Werk & Studie alle pijlers

Ben jij goed in Nederlandse taal? Kan jij mij helpen?

30-12-2018 12:58 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Mijn naam is Yossie. Ik woont al bijna 20 jaar in Nederland en ik zit in de zorg sector als verpleegkundige.
Ik hoor het vaak mensen zeggen,
" Nederlands is een moeilijke taal,he?"
" Ja. Dat klopt ! " zeg ik.

Ik ben al jaren bezig met taal leren en het ontwikkelen van mijn taal vaardigheid. Ik heb gelukkig een goede werkgever die mij hiermee ondersteunt . De nodige cursus heb ik alles afgerond en werd vergoed.

Ik kan verder op mijn werk en in mijn alle daagse leven prima functioneren hoor. Maar ik wil nog heel graag verder ontwikkelen. Vooral op het gebied van schrijven. Ik hou ontzetten van lezen en schrijven. Ik vind het jammer dat mijn schrijf vaardigheid nog niet helemaal optimaal is.

Ik zou heel dankbaar zijn als er hier iemand is of misschien meer die mij kan helpen. Ik denk aan de formaat begeleiden op afstand.

Ik ben allenstaande vader en werk 4 dagen per week. Ik heb thuis ook nog een hond ( Ricci ), dus ik kan niet zo maar ergens weggaan. Vandaar denk ik dat leren op afstand de iedeale formaat is.

Ik ga bijvoorbeel een korte verhalen of verslagen schrijven en dan stuur ik verder naar jou. Dan kan jij het berbeteren of mooi maken. Misschien heb jij ook leuke tips ?
Ik snap het wel. Het kost natuurlijk ook je tijd en energie. Ik ga jij compaseren met kleine vergoeding als jij dat wilt.

Ik kan ook lekker koken. Dus ik kan je altijd rakteren met een uitgebreid rijstafel als jij van Aziatische keuken houd. Maar mijn hond is nog een beetje bang voor de vreemde, he?😅

Alvast bedankt voor jullie reactie en hulp !

Groetjes,
Yossie
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je supergoed Nederlands schrijft. Mijn complimenten. Er zijn heel veel geboren Nederlanders die dat lang niet zo goed kunnen als jij.

Misschien een idee om de columns en verhalen gewoon hier in dit topic te schrijven? :)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reactie Yasna.
In mijn eigen taal schreef ik best veel. Korte verhalen en lange verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Wat Yasna zegt is inderdaad een goed idee, zo kunnen we je allemaal helpen en uiteraard zijn we benieuwd naar je verhalen. Super dat je zo graag wilt leren en qua Nederlands ben je behoorlijk goed op weg!
Alle reacties Link kopieren
Het nadeel is dan wel dat iedereen een andere mening heeft en dan heb ik het niet over fouten in het Nederlands, maar over zinsopbouw, goed lopende tekst, logische indeling.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
De verhalen op het forum zetten (of een samenvatting als je later nog iets van plan bent met deze verhalen qua uitgeven) lijkt mij een hele goede. Er zitten hier duizenden mensen online en er is altijd wel iemand wiens vingers jeuken om taalfouten te verbeteren :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Leuk hondje trouwens (als het hondje in jouw ava ook jouw hondje is)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Misschien kan je wat lekkere recepten stap voor stap uitschrijven. En dan kunnen forummers jou wijzen op de fouten of tips geven over de opbouw van de zinnen.
Alle reacties Link kopieren
Als je geïnteresseerd bent in taal, is het tijdschrift Onze Taal misschien wel wat voor je. Dit is een tijdschrift over de Nederlandse taal met leuke artikelen en columns en rubrieken over taal en taalregels. Op de website van Onze taal, is ook veel taaladvies te vinden.
Alle reacties Link kopieren
@Brunette19 Ga ik hier later een korte verhalen posten.

@BriannaF Dat denk ik ook.

@Lemoos2 Ja. Hij is mijn hond, Ricci.

@Kattia Bedankt voor de tips.
Alle reacties Link kopieren
Ga ik hier later een korte verhalen posten.

Een is enkelvoud, verhalen is meervoud. 'Een verhalen' kan dus niet. Het is 'later een kort verhaal posten' of 'later korte verhalen posten'.
"Ga ik later korte verhalen posten' is niet fout, maar het is ook geen mooie zin. Het komt heel kortaf over. Beter is om te zeggen "Ik zal hier later korte verhalen gaan posten."
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Uit je OP:
Een samenvoeging van 2 (of meerdere) woorden schrijf je in het Nederlands aan elkaar dus zonder spatie.
Het is dus zorgsector, taalvaardigheid,

Hieronder heb ik de OP voor je herschreven.
Ik vind overigens ook dat je goed Nederlands schrijft. Het is niet helemaal correct, maar heel goed leesbaar.

Hallo allemaal,
Mijn naam is Yossie. Ik woon al bijna 20 jaar in Nederland en ik werk in de zorgsector als verpleegkundige.
Ik hoor het mensen vaak zeggen: "Nederlands is een moeilijke taal, he?"
"Ja. Dat klopt ! " zeg ik dan.

Ik ben al jaren bezig met het leren van de taal en het ontwikkelen van mijn taalvaardigheid. Ik heb gelukkig een goede werkgever die mij hierbij ondersteunt . De benodigde cursus heb ik helemaal afgerond en deze werd vergoed.

Ik kan verder op mijn werk en in mijn alledaagse leven prima functioneren, maar ik wil me nog heel graag verder ontwikkelen. Vooral op het gebied van schrijven. Ik hou ontzettend van lezen en schrijven. Ik vind het daarom jammer dat mijn schrijfvaardigheid nog niet helemaal optimaal is.

Ik zou heel dankbaar zijn als er hier iemand is, of misschien zijn er meerdere mensen, die mij hierbij kan helpen. Ik denk dan aan begeleiding op afstand.

Ik ben een alleenstaande vader en ik werk 4 dagen per week. Ik heb thuis ook nog een hond (Ricci), dus ik kan niet zo maar weg gaan. Vandaar dat ik denk dat leren op afstand de ideale manier is. Ik kan bijvoorbeeld korte verhalen of verslagen schrijven en deze stuur ik dan naar jou. Dan kan jij het verbeteren of mooi maken. En misschien heb jij ook nog leuke tips?

Ik begrijp dat dit tijd en energie kost. Daarom wil ik dit graag compenseren met een kleine vergoeding. Ik kan ook lekker koken, dus ik wil je ook trakteren op een uitgebreid rijsttafel als je van de Aziatische keuken houd. Maar mijn hond is nog een beetje bang voor vreemdelingen. 😅

Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Yossie schreef:
30-12-2018 12:58
Hallo allemaal,
Mijn naam is Yossie. Ik woont al bijna 20 jaar in Nederland en ik zit in de zorg sector als verpleegkundige.
Ik hoor het vaak mensen zeggen,
" Nederlands is een moeilijke taal,he?"
" Ja. Dat klopt ! " zeg ik.

Ik ben al jaren bezig met taal leren en het ontwikkelen van mijn taal vaardigheid. Ik heb gelukkig een goede werkgever die mij hiermee ondersteunt . De nodige cursus heb ik alles afgerond en werd vergoed.

Ik kan verder op mijn werk en in mijn alle daagse leven prima functioneren hoor. Maar ik wil nog heel graag verder ontwikkelen. Vooral op het gebied van schrijven. Ik hou ontzetten van lezen en schrijven. Ik vind het jammer dat mijn schrijf vaardigheid nog niet helemaal optimaal is.

Ik zou heel dankbaar zijn als er hier iemand is of misschien meer die mij kan helpen. Ik denk aan de formaat begeleiden op afstand.

Ik ben allenstaande vader en werk 4 dagen per week. Ik heb thuis ook nog een hond ( Ricci ), dus ik kan niet zo maar ergens weggaan. Vandaar denk ik dat leren op afstand de iedeale formaat is.

Ik ga bijvoorbeel een korte verhalen of verslagen schrijven en dan stuur ik verder naar jou. Dan kan jij het berbeteren of mooi maken. Misschien heb jij ook leuke tips ?
Ik snap het wel. Het kost natuurlijk ook je tijd en energie. Ik ga jij compaseren met kleine vergoeding als jij dat wilt.

Ik kan ook lekker koken. Dus ik kan je altijd rakteren met een uitgebreid rijstafel als jij van Aziatische keuken houd. Maar mijn hond is nog een beetje bang voor de vreemde, he?😅

Alvast bedankt voor jullie reactie en hulp !

Groetjes,
Yossie
Mijn man is schrijver/vertaler en woont nu 11 jaar in Nederland. Het heeft hem, zegt hij, nog het meest geholpen om heel veel Nederlandse literatuur te lezen. Daarmee is hij ook al heel snel begonnen, na een maand of 5/6 in Nederland ongeveer.
Toch blijft het lastig, hij schrijft echt het liefst in zijn eigen taal en vertaalt ook alleen uit het Nederlands naar zijn eigen taal.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Kun je hier iets mee: https://www.duolingo.com/

Kun je ook gewoon thuis doen en het is gratis.
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
30-12-2018 20:08
Ga ik hier later een korte verhalen posten.

Een is enkelvoud, verhalen is meervoud. 'Een verhalen' kan dus niet. Het is 'later een kort verhaal posten' of 'later korte verhalen posten'.
"Ga ik later korte verhalen posten' is niet fout, maar het is ook geen mooie zin. Het komt heel kortaf over. Beter is om te zeggen "Ik zal hier later korte verhalen gaan posten."
Bedankt voor de correctie.

" Ik zal hier later korte verhalen posten " Het klinkt in de oren ook iets vriendelijker. Er zit meer gevoel bij. :-)
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
30-12-2018 20:28
Mijn man is schrijver/vertaler en woont nu 11 jaar in Nederland. Het heeft hem, zegt hij, nog het meest geholpen om heel veel Nederlandse literatuur te lezen. Daarmee is hij ook al heel snel begonnen, na een maand of 5/6 in Nederland ongeveer.
Toch blijft het lastig, hij schrijft echt het liefst in zijn eigen taal en vertaalt ook alleen uit het Nederlands naar zijn eigen taal.
Ik lees ook best veel hoor.
Ik schrijf alles dagelijks in Nederlands. Ik spreek wel mijn moeder taal ( Indonesische ) af en toe met mijn landgenoot.

De meeste mijn landgenoten zijn ook mensen die hier in de zorgsector werken. Dan praten wij ook in het Nederlands om met elkaar te stimuleren en aan te moedigen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
30-12-2018 20:32
Kun je hier iets mee: https://www.duolingo.com/

Kun je ook gewoon thuis doen en het is gratis.
Een leuke site. Ik heb het nagekeken.
De taal die ik eerst heb geleerd is moedertaal (1 woord)
net hetzelfde als vaderland, zorgverlener, hulpmiddel, fietsenrek, looprekje, medicijnenvoorschrift,

Er zijn er nog duizenden, de voorbeelden waar je de twee woorden aan mekaar vast schrijft. Maar als dat je grootste fout is, dan mag je fier zijn.
Het is soms wel moeilijk he:
de meeste VAN mijn landgenoten ofwel de meeste landgenoten, maar niet de meeste mijn landgenoten.


De meeste dieren zijn bang van vuurwerk.
maar:
De leraar zegt: de meeste VAN mijn leerlingen hebben goed gewerkt.


De meeste + van = gevolgd door bezittelijk voornaamwoord:
De meeste van mijn landgenoten
De meeste van zijn problemen heeft hij zelf gezocht.

De meeste van onze buren zijn in juli op vakantie.

De meeste van hun bezittingen liggen in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
30-12-2018 21:37
Het is soms wel moeilijk he:
de meeste VAN mijn landgenoten ofwel de meeste landgenoten, maar niet de meeste mijn landgenoten.


De meeste dieren zijn bang van vuurwerk.
maar:
De leraar zegt: de meeste VAN mijn leerlingen hebben goed gewerkt.


De meeste + van = gevolgd door bezittelijk voornaamwoord:
De meeste van mijn landgenoten
De meeste van zijn problemen heeft hij zelf gezocht.

De meeste van onze buren zijn in juli op vakantie.

De meeste van hun bezittingen liggen in het buitenland.
Alvast bedankt !

Je geef mij een goede uitleg en voorbeelden. Ik denk dat ik via deze weg meer kan leren.
En eerlijk is eerlijk. Je uitleg is makkelijker te volgen dan mijn docent / docente.
Wat fijn zeg !
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
30-12-2018 14:51
De verhalen op het forum zetten (of een samenvatting als je later nog iets van plan bent met deze verhalen qua uitgeven) lijkt mij een hele goede. Er zitten hier duizenden mensen online en er is altijd wel iemand wiens vingers jeuken om taalfouten te verbeteren :-D
"Haar Laatste Adem Betovert De Regenboog"

Ik ben erg blij dat het vandaag mijn laatste avonddienst is. Morgen ben ik lekker vrij. Er staat helemaal niks op mijn agenda. Een mooie bos wandeling maken met mijn dochter en Ricci lijkt me goed plan.

Gisteren was het erg druk op mijn werk. Wij waren met tweeen. Tijdens pauze konden wij amper zitten. Tijdens eten was ik twee keer onderbroken door een patient die last van diarree had. Marloes, mijn collega zat nog te plagen of ik mijn handen goed gewassen heb.
" Ik heb mijn handen goed gewassen hoor," Zei ik haar terug.

Ja. Ik heb gisteren sate ayam van thuis meegenomen. Als jij sate saus en dunne ontlasting ziet dan zie jij ook amper verschil.

Het was gisteren erg druk maar ik heb prettig gewerkt met Marloes.

Ik heb vandaag avonddienst met Laura. Haar eerste avonddienst. Toen ik de afdeling binnen kom zie ik haar nog niet.

" Hoi Yos , " Het klinkt stem van Dries in mijn oren. Dries, mijn team leader in de witte uniform ?
" Hoi Dries," Geef ik hem antwoord terug.
Zijn telefoon gaat af. Hij neemt het op en verdwijnt meteen naar zijn kantoor.
" Ik zie je straks, Yos. De deur klapte dicht.

Ik loop door op de gang. Ik ben van plan naar de zuster post. Ik zie daar binnen ook niemand. Ik zie Emmie op de gang voor de deur van kammer 9 met dokter Linda aan het praten.

" Alle papieren ligt klaar op tafel in de zuster post, " Luidt de stem van Emmie tegen dokter Linda.

" Goedemidaag, dokter "
" Hoi, Yos. "
Ze loopt snel naar de zuster post.
" Yos, kan jij alsjeblijft mij helpen, " Vraagt Emmie.
" Ja, hoor.

Ik loopt meteen naar haar toe. Ik heb gisteren gewerkt. Ik stond op de achterkant van de afdeling. Kamer 9 valt dus in mijn kant. Een leuke kamer met vier patienten. Drie patienten die voor twee weken verblijven om te revalidaren en 1 spoed opname, mevrouw Zeemeermin.

Mevrouw Zeemeermin is 80 jaar oud. Zij is drie dagen geleden opgenomen. Het gaat thuis niet meer met haar. Ze heeft veel hulp nodig. Zij noemt zichzelf een gezellige dier die van Nederlandstalige muziek houd en is gek op dansen.

Zij maakt makkelijk contact met mensen. Tussen de drukte op de afdeling kon ik gisteren nog samen lachen met patienten op kamer 9.

Ik zette mijn telefoon aan. Ik koos een leuke nummer van YouTube uit en liet aan mijn patienten luisteren en geniten. De nummer van Rene Schuurmans " Laat de zon in je hart " zorgde voor een leuke sfeer in de kamer. Ik deed ook een gekke dans !

" Je kan lekker dansen, Yos?"
" Gewoon gek doen ha ha ha, " Mijn antwoord.

" Gewoon genieten, Yos. Het leven is kort. "
" Mee eens. "

Ik maakte een lekkere vrije beweging. Ik liet me lekker los om de glimlacht van mijn patienten uit te lokken. En dat was succes ook !

Een gesprek met mevrouw Zeemeermin was ook erg gezellig. Ze vertelde mij veel over haar avontuur in haar jonge jaren. Zij is nooit getrouwd geweest en heeft geen kinderen. Zij is goed bevriend met haar buurvrouw. En die is ook bijna 80 jaar. Zij loopt met rollator.

Mevrouw Zeemeermin kan minuten lang op haar spiegel kijken. Zij zorgt goed voor haar gezicht. Haar lippen is mooi gekleurd met lippenstift. Die ligt handbereik op haar nacht kast klaar.

Haar bed staat in de kamer vlakbij de raam. Zij kijk graag naar buiten. Geniet van mooie en minder mooie lucht. De wolken vindt zij de mooie natuur schilderij. Prachtig ! De mooiste kunst. En de regenboog is erg facinerend !

" Weet U wat er vroeger in mijn kindertijd werd verteld over de regenboog? " Zei ik hard. Iedereen in de kamer mag meeluisteren.
" Wat dan ? " Vroeg ze nieuwsgierig.
Iedereen wachtte vol spanning.

" De regenboog is een magische trappen uit de hemel. Via de regenboog kunnen engelen uit de hemel de aarde bezoeken als ze op de aarde willen spellen."

" Ha ha ha, " Hoorde ik gelacht in de kamer.
" Mijn verhaal is nog niet af hoor."

" Er waren 7 mooie engelen die op de aarde willen spellen. Ze willen swemmen. Ze vroegen een toestemming aan God ! En ze kregen ook. De 7 mooie engelen dwaalden naar de aarde via de regenboog. "

" Eenmaal op de aarde trokken ze hun kleren uit . Ze waren naakt. Ze gingen in de zee zwemen. Dat was erg stil. Niemand was daar in de buurt. Dat dachten ze. Ze wisten niet dat er een jonge man was, de zoon van een arm boer. Die zat daar te gloeren. Hij bewonderde de schoonheid van de engelen ! Dat komt je niet zomaar tegen hoor. Dat je engelen ziet zwemen zonder kleren. "

" Na lang gezwomen te hebben hoorden ze een teken van God dat zij de aarde moesten verlaten. Ze gingen snel hun kleren aantreken en renden richting de regenboog. Maar een engel was een beetje traag. Die reageerde niet snel. Zij bleef zwemmen. "

" Ze was erg geschrokken toen haar vriendinnen al weg waren. De regenboog verdween. Zij kon niet terug naar de hemel. Ze heeft God gesmeekt om haar te helpen. Maar God weigerde.

" God vond haar stout en niet gehoorzaam. Zij moest een paar jaar op de aarde blijven als haar straf. Ze huilde erg hard van verdriet. En wat erger nog, de jonge man de zoon van een arm boer heeft haar kleren gestolen. Hij gaf haar kleren terug als zij hem beloofde dat zij met hem wilden trouwen. "

" Die jonge man kreeg zijn zin. Hij trouwde met een engel. Iedereen in de dorp stonden versteld. Ze begrepen niet. De arm jonge heeft de mooiste meisje aan de hak geslagen. Ze feliciteerden hun voor een mooie leven. Ze wisten niet dat de bruid geen mens was maar een engel. Een beetje stoute engel zegt het maar."

Mijn verhaal was net af. Ik hoorde de bel van andere kamer. Dus ik moest kamer 9 verlaten.

" Hoe was het gisteren, Yos, " Zegt Amie.
" Gisteren was het erg druk. "
" Vandaag ook. Flex komt niet opdagen. Het is hier een gekke huis. Maar goed helpt Dries vandaag gelukkig in de zorg. Hij heeft witte uniform aan en helpen met patienten wassen, " Vertelde Ammie.

Ik ga met Emmie naar de kamer 9 binnen. Mijn gedachte staat een paar seconden stil. Ik zie Wendy bezig.

" Alles is klaar hoor. Wij kunnen mevrouw Zeemeermin naar beneden brengen. Kan jij mij helpen, Yos ? " Vraagt Wendy.

" Ja, natuurlijk. "

" Twee en half uur geleden. Hartstilstand, " Geeft Emmie uitleg.
" Alle kamers zijn al dicht. De lijft is open. Jullie kunnen nu naar mortuarium brengen, " Zegt Dries.
Ik stond naast het brandcard waar mevrouw Zeemeermin op ligt. Ik kijk naar buiten. Bizar. Een prachtige regenboog. Die komt vandaag zomaar te verschijnen.

Gisteren heb ik nog met mevrouw Zeemeermen samen kunnen lachen. Een gekke dans. Een kinder sprookje over de regenboog. Maar zie ik vandaag haar glimlach niet meer. En nooit meer.

Ik breng haar naar beneden samen met Wendy. Het staat helemaal stil op gang. Mevrouw Zeemeermin heeft gelijk. Het leven is kort. Wij kunnen vandaag dansen en lachen maar misschien kunnen wij morgen niet meer !

Goede reis mevrouw Zeemeermin !
Yossie schreef:
31-12-2018 00:43
"Haar Laatste Adem Betovert De Regenboog"

Ik ben erg blij dat het vandaag mijn laatste avonddienst is. Morgen ben ik lekker vrij. Er staat helemaal niks op mijn agenda. Een mooie bos wandeling boswandeling maken met mijn dochter en Ricci lijkt me een goed plan.
(In het Nederlands worden veel woorden aan elkaar geschreven, die in het Bahasa (en de meeste andere talen) twee of meer woorden zijn. Een samenstelling heet dat. Dit is één van de moeilijkste dingen om te leren als je Nederlands als tweede taal leert, en heel veel mensen die Nederlands als moedertaal hebben maken hier ook fouten in. https://onzetaal.nl/taaladvies/samenstelling)

Gisteren was het erg druk op mijn werk. Wij We waren met tweeen. Tijdens pauze konden wij we amper zitten.
("Wij" is hier niet fout, "Jij" en "je" (kamu) en "wij" en "we" (kami of kita) betekenen hetzelfde. Wij/jij wordt echter vooral gebruikt als er nadruk gelegd wordt, we/je klinkt in de meeste zinnen natuurlijker voor iemand die Nederlands als moedertaal heeft.)
Tijdens het eten was werd ik twee keer onderbroken door een patient die last van diarree had. Marloes, mijn collega, zat nog te plagen of ik mijn handen goed gewassen heb had.
" Ik heb mijn handen goed gewassen hoor," zei ik haar terug.
(Bij een lijdende vorm wordt in het Nederlands meestal het werkwoord 'worden' gebruikt, hoewel soms 'zijn' ook kan. Ook weer zoiets dat je vanzelf aanvoelt als Nederlands je moedertaal is maar super lastig te leren omdat er volgens mij niet echt een regel voor is. De tweede zin is in de verleden tijd, dus moet de bijzin ook in de verleden tijd.)

Ja. Ik heb gisteren sate ayam van thuis meegenomen. Als jij je sate saus satesaus en dunne ontlasting ziet dan zie jij je ook amper verschil.

Het was gisteren erg druk maar ik heb prettig gewerkt met Marloes.

Ik heb vandaag avonddienst met Laura. Haar eerste avonddienst. Toen ik de afdeling binnen kom zie binnenkwam zag ik haar nog niet.
(Binnenkomen is weer zo'n samenstelling. Het woord 'toen' geeft aan dat de werkwoorden in de verleden tijd moeten.)

" Hoi Yos , " Het klinkt de stem van Dries in mijn oren. Dries, mijn team leader, in [s/s] het witte uniform ?
(Het woordje 'het' hoort hier niet.)
" Hoi Dries," geef ik hem antwoord terug.
(Deze zin kan op deze manier. Beter is: '"Hoi Dries" antwoord ik.')
Zijn telefoon gaat af. Hij neemt het op en verdwijnt meteen naar zijn kantoor.
" Ik zie je straks, Yos." De deur klapte dicht.

Ik loop door op de gang. Ik ben van plan naar de zuster post zusterpost te gaan. Ik zie daar binnen ook niemand. Ik zie Emmie op de gang voor de deur van kammerkamer 9 met dokter Linda aan het praten.
('Emmie is aan het praten' is correct. 'Ik zie Emmie praten' is correct. 'Ik zie Emmie aan het praten' is niet correct.)

" Alle papieren ligt liggen klaar op tafel in de zuster post zusterpost, " luidt de stem van Emmie tegen dokter Linda.

" Goedemidaag Goedemiddag, dokter "
" Hoi, Yos. "
Ze loopt snel naar de zuster post zusterpost.
" Yos, kan jij alsjeblijft mij helpen kan je me alsjeblieft helpen, " vraagt Emmie.
" Ja, hoor."

Ik loopt meteen naar haar toe. Ik heb gisteren gewerkt. Ik stond op de achterkant van de afdeling. Kamer 9 valt dus in mijn kantlag dus aan mijn kant. Een leuke kamer met vier patienten. Drie patienten die voor twee weken verblijven om te revalidarenrevalideren en 1 spoed opnamespoedopname, mevrouw Zeemeermin.

Mevrouw Zeemeermin is 80 jaar oud. Zij is drie dagen geleden opgenomen. Het gaat thuis niet meer met haar. Ze heeft veel hulp nodig. Zij Ze noemt zichzelf een gezellige diergezelligheidsdier diedat van Nederlandstalige muziek houdt en is gek is op dansen.
(In de eerste zin vind ik 'zij' in plaats van 'ze' wel passend omdat je nadruk wil leggen op Mevrouw Zeemeermin. 'Dier' is een het-woord (het dier), bij 'het' gebruik je 'dit/dat' bij 'de' gebruik je 'deze/die'. In een bijzin komt het gezegde (de werkwoorden) achteraan. In het eerste stuk doe je dat perfect 'dat van Nederlandstalige muziek houdt', in het tweede stuk 'en gek is op dansen' ('en gek op dansen is' mag ook) moet het dus ook.

Zij maakt makkelijk contact met mensen. Tussen de drukte op de afdeling door kon ik gisteren nog samen lachen met patienten op kamer 9.

Ik zette mijn telefoon aan. Ik koos een leukeleuk nummer van YouTube uit en liet aan mijn patienten luisteren en genieten. De nummer van Rene Schuurmans " Laat de zon in je hart " zorgde voor een leuke sfeer in de kamer. Ik deed ook een gekke dans !
(De laatste zin zou ik "een gek dansje" van maken.)

" Je kan lekker dansen, Yos?"
" Gewoon gek doen, ha ha ha, " (was) mijn antwoord.

" Gewoon genieten, Yos. Het leven is kort. "
" Mee eens. "

Ik maakte een lekkere vrije beweging. Ik liet me lekker los gaan om de glimlacht van mijn patienten uit te lokken. En dat was een succes ook !

Een gesprek met mevrouw Zeemeermin was ook erg gezellig. Ze vertelde mij veel over haar avontuur in haar jonge jaren. Zij is nooit getrouwd geweest en heeft geen kinderen. Zij is goed bevriend met haar buurvrouw. En die is ook bijna 80 jaar. Zij loopt met rollator.
(Overal: 'ze' is beter dan 'zij' hier.)

Mevrouw Zeemeermin kan minuten lang op in haar spiegel kijken. Zij zorgt goed voor haar gezicht. Haar lippen iszijn mooi gekleurd met lippenstift. Die ligt binnen handbereik op haar nacht kastnachtkastje klaar.

Haar bed staat in de kamer vlakbij dehet raam. Zij kijkZe kijkt graag naar buiten. Geniet van mooie en minder mooie lucht. De wolken vindt zij de mooie natuur schilderijeen mooi natuurschilderij. Prachtig ! De mooiste kunst. En de regenboog is erg fascinerend !
('een mooi natuurschilderij' en 'Prachtig... fascinerend!' kun je tussen aanhalingstekens zetten, omdat dit iets is dat mevrouw Zeemeermin letterlijk zo zegt / haar mening is)

" Weet U u wat er vroeger in mijn kindertijd werd verteld over de regenboog? " zei ik hard. Iedereen in de kamer mag meeluisteren.
" Wat dan ? " vroeg ze nieuwsgierig.
Iedereen wachtte vol spanning.

" De regenboog is een magische trappen uit de hemel. Via de regenboog kunnen engelen uit de hemel de aarde bezoeken als ze op de aarde willen spellen."

" Ha ha ha, " hoorde ik gelachtlachen in de kamer.
" Mijn verhaal is nog niet af hoor."

" Er waren 7 mooie engelen die op de aarde willen spellenwilden spelen. Ze willen swemmenwilden zwemmen. Ze vroegen een toestemming aan God ! En ze kregen die ook. De 7 mooie engelen dwaalden naar de aarde via de regenboog. "

" Eenmaal op de aarde trokken ze hun kleren uit . Ze waren naakt. Ze gingen in de zee zwemmen. Dat was erg stil. Niemand was daar in de buurt. Dat dachten ze. Ze wisten niet dat er een jonge man was, de zoon van een arme boer. Die zat daar te gloerengluren. Hij bewonderde de schoonheid van de engelen ! Dat komt je niet zomaar tegen hoor. Dat je engelen ziet zwemmen zonder kleren.

" Na lang gezwommen te hebben hoorden ze een teken van God dat zij de aarde moesten verlaten. Ze gingen snel hun kleren aantrekken en renden richting de regenboog. Maar een engel was een beetje traag. Die reageerde niet snel. Zij bleef zwemmen. "
('Zij' mag hier in de laatste zin wel, omdat je de nadruk legt dat alle engelen luisterden, maar ZIJ niet.)

" Ze was erg geschrokken toen haar vriendinnen al weg waren. De regenboog verdween. Zij kon niet terug naar de hemel. Ze heeft God gesmeekt om haar te helpen. Maar God weigerde.

" God vond haar stout en niet gehoorzaam. Zij moest een paar jaar op de aarde blijven als haar straf. Ze huilde erg hard van verdriet. En wat erger nog, de jonge man, de zoon van een arme boer heefthad haar kleren gestolen. Hij gaf haar kleren terug als zij hem beloofde dat zij met hem wilden trouwen. "
('Jonge man' kan, 'jongeman' als één woord kan ook. Bij 'jonge man' is 'jonge' een eigenschap van 'man', zoals je ook kunt zeggen 'de knappe man' of 'de kleine man' of 'de kale man'. Een 'jongeman' is een jongvolwassen man. 'Jongeman' wordt ook als aanspreekvorm gebruikt om jongens aan te spreken ("Jongeman! Leg dat eens heel snel terug! Je mag dat niet pakken!" of "Jongeman, mag ik je iets vragen?"). Hier kan het dus allebei, er is een heel klein verschil in betekenis.)

" Die jonge man kreeg zijn zin. Hij trouwde met een engel. Iedereen in de dorp stonden versteld. Ze begrepen het niet. De arme jongen heeft de het mooiste meisje aan de hak geslagen. Ze feliciteerden hun voor een mooie leven. Ze feliciteerden hen, en wensten hen een mooi leven. Ze wisten niet dat de bruid geen mens was maar een engel. Een beetje stoute engel zegt het maar."
(Heel verwarrend want 'iedereen in het dorp' zijn heel veel mensen. Toch is het enkelvoud.
Het verschil tussen 'de' en 'het' woorden is heel lastig te leren omdat er meestal geen regels voor zijn. In dit geval is er zowaar een regel: verkleinwoorden (dus woorden eindigend op 'je' of 'tje') zijn altijd 'het'-woorden.
In het Nederlands kun je iemand niet feliciteren voor een mooi leven. Je kunt wel iemand feliciteren, en je kunt iemand een mooi leven wensen. Of proosten (met drank) op een mooi leven voor het pasgetrouwde stel.)

Mijn verhaal was net af. Ik hoorde de bel van andere kamer. Dus ik moest kamer 9 verlaten.

" Hoe was het gisteren, Yos, " Zegt Amie.
" Gisteren was het erg druk. "
" Vandaag ook. Flex komt niet opdagen. Het is hier een gekke huisgekkenhuis. Maar goed helpt Dries vandaag gelukkig in de zorg. Hij heeft een witte uniform aan en helpenhelpt met patienten wassen, " vertelde Emmie.

Ik ga met Emmie naar de kamer 9 binnen. Mijn gedachte staatgedachten staan een paar seconden stil. Ik zie Wendy bezig.

" Alles is klaar hoor. Wij kunnen mevrouw Zeemeermin naar beneden brengen. Kan jij mij helpen, Yos ? " Vraagt Wendy.

" Ja, natuurlijk. "

" Twee en een half uur geleden. Hartstilstand, " geeft Emmie uitleg.
" Alle kamers zijn al dicht. De lijft is open. Jullie kunnen haar nu naar mortuarium brengen, " Zegt Dries.
Ik stond naast het de brandcard waar mevrouw Zeemeermin op ligt lag. Ik kijk naar buiten. Bizar. Een prachtige regenboog. Die komt vandaag zomaar te verschijnen.

Gisteren heb ik nog met mevrouw Zeemeermin samen kunnen lachen. Een gekke dans gedaan. Een kinder sprookje kindersprookje over de regenboog verteld. Maar vandaag zie ik vandaag haar glimlach niet meer. En nooit meer.

Ik breng haar naar beneden samen met Wendy. Het staatis helemaal stil op gang. Mevrouw Zeemeermin heeft gelijk. Het leven is kort. Wij kunnen vandaag dansen en lachen maar misschien kunnen wijwe dat morgen niet meer !

Goede reis mevrouw Zeemeermin !
Je schrijft mooi! Je bent niet bang om ingewikkelde zinsconstructies en uitdrukkingen te gebruiken. Daardoor maak je soms kleine foutjes die verraden dat Nederlands niet je moedertaal is, maar het maakt je verhaal wel levendig en fijn om te lezen. Het lijkt alsof ik heel veel verbeterd heb maar ik vind dat je de grammatica enorm goed beheerst voor iemand die als moedertaal een taal spreekt met een veel simpelere grammatica. Schrijven is mijn vak en geloof me, ik krijg teksten te zien die geschreven zijn door mensen die Nederlands als moedertaal hebben en die veel meer fouten bevatten. Jouw fouten zijn typische nuance-dingen die een Nederlander op gevoel doet.
anoniem_6478aa3e14789 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 18:24
3.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog niet hele topic doorgelezen, dus wellicht dubbels, maar wat algemene tips:

- Géén spatie vóór een punt, vraagteken, uitroepteken of komma;
- Géén spatie na een haakje openen en voor een haakje sluiten (dus zo). Dit geldt ook voor aanhalingstekens (");
- Qua stijl leest het prettiger als je opeenvolgende alinea's niet met dezelfde woorden begint (in jouw geval vaak "ik"). Ook is het prettiger als je niet alles in directe rede schrijft (Hij zegt: "Goedemorgen", waarop zij antwoordt: "Jij ook goedemorgen". De aanhalingstekens maken het wat onrustig. Zeker wanneer het om een gesprek gaat dat afwisselend plaats vindt ben je veel tekst kwijt voor weinig inhoud. Je kunt er ook van maken: Na een beleefde begroeting liet zij hem binnen.);
- In Nederland werken we heel veel met samenstellingen. Dat vinden heel veel mensen voor wie Nederlands hun moedertaal is ook erg lastig. Bijna in alle gevallen voegen we woorden samen als ze één specifiek voorwerp of woord vormen. Bijvoorbeeld de woorden zorg en sector worden zorgsector als het gaat over de sector zorg.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:15
23.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
31-12-2018 11:27
Je schrijft mooi! Je bent niet bang om ingewikkelde zinsconstructies en uitdrukkingen te gebruiken. Daardoor maak je soms kleine foutjes die verraden dat Nederlands niet je moedertaal is, maar het maakt je verhaal wel levendig en fijn om te lezen. Het lijkt alsof ik heel veel verbeterd heb maar ik vind dat je de grammatica enorm goed beheerst voor iemand die als moedertaal een taal spreekt met een veel simpelere grammatica. Schrijven is mijn vak en geloof me, ik krijg teksten te zien die geschreven zijn door mensen die Nederlands als moedertaal hebben en die veel meer fouten bevatten. Jouw fouten zijn typische nuance-dingen die een Nederlander op gevoel doet.
Ze was erg geschrokken toen al haar vriendinnen al weg waren.
Ze schrok toen ze ontdekte dat al haar vriendinnen al weg waren.


Ik liet me lekker los om de glimlacht van mijn patienten uit te lokken.
Ik liet me lekker los om aan mijn patiënten een glimlach te ontlokken.

Ik zou zelf ook nooit "ik liet me lekker los" schrijven, dan eerder "ik liet me lekker gaan" of een beschrijving van wat dat loslaten inhoudt.
We don't know the Devil's side of the story, because God wrote all the books. J.A. Konrath
Alle reacties Link kopieren
@Mik. Leuk dat je de tijd neemt om te verbeteren, maar je laat echt heel veel liggen.
Ik zou het nog een keer doorlezen.

Het is mij te lang.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven