Werk & Studie alle pijlers

Docent echt zo een vréselijk beroep?

26-12-2018 18:57 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit de touristen branche en vind het echt verschrikkelijk.
Ben mij aan het oriënteren voor een andere opleiding.
Mijn oudste moest twee jaar geleden opem dagen bezoeken voor het kiezen van een middelbare school en dat heeft echt wel wat bij mij losgemaakt.
Ben verschillende hogescholen gaan bezoeken en weet precies wat ik graag zou willen.
Alleen....als frequente Viva forum lezer schik ik best van het beroep.
Van zoon die telkens met avontuurlijke verhalen van school komt ( overspannen leraren) en veel ziekteverzuim van docenten weet ik ook wel sat het beeld reëel is wat hier wordt geschetst.
Alleen wil ik zo graag weg van waar ik nu zit en een nieuwe uitdaging aangaan.

Mijn vraag is of hier mensen zijn die im het onderwijs zitten en het wél naar de zin hebben? Kun je de positieve kanten benoemen, de voordelen?

Alvast bedankt!
nini28 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 18:59
0.06% gewijzigd
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
Girls compete with each other, women empower one another
Ken je de columns van Meester Bart?
Anders het boek lenen bij de bieb.

Er is onlangs een docenten-complimententopic geweest.
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
26-12-2018 19:01
Ken je de columns van Meester Bart?
Anders het boek lenen bij de bieb.

Er is onlangs een docenten-complimententopic geweest.
Ja, Meester Bart volg ik al jaren op Facebook :)
Girls compete with each other, women empower one another
Het is een heerlijke baan en ik zou niets anders willen doen. Natuurlijk heeft elke baan zijn mindere kanten en bij het onderwijs is het vooral opvallend dat iedereen iets vindt van je werk. Daar moet je wel tegen kunnen. Voor de rest is het heel bijzonder om bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge mensen.
Voor de leerlingen, de vakanties, de collega's en het contact met externen zoals ouders en het beroepenveld en examen ontwikkelaars etc.
en voor de chaotische organisatie die voor veel vrijheid zorgt.
Tegen de ongemotiveerde leerlingen en de organisatorische chaos, die het moeilijk maakt de leerlingen goed te motiveren, en het salaris.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel waarom de kwaliteit van onderwijs steeds verder achteruit gaat: touristen branche, opem dagen,
Ben verschillende hogescholen gaan bezoeken. (gaan bezoeken is geen Nederlands)
sat, im,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-12-2018 19:16
Ik snap wel waarom de kwaliteit van onderwijs steeds verder achteruit gaat: touristen branche, opem dagen,
Ben verschillende hogescholen gaan bezoeken. (gaan bezoeken is geen Nederlands)
sat, im,
Lekker motiverend, iemand die het onderwijs overweegt lekker af gaan zitten kraken. Wees blij dat er mensen bereid zijn om onze kinderen op te leiden.

Ik geef wel eens een beroepsspecifieke les voor mbo. Ik vind het leuk om te doen, juist ook omdat er dan een groep zit die gemotiveerd is voor wat ik heb te vertellen. Maar de ene of de andere groep scheelt zo. Soms heb je echt een groep die zuigt.

Daarom zou onderwijs in bo en vo mij niet trekken en niet bij me passen. En alleen maar onderwijzen ook niet. Eenmalig trek ik zo’n groep wel, maar ik ga wel chagrijnig naar huis. Graag of niet hoor.

Je moet dus goed nadenken of het (blijvend) motiveren van een groep tot je uitdagingen behoort.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het een groot voordeel dat geen enkel uur hetzelfde is, ik ook lekker bij de tijd blijf dankzij de jeugd en het is gewoon leuk om die kinders te zien groeien. Als persoon en als leerling. Je hebt op een dag de meest uiteenlopende gesprekken, variërend van ‘wel/geen regenbooghaar’ tot de meer substantiële gesprekken over leven en dood.

En je krijgt gratis stylingsadvies van zo’n 18 stylisten in de dop ieder uur :-D (“Kan mij niet herinneren dat ik gevraagd heb om een mening over mijn outfit Shanti”. “Ehm okeeeee mevrouw, dan laat ik u wel voor paal lopen hoorrrr. Gewoon goed bedoeld advies, ik laat u tenminste niet als een freak rondlopen en achter uw rug erom lachen”).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-12-2018 19:16
Ik snap wel waarom de kwaliteit van onderwijs steeds verder achteruit gaat: touristen branche, opem dagen,
Ben verschillende hogescholen gaan bezoeken. (gaan bezoeken is geen Nederlands)
sat, im,

Ik wil graag een andere taal dan Nederlandse les geven, het is namelijk niet mijn moedertaal. Woon hier nog niet zo lang in Nederland.
Maar ben het wel heel erg met je eens ;)
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit opnieuw kiezen voor het onderwijs als ik het over kon doen en adviseer mijn dochters vooral iets anders te gaan doen later. Maar misschien vind jij het geweldig.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
26-12-2018 20:03
Persoonlijk vind ik het een groot voordeel dat geen enkel uur hetzelfde is, ik ook lekker bij de tijd blijf dankzij de jeugd en het is gewoon leuk om die kinders te zien groeien. Als persoon en als leerling. Je hebt op een dag de meest uiteenlopende gesprekken, variërend van ‘wel/geen regenbooghaar’ tot de meer substantiële gesprekken over leven en dood.

En je krijgt gratis stylingsadvies van zo’n 18 stylisten in de dop ieder uur :-D (“Kan mij niet herinneren dat ik gevraagd heb om een mening over mijn outfit Shanti”. “Ehm okeeeee mevrouw, dan laat ik u wel voor paal lopen hoorrrr. Gewoon goed bedoeld advies, ik laat u tenminste niet als een freak rondlopen en achter uw rug erom lachen”).
Kijk, lekker positief en enthousiast, zo kan het ook!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
26-12-2018 20:03
Persoonlijk vind ik het een groot voordeel dat geen enkel uur hetzelfde is, ik ook lekker bij de tijd blijf dankzij de jeugd en het is gewoon leuk om die kinders te zien groeien. Als persoon en als leerling. Je hebt op een dag de meest uiteenlopende gesprekken, variërend van ‘wel/geen regenbooghaar’ tot de meer substantiële gesprekken over leven en dood.

En je krijgt gratis stylingsadvies van zo’n 18 stylisten in de dop ieder uur :-D (“Kan mij niet herinneren dat ik gevraagd heb om een mening over mijn outfit Shanti”. “Ehm okeeeee mevrouw, dan laat ik u wel voor paal lopen hoorrrr. Gewoon goed bedoeld advies, ik laat u tenminste niet als een freak rondlopen en achter uw rug erom lachen”).
Kijk, lekker positief en enthousiast, zo kan het ook!
Lijkt me een ontzettend mooi beroep.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
26-12-2018 20:09
Ik zou nooit opnieuw kiezen voor het onderwijs als ik het over kon doen en adviseer mijn dochters vooral iets anders te gaan doen later. Maar misschien vind jij het geweldig.
De beste manier om nog minder mensen naar het onderwijs te halen.... Lekker negatief doen. Zo weet je zeker dat de werkdruk alleen maar meer wordt.
Sara9876 schreef:
26-12-2018 20:34
De beste manier om nog minder mensen naar het onderwijs te halen.... Lekker negatief doen. Zo weet je zeker dat de werkdruk alleen maar meer wordt.
Je mag alleen leuke dingen zeggen?
Ik vind het echt een kutbaan, het is dat ik mijn leerlingen zo leuk vind, anders was ik er allang mee gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
26-12-2018 20:09
Ik zou nooit opnieuw kiezen voor het onderwijs als ik het over kon doen en adviseer mijn dochters vooral iets anders te gaan doen later. Maar misschien vind jij het geweldig.
Grappig, dat roep ik nu ook van mijn beroep.
Ik heb twee totaal verschillende diploma's op zak.
Eerst een medisch beroep uitgeoefend, na een paar jaar vond ik het mentaal te zwaar en ben ik de touristische kant opgegaan.
Dat valt mij ontzettend tegen en wil hier zo snel mogelijk uit.
De optie om weer de zorg in te gaan is er altijd en ben ook al aan het kijken naar vacatures.
Erg jammer dat onderwijs zo negatief in het daglicht staat, want leraren vormen de toekomstige generaties.
nini28 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 20:38
Reden: .
2.92% gewijzigd
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje Nederlands gegeven aan mensen uit andere landen. Dat vond ik heel leuk! Ik heb gemerkt dat de mate van motivatie bij studenten veel verschil maakt. Ik had drie verschillende klassen met drie verschillende niveaus. De middelste groep had minder gemotiveerde leerlingen (zaten er verplicht, maakten hun huiswerk niet, kwamen soms niet en misten dan veel stof). Dat vond ik iets minder. De andere twee groepen deden het vooral voor zichzelf en die studenten waren erg geïnteresseerd. Dat maakt lesgeven een heel dankbaar beroep.

Al met al heb ik het een paar jaar parttime gedaan en dat was een goede ervaring. Het hoefde van mij echter niet fulltime en ik vind het ook niet erg dat ik nu een andere baan heb. Ik denk dat het voor jou wel goed is om na te denken welke kant van het onderwijs je precies op wilt en dan zou ik zeker eens een dag meelopen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
26-12-2018 20:34
De beste manier om nog minder mensen naar het onderwijs te halen.... Lekker negatief doen. Zo weet je zeker dat de werkdruk alleen maar meer wordt.
Tja, dit is mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
26-12-2018 20:34
De beste manier om nog minder mensen naar het onderwijs te halen.... Lekker negatief doen. Zo weet je zeker dat de werkdruk alleen maar meer wordt.
Tja, dit is mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Zou ik opnieuw kunnen kiezen zou ik pedagogiek gaan studeren, ik vind kinderen en hun ontwikkeling nog steeds erg leuk.
Sara9876 schreef:
26-12-2018 20:34
De beste manier om nog minder mensen naar het onderwijs te halen.... Lekker negatief doen. Zo weet je zeker dat de werkdruk alleen maar meer wordt.
Want? Je mag alleen maar hallelujaverhalen ophangen?
Ik heb het best naar mijn zin in het PO maar als ik nu weer voor de keuze stond zou ik, met de kennis van nu, denk ik ook niet opnieuw de Pabo kiezen.
Of je het leuk vindt en wat precies ligt ook voor een heel groot deel van jezelf. Wat past bij jou, waar wordt jij blij van.

Zelf heb ik lang in het beroepsonderwijs gewerkt. Eerst mbo, later hbo.
Mbo vond ik uiteindelijk niets, teveel politieagentje spelen, laag niveau en de organisatiecultuur van die specifieke onderwijsinstelling paste niet bij mij. Onprofessioneel, slecht geregeld. Heb wel hele goede herinneringen aan sommige individuele leerlingen.
Hbo vond ik in veel opzichten erg leuk. Goed niveau, studenten die veel gemotiveerder waren, veel vrijheid om je eigen onderwijs te ontwikkelen en een professionele organisatie. Toch ben ik gestopt, want die professionele organisatie had ook zoveel ambities dat de werkdruk razend hoog is. Dat trok ik niet meer. Daar weg gaan was de juiste beslissing, maar ook moeilijk want het was een fijne werkplek.
Heb het nog even geprobeerd weer terug in het mbo, maar daar gelijk weer gestopt. Daar zou ik ook nooit meer terug willen.

Dus, het is heel persoonlijk. Ga je goed orienteren, ga meelopen, praat met veel verschillende docenten. En kijk heel eerlijk naar jezelf en of onderwijs ook echt bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Het moet je gewoon liggen, denk ik.

Ik geef les op het speciaal onderwijs. Geen middelbare school, maar bovenbouw basisonderwijs.
Inmiddels zo’n 11 jaar. Zou niet anders willen. Ik vind het leuk en neem de nadelen op de koop toe. Maar vind niet eens dat die er echt zijn. Ik geniet echt van mijn werk, de dagen vliegen voorbij en ik heb echt het idee dat ik iets goeds doe.
Oh, en ga eens goed na waarom je bij zowel zorg als toerisme niet op je plek zit. Want dan kom je misschien dingen tegen die ook in het onderwijs niet bevallen.

Misschien, gezien je geschiedenis, is het raadzaam een loopbaancoach in te huren en eens wat dingen op een rijtje te zetten. Zodat je niet weer een keuze maakt die na een paar jaar niet meer bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook als volwassene gestart met een opleiding voor een baan in het onderwijs. Wel basisschool overigens. En eerlijk? Ik krijg ook de wereld aan negativiteit over me heen gegooid. Veel gezucht en gesteun dat het allemaal erg zwaar is. Waar ik aan begin?
Je zou er inderdaad ongemotiveerd van raken. Gelukkig ben ik wel wat gewend aan kinderen en zie ik het vooral als een mooie uitdaging. Hopelijk blijft dat zo, haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven