willen, maar niet in hun vacature vermelden.
Algemeen zou zijn basisscholen. Maar het zijn dus specifiek christelijke basisscholen. Dan snap ik wel dat ze het fijn vinden als alle mensen in die organisatie ook daadwerkelijk christen zijn.
Of ze het mogen vragen weet ik niet. Maar ik zou daar als niet christelijke sowieso niet solliciteren.
viva-amber schreef:
19-12-2018 20:24
Nee mag volgens mij niet: is discriminatie.

Dit gaat over wat niet mag in een vacaturetekst:
'U mag kortweg geen afkeur laten blijken op basis van:

Directe leeftijd of indirecte termen waarbij een bepaalde leeftijdsroep wordt bedoeld, zoals jong, oud, middelbare leeftijd, net afgestudeerd, starter, student, scholier, senior, junior of schoolverlater;
Nationaliteit;
Geslacht;
Religie;
Afkomst;
Seksuele geaardheid;
Burgerlijke staat;
Zwangerschap;
Politieke voorkeur;
Handicap of chronische ziekte.'
Maar ik zie nergens een afkeur staan van iets, alleen een eis omdat ze dat belangrijk vinden en omdat dat in hun straatje past.
Alle reacties Link kopieren
Als je solliciteert op een vacature als dominee, zul je toch echt wel aan de eis christelijk zijn moeten voldoen.

Net zo dat je als Imam moslim moet zijn.
Wageningen1985 schreef:
19-12-2018 20:23
Waarom erger jij er daar aan? Een werkgever mag zulke eisen stellen, niks raars aan naar mijn mening.
Omdat ik met gevoelsmatig niet ok vind om onderscheid te maken op basis van geloof.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
19-12-2018 20:28
Als je solliciteert op een vacature als dominee, zul je toch echt wel aan de eis christelijk zijn moeten voldoen.

Net zo dat je als Imam moslim moet zijn.
Het gaat om een secretaresse...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
19-12-2018 20:27
Maar ik zie nergens een afkeur staan van iets, alleen een eis omdat ze dat belangrijk vinden en omdat dat in hun straatje past.

Zoals een niet-moslim eisen, omdat dat in je straatje past? Het mag niet.
dorkette schreef:
19-12-2018 20:24
Als het gaat om een christelijke scholengemeenschap dan vind ik het niet eens zo heel gek.
Misschien als je voor de klas staat en godsdienst geeft, maar voor een directiesecretaresse functie vind ik het raar.
Pandax schreef:
19-12-2018 20:29
Zoals een niet-moslim eisen, omdat dat in je straatje past? Het mag niet.
Op moslimscholen werken ook 99% moslims, geen haan die daar naar kraait.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
19-12-2018 20:27
Maar ik zie nergens een afkeur staan van iets, alleen een eis omdat ze dat belangrijk vinden en omdat dat in hun straatje past.
Door dat te eisen discrimineer je alle mensen met een andere levensovertuiging dan de kerk gaande christen.

Dat kun jij toch zelf ook wel bedenken???
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
19-12-2018 20:28
Omdat ik met gevoelsmatig niet ok vind om onderscheid te maken op basis van geloof.
Als ongelovige zul jij je niet thuis voelen in zo'n organisatie, dus wees blij dat ze het al aangegeven van te voren :P

Ze kunnen het ook niet in de vacature zetten. Maar dan word je net hun filosofie/ bedrijfscultuur geconfronteerd in het eerste gesprek.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 19-12-2018 20:31
2.11% gewijzigd
Wie gaat er controleren of jij "actief gelooft" en elke week naar de kerk (jouw kerk) gaat?

Je kan best veinzen dat je gelovig bent, maar als je 40 km verder woont is er toch geen mens die dat elke zondag gaat komen checken.
Alle reacties Link kopieren
Of een witte, blanke man van onder de 30 eisen, omdat dat in je straatje past. Mag ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
19-12-2018 20:30
Op moslimscholen werken ook 99% moslims, geen haan die daar naar kraait.

Ze mogen er uiteraard werken, maar niet op selecteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dit soort vacatures vaker voorbij komen. Al lijkt de baan nog zo leuk, ik solliciteer nooit. Heb geen zin in biddende collega's voor de lunch. In gesprekken over de kerk op maandag.
Het moet ook klikken met collega's en dit wordt hierdoor best lastig.
viva-amber schreef:
19-12-2018 20:30
Door dat te eisen discrimineer je alle mensen met een andere levensovertuiging dan de kerk gaande christen.

Dat kun jij toch zelf ook wel bedenken???
Hier ben ik het permanent mee oneens, ik vind dat een werkgever best eisen mag stellen hoe een werknemer
zich aan bepaalde regels dient te houden en zich aan christelijke waarde en normen te houden, een priester
is toch ook katholiek? of heb jij wel eens een moslim als priester gezien?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
19-12-2018 20:31
Wie gaat er controleren of jij "actief gelooft" en elke week naar de kerk (jouw kerk) gaat?

Ze vragen het. En als je het niet in je sollicitatie zet bellen ze vooraf om te checken. En liegen, sja. Niet iedere heiden voelt zich er comfortabel bij om te liegen.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
19-12-2018 20:31
Als ongelovige zul jij je niet thuis voelen in zo'n organisatie, dus wees blij dat ze het al aangegeven van te voren :P

Ze kunnen het ook niet in de vacature zetten. Maar dan word je net hun filosofie/ bedrijfscultuur geconfronteerd in het eerste gesprek.
Nou en. Ik ken zat kerkelijke instellingen waar zelfs niet gelovige vrijwilligerswerken en ook betaalde mensen zonder geloof. Waarom zou je de confrontatie met een andere levenswijze niet aankunnen daar hebben we toch dagelijks de hele tijd mee te maken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
19-12-2018 20:28
Als je solliciteert op een vacature als dominee, zul je toch echt wel aan de eis christelijk zijn moeten voldoen.

Net zo dat je als Imam moslim moet zijn.

Als dominee moet je theoloog zijn. Er is gewoon een opleiding voor waarmee je je kunt kwalificeren voor zo'n functie. Net als voor directiesecretaresse.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven