Werk & Studie alle pijlers

Werkgever blijft functieinschaling uitstellen

07-01-2019 03:43 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over de huidige gang van zaken bij mijn huidige werkgever en wat mijn rechten zijn.

Ik ben 21 jaar en sinds 1,5 jaar afgestudeerd aan een MBO niveau 4 opleiding.

TL;DR: Inmiddels ben ik een jaar in dienst bij mijn werkgever, verdien ik net boven het minimumloon en is mijn functie nog niet ingeschaald, mag dit, wat zijn mijn rechten en heb ik recht op loon met terugwerkende kracht omdat zij het op de loop gelaten hebben?

Dit is mijn eerste full-time baan, tijdens de onderhandelingen was mij niet helemaal duidelijk hoe het zat met loon en inschaling van de functie, dit is mij tweemaal uitgelegd, maar er was beloofd dat dit goed zou komen en mij duidelijk zou worden als het eenmaal zo ver was.
Er is mij destijds een aanbod gedaan voor contract van 7 maanden en een X bedrag van net boven het minimumloon, wat dus tijdelijk zou zijn tot dat de functie ingeschaald zou worden. Dit zou gebeuren als ik de functie 6 maanden vervuld had.

Het gaat om een nieuwe functie die eerder niet bestond binnen het bedrijf, het betreft een Junior functie. De ‘volwaardige’ functie valt onder Salarisschaal J van het CAO voor de kunststof-, rubber- en lijmindustrie.

Bij verlenging van mijn contract, na 7 maanden dus, heb ik gevraagd hoe het precies zat met de inschaling van de functie en verhoging van het loon, toen werdt mij ineens verteld dat dit 2x per jaar in Mei en December gebeurd, maar omdat ik in Mei de functie nog niet 6 maanden vervulde, is dit uitgesteld tot December.
Ik was hier uiteraard niet blij mee, maar well, als dat de gang van zaken is, wie ben ik dan?

Begin December heb ik nogmaals aangeklopt bij HR om te vragen hoe het precies zat met de inschaling van de functie, door drukte is dit uitgesteld en zal ik nogmaals moeten wachten tot midden Januari (2019 inmiddels)/begin Februari.

Ik heb het inmiddels aangegeven bij mijn leidinggevende en hij gaat er nu achteraan, maar dat is maar weer de vraag hoelang dat gaat duren.

Van binnen kook ik inmiddels en zou ik per direct mijn ontslag in willen dienen en iets anders willen zoeken waar ik niet zo in de maling genomen wordt, voordat ik dit doe ben ik benieuwd wat mijn rechten zijn.

Als mijn functie nu ingeschaald wordt en is, heb ik dan recht op loon met terugwerkende kracht over de afgelopen 12 maanden? Tevens omdat zij het steeds uitgesteld hebben en ik er wel duidelijk op de juiste momenten naar gevraagd heb, maar ook weer geen prioriteit van gemaakt heb.

En stel, er wordt afgesproken dat dit gebeurd maar gespreid over 6 maanden en ik dien binnen 3 maanden mijn ontslag in, dienen zij mij dan alsnog het gehele bedrag te voldoen?

Graag hoor ik van jullie en ben benieuwd naar hoe jullie hierover denken.
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk krijg je je loon noet met terugwerkende kracht. Ik zou per direct een andere baan zoeken. Ze houden je aan het lijntje. Dat kunnen ze ook, omdat jij je wel erg makkelijk laat aanlijnen.
Alle reacties Link kopieren
En als je 3 maanden werkt, krijg je 3 maanden betaald. Geen 6. Dat zou helemaal mooi worden. Ongeacht of ze je de juiste vergoeding bieden of niet.

Tip: stop met naief doen en neem verantwoordelijkheid voor je eigen rechten en inkomen.
Pergamon schreef:
07-01-2019 09:21
Nee natuurlijk krijg je je loon noet met terugwerkende kracht. Ik zou per direct een andere baan zoeken. Ze houden je aan het lijntje. Dat kunnen ze ook, omdat jij je wel erg makkelijk laat aanlijnen.
Dat kan best hoor. Ik heb eens met terugwerkende kracht loonsverhoging gehad. En die kreeg ik zelfs terwijl ik al uit dienst was.
-Darkside- schreef:
07-01-2019 09:25
Dat kan best hoor. Ik heb eens met terugwerkende kracht loonsverhoging gehad. En die kreeg ik zelfs terwijl ik al uit dienst was.

Ik heb dat ook zo meegemaakt, dus kan. Ik vind het van to alleen wel een raar verhaal en zou me ook wat genept voelen.
Ik.zou verder kijken, februari afwachten (moet toch ivm opzegtermijn denk ik) en als het dan nog niet geregeld is hoop ik dat je een alternatief hebt.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de organisatie een CAO en/of beloningsbeleid? Daar zou precies in moeten staan hoe dit soort dingen geregeld wordt. Afhankelijk van wat er over afgesproken is, zou het kunnen dat je het verschil in loon met terugwerkende kracht over de hele of een deel van de periode terug krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit 2,5 jaar sakarisophoging gehad met terugwerkende kracht omdat de definitieve inschaling niet rond was. Het kan dus wel. Of dit altijd gebeurt weet ik niet. Hopelijk weet NummerZoveel dat en komt zij straks langs.
Ik zou overigens wel -dreigen met- opstappen als het in februari nog niet geregeld is.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat ik zelf naief ben ik deze. Nog nooit gehoord dat er bij een bedrijf (nadat ze zo slordig zijn omgesprongen met inschaling) over een lange periode met terugwerkende kracht uitbetalen, als ze eerder de afgesproken data ‘negeren’.

Excuses aan TO voor mijn eerste reactie.
Alle reacties Link kopieren
Ach bij mijn bedrijf laat de nieuwe CAO ook wel eens op zich wachten, komt altijd goed met terugwerkende kracht.
Ooit eens waren we met veel NLers, nu niet meer, ja dan is je vuist niet meer zo hard.
fietsen varen vrouwelijk doen
zeefietser1 schreef:
07-01-2019 09:56
Ach bij mijn bedrijf laat de nieuwe CAO ook wel eens op zich wachten, komt altijd goed met terugwerkende kracht.
Ooit eens waren we met veel NLers, nu niet meer, ja dan is je vuist niet meer zo hard.
Bij een CAO moeten ze wel.
Pergamon schreef:
07-01-2019 09:21
Nee natuurlijk krijg je je loon noet met terugwerkende kracht. Ik zou per direct een andere baan zoeken. Ze houden je aan het lijntje. Dat kunnen ze ook, omdat jij je wel erg makkelijk laat aanlijnen.

Dat kan best hoor. Ik was begin 2016 ook te laag ingeschaald. Omdat het wettelijk helemaal klopte heb ik geen bezwaar gemaakt. Tot iemand bij personeelszaken zich verbaasde over mijn trede in de schaal en zich erin verdiepte. Ik heb toen over zes maanden met terugwerkende kracht salarisverhoging gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ooit eens over een aantal maanden met terugwerkende kracht gekregen. Nieuwe functie, nog niet ingeschaald, zou na X maanden beoordeeld worden. Toen kregen we tussentijds een nieuwe leidinggevende, en die wilde ook weer X maanden wachten. Toen ben ik boos geworden. Dat ben ik niet zo vaak, dus blijkbaar maakte het indruk. Ik heb toen de salarisverhoging met terugwerkende kracht gekregen, dat was best fijn. Ik weet alleen niet meer of dat over de hele periode was, of alleen over de extra X maanden die de nieuwe leidinggevende nodig meende te hebben.

Maar TO, ik zou inderdaad op zoek gaan naar wat anders, want ze blijken dus sowieso niet zo goed met hun personeel om te gaan. Voor februari zul je waarschijnlijk niks vinden, dus mochten ze alsnog door de bocht gaan dan kun je altijd nog besluiten te blijven als het salaris dan naar je zin is. En terugwerkende kracht, in ieder geval vanaf december, zou ik zeker vragen dan.
The owls are not what they seem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven