Werk & Studie alle pijlers

Terugbetalen studieschuld

30-12-2018 16:27 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik moet per januari 2019 beginnen met terugbetalen. Op dit moment val ik onder de oude regels van voor 2012. Het is voor mij mogelijk om te kiezen voor de regels van na 2012 of de nieuwste regels.

Tot eind dit jaar ontving ik een Wajong en had dus lage inkomsten. Nu verdien ik rond de 2500-2600 bruto pm. Aankomend jaar en waarschijnlijk volgend jaar zal ik volgens de oude regels (van voor 2012) niets hoeven terug te betalen(vanwege peiljaar 2017/2018) en is mijn maandbedrag 0 euro. Ik vraag mij alleen af wat gebeurd er na 2020. Mijn maandelijks bedrag is vastgesteld op 105 euro ongeveer. Moet ik dan na 2020 maximaal 105 euro betalen of kan dit dan hoger zijn dan 105 euro? Het wordt mij niet echt duidelijk. Ik heb op dit moment geen partner volgens de regels.
Als je nog volgens de oude regels moet betalen dan moet je het bedrag binnen 15 haar terug betalen mits je inkomen het toelaat. Als je voldoende inkomen hebt dan zal het bedrag waarschijnlijk iets hoger zijn omdat je het in 2020 binnen 14 jaar moet betalen. Dus hoe langer de betalingen uitgesteld worden hoe hoger het maandbedrag wanneer je begint met betalen.
Kukita-Del-Barrio schreef:
30-12-2018 16:34
Als je nog volgens de oude regels moet betalen dan moet je het bedrag binnen 15 haar terug betalen mits je inkomen het toelaat. Als je voldoende inkomen hebt dan zal het bedrag waarschijnlijk iets hoger zijn omdat je het in 2020 binnen 14 jaar moet betalen. Dus hoe langer de betalingen uitgesteld worden hoe hoger het maandbedrag wanneer je begint met betalen.
maar dat wordt toch wel berekend naar draagkracht van je inkomen op dat moment?
Alle reacties Link kopieren
In beide gevallen betaal je naar draagkracht, onder de oude regels wordt je schuld alleen al na 15 jaar kwijtgescholden. Mij lijkt de oude regeling veel beter.
gizzmo-returns schreef:
30-12-2018 16:35
maar dat wordt toch wel berekend naar draagkracht van je inkomen op dat moment?
Klopt. Daarom zei ik mits er voldoende inkomen is. Als dat niet zo is zal ze naar draagkracht betalen. Maar dan moet ze over een aantal jaar wanneer er wel genoeg draagkracht is een flink maandbedrag moeten betalen om het in te halen.
Oude regeling kiezen, geld apart zetten. Als je dan moet beginnen met betalen, kun je meteen een groot bedrag ineens betalen mocht je dat willen (wie weet wil je dan een hypotheek/is de rente veel gestegen).
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
30-12-2018 16:47
Klopt. Daarom zei ik mits er voldoende inkomen is. Als dat niet zo is zal ze naar draagkracht betalen. Maar dan moet ze over een aantal jaar wanneer er wel genoeg draagkracht is een flink maandbedrag moeten betalen om het in te halen.
Ik zou dus vast beginnen in januari 2019. Zodat het maandbedrag mooi aan de lage kant blijft. Daarnaast betaal je nu vrijwel geen rente en de verwachting is dat die gaat stijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand die de keuze had tussen de regels van VOOR 2012 en de regels NA 2012 (dus niet de allernieuwste regels). Ik heb gekozen voor de regels na 2012. De draagkracht word dan op een gunstigere manier berekend. Een ander verschil is dat het inkomen van je partner altijd meegerekend word bij de draagkracht berekening.

Maar ja, als jij de eerste 5 jaar te weinig (dus minder dan het wettelijke maandbedrag) afbetaald, dan moet je de resterende 10 jaar meer betalen, indien je draagkracht dat toe laat.
Ik heb er kei lang over getwijfeld, welke regeling ik nu moest kiezen. En helaas is DUO ook onduidelijk..
Nieuwe regeling is altijd gunstiger. Onder de oude is de draagkrachtmeting niet veel waard, je aflossing veel hoger en moet een evt. partner meebetalen.
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar je inkomen opgeven met de draagkracht meting, dan gaat het goed komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor de regeling van 35 jaar aflossen, ik meen na 2015. Door de langere aflossingstermijn, maar ook door de gunstigere draagkrachtmeting, is het maandbedrag aanzienlijk lager.

Ik weet niet wat je studieschuld is, maar ben uitgegaan van 20k, is het rekenkundig gemiddelde. Als rente heb ik 1.39% genomen, over de volle 35 jaar. Inkomen €2500,- pmnd, geeft op jaarbasis €32.400,- per jaar incl 8% vakantiegeld.

Op de duo site staan diverse handige tools, o.a. die hieronder. Je kunt er naar believen diverse scenario’s mee doorrekenen.

https://www.duo.nl/apps/rekenhulp-terug ... nd/profiel

Nieuwe rente constructie (iets hogere rente) gaat pas per 2020 in en geldt alléén voor studenten die dan starten. Dus niet voor studenten van voor 2020. En dan nog: De student zal over ‘n periode van 35 jaar slechts zo’n 5000 euro duurder uit zijn, ‘n schamele 142 euro per jaar, te overzien.

Uitgaand van bovenstaande, zou je met het nieuwe stelsel eigenlijk €60,07 pmnd moeten aflossen. Met draagkrachtberekening obv je inkomen slechts €40,97 pmnd. Gaat helemaal nergens over.

Bereken 420 maanden x €40,97. Is ‘n ruime 17k. Als je niet meer gaat verdienen, wordt er bijna 3000 euro automatisch door het DUO systeem kwijtgescholden. Geen opgaaf van redenen nodig.

Je zult begrijpen waarom veel studenten momenteel het maximale bedrag van 1040 euro per maand lenen en het grootste deel opzij zetten. Door de draagkrachtmeting wordt na 420 maanden aflossen in veel gevallen de restschuld kwijtgescholden.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gekozen voor de oude regeling en vriend ook. Op die manier kunnen we misschien ooit nog een huis kopen, anders niet.
thee_leutje101 schreef:
31-12-2018 21:31
Ik heb gekozen voor de oude regeling en vriend ook. Op die manier kunnen we misschien ooit nog een huis kopen, anders niet.

Onder de oude regeling kan je ook geen huis kopen hoor, waarom denk je dat?

Elke hypotheekverstrekker vraagt of je een studieschuld hebt en kijkt ook naar het maandelijkse aflossingsbedrag. Dat is veel hoger bij de oude regeling. Als je 60,- per maand terug moet betalen heb je meer daagkracht voor een hypotheek dan wanneer je 200,- per maand af moet lossen.

Geen slimmr keus als je het mij vraagt.
Eerste hit van Google:

“Als je een studieschuld hebt uit het oude leenstelsel - voor 1 juli 2015 - geldt er een standaard weegfactor van 0,75% over de oorspronkelijke studieschuld. Heb je echter een studieschuld uit het nieuwe leenstelsel, dus na 1 juli 2015? Dan is deze weegfactor 0,45%.

Dat betekent dat ze er voor de berekening van jouw hypotheek van uitgaan dat jij elke maand 0,75% of 0,45% van je oorspronkelijke studieschuld terugbetaalt aan DUO. Omdat je deze maandelijkse kosten niet meer aan wonen kunt uitgeven, krijg je dit bedrag minder aan hypotheek. ”

Kortom, als je huis wil kopen is het veel ongunstiger om in de oude regeling te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uiteindelijk maar gekozen voor de regeling vanaf 2012. Bij die hele oude regeling had je keuze om partnerinkomen niet mee te rekenen en kan me voorstellen dat het ook gunstiger kan uitvallen. En misschien voor mij ook, maar daar staat tegenover dat je dus ook hele hoge maandbedragen kan krijgen die bijna niet op te hoesten zijn en daar wilde ik dus niet op gokken. Ik ben dus uitgegaan van de meest gunstige draagkracht en dat was die vanaf 2012.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordige studenten die maximaal lenen hebben na 4-7 jaar studie 'n bedrag opzij gezet van 40.000 tot 70.000 euro. Weliswaar geleend 'eigen' geld, maar altijd met 'n lagere kredietrente dan de hypotheekrente. Dat investeren ze dus gewoon in het huis. Probleem lagere hypotheek opgelost.
.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
01-01-2019 10:20
Onder de oude regeling kan je ook geen huis kopen hoor, waarom denk je dat
Omdat we nu na 15 jaar schuldenvrij zijn. Dus daarna willen we kopen. Als het kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven