Werk & Studie alle pijlers

Wat vertel ik mijn leidinggevende. (geen OP)

05-01-2019 10:02 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag verwijderen
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-01-2020 19:14
Reden: maatregelen genomen ivm leeghalen OP
96.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zakelijk houden. Duidelijk maken welke werkzaamheden jij verricht en op grond daarvan eventueel en herbeoordeling van je functie vragen. Het is verder aan je werkgever om te bepalen of jouw collega al dan niet goed functioneert en dienovereenkomstig te handelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alles wat niet tot jouw takenpakket hoort doorschuiven naar jouw leidinggevende met de mededeling dat er mensen zijn die antwoord willen.
Aan je leidinggevende de taak om de verantwoordelijke hierop aan te spreken.
Zolang jij de boel "draaiende" houdt is er geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik een gesprek aanvragen. En daarin aangeven dat je het niet erg vind om het werk te doen, maar dat je daar graag wat tegenover ziet in de vorm van een loonsverhoging. En als ze je dit niet kunnen bieden jij stopt met extra werkzaamheden doen. Een beetje erbij is niet erg, maar bijna alle taken overnemen is natuurlijk wat anders. Dan mag haar leidinggevende vragen aan haar waarom haar werk niet af is.

Ik weet alleen niet hoe je leidinggevende hier nu tegenover staat i.v.m. die ene opmerking, want die was een beetje raar
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er niet echt in thuis, maar wat ik me afvraag: wat is de foutkans als jij werkzaamheden uitvoert waar je niet voor opgeleid of getraind bent?
Of heb je wel de kennis om de werkzaamheden uit te voeren maar ben je er niet officieel voor aangesteld?

Ook is het wel raar natuurlijk dat een werknemer anderhalf keer het werk doet van twee werknemers.

Was jouw leidinggevende niet blij omdat hij dacht dat jij om loonsverhoging vroeg?
Alle reacties Link kopieren
Dus als ondersteuner voer jij nu de taken van een jurist uit? Ben je daarvoor opgeleid?

Zo nee, dan is dat alvast 1 reden om per direct te stoppen.
Daarnaast staat er meestal wel iets in je contract over dat een werkgever extra taken aan je mag geven, dat zijn dan taken die redelijkerwijs gevraagd kunnen worden. Dat lijkt me dit niet.

Ik zou een gesprek aanvragen. Prima, als je eens een keer iets extra moet doen maar wat gebeurt er met die collega? Het is natuurlijk raar dat jij twee keer zo hard moet werken en dat collega er met de pet naar gooit en dat dat blijkbaar kan.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
“jurist” is geen functie, maar hooguit een opleidingsaanduiding. Als je goed advies wil, zal je echt wat meer moeten vertellen. Wat doet deze jurist, wat doe jij, hoe ziet de organisatie er rondom jullie beiden verder ongeveer uit, etc etc

Als je niks vertelt en vervolgens met de adviezen die je krijgt iets gaat doen, moet je iet heel gek opkijken als blijkt dat je weinig aan die adviezen had.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Geen werk doen waar je niet voor aangenomen bent/je niet voor opgeleid bent. Daar heb je alleen jezelf mee. Je lost andermans problemen op een goedkope manier op, dat je er veel van leert heb je niets aan, tenzij het je een diploma oplevert. En ze zullen dankbaar gebruik maken van het feit dat je op een goedkope manier iemand anders z’n probleem oplost, zonder je ervoor te bedanken/te belonen tótdat je een fout maakt, want dan komt die fout geheel voor je eigen rekening, en krijg je op je flikker omdat je dingen doet waar je niet voor aangenomen bent.
Oh en als je denkt dat dit gedrag weleens zou kunnen leiden tot loonsverhoging en/of promotie, dan zit je er waarschijnlijk naast.
Wat is het doel van je gesprek met de leidinggevende? Dat je die taken niet meer hoeft te doen? Dat je de taken nog wel doet maar ervoor beloond gaat worden? Dat je leidinggevende jouw collega gaat aanspreken? Wat wil je bereiken?
Alle reacties Link kopieren
Tikkie226 schreef:
05-01-2019 10:02
Ik heb het met mijn leidinggevende natuurlijk ook al eens besproken, dat ik het eigenlijk raar vindt dat ik het werk van iemand die zoveel meer verdient moet overnemen maar dat was volgens mij niet zon handige opmerking :-(

Niet zo handige opmerking... ach. Het is wel hoe het is. Je leidinggevende snapt dat dondersgoed, vertaalt dat naar een ongemakkelijke situatie voor zichzelf en gaf daarom een reactie waarvan jij het gevoel krijgt dat je opmerking niet zo handig was. Daarmee kapt je leidinggevende ook elke verantwoordelijkheid af.

Beter is om het zakelijk aan te kaarten in een gesprek. En mocht het dan weer genegeerd worden, dan langzaam aan afstand nemen van dit soort taken. Want in dat geval is er tijdens het gesprek gezegd hoe zij het zien: ofwel vinden ze dat wel meevallen met die extra taken, ofwel vinden ze dat ze je er niet extra voor hoeven belonen.

Of ze zijn eerlijk en geven je de beloning die bij je werkzaamheden past.
Alle reacties Link kopieren
Pak je functieomschrijving erbij en noteer welke extra taken je nu oppakt. Bij je eerstvolgende overleg met LG bespreek je welke extra taken je nu doet.

Dan hangt het een beetje af van wat je wil waar je het gesprek naartoe stuurt.

Vind je het extra werk leuk, geef dit aan. Vraag om mogelijkheden om je functie officieel uit te breiden. Hang er doelen aan voor dit jaar. Heb je ondersteuning nodig bij nieuwe taken, regel dat. Controle van je werk? Misschien kan je collega dan dát doen. Is je werkdruk te hoog, stel een lijst op van taken die wat jou betreft prioriteit hebben en bespreek dit, plus welke taken dús blijven liggen.

Vind je het extra werk niks, bespreek dan waar je probleem ligt: werkdruk/ongetraind. Benoem de risico’s: stress/fouten. En laat het dan aan je LG om met een oplossing te komen.

Na het gesprek stuur je een samenvatting per e-mail. Hierin benoem je welke extra taken je doet buíten je functieprofiel. Wat er voor jou nodig is om deze taken goed uit te voeren.

Zorg ervoor dat je helemaal níet het niet functioneren van je collega bespreekt. Houdt het over werk en wat jij doet. Bv. Ik pak nu deze taak op omdat dit blijft liggen. Dus niet: omdat pietje het niet doet. Maar documenteer wel alles. ‘Beste baas, ik doe deze extra klus, dit is de status’ en afspraken met je collega ook bevestigen via mail. Als hij/zij iets niet doet, stuur je 2 herinneringen als jij er op wacht en dan informeer je je LG dat je niet verder kunt omdat het blijft liggen. Zakelijk. Zonder emoties. Dat kan als je afspreekt wat jouw verantwoordelijkheid is. Je bent tenslotte niet gekke henkie en ook niet de LG van je collega.
ippy schreef:
05-01-2019 11:56
Pak je functieomschrijving erbij en noteer welke extra taken je nu oppakt. Bij je eerstvolgende overleg met LG bespreek je welke extra taken je nu doet.

Dan hangt het een beetje af van wat je wil waar je het gesprek naartoe stuurt.

Vind je het extra werk leuk, geef dit aan. Vraag om mogelijkheden om je functie officieel uit te breiden. Hang er doelen aan voor dit jaar.
Goede tips! Een van je doelen kan zijn: zelf rechten studeren. Vraag je werkgever of hij (een deel van) de studie vergoedt.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
05-01-2019 11:53
Wat is het doel van je gesprek met de leidinggevende? Dat je die taken niet meer hoeft te doen? Dat je de taken nog wel doet maar ervoor beloond gaat worden? Dat je leidinggevende jouw collega gaat aanspreken? Wat wil je bereiken?
Dank voor de reacties, bovenstaande is denk ik waar het bij mij om draait. Leuk om alles te doen, je wordt er niet dommer van maar waar blijft de beloning die de collega zo in haar zak steekt door niets te doen. Ik moet inderdaad niets met het niet functioneren van de collega doen want dat is haar pakkie aan.
Ik ga er mee de slag!
Alle reacties Link kopieren
------
chocolol wijzigde dit bericht op 05-01-2019 23:52
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je voert de verkeerde discussie.
Wat je collega wel of niet doet is niet jouw pakkie an. Het gaat erom wat jij allemaal doet, hoe zich dat verhoudt tot jouw takenpakket en wat er gaat knellen als jij je wat meer aan je oorspronkelijke takenpakket gaat houden.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat je zoveel werk van iemand anders kan overnemen. Zit jij toevallig ook heel erg ruim in je tijd? Of blijft er nu ander werk liggen?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ambities?
Ik zet ook vaak een extra stapje en ben loyaal naar mijn werkgever(s). Het heeft mij vooral opgeleverd dat ik heb laten zien wat ik kan en daardoor mooie promoties heb gekregen.
Mensen die meteen gaan roepen dat het je taak niet is, komen meestal niet heel veel verder.
Het heeft denk ik geen zin om te verwachten dat jouw functie en voorwaarden een upgrade gaan krijgen omdat de jurist die je ondersteunt haar werk niet doet. Reken er iig niet op dat LG je nu meer gaat betalen.
Ik zou me dus eerder richten op het afstoten van taken die niet bij jou horen.
prinses30 schreef:
06-01-2019 02:51
Heb je ambities?
Ik zet ook vaak een extra stapje en ben loyaal naar mijn werkgever(s). Het heeft mij vooral opgeleverd dat ik heb laten zien wat ik kan en daardoor mooie promoties heb gekregen.
Mensen die meteen gaan roepen dat het je taak niet is, komen meestal niet heel veel verder.
Dan moet je die tijd en ruimte wel hebben. Want als de taken die wel volgens je functieomschrijving jouw verantwoordelijkheid zijn blijven liggen of minder goed uitgevoerd worden omdat je tijd tekort komt door al het extra werk, leidt dat nooit tot een promotie maar tot een slechte beoordeling wegens niet kunnen prioriteren. En in je eentje voor twee werken gedurende lange tijd is recept voor een burn-out.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven