Werk & Studie alle pijlers

Alleenstaand en opvang wisselende werktijden

03-01-2019 13:22 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We hebben een zoon van 7. We zijn niet getrouwd, wel een samenlevingscontract en een koophuis. We willen Co-ouderschap.
Ik ben voor mijzelf aan het denken hoe het in de toekomst verder moet. Ik werk op wisselende tijden maar wel op vast dagen. Op maandag, woensdag en in het weekend. Op dinsdagavond heb ik een vast 'ontspanningsmoment' wat ik graag wil behouden.
Ik weet niet hoe ik het opvangtechnisch moet regelen. Zoon gaat elke maandag en woensdag naar de VSO en BSO. Door mijn wisselende tijden kan ik niet altijd zelf naar de opvang brengen en halen. Of door de wisselende late en vroege diensten kan ik niet altijd een thuis bieden de avond voor mijn vrije dag of werkdag. Het kan zijn dat ik op maandag bijv. 1:30 uur 's nachts thuis ben. En de woensdag heel vroeg moet beginnen en er nog geen VSO is. Evenals de zaterdagochtend heel vroeg moet beginnen zodat ik vrijdagavond niet mijn zoon thuis kan hebben want de zaterdagochtend is het vroeg weg en mijn kind om 6 uur droppen bij zijn vader is het nou niet echt.
Ik weet nu geen oplossing hoe we dan co-ouderschap moeten aanpakken. Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Ja, een andere baan zoeken om het co-ouderschap wel mogelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ander werk zoeken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Andere flexible opvang zoeken. Of andere baan.
Alle reacties Link kopieren
Lastig.. valt er op je werk niet te praten over vaste tijden? Zo niet, ben ik bang dat je toch echt een andere baan zal moeten zoeken. Oppas in huis is ook nog een optie, maar dat zal een hoop geld kosten, dus de vraag is of dat dat te betalen is op 1 part-time salaris.
Ik neem aan dat je aanstaande ex nu altijd voor zoon zorgt op de tijden dat jij dat niet kunt. Kan dat niet gewoon zo blijven.
Alle reacties Link kopieren
Toch raar dat de opvang in Nederland zo weinig flexibel is. We willen graag dat ook alleenstaande moeders werken en we hebben heel veel mensen nodig in bijvoorbeeld de zorg. Dan is het toch noodzakelijk om eens een keer iets aan die opvang te doen?

Ook als je op vaste tijden overdag werkt, is het regelmatig een probleem als je te lang in de file staat of iets op je werk moet afmaken. Een dagje extra invallen als bijvoorbeeld juf in noodgevallen is niet te doen, omdat je nergens opvang kunt regelen. Of je incidentele opvang voor je kind kunt krijgen, is pas bekend op de dag zelf want dan moet er toevallig een ander kind afwezig zijn. Daar heb je als werkende ouder toch helemaal niets aan?
Zou je eventueel je werkdag van woensdag naar dinsdag kunnen verplaatsen? Dan kun je co-ouderen per halve week. Van zaterdag tm dinsdag bij partner en wo tm vrijdag bij jou. Heb je wel een vast wisseld rooster? Zodat je ruim vantevoren weet wanneer je welke dienst draait. Dan kan je misschien eens per maand de zondag of dinsdag bij jouw periode met kind trekken.
Op welke voet sta je met ex en hoe flexibel is je zoon? Kun je tijden afspreken “onder voorbehoud, afhankelijk van jou rooster”?

Bijvoorbeeld:
Op dinsdag haal jij hem uit school en na het avondeten gaat hij naar vader.
Verder heb jij zoon van donderdag na schooltijd tot zaterdagochtend (tenzij jij vroege dienst hebt, dan gaat hij op vrijdagavond al naar z’n vader).
Fizz schreef:
03-01-2019 13:41
Toch raar dat de opvang in Nederland zo weinig flexibel is. We willen graag dat ook alleenstaande moeders werken en we hebben heel veel mensen nodig in bijvoorbeeld de zorg. Dan is het toch noodzakelijk om eens een keer iets aan die opvang te doen?

Ook als je op vaste tijden overdag werkt, is het regelmatig een probleem als je te lang in de file staat of iets op je werk moet afmaken. Een dagje extra invallen als bijvoorbeeld juf in noodgevallen is niet te doen, omdat je nergens opvang kunt regelen. Of je incidentele opvang voor je kind kunt krijgen, is pas bekend op de dag zelf want dan moet er toevallig een ander kind afwezig zijn. Daar heb je als werkende ouder toch helemaal niets aan?
Er zijn mogelijkheden hoor. Gastouders die speciale uren aanbieden en avondopvang enz. Maar is gewoon duurder. En niet overal te vinden. Maar het is er wel.

Ligt er gewoon aan of er markt voor is. Dat is er niet overal.
Co-ouderschap hoeft niet week-op-week-af he, je kunt ook kiezen voor een andere verdeling. Kind iedere maandag-woensdag naar je ex, iedere donderdag-zaterdag bij jou, en de zondag afhankelijk van jouw weekenddienst bij jou of bij hem. Ik ga er dan wel vanuit dat je niet ieder weekend hoeft te werken?
Alle reacties Link kopieren
Ander werk zoeken is geen optie. En ik werk ieder weekend op zaterdag en zondag.
Het weekend niet werken is geen optie. Op andere doordeweekse dagen wel denk ik.
yoehoe schreef:
03-01-2019 13:58
Ander werk zoeken is geen optie. En ik werk ieder weekend op zaterdag en zondag.
Het weekend niet werken is geen optie. Op andere doordeweekse dagen wel denk ik.
Dan zou je dus nooit een weekend weg kunnen met je kind, en je ex nooit zonder?
Wij hebben altijd de weekends gewisseld en vaste doordeweekse dagen.
Week 1: do t/m zondag voor het eten bij vader
Week 2: wo t/m vrijdag voor het eten bij vader
De woensdag beweegt dus tegengesteld mee met het weekend. Ma-di altijd bij moeder, en do-vrij altijd bij vader.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik proberen de woensdag te wisselen voor de dinsdag, en kijken of je vaste tijden kunt krijgen. Dan kun je op basis daarvan het co-ouderschap ook inrichten.
yoehoe schreef:
03-01-2019 13:58
Ander werk zoeken is geen optie. En ik werk ieder weekend op zaterdag en zondag.
Het weekend niet werken is geen optie. Op andere doordeweekse dagen wel denk ik.
Tuurlijk is ander werk zoeken wel een optie. Niet willen is wat anders.

Je zoon van zaterdag tm dinsdag naar zijn vader, je woensdag ruilen voor de dinsdag. Dan van woensdag tm vrijdag bij jou. En je ontspanningsmomentje plannen wanneer je rooster het toe laat.
Alle reacties Link kopieren
Laat maar
hallekie wijzigde dit bericht op 03-01-2019 14:11
Reden: laat maar
94.95% gewijzigd
Ozo.
yoehoe schreef:
03-01-2019 13:58
Ander werk zoeken is geen optie. En ik werk ieder weekend op zaterdag en zondag.
Het weekend niet werken is geen optie. Op andere doordeweekse dagen wel denk ik.
Want?

En flexible opvang of een ander soort coouderschap waarbij je overlegd met je ex is ook geen optie?
En dat rustmomentje kan je ook plannen op een andere dag en tijd, Zeg als je niet werkt en je kind wel op school zit. Of bij vader is.
Misschien doet TO wel een groepsactiviteit tijdens dat rustmomentje. Of iets dat overdag niet wordt georganiseerd. Maar het is dan vast wel mogelijk om voor die ene avond een buurmeisje te vinden dat wil oppassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij een sportvereniging en dat is alleen op de dinsdagavond en dat zou ik graag willen behouden.
Zomaar even ander werk zoeken gaat niet. Ik heb een specifiek beroep en ben daarvoor opgeleid.
Alle reacties Link kopieren
Om die reden werk ik ook elk weekend. Ik ben alleen vrij op zaterdag en of zondag als ik vakantiedagen opneem.
Alle reacties Link kopieren
yoehoe schreef:
03-01-2019 14:24
Ik zit bij een sportvereniging en dat is alleen op de dinsdagavond en dat zou ik graag willen behouden.
Zomaar even ander werk zoeken gaat niet. Ik heb een specifiek beroep en ben daarvoor opgeleid.
Dan je kind maar weggeven.

:facepalm:
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Een hele puzzel, is vader flexibel? Zijn er nog oppas oma's of opa's die iets kunnen betekenen?
Ik heb een vriendin die week op week af doet en die heeft met werk afgesproken in de week met kids maar twee dagen te werken in de week zonder werkt ze vijf of zes dagen. Ik heb ook een kennis waar de kids van vrijdag tot maandagmiddag bij papa zijn en vanaf maandag avond na nso tot vrijdag ochtend vroeg vso bij mama. Voor hun is dat prima. Wellicht is kritisch kijken naar het rooster van zowel je ex als jij een idee en dan kijken wat je met je werk kan afspreken. Het is wel zwaar dat je op jouw vrije dagen nooit eens kan uitslapen omdat kind op tijd naar school moet en jij dit zult moeten gaan doen. Ik heb daar al moeite mee omdat ik eens per twee weken het weekend werk elke week lijkt me erg vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Heb je gedacht aan een oppas/gastouder aan huis? Heeft de vader ook opvang nodig op zijn werkdagen of is zoon dan bij jou? Misschien kunnen jullie de opvangkosten op de een of andere manier verdelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zo geregeld dat kind bij vader is als ik werk.
Hij heeft werktijden waarbij hij max 16.30 thuis is, dan begin ik om 17u.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven