Werk & Studie alle pijlers

Stoppen

05-01-2019 11:51 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

ik lees vaker dingen op het forum maar besloot nu toch zelf een acc aan te maken omdat ik wat kwijt wilde.

Ik zit de laatste tijd helemaal niet lekker in mijn vel en ik weet absoluut niet meer wat ik aan moet met mezelf of welke kant ik op wil.
Ik ben nu 21, heb 2 jaar gereisd en gewerkt in het buitenland en begon vol goede moed aan een studie hier.

Vanaf het begin af aan heb ik er al moeite mee, de mensen en alles wat erbij komt kijken. Studie is op zich prima en vrij makkelijk. Maar ik blijf maar denken aan dat ik het niet wil en me niet op mijn plek voel. Aan de andere kant denk ik als je nu stopt is het wel zwak en geef je te snel op, en wat ga ik dan in hemelsnaam doen met mijn leven? Het zal wel bij de leeftijd horen maar ik zit ineens enorm met mezelf in de knoop..

praat ook al met een ggz praktijkondersteuner maar ik weet het gewoon allemaal even niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, mosterd, maar precies daarom werk ik bij mijn kinderen niet mee aan feestjaren tussen middelbare school en studie. Eerst je leven op de rit, dan ga je maar lamballen wanneer je je dat kan veroorloven.

Maar goed, aangezien je niet weet wat je anders met je leven moet: studie afmaken. Gewoon maar even door bijten, tot je wel weet wat je wil. Het is namelijk helemaal niet noodzakelijk te weten wat je wil, om te dien wat moet: zorgen voor brood op de plank
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Volg je gevoel. Ga goed nadenken over wat je wilt. Tuurlijk geld is belangrijk maar als je niet studeert wat je wilt wordt je daar later ook niet gelukkig van.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
05-01-2019 13:04
Volg je gevoel. Ga goed nadenken over wat je wilt. Tuurlijk geld is belangrijk maar als je niet studeert wat je wilt wordt je daar later ook niet gelukkig van.
ze heeft geen gevoel, dus ze weet niet wat ze wil/ voelt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Gewoon stoppen met je studie.
Er zijn op dit moment meer dan genoeg vacatures in de schoonmaakbranche waar je aan de slag kunt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Volhouden. Zonder diploma wordt alles een stuk lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je niet en waarom voel je je niet op je plek?
De studie is verder prima schrijf je.

Je studie is dan misschien enkel een middel om daar te komen waar je wel wilt zijn. Of ligt het anders?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
beter nu studeren zonder zorgen dan wanneer je een gezin hebt of fulltime job. , en af en toe eens uitgaan om uw zinnen te verzetten en voor je het weet zijn die jaren voorbij en ben je blij dat je een diploma hebt.
Alle reacties Link kopieren
je kunt zelfs op einde van uw opleiding studeren of stage doen in buitenland.
Alle reacties Link kopieren
wat je nu hebt is een luxeprobleem! dus niet klagen, wees blij dat je kunt gaan studeren. doe een richting dat uw passie is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met JollyRider eens. Raap jezelf bij elkaar en stel je niet aan. Zolang je geen andere studie hebt die je heel graag zou willen doen, maak deze studie af. Studeren doe je niet omdat het leuk is, dat is alleen maar mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Na 2 jaar reizen en werken in het buitenland is het lastig weer te aarden, als dat al zou moeten natuurlijk.

Je bent 2 jaar in het buitenland geweest, wat vond je daar prettig?

En kan je dat hier vinden in een studie of moet je op een andere manier je geluk vinden? Misschien heb je wel dingen geleerd die goed van pas komen bij een eigen bedrijf? Misschien past Nederland gewoon niet bij je?

Hoe zie je de toekomst voor je?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat je situatie is, hoeveel jaar je nog moet studeren en of je al een diploma hebt op minimaal MBO niveau?

Ik wil niet heel bot en naar overkomen, maak in ieder geval eerst 1 opleiding af op minimaal MBO niveau. Dan heb je in ieder geval iets en van uitstel komt afstel komen. En de vraag is wil je dat? Hoe rot ook.

Helaas ervaring. In mijn tienerjaren boeide school mij niet en heb ik mijn mbo niet afgemaakt. Gevolg: ik werk sinds mijn zestiende in de detailhandel, terwijl ik een jaar rust wilde. Kreeg ondertussen kinderen en van een opleiding is niks meer gekomen in al die inmiddels 16 jaar (ik ben nu 32). Tot afgelopen zomer, toen startte ik met een thuisstudie. Kan je zeggen, met 3 kinderen, een huishouden, een man, werk ernaast, ervaar ik het als zwaar en kan ik mijzelf voor mijn kop slaan dat ik niet minimaal mbo heb afgemaakt.

Je bent nu nog jong, geen kinderen. Maak in ieder geval 1 mbo opleiding af. Sterk aan te raden.
JollyRider schreef:
05-01-2019 12:30
Tsja, mosterd, maar precies daarom werk ik bij mijn kinderen niet mee aan feestjaren tussen middelbare school en studie. Eerst je leven op de rit, dan ga je maar lamballen wanneer je je dat kan veroorloven.

Maar goed, aangezien je niet weet wat je anders met je leven moet: studie afmaken. Gewoon maar even door bijten, tot je wel weet wat je wil. Het is namelijk helemaal niet noodzakelijk te weten wat je wil, om te dien wat moet: zorgen voor brood op de plank
Ik vind het juist wel een goed idee als kinderen eerst iets van het leven gaan meemaken voordat ze een studie kiezen die toch voor best een groot deel kan bepalen waar iemand terecht komt. Dan heb ik het niet over een jaar alleen maar feesten, maar bijvoorbeeld reizen van geld dat iemand eerst zelf verdiend heeft of een jaar werken om erachter te komen wat iemand wil, lijkt mij juist een prima idee. Mijn ouders dwongen mij ook min of meer gelijk te gaan studeren en geen tijd te verkwisten door te werken of te reizen. Daardoor heb ik nu zelf een studie gedaan die ik achteraf wel had gelaten. Weet zeker dat als ik eerder was gaan reizen of werken, dit tot heel andere inzichten had geleid.

TO, wat precies maakt dat je het nu niet meer weet? De studie zelf of het hele idee van hier nog een paar jaar vast zitten met mensen die misschien anders in het leven staan dan jij? Als je de studie op zich wel leuk vindt zou ik iig gewoon doorzetten. Lekker je eigen ding er van maken en tijdens de opleiding kun je ook blijven reizen en evt een tijdje in het buitenland studeren misschien? Misschien heb je ook nog wat tijd nodig om te settelen en mensen te leren kennen? Die hoeven natuurlijk niet dezelfde studie te doen als jij, misschien ontmoet je ze wel bij een vereniging of iets
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik ben dan weer nooit zo onder de indruk van beweringen over zeker weten dat iets zou zijn gebeurd dat niet gebeurd is :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
We zitten midden in een schooljaar.

Eerst je jaar maar es afmaken.
En zorgen dat je minstens een startkwalificatie hebt.

Als je die hebt en je vindt je studie in juli nog altijd niets, ga dan desnoods een paar jaar werken.


Kan het ook zijn dat het "ritme" hier van studie versus je leven vorig jaar tegenvalt?
En dat je dan ook nog es voor een stuk uit de boot valt bij leeftijdsgenoten met je alternatieve pad dat je gevolgd hebt?
Alle reacties Link kopieren
Is er geen internationale studie vereniging waar je je bij aan munt sluiten? Aegee?

Het is erg lastig om je draai weer te vinden na reizen. Is dat het probleem of speelt ook de studie zelf mee?
JollyRider schreef:
06-01-2019 00:26
Tsja, ik ben dan weer nooit zo onder de indruk van beweringen over zeker weten dat iets zou zijn gebeurd dat niet gebeurd is :)
Daar heb je ook weer een punt, maar hoe dan ook vind ik het geen goed idee een kind te dwingen een keuze te maken voor een studie als hij zelf nog niet weet wat hij wil. Zelfs als hij na een jaar tot dezelfde keuze zou komen vind ik het goed om dat jaar te wachten zodat hij iig zekerder is van zijn keuze en niet meer twijfelt.
Alle reacties Link kopieren
raffa schreef:
06-01-2019 09:46
Daar heb je ook weer een punt, maar hoe dan ook vind ik het geen goed idee een kind te dwingen een keuze te maken voor een studie als hij zelf nog niet weet wat hij wil. Zelfs als hij na een jaar tot dezelfde keuze zou komen vind ik het goed om dat jaar te wachten zodat hij iig zekerder is van zijn keuze en niet meer twijfelt.
Ja, dat zal een generatiedingetje zijn wellicht. Ik vind het allemaal prima, maar zo voed ik mijn kinderen niet op. Je moet vanzelfsprekend de opleiding en het werk doen dat je het beste bevalt. Maar twee jaar gaan lamballen zonder perspectief, zonder werk/studieritme en met het rare idee dat je vooral veel miet twijfelen tot de wereld zich aan je aandient als een perfecte plek geheel ten dienste van jouw voorkeuren die je zelf niet eens kent is voor mij gewoon de volgende stap in de totale infantilisering van de westerse middenklasse die sinds ‘68 is ingezet. Mijn kinderen doen daar niet aan mee. Prima als anderen dat wel doen, dat schept ruimte voor de mijnen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
06-01-2019 10:19
Ja, dat zal een generatiedingetje zijn wellicht. Ik vind het allemaal prima, maar zo voed ik mijn kinderen niet op. Je moet vanzelfsprekend de opleiding en het werk doen dat je het beste bevalt. Maar twee jaar gaan lamballen zonder perspectief, zonder werk/studieritme en met het rare idee dat je vooral veel miet twijfelen tot de wereld zich aan je aandient als een perfecte plek geheel ten dienste van jouw voorkeuren die je zelf niet eens kent is voor mij gewoon de volgende stap in de totale infantilisering van de westerse middenklasse die sinds ‘68 is ingezet. Mijn kinderen doen daar niet aan mee. Prima als anderen dat wel doen, dat schept ruimte voor de mijnen
+1
JollyRider schreef:
06-01-2019 10:19
Ja, dat zal een generatiedingetje zijn wellicht. Ik vind het allemaal prima, maar zo voed ik mijn kinderen niet op. Je moet vanzelfsprekend de opleiding en het werk doen dat je het beste bevalt. Maar twee jaar gaan lamballen zonder perspectief, zonder werk/studieritme en met het rare idee dat je vooral veel miet twijfelen tot de wereld zich aan je aandient als een perfecte plek geheel ten dienste van jouw voorkeuren die je zelf niet eens kent is voor mij gewoon de volgende stap in de totale infantilisering van de westerse middenklasse die sinds ‘68 is ingezet. Mijn kinderen doen daar niet aan mee. Prima als anderen dat wel doen, dat schept ruimte voor de mijnen
Je trekt nu mijn reactie wel erg uit zijn verband he ;) Maar het zal idd wel een generatiedingetje zijn. Ik zie reizen en werken niet uitsluitend als lamballen maar ook iets waarmee je andere belangrijke vaardigheden opdoet die je in de rest van je (werkende) leven nog van pas kunnen komen. Zoals sociale vaardigheden, omgaan met tegenslagen, op jezelf aangewezen zijn, zelfvertrouwen ontwikkelen, dingen zelf kunnen regelen, etc. Het klinkt alsof jouw kinderen een vooraf vaststaand keurslijf moeten volgen waarin geen ruimte is voor persoonlijke ontplooiing. En dat vind ik jammer.
raffa schreef:
06-01-2019 10:46
Je trekt nu mijn reactie wel erg uit zijn verband he ;) Maar het zal idd wel een generatiedingetje zijn. Ik zie reizen en werken niet uitsluitend als lamballen maar ook iets waarmee je andere belangrijke vaardigheden opdoet die je in de rest van je (werkende) leven nog van pas kunnen komen. Zoals sociale vaardigheden, omgaan met tegenslagen, op jezelf aangewezen zijn, zelfvertrouwen ontwikkelen, dingen zelf kunnen regelen, etc. Het klinkt alsof jouw kinderen een vooraf vaststaand keurslijf moeten volgen waarin geen ruimte is voor persoonlijke ontplooiing. En dat vind ik jammer.


Ik vind dat je heel veel aan persoonlijke ontplooiing, sociale vaardigheden, omgang met tegenslagen, zelfvertrouwen ontwikkelen, dingen zelf regelen en op jezelf aangewezen zijn doet als je op je 18e gaat studeren en uit huis gaat.
Een beetje reizen en daarna nog 5 jaar onder mama's dak gaan studeren maakt op mij geen indruk.
TO, in ieder geval dit studiejaar afmaken. Kijk ondertussen rond naar wat wel bij je past en probeer dat in je studie te integreren, bijv als minor of rond je bachelor af en kies een master in jouw richting. Er zijn genoeg banen waarvoor het niet uitmaakt welke richting je hebt gevolgd, als je maar een diploma hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een hoop reacties bedankt!

Ik heb zeker niet 2 jaar zitten lamballen, eerst een halfjaar fulltime gewerkt om geld te sparen en ben daarna aan de slag gegaan als au pair waarbij ik zorg droeg voor de kindjes en het huishouden draaiende hield. Ook heb ik een taalcursus gedaan en ondertussen geld gespaard om weer verder te reizen en daar opnieuw werk te zoeken. Genoeg van geleerd dus en geen moment spijt van gehad.

Ik ben er toen achter gekomen hoe fijn ik het vond om mensen een handje te kunnen helpen en hoe leuk ik het vond om te zorgen voor baby’tjes en kinderen.

Bij thuiskomst ook meteen weer fulltime gaan werken en toen te snel een studie gekozen omdat ik het idee had dat dat toch moest, super leuke mensen leren kennen en meteen op kamers gegaan. Maar de studie past niet bij me en hoe ik in het leven sta, vind het te oppervlakkig en wordt er niet gelukkig van.

Ik heb het 4 maanden geprobeerd maar nu toch stopgezet (ivm februari regeling). Ga me nu verdiepen in de studie pedagogiek, wellicht dat dat beter past bij me. En tot die tijd misschien alvast een bijpassende baan zoeken oid.

Bedankt voor jullie al reacties!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
06-01-2019 10:19
Ja, dat zal een generatiedingetje zijn wellicht. Ik vind het allemaal prima, maar zo voed ik mijn kinderen niet op. Je moet vanzelfsprekend de opleiding en het werk doen dat je het beste bevalt. Maar twee jaar gaan lamballen zonder perspectief, zonder werk/studieritme en met het rare idee dat je vooral veel miet twijfelen tot de wereld zich aan je aandient als een perfecte plek geheel ten dienste van jouw voorkeuren die je zelf niet eens kent is voor mij gewoon de volgende stap in de totale infantilisering van de westerse middenklasse die sinds ‘68 is ingezet. Mijn kinderen doen daar niet aan mee. Prima als anderen dat wel doen, dat schept ruimte voor de mijnen
:cheer: :applause:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven