Werk & Studie alle pijlers

Bijstand

01-01-2019 17:57 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een check of ik het goed begrijp.

Ik woon tijdelijk weer thuis maar ben 30. Gezien het huishouden uit mijn ouders en mij bestaat heb ik recht op bijstand want het is eerstegraads verwantschap. De kostendelernorm is wel van toepassing, dus ik heb recht op ongeveer 600 pm.

Kloot dit? Jurudisch Loket is gesloten en iemand zei dat ik geen recht heb op bijstand als ik thuiswoon maar ik las wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het aanvragen maar of je recht hebt bepaalt de gemeente. Het recht hangt van zoveel factoren af.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je hebt toch gewoon recht op een ziektewet uitkering nu met je burn-out?
Hier al gekeken? En dan alleenstaande openklikken.

https://www.antwoordop.nl/bijstand/4599 ... nssituatie
Ja, dat klopt, maar je zal wel moeten aantonen waarom je niet werkt/ kan werken.
Ze kunnen je zelfs verplicht in zo’n traject zetten.
Alle reacties Link kopieren
Als je aan de voorwaarden voldoet heb je recht op bijstand en wordt inderdaad de kostendelersnorm toegepast.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu nog geen recht, ik wil gewoon weten wat mijn allerlaatste mogelijkheid is als ik geen werk kan vinden.


Nu is het traject nog ziekgemeld-ZW of WW- bijstand. Als ik beter ben ga ik meteen solliciteren natuurlijk, ik wil niet werkloos zijn, maar ben op dit moment angstig. Ook tijdens de WW en evt bijstand ga ik solliciteren.
anoniem_379931 wijzigde dit bericht op 01-01-2019 18:12
33.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
600 is een beetje hoog gegrepen, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Rond de 550 las ik. 1400 x 0.43. En ik moet nog wat eigen vermogen opmaken. Bah. Ik wil geen uitkering maar werk.
anoniem_379931 wijzigde dit bericht op 01-01-2019 18:18
71.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dollop, de voorwaarden voor bijstand verschillen per gemeente. Daardoor kan het forum hier niets zinnigs over zeggen.

Als je heel graag NU iets wil doen, mail dan naar het juridisch loket en het wijkteam in jouw gemeente. Zij kunnen je beter helpen dan wij.
Alle reacties Link kopieren
Of je wwb wel of niet toegewezen wordt, hangt van veel meer factoren af dan alleen het wel of niet in één huis wonen met anderen.
Denk aan vermogen als spaargeld of een auto.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
01-01-2019 18:16
Dollop, de voorwaarden voor bijstand verschillen per gemeente. Daardoor kan het forum hier niets zinnigs over zeggen.

Als je heel graag NU iets wil doen, mail dan naar het juridisch loket en het wijkteam in jouw gemeente. Zij kunnen je beter helpen dan wij.
Ik ben JL morgen als ze open zijn.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
01-01-2019 18:05
Ja, dat klopt, maar je zal wel moeten aantonen waarom je niet werkt/ kan werken.
Ze kunnen je zelfs verplicht in zo’n traject zetten.
Graag, ik pak nog liever dozen in dan niks.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
01-01-2019 18:14
Rond de 550 las ik. 1400 x 0.43. En ik moet nog wat eigen vermogen opmaken. Bah. Ik wil geen uitkering maar werk.
Het is toch nog niet zover? Maak je niet zo druk.
Alle reacties Link kopieren
Even reageren op het werk gebeuren:

Wanneer je bereid bent om schoonmaakwerk, koerierswerk of horecawerk aan te pakken hoef je op de huidige arbeidsmarkt niet bang te zijn om in de bijstand te komen. Het zijn niet de leukste baantjes maar je zit al snel boven het bedrag wat je met de kostendelersnorm krijgt...
Wanneer je op jezelf woont is inpakwerk of productiewerk de betere keus (daarin maak je doorgaans meer uren).
janena wijzigde dit bericht op 01-01-2019 18:29
0.48% gewijzigd
Live long and prosper
Dollop schreef:
01-01-2019 18:14
Rond de 550 las ik. 1400 x 0.43. En ik moet nog wat eigen vermogen opmaken. Bah. Ik wil geen uitkering maar werk.
je gaat waarschijnlijk meteen een traject in.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
01-01-2019 18:19
Graag, ik pak nog liever dozen in dan niks.
Je zo druk maken is nergens goed voor en zorgt er alleen maar voor dat je onrustig bent.
Alle reacties Link kopieren
janena schreef:
01-01-2019 18:28
Even reageren op het werk gebeuren:

Wanneer je bereid bent om schoonmaakwerk, koerierswerk of horecawerk aan te pakken hoef je op de huidige arbeidsmarkt niet bang te zijn om in de bijstand te komen. Het zijn niet de leukste baantjes maar je zit al snel boven het bedrag wat je met de kostendelersnorm krijgt...
Wanneer je op jezelf woont is inpakwerk of productiewerk de betere keus (daarin maak je doorgaans meer uren).

Ik ben dus bang dat ze me te hoog opgeleid gaan vinden. Maar idd, denk weer teveel voiruit.
Dollop schreef:
01-01-2019 18:35
Ik ben dus bang dat ze me te hoog opgeleid gaan vinden. Maar idd, denk weer teveel voiruit.
Ah welnee. Als het zover is ga je gewoon naar een uitzendbureau. Als je bang te hoog opgeleid te zijn, verzwijg je gewoon die opleiding.
Echt hoor, je kunt gisteren nog aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
01-01-2019 18:35
Ik ben dus bang dat ze me te hoog opgeleid gaan vinden. Maar idd, denk weer teveel voiruit.
Werkgevers zitten in deze bedrijfstakken best omhoog en nemen hier in de regio eigenlijk 'iedereen' aan . Toegegeven: het is natuurlijk niet iets voor de langere termijn.

Mocht je wel in de bijstand komen is dat gelukkig niet het einde van de wereld. Wanneer je graag wil werken kan het je zelfs helpen omdat ze trajecten, projecten en ingangen hebben...
Kort na mijn scheiding in 2013 zat ik onder bijstandsniveau en werd ik aangevuld door de gemeente. Dankzij hun kwam ik terecht op mijn huidige werkplek (gewoon een baan op mijn niveau) en heb ik nu een vast contract.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
01-01-2019 18:35
Ik ben dus bang dat ze me te hoog opgeleid gaan vinden. Maar idd, denk weer teveel voiruit.
In deze tijd kom je vast wel aan werk.
Alle reacties Link kopieren
Dan zeg je dat je vmbo kader gedaan hebt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
01-01-2019 19:03
Dan zeg je dat je vmbo kader gedaan hebt.

:facepalm:
Dollop schreef:
01-01-2019 18:35
Ik ben dus bang dat ze me te hoog opgeleid gaan vinden. Maar idd, denk weer teveel voiruit.
dat maakt voor zulke baantjes echt niet uit
het is sowieso iets dat je vaak hoort maar in praktijk helemaal niet vaak gebeurt
Alle reacties Link kopieren
Als je werken wil is er voldoende werk te vinden hoor. Elk call center staat te springen om medewerkers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven