Werk & Studie alle pijlers

Ervaring bbl helpende verzorgende

23-12-2018 21:24 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik ben aan het oriënteren wat betreft werk en het spreekt me enorm aan om te werken met ouderen.

Ik ben eind twintig en zou graag een opleiding tot helpende willen doen en eventueel daarna de opleiding verzorgende ig.

Kan iemand mij het verschil uitleggen wat er verwacht wordt van een leerling helpende en leerling verzorgende?

Heb zelf moeite met praktijk doordat ik een vorm van autisme heb en zou daardoor graag willen beginnen met helpende omdat je dan eerst de basis leert vervolgens als ik de basis onder de knie heb door willen gaan voor verzorgende ig.

Heeft iemand een indicatie voor een leerlingsalaris voor 32 uur en zouden jullie eerlijk aangeven dat je een beperking hebt? Ik wil graag eerlijk zijn naar een werkgever.
Hier geen leerling verzorgende maar leerling helpende. Ik ben bijna klaar.
Mijn ervaring is dat je met helpende wel helpt in de zorg, maar geen medicatie doet. Of je moet de helpende plus doen, maar die hebben ze niet overal, dit is ook erg verschillend per organisatie.
Ik ken zelf wat mensen die leerling verzorgende zijn (geweest) en de 1 vind het pittiger dan de ander. Je moet het zelf ervaren denk ik.

Ik heb trouwens zelf ook een lichte vorm van autisme. Ik vind juist de praktijk makkelijker dan de theorie :)
anoniem_63988565891a9 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 21:28
Reden: Toevoeging
12.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In welke mate heeft de autisme invloed op jouw gedrag? Hoe ben jij communicatief? Hoe is je houding naar mensen? Kun je dingen signaleren?

Het is natuurlijk mensenwerk. En een hoop valt te leren, ook met autisme. Maar niet alles.

Ik heb beide opleidingen gedaan. Beviel mij prima. Al was vig wel pittig vanwege een kindje. Maar verder goed te doen.
Ik had een gewoon salaris, leren en werken. Een dag naar school en de andere dagen werken. Ik werk 26 uur.
Alle reacties Link kopieren
@kwebbel raad jij aan open te zijn over de diagnose of juist niet? Ik weet van mezelf dat ik praktische informatie langzamer op pik dan gemiddeld dus het is belangrijk dat ik hier de tijd voor krijg. Voordat ik overweeg een opleiding te volgen wil ik eerst een jaar vrijwilligswerk in een verzorgingshuis te doen.

@little ik ben communicatief sterk. Heb veel geduld met ouderen en wil graag wat voor anderen betekenen.
Ja ik zou het wel melden.
Ik kan op sommige gebieden ook vastlopen en dan is het fijn dat ze dit van tevoren weten.
Maar het is ook erg verschillend per organisatie merk ik wel. Ik heb voor het eerst kennis gemaakt met kleinschalig wonen en ik merk echt verschil. Veel minder mensen om me heen (zowel bewoners als collega's) en daardoor ook minder prikkels. Voor mijn gevoel werd ik daar ook sneller geaccepteerd dan dat ik in een grote zorginstelling werk. Daar zijn mijn ervaringen helaas niet zo goed mee (en dat druk ik nog heel zacht uit).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er gewoon voor gaan dan. Ik zou het wel melden bij de werkgever. Zeker als het iets is waarmee je klem kan komen te zitten.

Op welke manier uit zich jouw autisme?
Alle reacties Link kopieren
Het uitzich vooral in moeilijker leren in de praktijk. Ik moet handelingen vaker uitvoeren voor ik ze onder de knie krijg.
Alle reacties Link kopieren
Lattemacciato44 schreef:
23-12-2018 22:58
Het uitzich vooral in moeilijker leren in de praktijk. Ik moet handelingen vaker uitvoeren voor ik ze onder de knie krijg.
Als helpende heb je nog geen moeilijke handelingen. Vaak loop je al even in het werkveld voor je daadwerkelijk de opleiding begint.
Bij ons wordt je 2 weken intensief ingewerkt en daarna mag je zelf aan de slag. Er is uiteraard altijd ruimte voor vragen en hulp enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven