Werk & Studie alle pijlers

Sollicitaties: Vragen en Antwoorden

30-12-2018 11:52 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb graag jullie advies over drie vragen/antwoorden bij sollicitaties:

1. Ik heb weleens gevraagd tijdens een sollicitatie: 'Wat trok u aan in mijn CV?'.
Is dit een slechte/goede vraag?

2. En over de vraag: Hoeveel andere kandidaten zijn er?
Is dit een slechte/goede vraag?

3. Andersom is mij weleens gevraagd of ik goed kan samenwerken. Volgens mij kan ik dat met de ene persoon beter dan met de ander (heb in mijn laatste werk een nare ervaring in gehad waarin mij een hoop schuld in de schoenen werd geshoven, maar daarvoor vooral een hoop goede ervaringen gehad met samenwerken). Wat zouden jullie antwoorden?
Alle reacties Link kopieren
Ai... ik heb mijn topic in de verkeerde categorie geplaatst... Hoe kan die worden overgeheveld naar het de categorie 'Werk'?
1. prima vraag

2. waarom stel je die? waarom vind je dat relevant?

3. Ik zou in een gesprek niets vertellen over die nare ervaring. Verder als je al een paar banen hebt gehad wat vertellen over de verschillende samenwerkingsverbanden / teams en dat dat goed ging. Waarom je het fijn vind om een goede samenwerking te hebben.
Bijnasoms schreef:
30-12-2018 11:55
Ai... ik heb mijn topic in de verkeerde categorie geplaatst... Hoe kan die worden overgeheveld naar het de categorie 'Werk'?
Even vragen in het mod topic.
Alle reacties Link kopieren
1. Wel mooi, zelfverzekerd
2. Slechte vraag. Andere kandidaten zijn irrelevant
3. Ja, ik kan prima samenwerken. Zie mijn LinkedIn-CV, daar kan u ook zien welke rollen binnen een team mij het beste passen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Geen mening over jouw vragen, behalve dan dat ik meer werkgeleateerd zou vragen.

Waar ik de kriebels van krijg is als de werkgever vraagt waarom mijn hart sneller gaat slaan van dit vak. Moet dat dan? Werk kan best leuk zijn, en je kiest hetgeen het meest bij je past. Maar dat mijn hart er sneller van gaat slaan... Nou nee. Het is gewoon cijfermatig ik werk. En betaal daarvan m'n hypotheek.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Vraag 1 en 2 gaat meer over je onzekerheid dan echt relevante vragen. Probeer eerder een sollicitatie in te gaan met de gedachte wat het bedrijf jou kan bieden ipv de kans proberen te schatten of je aangenomen wordt.

Ik stel eerder vragen over de bedrijfscultuur, het team, doorvragen op de functie en aan het eind de sollicitatieprocedure. Wanneer ik een antwoord kan verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel vaak gevraagd naar andere kandidaten. "Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, hoeveel andere mensen hebben jullie uitgenodigd?". Inderdaad niet relevant, maar ik heb er nooit negatieve reacties op gehad. Ik denk wel dat het wat onzeker kan overkomen.

Inderdaad ook leuk om iets over teamrollen te zeggen (ken je de teamrollen van Belbin?).
Ik vraag wel altijd hoe de verdere procedure zal verlopen en daarop geeft men vaak wel aan hoeveel mensen men nog zal spreken. Ik vind het wel fijn om te weten of er nog 6 kandidaten in de running zijn, of maar 2. Dat geeft je een beter idee wat betreft timing, zeker als je het einde van de maand nadert.

Verder moet je het vragenmoment veel meer benutten om dingen over het bedrijf en de functie te weten te komen. Dingen over jezelf weet je namelijk al.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 12:03
19.95% gewijzigd
Wat me opvalt is dat er tegenwoordig in sollicitatiegesprekken vaker aan mij (als sollicitant) wordt gevraagd hoe ik me op het gesprek heb voorbereid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alleen vragen stellen waar je oprecht het antwoord op wil weten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bijnasoms schreef:
30-12-2018 11:52

1. Ik heb weleens gevraagd tijdens een sollicitatie: 'Wat trok u aan in mijn CV?'.
Is dit een slechte/goede vraag?
Dit klinkt alsof je het wil weten voor een volgende sollicitatie. Rare vraag.

2. En over de vraag: Hoeveel andere kandidaten zijn er?
Komt onzeker over.

3. Andersom is mij weleens gevraagd of ik goed kan samenwerken. Volgens mij kan ik dat met de ene persoon beter dan met de ander (heb in mijn laatste werk een nare ervaring in gehad waarin mij een hoop schuld in de schoenen werd geshoven, maar daarvoor vooral een hoop goede ervaringen gehad met samenwerken). Wat zouden jullie antwoorden?

Ik zou antwoorden dat ik dat goed kan en daar 2-3 situaties bij bedenken om te vertellen. En dan kiezen welke het beste past bij het bedrijf.
1. Dit riekt naar vissen naar complimenten. Ik zou me hier niet aan wagen.

2. Ook deze vraag zou ik zelf niet stellen. Richt je op het gesprek en je gesprekspartner en verdiep je goed in het bedrijf. Andere sollicitanten heb je feitelijk niks mee te maken.

3. Ik ben vrij eerlijk en dat wordt gewaardeerd. Samenwerken is erg belangrijk voor veel functies, maar ik ben ook zelfstandig en ik vind het regelmatig prettig om alleen iets uit te werken, dat zeg ik ook gerust tijdens een sollicitatie.
Of je goed kunt samenwerken.

Kijk eens naar het afgelopen jaar. Welke dingen heb je samen met anderen van de grond gekregen?
Dat kan ook buiten je werk zijn: de buurtbarbeque, de 70ste verjaardag van je moeder, bijeenkomst van de VVE in je flat.

Noem eens een paar voorbeelden?
(Dus hier op het forum neerschrijven.)
Alle reacties Link kopieren
In een eerste gesprek zou ik de focus houden op het vertellen/overtuigen van, waarom jij geschikt bent voor deze baan.

Laat merken dat jij je verdiept hebt in de organisatie. Wil je toch vragen stellen, doe dat dan een beetje tussen neus en lippen door en niet helemaal op het einde met een hele vragenlijst.

Als er met een bepaalde methode gewerkt wordt, zeg dan bijvoorbeeld: ik zag dat jullie met *** werken. Werken jullie hier al lang mee? Als het antwoord nee is kan je vragen wat de reden is voor deze keuze.

Zo stel je toch vragen en laat je interesse blijken. Maar kijk goed wat ze vragen in de vacature. Als er specifiek staat, je bent bekent met methode ***, dan stel je bovenstaande vraag dus niet ;-).

Overige vragen kunnen altijd in een tweede gesprek plaatsvinden.

De vragen die jij als voorbeeld geeft, vind ik onzeker overkomen.
Bijnasoms schreef:
30-12-2018 11:52
Ik heb graag jullie advies over drie vragen/antwoorden bij sollicitaties:

1. Ik heb weleens gevraagd tijdens een sollicitatie: 'Wat trok u aan in mijn CV?'.
Is dit een slechte/goede vraag?

2. En over de vraag: Hoeveel andere kandidaten zijn er?
Is dit een slechte/goede vraag?

3. Andersom is mij weleens gevraagd of ik goed kan samenwerken. Volgens mij kan ik dat met de ene persoon beter dan met de ander (heb in mijn laatste werk een nare ervaring in gehad waarin mij een hoop schuld in de schoenen werd geshoven, maar daarvoor vooral een hoop goede ervaringen gehad met samenwerken). Wat zouden jullie antwoorden?
1. Deze vraag zou ik niet stellen. Ik zou eerder aangeven welke kwaliteiten uit je cv van meerwaarde zijn voor de functie waarop je solliteert. Dit doe je in het gesprek zelf en niet na de vraag : had jij nog vragen voor ons?

2. Ik zou vragen hoe het verdere verloop van de procedure zou zijn. Vaak krijg je dan wel het antwoord m.b.t. het aantal kandidaten.

3. De vraag of je goed kan samenwerken is eigenlijk bedoel om erachter te komen wat je doet om een goede samenwerking te bevorderen. Een goed antwoord hierop is bijvoorbeeld dat je graag samenwerkt om tot een goed resultaat te komen. Hierbij neem je gezamenlijke besluiten waarbij je ieders zienswijze in overweging neemt met het bedrijfsbelang vooropgesteld. (ligt natuurlijk ook aan de functie waarop je solliciteert.

Probeer te laten zien waarom je geschikt bent voor de vacature, maar stel je niet wanhopig op. Zoek oplossingen voor zaken die je minder leuk vind in de vacature.

Al met al gaat het er mij vaak om dat een sollicitant weet waarop hij solliciteert, flexibel om kan gaan met diverse situaties en een bijdragr wil leveren aan de ontwikkeling van de organisatie.

Probeer niet te nerveus te zijn.

Je bent immers al uitgenodigd voor een gesprek. Mocht dit niets worden dan wordt je vast wel weer door een ander uitgenodigd. Immers blijkbaar heb je wel iets wat aantrekt in je cv of in je brief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven