Werk & Studie alle pijlers

Werk thuis niet kunnen loslaten

07-01-2019 20:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk een probleem waar veel van jullie wel eens mee zitten, daarom ben ik op zoek naar tips...

Begin september ben ik, na afronding van mijn studie, begonnen aan mijn eerste 'echte' fulltimebaan. Hoewel het een erg veeleisende en drukke baan is, heb ik het erg naar mijn zin en begin ik steeds meer op kantoor te wennen.
Wel loop ik tegen het probleem aan dat ik 's avonds na een lange werkdag thuis mijn werk moeilijk kan loslaten. Als ik eindelijk ontspannen op de bank zit heb ik de rust en ga ik nadenken. Er komen dan gedachtes in me op of ik zaken wel goed heb gedaan die dag. Ook ga ik nadenken hoe dingen precies zitten. Ik krijg pas weer rust als ik precies heb uitgezocht hoe het zit, maar dan is er vaak ongemerkt al veel vrije tijd van de avond omgegaan.
Nu kan ik mezelf proberen te dwingen niet op internet zaken uit te zoeken, maar dan blijft het door m'n hoofd spoken en vind ik nog geen rust.

In mijn werk werken we niet in teams. Ik ben het eerste en enige aanspreekpunt van mijn cliënten. Ik vind het dan ook moeilijk om 's avonds, op een vrije dag of in het weekend niet op mijn mobiel naar mijn e-mail te kijken. Vaak kunnen deze zaken wel even wachten, maar ik moet die e-mail toch lezen om dat te kunnen inschatten. Dit maakt dat ik toch, ongewild, ga nadenken over alle mails die ontvang terwijl ik vrij ben.

Dit maakt het werk voor mij extra vermoeiend en zo kan ik minder goed ontspannen. Wie herkent dit en heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
Niet op je e-mail kijken in vrije tijd.

En ga sporten na je werk en maak je hoofd leeg. Ik kon ook moeilijk mijn ‘denken’ stoppen na het werk, met sporten maak je ook je lijf moe en slaap je ook een stuk beter, plus ik ben na het sporten echt het werk gedoe kwijt.

Beide werken bij mij heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je je werkmail op je telefoon? En als dat nodig is als bijv een collega ziek is zet dan de synchronisatie uit. Dan kan je die aanzetten als het echt nodig is, dus als je gebeld wordt door een collega en anders niet. Ik had mijn werkmail op mijn telefoon maar bij een een nieuwe telefoon er niet meer opgezet en dat is heerlijk rustig. Niemand is onmisbaar.
Alle reacties Link kopieren
Als ik bedenk dat ik nog iets moet uitzoeken voor mijn werk, terwijl ik vrij ben, zet ik het op mijn doelijstje. Dan kan ik het makkelijker loslaten omdat ik dan zeker weet dat ik het niet vergeet.
Alle reacties Link kopieren
Synchronisatie van je e-mail op je mobiel uitzetten helpt al veel. Ik keek in het verleden ook en startte vervolgens Outlook op om te gaan antwoorden. Dat ging me nekken op den duur.
Dat scheelt je nl. ook in jezelf afvragen of je per se die avond/weekenddag móet reageren.
Grote kans van niet. Morgen nieuwe dag nl. Grote kans dat jouw late avondmail ook niet wordt beantwoord.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 07-01-2019 21:16
0.52% gewijzigd
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Zet een out of Office aan waarin je verwijst naar noodcontacten.

Lees geen mail als je niet werkt.

Als je werk nabesproken moet worden plan dat dan met je leidinggevende en zet het op je to do lijst voor de volgende werkdag.

En denk eraan dat als je overspannen raakt en je werkgever van je af kan, hij dat ook zal doen. Niemand is onvervangbaar en je werkgever houdt het graag zakelijk is mijn ervaring.

Tijdens mijn eerste baan had ik ook zoiets. Op vakantie op een heerlijk strand lag ik aan m’n werk te denken. Ik heb een andere baan genomen. Zelfde branche, andere werkgever en het was direct over. Blijkbaar was het in mijn geval ook een stukje support/werkcultuur bij die eerste werkgever. Bedenk of dat voor jou ook geldt en wat je nodig hebt. Met 15 jaar werkervaring kan ik inmiddels bevestigen dat dat belangrijk is!
ippy wijzigde dit bericht op 07-01-2019 21:59
Reden: Typo
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de berichten tot zo ver! Ik ben het helemaal met jullie eens en ergens weet ik rationeel ook wel dat ik bijvoorbeeld mijn mail op vrije dagen uit moet zetten.

Het is echter inderdaad in mijn vakgebied de werkcultuur om altijd bereikbaar te zijn en ook in het weekend of tijdens vakanties door te werken als dit noodzakelijk is. Dit is iets waar ik het niet helemaal mee eens ben, maar waarvan ik wel weet dat dit er nu eenmaal bijhoort als ik dit beroep wil blijven uitoefenen (wat ik graag wil, in ieder geval de komende jaren).
Het idee dat je altijd ‘aan’ moet staan en dat dit nog veel erger wordt zodra ik drukker word op het werk nadat ik meer ervaring heb, vind ik wel iets beangstigend.

Sporten is inderdaad een erg goede tip waar ik ook meerdere keren aan heb gedacht. Ik blijf het nemen van een abonnement alleen maar uitstellen. ‘s Avonds ben ik meestal zo moe na het werk dat ik liefst op de bank wil zitten en niet te laat naar bed wil gaan zodat ik de volgende dag weer uitgeruster naar het werk kan. Ook heb ik regelmatig ‘s avonds na het werk netwerkbijeenkomsten en wil ik af en toe met vriendinnen afspreken of een fijne avond met mijn vriend hebben.
Ook volg ik naast mijn werk een redelijk intensieve opleiding. Daar ben ik in het weekend zeker een dag druk mee.
Het is misschien een smoes, maar motivatie en tijd om te sporten mist.

Misschien moet ik mezelf er toch toe zetten..
fleecedekentje-1 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 21:17
88.40% gewijzigd
Afleiding zoeken en je niet te verantwoordelijk voelen? Ik herken het wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Altijd bereikbaar moeten zijn is natuurlijk idioot. Daar zou ik mooi niet aan meewerken.

Hoe reis jij naar je werk? Ik merk dat ik mijn hoofd al leeg heb sinds ik op fietsafstand werk. Beter dan auto en/of trein.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
07-01-2019 21:18
Altijd bereikbaar moeten zijn is natuurlijk idioot. Daar zou ik mooi niet aan meewerken.

Hoe reis jij naar je werk? Ik merk dat ik mijn hoofd al leeg heb sinds ik op fietsafstand werk. Beter dan auto en/of trein.
Ik zit een half uur in de auto, enkele reis. Dat bevalt me goed. Met een leuk muziekje aan, vind ik het rijden ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
Werk je in de accountancy? Ook daar hoef je niet altijd bereikbaar te zijn. Het is makkelijk uiteraard maar als jij een paar dagen niet bereikbaar bent na je werk zijn je collega's gewend en blijkt dat je echt niet onmisbaar bent en dat je niks mist.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
07-01-2019 21:28
Werk je in de accountancy? Ook daar hoef je niet altijd bereikbaar te zijn. Het is makkelijk uiteraard maar als jij een paar dagen niet bereikbaar bent na je werk zijn je collega's gewend en blijkt dat je echt niet onmisbaar bent en dat je niks mist.
Nee, ik werk als advocaat. Cliënten betalen me veel geld en verwachten dat ik goed bereikbaar ben. Dit is vaak ook nodig om dingen goed en op tijd te kunnen regelen.
Op zich is dit voor mij niet het probleem. Dat zit er meer in dat ik het werk wil kunnen loslaten als dat wel kan. Dit vind ik moeilijk omdat ik vaak de enige ben die de mails krijgt van de cliënt en ik dus toch zelf moet oordelen of er moet spoed iets moet worden opgepakt.
Alle reacties Link kopieren
Een client van een advocaat weet ook wel dat een advocaat tijdens kantooruren werkt en niet daarna. Maar goed, nu zeg je dat dat geen probleem is maar als je altijd bereikbaar bent dan kan je nooit loslaten. Dus je mail uitzetten zou een goede eerste stap zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fleecedekentje-1 schreef:
07-01-2019 21:37
Nee, ik werk als advocaat. Cliënten betalen me veel geld en verwachten dat ik goed bereikbaar ben. Dit is vaak ook nodig om dingen goed en op tijd te kunnen regelen.
Op zich is dit voor mij niet het probleem. Dat zit er meer in dat ik het werk wil kunnen loslaten als dat wel kan. Dit vind ik moeilijk omdat ik vaak de enige ben die de mails krijgt van de cliënt en ik dus toch zelf moet oordelen of er moet spoed iets moet worden opgepakt.

Komt jouw werk compleet stil te liggen als jij morgen met spoed in het ziekenhuis moet worden opgenomen en uit de running bent voor de komende maanden? Of zijn er collega's die, weliswaar in jouw casefiles moeten duiken, daar even tijd voor nodig hebben, het uiteindelijk wel over kunnen nemen?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het heel normaal om in jouw situatie ook in je vrije tijd bezig te zijn met je werk. Je bent pas net begonnen en dus moet je nog heel veel leren. Ook zal je heel veel dingen voor het eerst meemaken. Juist door dat "herkauwen" van allerlei situaties leer je heel erg veel. Het betekent dat je aan het groeien bent.

Volgens mij is dit heel normaal en hoort het er gewoon bij. In de loop van de tijd zal je meer routine ontwikkelen in wat je doet. Dan komt er ook meer ruimte voor andere zaken.

Volgens mij is het juist heel gezond, dat als je net begonnen bent, je overmatig bezig bent met de stof die je je eigen moet maken.

Ik ben al wat ouder, maar als ik een nieuwe baan heb, heb ik precies hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Die cliënten verwachten dat je goed werk levert. Niet dat je altijd bereikbaar bent.

Je kunt zelfs nog in je out of Office zetten op welk noodnummer je kantoor bereikbaar is. Dan kan de secretaresse doorverbinden naar je privenummer indien er echt geen collega is die de honneurs waar kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er ook voor kiezen om op vaste tijden je mail te checken. Bijvoorbeeld om 18u en nog een keer om 20u. Tussen 18.30 en 20u en na 20.30 zet je het dan uit.
Alle reacties Link kopieren
Fleecedekentje-1 schreef:
07-01-2019 21:07


Het is echter inderdaad in mijn vakgebied de werkcultuur om altijd bereikbaar te zijn en ook in het weekend of tijdens vakanties door te werken als dit noodzakelijk is. Dit is iets waar ik het niet helemaal mee eens ben, maar waarvan ik wel weet dat dit er nu eenmaal bijhoort als ik dit beroep wil blijven uitoefenen (wat ik graag wil, in ieder geval de komende jaren).
Het idee dat je altijd ‘aan’ moet staan en dat dit nog veel erger wordt zodra ik drukker word op het werk nadat ik meer ervaring heb, vind ik wel iets beangstigend.

Sporten is inderdaad een erg goede tip waar ik ook meerdere keren aan heb gedacht. Ik blijf het nemen van een abonnement alleen maar uitstellen. ‘s Avonds ben ik meestal zo moe na het werk dat ik liefst op de bank wil zitten en niet te laat naar bed wil gaan zodat ik de volgende dag weer uitgeruster naar het werk kan. Ook heb ik regelmatig ‘s avonds na het werk netwerkbijeenkomsten en wil ik af en toe met vriendinnen afspreken of een fijne avond met mijn vriend hebben.
Bereikbaar zijn, wil niet zeggen, dat je ook moet antwoorden. In nood, word je wel gebeld. En je kunt de mail wel zien, maar verder negeren.

Als sporten je te veel gedoe is, ga wandelen. Een half uur is al genoeg om heel veel achter je te laten, en het belast je avond niet (niet omkleden, reistijden etc), gewoon naar buiten en weg
Bij welk soort advocatuur word deze 24 uur bereikbaarheid verwacht?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit geleerd om letterlijk de deur achter me dicht te doen als ik naar huis ga. Bewust de deur dichttrekken en dat betekent dat mijn werkdag klaar is. Dan kan ik soms nog wel mijn mail bekijken als ik thuis ben maar het meeste laat ik toch achter op mijn werkplek.
En ik heb ook geen mail oid op mijn telefoon. Als ik mail wil bekijken moet ik echt de laptop aanzetten en inloggen, daardoor ben ik er ook niet de hele tijd mee bezig en word ik ook niet bij ieder mailtje gestoord in mijn vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel van toen ik net was afgestudeerd, alles was nog nieuw, spannend, het enorme verantwoordelijkheidsgevoel in zo'n baan, je wil het goed doen en je wilt er zijn voor je cliënten. Bij mij (ik ben geen advocaat trouwens maar werk in de zorg) werd het minder naarmate ik meer ervaring had, dan gaan dingen wat meer vanzelf en kan je inschatten hoe iets loopt en wat er kan wachten en wat niet.

Verder zou ik toch ook proberen een fysieke sport te beoefenen, dat scheelt echt wel. Aan het einde van je werkdag een rust momentje op het werk en nalopen of alles is afgerond voor je naar huis gaat. En misschien op je mail een automatische beantwoording instellen met je werkdagen, zodat cliënten die mailen op je vrije dag weten dat ze ofwel moeten wachten op antwoord, of in een spoedsituatie het kantoor moeten bellen.
Ik heb hetzelfde. Het is niet mijn eerste baan ( ik ben al ouder) maar ik word eigenlijk geacht continu bereikbaar te zijn, dat zijn mijn collega's ook. Ik word er knettergek van maar ben blijkbaar de enige die dat steeds weer aankaart. Inmiddels ben ik de zeikstraal van het werk en weet ik niet of ik dit nog langer wil. Probleem is dat ik het werk fantastisch vind. Maar ik heb totaal geen leven meer momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Mieremuis schreef:
08-01-2019 11:40
Ik herken het wel van toen ik net was afgestudeerd, alles was nog nieuw, spannend, het enorme verantwoordelijkheidsgevoel in zo'n baan, je wil het goed doen en je wilt er zijn voor je cliënten. Bij mij (ik ben geen advocaat trouwens maar werk in de zorg) werd het minder naarmate ik meer ervaring had, dan gaan dingen wat meer vanzelf en kan je inschatten hoe iets loopt en wat er kan wachten en wat niet.

Verder zou ik toch ook proberen een fysieke sport te beoefenen, dat scheelt echt wel. Aan het einde van je werkdag een rust momentje op het werk en nalopen of alles is afgerond voor je naar huis gaat. En misschien op je mail een automatische beantwoording instellen met je werkdagen, zodat cliënten die mailen op je vrije dag weten dat ze ofwel moeten wachten op antwoord, of in een spoedsituatie het kantoor moeten bellen.
Bedankt voor je bericht. Doet me goed dat het herkenbaar is!
Alle anderen ook ontzettend bedankt. Jullie hebben helemaal gelijk dat ik niet altijd direct hoef te antwoorden op mails, het ligt vooral aan mijn eigen (verantwoordelijkheids)gevoel en de wil om alles goed te doen.

Ik ga vanavond thuis een workout doen via YouTube. Eens kijken hoe dat bevalt :)
jo12345 schreef:
07-01-2019 22:01
Volgens mij is het heel normaal om in jouw situatie ook in je vrije tijd bezig te zijn met je werk. Je bent pas net begonnen en dus moet je nog heel veel leren. Ook zal je heel veel dingen voor het eerst meemaken. Juist door dat "herkauwen" van allerlei situaties leer je heel erg veel. Het betekent dat je aan het groeien bent.

Volgens mij is dit heel normaal en hoort het er gewoon bij. In de loop van de tijd zal je meer routine ontwikkelen in wat je doet. Dan komt er ook meer ruimte voor andere zaken.

Volgens mij is het juist heel gezond, dat als je net begonnen bent, je overmatig bezig bent met de stof die je je eigen moet maken.

Ik ben al wat ouder, maar als ik een nieuwe baan heb, heb ik precies hetzelfde.

Ten eerste dit. Goed omschreven.

Ik vind het ook niet verkeerd dat je thuis in de avond nog iets opzoekt. Dat geeft je ook zelfvertrouwen als je het antwoord vindt of meer op het goede spoor komt en daardoor kun je de volgende dag weer sneller werken.

In de loop van de tijd neemt je kennis en routine toe. Je zult minder hoeven opzoeken. Ook kun je beter inschatten hoeveel tijd je voor iets nodig hebt en dus beter je werk plannen. Ik heb vroeger menig avondje op kantoor doorgebracht omdat ik stress en veel werk had om dan de volgende dag te concluderen dat ik het stuk toch sneller af had dan verwacht (en dan te gaan zitten fluimen want ik was dan doodmoe van die avond overwerken).

Mbt bereikbaarheid vind ik het in jouw baan niet gek dat je af en toe ook thuis je mail checkt. Maar leer onderscheid te maken in wat je direct moet beantwoorden en wat je tot de volgende dag kunt laten liggen. Meestal hebben die clienten gewoon hun eigen tijdstip waarop ze met de zaak aan het werk zijn en dan gaan ze mailen en dingen bij jou over de schutting gooien, maar dan verwachten ze echt niet dat je direct reageert.

Als het clienten zijn die wat meer service en zorg op dat punt nodig hebben (internationale zakelijke clienten) dan kun je een standaard voorgeprogrammeerd antwoord sturen: dank voor uw mail, ik ga er mee aan de slag en neem morgen contact met u op.

Als je kiest voor de (zakelijke) advocatuur dan kies je er ook voor dat je altijd 'aan' staat en out of office reply's en afwentelen op collega's kan niet. Het is idd wat je zelf ook zegt: als je hoge uurtarieven rekent mag de client ook vlekkeloze service en betrokkenheid verwachten. Regelmatig je mail checken behoort je dan eerder het gevoel te geven dat je nog steeds 'in control' bent en alles op orde hebt en je moet leren om je tegelijkertijd toch te kunnen ontspannen.

Als je dat uiteindelijk toch niet blijkt te lukken, is dat geen schande en kun je gewoon voor een andere baan kiezen en ook daarin gewoon succesvol en gelukkig zijn.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
07-01-2019 21:52
Een client van een advocaat weet ook wel dat een advocaat tijdens kantooruren werkt en niet daarna. Maar goed, nu zeg je dat dat geen probleem is maar als je altijd bereikbaar bent dan kan je nooit loslaten. Dus je mail uitzetten zou een goede eerste stap zijn.
Natuurlijk werkt een advocaat tijdens kantoor uren en ook erna... Het is inrent aan de functie.
Dingen voorbereiden of lectuur lezen of überhaupt bijblijven hoor bij deze functie en ook in de avonduren.
Wel vind ik dat je niet beschikbaar/ bereikbaar hoeft te zijn, dat is namelijk iets heel anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven