Werk & Studie alle pijlers

Psychologie aan Universiteit Utrecht of Radboud Nijmegen?

29-12-2018 17:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, :bye:

Ik heb het afgelopen jaar mijn propedeuse behaald op een sociale hbo opleiding in Nijmegen en ik wil in het nieuwe schooljaar (2019-2020) beginnen aan een bachelor psychologie. Ik twijfel alleen nog wel tussen de universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Nou heb ik al gekeken op de sites van de universiteiten en verschillende vergelijkingssites, maar toch twijfel ik nog. Ik ben dus benieuwd of iemand van jullie mij verder kan helpen. :-] Ik heb hieronder voor Nijmegen en Utrecht wat vragen gemaakt over dingen die me nog niet helemaal duidelijk waren en ik zou jullie willen vragen om deze te beantwoorden als je kan. Verder is extra informatie natuurlijk ook altijd welkom!

Psychologie aan Universiteit Utrecht
1. Hoe is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer vanaf Utrecht centraal (of specifiek vanaf het oosten van het land)?

2. Hoe ervaar jij de sfeer op de opleiding en specifiek in de klassen?

3. Is het echt zo dat de hele opleiding (op misschien een paar artikeltjes na) in het Nederlands is?

4. Hebben jullie het idee dat er een breed en (bijna) altijd passend onderwijsaanbod is, vooral in het tweede en derde jaar?

5. Hoe ervaar jij de studiebelasting? Is het bijvoorbeeld voor jou mogelijk om nog 1 of 2 dagen per week een bijbaantje te hebben en dan nog een beetje tijd over te hebben voor een sociaal leven en ontspanning?

6. Online vind ik dat de opleiding 12-18 contacturen heeft. Dit is hoger dan in Nijmegen. Ervaren jullie het aantal contacturen als “hoger dan gemiddeld”? Ervaren jullie dit als positief of negatief?

7. Ik hoor soms dat studenten van een universiteit niet alle schoolvakanties hebben. Hoe is dat op deze opleiding?

8. De selectieprocedure begint volgens mij pas bij 600 leerlingen. Weten jullie hoeveel leerlingen zich in andere jaren ongeveer hadden aangemeld?

9. Hoe vind je Utrecht als studentenstad?

10. Ervaar je zelf nog (andere) voordelen of nadelen aan deze opleiding in Utrecht?




Psychologie aan De Radboud Universiteit Nijmegen (Nederlandstalig)
1. Hoe ervaar jij de sfeer op de opleiding en specifiek in de klassen?

2. Ik kan Engels lezen en verstaan op een ruim voldoende niveau, maar het engels schrijven houdt niet over. Dus mijn vraag is of je ook Engelse verslagen en Essays moet schrijven of krijg je alleen lessen en leerstof in het Engels?

3. Hebben jullie het gevoel dat de hoeveelheid en het niveau van het Engels jullie opleiding bemoeilijkt?

4. Hebben jullie het idee dat er een breed en (bijna) altijd passend onderwijsaanbod is, vooral in het tweede en derde jaar?

5. Volgens een vergelijkingssite is het uitvalpercentage, vooral in het tweede en/of derde jaar, een redelijk stuk hoger in Nijmegen dan in Utrecht. Heb jij enig vermoeden waardoor dit komt?

6. Hoe ervaar jij de studiebelasting? Is het bijvoorbeeld voor jou mogelijk om nog 1 of 2 dagen per week een bijbaantje te hebben en dan nog een beetje tijd over te hebben voor een sociaal leven en ontspanning?

7. Online vind ik dat de opleiding 6-12 contacturen heeft. Dit is lager dan in Utrecht. Ervaren jullie het aantal contacturen als “lager dan gemiddeld”? Ervaren jullie dit als positief of negatief?

8. Ik hoor soms dat studenten van een universiteit niet alle schoolvakanties hebben. Hoe is dat op deze opleiding?

9. De selectieprocedure begint volgens mij pas bij 600 leerlingen. Weten jullie hoeveel leerlingen zich in andere jaren ongeveer hadden aangemeld?

10. Weten jullie of je met een HBO Propedeuse, een 9 voor wiskunde A (havo) en een 8 voor Engels (havo) mee mag doen aan de selectieprocedure?

11. Ervaar je zelf nog (andere) voordelen of nadelen aan deze opleiding in Nijmegen?


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :worship:
Vraag UU 1:
9292.nl
Ga met deze vragen naar alumni van de desbetreffende opleidingen, dit is veel te specifiek voor hier
Ik vond Utrecht een heel fijne studentenstad, maar ik zat niet op de Uithof. Nijmegen is ook leuk.
Ga in beide steden naar een meeloopdag / open dag en stel je vragen daar. Lijkt me veel zinvoller om er ook eens rond te lopen dan alleen online onderzoek te doen.
Ja, en meeloopdagen/proefcolleges vind ik in de regel een veel beter beeld geven dan een voorlichting. Op informatiemarkten bij de voorlichting staan meestal huidige studenten klaar voor q en a. De meest enthousiaste uiteraard.
Zoals de rest ook al zegt; ga naar meeloopdagen/proefstudeerdagen. Dan kun je al je vragen stellen en merk je zelf hoe de sfeer is en wat jij prettig vindt.
En wat betreft het Engels en de vakanties. Dat ga je op alle universiteiten tegen komen. Herfstvakantie en meivakantie en dergelijke bestaan niet op universiteiten. Wetenschappelijk onderwijs is daarnaast Engelstalig, dus daar ga je op beide plaatsen niet onderuit komen. Ik heb zelf in Maastricht klinische psychologie (heet anders daar, maar daar komt het op neer) gedaan en die is Nederlandstalig. Echter alle artikelen en dergelijke zijn gewoon in het Engels en uiteindelijk is de masterthesis ook in het Engels. Daar vind je je weg wel in.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel voor de reacties! Ik wil idd meedoen aan meeloopdagen en proefstudeerdagen, maar dit leek me alvast een fijne aanvulling voordat ik die dagen ga doen
Voor de Uithof stap je gewoon op de bus op Utrecht CS.

Tegenwoordig kun je volgens mij alle roosters online opzoeken. Hier staan in ieder geval de vrije dagen en zo: https://students.uu.nl/fsw/psychologie/ ... s/roosters
en een link naar roosters
Alle reacties Link kopieren
Open dagen/meeloopdagen of je vragen stellen aan de studievoorlichting lijkt me handig.

Daarnaast lijkt het me ook handig om je het 'jargon' eigen te maken, dan word je iets serieuzer genomen door degenen aan wie je de vragen stelt:

geen leerlingen, maar studenten
geen klassen, maar werkgroepen
geen lessen, maar colleges

Het is inderdaad zo dat er op het collegerooster geen herfst- en voorjaars- en meivakantie zijn opgenomen. In de praktijk zul je ergens halverwege het eerste semester van het eerste jaar een onderwijsvrije week hebben, vaak ter voorbereiding op de eerste tentamens. Of dat in de hogere jaren ook zo is, ligt aan het onderwijssysteem.

Wanneer je geen herkansingen hebt e/o je tentamens vroeg in januari vallen, dan is er veelal ook nog wel een week of twee vrij in januari. En eind mei zijn je colleges afgelopen en heb je opnieuw tijd om je tentamens voor te bereiden.
Ga bij beide universiteiten kijken en loop rond door de stad, bij de faculteit, observeer. Waar voel jij je thuis?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar Utrecht, ook op basis van je omschrijving, maar ook omdat ik de stad zelf goed ken. En het ligt zo centraal ten opzichte van andere steden, dat heb ik altijd een groot voordeel gevonden.
spuka schreef:
30-12-2018 14:43
Open dagen/meeloopdagen of je vragen stellen aan de studievoorlichting lijkt me handig.

Daarnaast lijkt het me ook handig om je het 'jargon' eigen te maken, dan word je iets serieuzer genomen door degenen aan wie je de vragen stelt:

geen leerlingen, maar studenten
geen klassen, maar werkgroepen
geen lessen, maar colleges

Het is inderdaad zo dat er op het collegerooster geen herfst- en voorjaars- en meivakantie zijn opgenomen. In de praktijk zul je ergens halverwege het eerste semester van het eerste jaar een onderwijsvrije week hebben, vaak ter voorbereiding op de eerste tentamens. Of dat in de hogere jaren ook zo is, ligt aan het onderwijssysteem.

Wanneer je geen herkansingen hebt e/o je tentamens vroeg in januari vallen, dan is er veelal ook nog wel een week of twee vrij in januari. En eind mei zijn je colleges afgelopen en heb je opnieuw tijd om je tentamens voor te bereiden.
Dat verschilt per universiteit. In Maastricht werkt het helemaal niet zo en krijg je geen vrij voorafgaand aan een tentamenweek en zelfs daar verschilt het nog per faculteit en zullen sommige faculteiten het wellicht wel hebben.
Ik weet neit of je er ook wilt gaan wonen maar dat zou ik in Utrecht sws niet doen.

Of je kunt geen woning vinden (die je kunt betalen)

Of je woont met allemaal debielen in wijken als Overvecht en Leidsche Rijn.
Er was nog zo'n wijk waar ook altijd van alles is van schietpartijen maar daarvan weet ik even de naam niet.

Nijmegen is een stuk prettiger om er te gaan wonen als student. En daar kan je ook veel sneller terecht.
spuka schreef:
30-12-2018 14:43
Open dagen/meeloopdagen of je vragen stellen aan de studievoorlichting lijkt me handig.

Daarnaast lijkt het me ook handig om je het 'jargon' eigen te maken, dan word je iets serieuzer genomen door degenen aan wie je de vragen stelt:

geen leerlingen, maar studenten
geen klassen, maar werkgroepen
geen lessen, maar colleges

Het is inderdaad zo dat er op het collegerooster geen herfst- en voorjaars- en meivakantie zijn opgenomen. In de praktijk zul je ergens halverwege het eerste semester van het eerste jaar een onderwijsvrije week hebben, vaak ter voorbereiding op de eerste tentamens. Of dat in de hogere jaren ook zo is, ligt aan het onderwijssysteem.

Wanneer je geen herkansingen hebt e/o je tentamens vroeg in januari vallen, dan is er veelal ook nog wel een week of twee vrij in januari. En eind mei zijn je colleges afgelopen en heb je opnieuw tijd om je tentamens voor te bereiden.
Ik hoor zo vaak dat studenten in januari geen les hebben en vanaf mei geen colleges.
Dat heb ik in alle jaren nog nooit gehad. Altijd colleges tot in juli en herkansingen lopen in de zomer door.
Maar ik heb dan ook aan de EUR gestudeerd, die universiteit is altijd al een beetje anders geweest. :')
anoniem201612122 schreef:
30-12-2018 21:53
Ik weet neit of je er ook wilt gaan wonen maar dat zou ik in Utrecht sws niet doen.

Of je kunt geen woning vinden (die je kunt betalen)

Of je woont met allemaal debielen in wijken als Overvecht en Leidsche Rijn. Er was nog zo'n wijk waar ook altijd van alles is van schietpartijen maar daarvan weet ik even de naam niet.

Nijmegen is een stuk prettiger om er te gaan wonen als student. En daar kan je ook veel sneller terecht.
Kanaleneiland?

Leidsche Rijn zijn veel vrienden en bekenden van me gaan wonen nadat ze hun kamer - op veel mooiere plekken, maar ja, alleen een kamer - moesten verlaten. Mij trekt het ook niet maar velen zijn voor werk gebonden aan omgeving Utrecht/Amsterdam. Ik zou er nu echt nog geen rekening mee gaan houden waar je vijf jaar later zou willen gaan wonen. Wie weer is dat weer heel ergens anders.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
30-12-2018 19:07
Dat verschilt per universiteit. In Maastricht werkt het helemaal niet zo en krijg je geen vrij voorafgaand aan een tentamenweek en zelfs daar verschilt het nog per faculteit en zullen sommige faculteiten het wellicht wel hebben.
De universiteiten die ik als student en docent ken hebben of officieel een onderwijsvrije week voor tentamens of er zijn nog vragenuurtjes of inhaalcolleges in die week. De UM en de EUR ken ik niet van binnen. De UU en de RU wel.
anoniem201612122 schreef:
30-12-2018 21:53

Of je woont met allemaal debielen in wijken als Overvecht
Ik heb ook een jaar in Overvecht op kamers gezeten en er jaren een bijbaan gehad.
Heel gek met al die debielen die zich daar blijkbaar massaal ophouden, maar ik kon er gewoon 's avonds over straat.
Alle reacties Link kopieren
anoniem201612122 schreef:
30-12-2018 21:53
Ik weet neit of je er ook wilt gaan wonen maar dat zou ik in Utrecht sws niet doen.

Of je kunt geen woning vinden (die je kunt betalen)

Of je woont met allemaal debielen in wijken als Overvecht en Leidsche Rijn.
Er was nog zo'n wijk waar ook altijd van alles is van schietpartijen maar daarvan weet ik even de naam niet.

Nijmegen is een stuk prettiger om er te gaan wonen als student. En daar kan je ook veel sneller terecht.
Dat je er moeilijk een kamer kunt vinden is zeker waar. Maar Utrecht is verder een heerlijke stad om te wonen (niet alleen als student). Maar gezien de vragen over ov vermoed ik dat TO wil gaan reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven