Werk & Studie alle pijlers

Vacature voor droombaan maar: zwanger

29-12-2018 12:33 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Even wat voorleggen. Er is onlangs een interne vacature vrijgekomen voor zogezegd mijn ‘droombaan’ in de zorg. Ik voldoe aan alle (opleidings)eisen, echter zoeken ze iemand vanaf het moment dat mijn verlof in gaat.
Een jaar geleden heb ik ook op deze functie gesolliciteerd; omdat ik toen twee opleidingen volgde en het hier erg druk mee had solliciteerde ik met name om van mezelf te laten horen en kennis te maken. Ik ben destijds op gesprek geweest (uit veeeeel brieven) en had een super fijn gesprek. Volgens hen hadden ze me aangenomen als er destijds twee vacatures waren geweest, maar de andere kandidaat had iets meer ‘vlieguren’. Anyway, ik denk dat ik een redelijke kans maak en wil dan ook enorm graag een gooi doen naar de functie, hopende dat ze een beetje door mijn zwangerschap heen kunnen kijken. Ik ben gevraagd om te reageren en had de datum + tijd van de gesprekken al in Mn hand voordat de vacature online stond.
Ik ben tijdens de gesprekken 32 weken zwanger dus verzwijgen gaat niet helemaal lukken en wil ik ook eigenlijk niet. Ik werk overigens in de zorg dus het is niet een keiharde zakenwereld ofzo. Het vrijkomen van de vacature is trouwens wel een bijzonderheid, het is een geliefd baantje en voor deze twee is er jarenlang niets geweest..

Ik had het plan om voor het insturen van Mn brief en cv even te bellen, over de officiële startdatum van de functie en gewoon om mezelf weer even in de kijker te spelen. Het voelt alleen wel stiekem om wel naar de begindatum te vragen maar niet mijn zwangerschap te vermelden. Ik wil echter ook niet bij voorbaat al afgerekend worden op de zwangerschap..

Iemand een idee hoe ik dit het best aan kan pakken? Maar gewoon niet bellen en zwanger verschijnen als ik op gesprek mag komen? Kan ik nog een positieve draai aan de situatie geven? Ik weet dat er officieel niet op gediscrimineerd mag worden maar ja.. daar koop je weinig voor als ze een andere kandidaat kiezen...
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
Je bent gevraagd om te reageren? Ik neem aan dat er tussen dat moment en het moment van gesprekken geen half jaar zit? Dus was je zwangerschap al geen geheim toch?
Alle reacties Link kopieren
Als je na je verlof bereid bent om te voldoen aan de werkuren die nodig zijn om de functie uit te oefenen, solliciteer dan.

Gewoon solliciteren zoals je zou doen als je niet zwanger zou zijn. Het gaat om jou en wat je te bieden hebt.
Gewoon solliciteren. Zeker als dit niet je eerste kind is (toch?). Ik vond in ieder geval zelf de omschakeling op het werk groter bij de eerste.
Als ik een vacature heb en iemand is mijn ideale kandidaat dan kijk ik echt wel door die vier maanden verlof heen. Dat overleven we wel. Nu snap ik dat het in de zorg soms wat anders ligt dan in mijn werkgebied, maar toch. Ik zou gewoon met een bolle buik naar binnen stappen en tijdens het gesprek duidelijk maken waarom jij de beste bent.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
29-12-2018 12:38
Je bent gevraagd om te reageren? Ik neem aan dat er tussen dat moment en het moment van gesprekken geen half jaar zit? Dus was je zwangerschap al geen geheim toch?
Ik denk dat degene die me gevraagd heeft niet weet dat ik zwanger ben. De leidinggevende al helemaal niet. Enkele eventuele toekomstige ‘nieuwe collega’s’ wel trouwens.

En ja wil aan de uren voldoen, tis een vacature voor 24 uur, dat werk ik nu ook.
Heb met mijn huidige leidinggevende afgesproken nog 2 maanden overuren op te nemen na mn verlof maar ben zeker bereid daar naar te kijken mocht ik de baan hebben..
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
op gesprek gaan. kan altijd toch

om hoeveel uur gaat het
bedenk wel en een baby en een nieuwe baan vergt denk ik veel energie
Ik zou zeker solliciteren en op gesprek gaan (als je wordt uitgenodigd).
Jij geeft aan dat jij voldoet aan de functie eisen en het is jouw droombaan.
Ik zou gewoon solliciteren. Tijdens het gesprek (als je uitgenodigd wordt) zien ze vanzelf dat je zwanger bent.
Ik denk dat het in je voordeel is dat je al ver in je zwangerschap bent. Je zou hooguit later met de functie beginnen dan ze in gedachten hadden.
Of zij de ruimte hebben te wachten met de functie vervullen hoor je dan vanzelf.
Succes!
In jouw geval zeg ik gewoon solliciteren.
Ik ben gisteren ook de perfecte vacature tegengekomen maar zit halverwege mijn re-integratie proces en ben nog niet toe aan een nieuwe uitdaging. Wel heel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Zou als je bereid bent om je verlof in te korten van 6 naar 4 maanden dat zeker actief vermelden.

Hou er wel rekening mee dat als ze iemand zoeken per datum x dat datum x + 6 maanden wel een flink gat is. Of dat een probleem is hangt beetje van het type functie af: is het een acuut gat in de planning dan kunnen ze moeilijk een half jaar dat gat laten doorlopen. Hebben ze capaciteit genoeg dan kan het makkelijker opgevangen worden.
Het hangt helemaal van de omstandigheden af. Is het bijvoorbeeld een nieuwe vacature of ter vervanging van iemand die weggaat / doorgroeit? Hoe groot is de rest van het team en kan het werk evt tijdelijk opgevangen worden tot jij kunt beginnen? Verwacht je dat er veel even goed gekwalificeerde andere sollicitanten zullen zijn?

Gewoon op gesprek gaan, duidelijk aangeven dat je zeer gemotiveerd bent en je per datum x (na je verlof) 100% wilt inzetten. Als jij ook hun droomkandidaat bent is er hopelijk een oplossing te vinden. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in dit geval niet bellen omdat je al gevraagd bent. Dus ze verwachten je sollicitatie al. Tenzij je denkt dat degene die de sollicitaties afhandelt, bv. HR, daar totaal geen contact over heeft met degene die jou gevraagd heeft, maar dat klinkt niet direct logisch.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja één positief ding... Ze weten iig (bijna) zeker dat je de eerste 2 jaar niet zwanger wordt :D
Gewoon solliciteren. Het zou zonde zijn om zo'n mooie kans voorbij te laten gaan. Het verlof is maar zo kort, als ze je echt willen voor die functie, dan zou het erg dom zijn je te passeren alleen maar omdat je zwanger bent.

Ga ervoor!
Ik zou de baan aan een collega gunnen die niet zwanger is. Een werkgever is niet blij met een zwanger personeelslid. Je zadelt je werkgever en collega’s op met jouw keuzes/probleem.
viavia2013 schreef:
29-12-2018 14:16
Ik zou de baan aan een collega gunnen die niet zwanger is. Een werkgever is niet blij met een zwanger personeelslid. Je zadelt je werkgever en collega’s op met jouw keuzes/probleem.
Dat mag haar werkgever dan beslissen, maar door niet te solliciteren geeft ze geen blijk van interesse in de functie en die interesse is er overduidelijk wel.

Een ander iets gunnen is hartstikke mooi, maar jezelf al bij voorbaat geen kans gunnen op je droombaan is vooral erg zonde en jammer voor jezelf.

TO werkt in de zorg, daar is 90% vrouw, dus als een collega van haar wordt aangenomen is de kans groot dat die ook kinderen heeft, of nog gaat krijgen en er tijdelijk uit gaat. Als werkgever heb je nu eenmaal te maken met mensen en mensen krijgen kinderen (80% en in de zorg zal dat percentage nog hoger liggen), dat is iets om rekening mee te houden, maar niet TO haar probleem.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
29-12-2018 14:16
Ik zou de baan aan een collega gunnen die niet zwanger is. Een werkgever is niet blij met een zwanger personeelslid. Je zadelt je werkgever en collega’s op met jouw keuzes/probleem.
Dat is echt onzin. Ik heb net voor de zomervakantie een nieuw personeelslid aangenomen die erna aankondigde zwanger te zijn. Niet handig, maar heus overkomelijk. En ik ben nog steeds blij met m’n keuze, want het is een bijzonder competente dame waar ik hopelijk de komende jaren nog heel veel plezier van ga hebben in m’n team. Daar veranderen die paar maanden afwezigheid echt niks aan.
nina1966 schreef:
29-12-2018 13:28
Nou ja één positief ding... Ze weten iig (bijna) zeker dat je de eerste 2 jaar niet zwanger wordt :D
huh? waarom zouden ze dat denken?
er zijn genoeg mensen die binnen een paar maanden na de bevalling weer zwanger raken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker reageren, tenzij het om tijdelijke functie gaat (project oid) zou ik er meestal ook totaal geen moeite mee hebben om iemand aan te nemen die zwanger is (ik werk als leidinggevende in de zorg). Juist zwangerschap is weinig belastend, omdat het gepland is en de kosten worden vergoed. Bellen zou ik dan weer niet doen, tenzij je oprechte en goede vragen hebt. Jezelf in de kijker spelen werkt bij mij in ieder geval averechts. Ik heb echt geen behoefte aan sollicitanten die dat doen, dat is meestal zodanig irritant (want ik word onnodig gestoord tijdens mijn werk) dat ik iemand daarom afwijs.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
29-12-2018 14:16
Ik zou de baan aan een collega gunnen die niet zwanger is. Een werkgever is niet blij met een zwanger personeelslid. Je zadelt je werkgever en collega’s op met jouw keuzes/probleem.
Waar haal je deze onzin vandaan? Ze is gewoon zwanger niet een disfunctionerende TBS-patient.
Gewoon solliciteren. Succes!
gewoon proberen.
viavia2013 schreef:
29-12-2018 14:16
Een werkgever is niet blij met een zwanger personeelslid. Je zadelt je werkgever en collega’s op met jouw keuzes/probleem.
.
Gelukkig zijn er ook werkgevers met een langere termijnvisie, zullen we maar zeggen :roll:
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
29-12-2018 15:09
Dat is echt onzin. Ik heb net voor de zomervakantie een nieuw personeelslid aangenomen die erna aankondigde zwanger te zijn. Niet handig, maar heus overkomelijk. En ik ben nog steeds blij met m’n keuze, want het is een bijzonder competente dame waar ik hopelijk de komende jaren nog heel veel plezier van ga hebben in m’n team. Daar veranderen die paar maanden afwezigheid echt niks aan.
Fijne instelling heb jij als werkgever :-)
Fiorah schreef:
29-12-2018 13:14
Ik zou in dit geval niet bellen omdat je al gevraagd bent. Dus ze verwachten je sollicitatie al. Tenzij je denkt dat degene die de sollicitaties afhandelt, bv. HR, daar totaal geen contact over heeft met degene die jou gevraagd heeft, maar dat klinkt niet direct logisch.
Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven