Werk & Studie alle pijlers

Werken op feestdagen!

20-12-2018 16:39 140 berichten
Ik werk in de gezondheidszorg, dus werken op feestdagen is normaal dat weet ik en vindt ik ook niet erg. Zolang het maar eerlijk wordt verdeeld.Een hele tijd geleden hebben we met wat collega’s om tafel gezeten om de planning/rooster voor kerst en oud en nieuw te maken. Iedereen mocht zijn voorkeuren doorgeven wat deze dagen betreft. Heb toen aangegeven dat ik kerstavond, 2e kerstdag en oudjaarsdag wel wil werken. Dit is zo uiteindelijk ook ingepland. Nu is er een collega uitgevallen wegens ziekte en deze uren moeten ook weer worden opgevuld door ons collega’s. Nu heeft onze leidinggevend de roosters weer aangepast. Kerst is wel gebleven zoals het was, maar nu moet ik ineens ook nieuwjaarsdag werken. Baal hier van ook om dat ik al iets heb afgesproken met vrienden voor deze avond en bij een vriendin zou blijven slapen die in het westen woont. Heb al geprobeerd om deze dienst te ruilen maar collega’s zeggen niet te kunnen of geven niet thuis. Tja of je krijgt te horen ja ik moet met kerst ook al werken. Nou ik werk 24, 26,27,29,31 en nu ook 1 Jan. Hopelijk kan ik nog iemand zover krijgen en anders mijn mijn plannen dan maar afblazen, want ik kan mijn cliënten ook niet aan hun lot overlaten. Hoe wordt het bij anderen onder jullie altijd geregeld deze dagen?
Gewoon zeggen dat je die dag al plannen hebt. Dat doen anderen ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat hier boven staat.

Bij ons (geen gezondheidszorg maar wel een heel drukke tijd) wordt gevraagd wie wanneer wil. Zijn er dan te weinig dan heb je pech en word je aangevraagde verlof geweigerd. Bij vrienden (horeca) wordt het meestal eerlijk verdeeld. Dus daar werkt iedereen een van de twee kerstdagen en of oudjaar of nieuwsjaarsdag.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
redbulletje schreef:
20-12-2018 16:41
Gewoon zeggen dat je die dag al plannen hebt. Dat doen anderen ook.

Ja dit.
Ik zit in een heel luxe positie. Ik ben de enige die deze functie vervult en kan vrij nemen wanneer ik wil. Werk dat blijft liggen of op het laatste moment binnenkomt, wordt naar een extern vertaalbureau gestuurd (ik ben vertaler). Ik ben dan ook vrij met de feestdagen, 2 januari begin ik weer.

Vervelend voor je dat het nu zo loopt. Ik zou ook zeggen dat ik plannen gemaakt heb. Want dat is zo, toch?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-12-2018 16:41
Gewoon zeggen dat je die dag al plannen hebt. Dat doen anderen ook.
Dit inderdaad.
Ik zou het als vriendin ook niet bepaald op prijs stellen dat je afzegt als we oudjaar/nieuwjaar samen zouden doorbrengen. Vind dat je daar meer verantwoording voor moet afleggen dan naar je werk. Dat is zaak van je werkgever om genoeg poppetjes op voorraad te regelen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-12-2018 16:41
Gewoon zeggen dat je die dag al plannen hebt. Dat doen anderen ook.
Dit dus. Doet mijn man die in de zorg werkt ook.
redbulletje schreef:
20-12-2018 16:49
Ik zou het als vriendin ook niet bepaald op prijs stellen dat je afzegt als we oudjaar/nieuwjaar samen zouden doorbrengen. Vind dat je daar meer verantwoording voor moet afleggen dan naar je werk. Dat is zaak van je werkgever om genoeg poppetjes op voorraad te regelen.
Ik zou als vriendin heel goed begrijpen dat het voor de persoon zelf ook niet echt leuk is dat ze alsnog moet werken, maar wat moet, dat moet. Werkgevers zijn soms vervelend. Dus ik zou meteen een andere datum voorstellen om het goed te maken.

Ik ga er vanuit dat wanneer vriendin afzegt, alles al geprobeerd is.
Nitflex schreef:
20-12-2018 16:53
Ik zou als vriendin heel goed begrijpen dat het voor de persoon zelf ook niet echt leuk is dat ze alsnog moet werken, maar wat moet, dat moet. Werkgevers zijn soms vervelend. Dus ik zou meteen een andere datum voorstellen om het goed te maken.

Ik ga er vanuit dat wanneer vriendin afzegt, alles al geprobeerd is.
Het moet helemaal niet. De andere collega's zijn wél assertief genoeg om voet bij stuk te houden in het zeggen dat ze echt niet kunnen invallen. TO laat over zich heenlopen. En vriendin is de dupe van haar gebrek aan assertiviteit.
redbulletje schreef:
20-12-2018 16:58
Het moet helemaal niet. De andere collega's zijn wél assertief genoeg om voet bij stuk te houden in het zeggen dat ze echt niet kunnen invallen. TO laat over zich heenlopen. En vriendin is de dupe van haar gebrek aan assertiviteit.
Dat is al vervelend genoeg. Dan zit je niet ook nog eens op een mokkende vriend of vriendin te wachten die er niet tegen kan dat plannen gewijzigd zijn.
redbulletje schreef:
20-12-2018 16:58
Het moet helemaal niet. De andere collega's zijn wél assertief genoeg om voet bij stuk te houden in het zeggen dat ze echt niet kunnen invallen. TO laat over zich heenlopen. En vriendin is de dupe van haar gebrek aan assertiviteit.

TO is er zelf ook de dupe van.

Ik snap het wel, ik vind het soms ook moeilijk om nee te zeggen. Maar er zijn nu eenmaal momenten waar je voor jezelf op moet komen, anders blijven mensen van je profiteren.
Bovendien zijn de andere collega’s niet op die dag ingepland. Nu moet TO proberen te ruilen en dat is altijd een zwakkere positie. Dat heeft niets met assertiviteit te maken.
redbulletje schreef:
20-12-2018 16:41
Gewoon zeggen dat je die dag al plannen hebt. Dat doen anderen ook.
Kan ik doen inderdaad, heb ik eigenlijk ook al gedaan. Maar als er niemand wil/kan of gewoon niet reageert dan heb ik daar weer last van en voel ik me schuldig. Lastig, lastig, lastig🥺
Nitflex schreef:
20-12-2018 17:02
Bovendien zijn de andere collega’s niet op die dag ingepland. Nu moet TO proberen te ruilen en dat is altijd een zwakkere positie. Dat heeft niets met assertiviteit te maken.

Toch wel.

TO wil liever niet werken en als ze wil ruilen, zal ze toch haar mond open moeten trekken en assertief moeten zijn.
Nectarinepit schreef:
20-12-2018 17:10
Toch wel.

TO wil liever niet werken en als ze wil ruilen, zal ze toch haar mond open moeten trekken en assertief moeten zijn.
Ja, maar ik bedoelde dat TO gewoon pech had toen het rooster werd aangepast en zij de 1e werd ingedeeld.

Nu moet zij vragen om te ruilen, en de ander kan gewoon Nee zeggen.

TO, kun je een kerstdienst van iemand overnemen zodat jij 1 januari hebt? Je moet wel wat te onderhandelen hebben natuurlijk.
Cinderella76 schreef:
20-12-2018 17:07
Kan ik doen inderdaad, heb ik eigenlijk ook al gedaan. Maar als er niemand wil/kan of gewoon niet reageert dan heb ik daar weer last van en voel ik me schuldig. Lastig, lastig, lastig🥺
Waarom zeg je niet tegen je leidinggevende 'sorry, ik was vrij gepland, dus ik kan niet'? Stel je hebt iets geboekt, dan kost het je nog geld ook.
Dan trekken ze maar ergens een temp vandaan.
Nitflex schreef:
20-12-2018 17:13
Ja, maar ik bedoelde dat TO gewoon pech had toen het rooster werd aangepast en zij de 1e werd ingedeeld.

Nu moet zij vragen om te ruilen, en de ander kan gewoon Nee zeggen.

TO, kun je een kerstdienst van iemand overnemen zodat jij 1 januari hebt? Je moet wel wat te onderhandelen hebben natuurlijk.

TO kan toch ook nee zeggen? Ook zij heeft plannen gemaakt, net als haar collega's. Dat zij als eerste ingedeeld werd, betekent niet automatisch dat ze dan al haar plannen maar moet laten vallen.

Ik geloof dat TO al werkt op 24 en 26 december, dus dan blijft alleen de 25e over om mee te onderhandelen. Tenzij ze een dubbele dienst wil draaien, natuurlijk.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 20-12-2018 17:22
8.28% gewijzigd
Star² schreef:
20-12-2018 17:15
Waarom zeg je niet tegen je leidinggevende 'sorry, ik was vrij gepland, dus ik kan niet'? Stel je hebt iets geboekt, dan kost het je nog geld ook.
Dan trekken ze maar ergens een temp vandaan.
Dit!
Nectarinepit schreef:
20-12-2018 17:10
Toch wel.

TO wil liever niet werken en als ze wil ruilen, zal ze toch haar mond open moeten trekken en assertief moeten zijn.

Ja dat hele poging tot ruilen heeft alles om zeep geholpen nu. Gewoon direct tegen leidinggevende zeggen dat je niet kan volgende keer.
Bij heel veel werkgevers werk je hoe je bent ingepland en anders moet je zelf gaan ruilen.
Ze werkt al het merendeel van de feestdagen, dus kan gewoon haar poot stijf houden dat ze haar eigen sociale verplichtingen heeft op de dagen die overschieten.
Nitflex schreef:
20-12-2018 17:26
Bij heel veel werkgevers werk je hoe je bent ingepland en anders moet je zelf gaan ruilen.

Dus dan kan je bij heel veel werkgevers nooit een weekend/dagje uit boeken, want misschien moet je wel werken?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-12-2018 16:41
Gewoon zeggen dat je die dag al plannen hebt. Dat doen anderen ook.
Precies.
Star² schreef:
20-12-2018 17:34
Dus dan kan je bij heel veel werkgevers nooit een weekend/dagje uit boeken, want misschien moet je wel werken?

Dit dus. Zou wat zijn zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven