Werk & Studie alle pijlers

Overstap VO naar hbo

08-01-2019 12:03 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef al een tijd les, maar heb maar weinig feeling meer met de doelgroep. Pubers maken mij op zijn zachtst gezegd niet gelukkig.

Ik ben wel dol op mijn vak, dus ik zit al een tijd te denken naar een overstap naar het hbo.

Zijn er hier forumsters die de overstap hebben gemaakt? En heeft iemand tips voor de sollicitatie?
Heb je een master? Dan kun je gewoon solliciteren.

Hbo is leuk! Veel zelfstandigheid, studenten zijn ook niet meer zo puberaal etc.
Alle reacties Link kopieren
Jazeker! En wat jaren vo-ervaring. Wanneer komen de vacatures? Ik ken alleen meesterbaan en werkenbijhogescholen. Zie er nu een paar voor mijn vak naar de reistijd is echt te ver ( 2 uur enkele reis ov).
Vacatures kunnen wel het hele jaar door komen. Ik heb het idee dat dat niet zo geconcentreerd is als in het vo. Op werkenbijhogescholen staan de meesten wel. Je zou ook een alert kunnen instellen bij Indeed. En natuurlijk de site van de hogescholen bij jou in de buurt in de gaten houden.
Heb je (veel) ervaring met onderwijs ontwikkelen? Dat is in het hbo wel een grotere taak dan in het vo, omdat je (nagenoeg) als je onderwijs zelf maakt.
Ik werk er nu niet meer, maar vond het heel leuk, ook juist vanwege die ontwikkeltaken.
Alle reacties Link kopieren
Head* schreef:
08-01-2019 12:56
Heb je (veel) ervaring met onderwijs ontwikkelen? Dat is in het hbo wel een grotere taak dan in het vo, omdat je (nagenoeg) als je onderwijs zelf maakt.
Ik werk er nu niet meer, maar vond het heel leuk, ook juist vanwege die ontwikkeltaken.
Ja, vind dat het leukste van alles, leuker dan omgang met pubers. Ik ga rondkijken, heb contract tot eind dit jaar en dan ga ik voor mijn droom.
LePeridot schreef:
08-01-2019 12:58
Ja, vind dat het leukste van alles, leuker dan omgang met pubers. Ik ga rondkijken, heb contract tot eind dit jaar en dan ga ik voor mijn droom.

Succes!
Ik ben van het po naar hbo gegaan. Ik heb de banen eerst een tijdje gecombineerd, maar werk nu 4 dagen op de hogeschool.

Ik zou vooral LinkedIn in de gaten houden en je netwerk inschakelen. Daarnaast is werkenbijhogescholen wel fijn voor een overzicht, maar mijn baan vond ik via LinkedIn.
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc! Toffe naam hihi.

Ik volg alle hogescholen in de Randstad. Vraag me af waarom niet iedereen die eerstegraads is die overstap maakt op ten duur. Is het lastig in te komen? Ik heb 4 jaar ervaring nu.
LePeridot schreef:
09-01-2019 07:22
JulienClerc! Toffe naam hihi.

Ik volg alle hogescholen in de Randstad. Vraag me af waarom niet iedereen die eerstegraads is die overstap maakt op ten duur. Is het lastig in te komen? Ik heb 4 jaar ervaring nu.
Ik ben eerstegrader en ik heb juist de omgekeerde stap gemaakt. Ik denk dat het vooral is wat bij je past en hoe goed je zit op de school waar je werkt. Deze website is je vast ook bekend: https://www.werkenbijhogescholen.nl/?gc ... gJWBfD_BwE
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het hbo/wo alleen als gastdocent en als externe die maar 1 vak gaf, dus niet het leven als fulltimer, en ik heb de “echte” docenten ook nooit als collega’s gezien. Ik ben wat dat betreft puur een amateur. Dus het enige waar ik kets zinnigs over durf te zeggen is de doelgroep: ik vind het lastiger dan pubers. Bij pubers verwacht je dat ze meer met hun hormonen, hun vriendschappen en hun huidige leven bezig zijn dan met jouw vak. Op een hbo en het beroepsgerichte wo dat ik ken, vind ik het iedere keer lastig te moeten schakelen of over de teleurstelling heen te moeten stappen dat je studenten nog steeds zo weinig ambitie hebben, zo weinig naar de toekomst kijken en zo weinig echte interesse in je vak hebben. Een puber die vraagt “is dat examenstof” en onderuit zakt als het antwoord ontkennend is vind ik voor de hand liggend. Maar iemand die op het punt staat een carrière te beginnen en die zich zo gedraagt, ik kan er iedere keer maar moeilijk aan wennen.

Maar nogmaals, ik ben een amateur, en mijn blik wordt vooral gevormd door mij ervaringen met jonge mensen direct NA hun opleiding. Dus wellicht kijk je er heel anders tegenaan als je een echte docent bent.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Veel eerste jaars HBO'ers (& WO) zijn ook nog echt pubers. Ze zijn echt niet meer zo zelfstandig als 10-20 jaar geleden.

Ik ken HBO docenten die daarom gestopt zijn, je moest ze nog steeds vertellen om op te letten, op tijd de komen, afspraak is afspraak en leren hoe je moet studeren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik geef les op het hbo en ik sluit me wel aan bij het bericht van Jolly: verkijk je er niet op dat de studenten op het hbo soms ook gewoon pubers zijn. Of zich in ieder geval zo kunnen gedragen. Dat ze ineens 'student' heten hoeft niet te betekenen dat ze heel veel zin hebben om naar school te gaan, supergemotiveerd zijn en zelf met verdiepende vragen komen. Het zijn ook gewoon nog adolescenten die regelmatig met hele andere dingen bezig zijn dan hun opleiding. Ze zijn bezig zichzelf te ontwikkelen, op kamers te gaan, hun weg te vinden in het leven. Als je daar mee om kunt gaan en het niet als een aanval op jezelf ziet: ze zijn spontaan, soms rete-eigenwijs, grappig, aandoenlijk, en zooo leuk om mee te werken :heart:
LePeridot schreef:
09-01-2019 07:22
Vraag me af waarom niet iedereen die eerstegraads is die overstap maakt op ten duur. Is het lastig in te komen? Ik heb 4 jaar ervaring nu.
Ik kan wel wat redenen bedenken:

Eerstegraders met een LD-functie verdienen meer dan sommige hogeschooldocenten. Het kan nog erger: Hogescholen noemen docenten soms 'instructeurs' en betalen dan een zeer karig salaris, minder dan LB in het VO.

Hogescholen zijn niet scheutig met vaste contracten (in het VO meestal geen probleem voor eerstegraders).

Je moet bijna al je onderwijs zelf maken als hogeschooldocent, maar daar krijg je niet genoeg uren voor. Het is wel een harde eis. Als docent in het VO kun je meestal wel teruggrijpen op een methode.

Hogescholen bieden wel uren (vaak op basis van een tijdelijk contract), maar nauwelijks fulltime banen. Om normaal te kunnen leven hebben de meeste mensen in Nederland een fulltime baan nodig. In het PO en VO staan ze juist te springen om mensen die fulltime willen werken.

Soms krijgen hogeschooldocenten een contract voor het geven van één of twee vakken. Ze hebben dan verder geen recht op vakantiegeld enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook niet de meest gemotiveerde student, maar er was echt een verschil in mentaliteit. Geen brutale opmerkingen, pestgrdrag, of andere dingen waar ik me steeds meer aan erger in het vo. En dan met name hoe ermee om gegaan wordt. Doe jij op het hbo je werk niet? Jouw probleem, ik verwacht dan geen mails van ouders of hun kind alsnog een kans kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
n87 schreef:
09-01-2019 12:56
Ik geef les op het hbo en ik sluit me wel aan bij het bericht van Jolly: verkijk je er niet op dat de studenten op het hbo soms ook gewoon pubers zijn. Of zich in ieder geval zo kunnen gedragen. Dat ze ineens 'student' heten hoeft niet te betekenen dat ze heel veel zin hebben om naar school te gaan, supergemotiveerd zijn en zelf met verdiepende vragen komen. Het zijn ook gewoon nog adolescenten die regelmatig met hele andere dingen bezig zijn dan hun opleiding. Ze zijn bezig zichzelf te ontwikkelen, op kamers te gaan, hun weg te vinden in het leven. Als je daar mee om kunt gaan en het niet als een aanval op jezelf ziet: ze zijn spontaan, soms rete-eigenwijs, grappig, aandoenlijk, en zooo leuk om mee te werken :heart:
Klinkt heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
09-01-2019 13:14
Ik kan wel wat redenen bedenken:

Eerstegraders met een LD-functie verdienen meer dan sommige hogeschooldocenten. Het kan nog erger: Hogescholen noemen docenten soms 'instructeurs' en betalen dan een zeer karig salaris, minder dan LB in het VO.

Hogescholen zijn niet scheutig met vaste contracten (in het VO meestal geen probleem voor eerstegraders).

Je moet bijna al je onderwijs zelf maken als hogeschooldocent, maar daar krijg je niet genoeg uren voor. Het is wel een harde eis. Als docent in het VO kun je meestal wel teruggrijpen op een methode.

Hogescholen bieden wel uren (vaak op basis van een tijdelijk contract), maar nauwelijks fulltime banen. Om normaal te kunnen leven hebben de meeste mensen in Nederland een fulltime baan nodig. In het PO en VO staan ze juist te springen om mensen die fulltime willen werken.

Soms krijgen hogeschooldocenten een contract voor het geven van één of twee vakken. Ze hebben dan verder geen recht op vakantiegeld enz.
Ik en met mij mijn jaargenoten zitten al tijden ook gewoon vast in LB. Er is bijna geen verschil met hbo'ers tegenwoordig. En ik geef ook nog alleen bovenbouw.

Vaste contracten in het vo zijn ook een illusie, tenzij je een echt tekortvak geeft. Maar goed, ik zie op werkenbijhogescholen genoeg vacatures voor 0.7 fte, desnoods kan je er nog iets anders naast doen.
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
09-01-2019 17:28
Ik was ook niet de meest gemotiveerde student, maar er was echt een verschil in mentaliteit. Geen brutale opmerkingen, pestgrdrag, of andere dingen waar ik me steeds meer aan erger in het vo. En dan met name hoe ermee om gegaan wordt. Doe jij op het hbo je werk niet? Jouw probleem, ik verwacht dan geen mails van ouders of hun kind alsnog een kans kan krijgen.
:) dat bedoel ik, voor beroepsdocenten zal het anders liggen. Als ik les geef, doe ik dat niet omdat ik dol ben op studenten, maar omdat ik dol ben op mijn vak. Doe je je werk niet als student, dan heb ik daar last van.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
LePeridot schreef:
09-01-2019 17:28
Ik was ook niet de meest gemotiveerde student, maar er was echt een verschil in mentaliteit. Geen brutale opmerkingen, pestgrdrag, of andere dingen waar ik me steeds meer aan erger in het vo. En dan met name hoe ermee om gegaan wordt. Doe jij op het hbo je werk niet? Jouw probleem, ik verwacht dan geen mails van ouders of hun kind alsnog een kans kan krijgen.
Maar wel van de studenten zelf. Oh, wat zitten er zeurkousen tussen. Ik vind mijn studenten over het algemeen heel leuk, hoor. Maar ze vinden altijd dat ze recht hebben op een extra kans en als ze iets niet gehaald hebben ligt dat altijd aan de docent.
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
09-01-2019 17:36
Maar wel van de studenten zelf. Oh, wat zitten er zeurkousen tussen. Ik vind mijn studenten over het algemeen heel leuk, hoor. Maar ze vinden altijd dat ze recht hebben op een extra kans en als ze iets niet gehaald hebben ligt dat altijd aan de docent.
Joh, dat gezeik heb je zelfs onder volwassenen nog. Vind dat nog het minst erge.
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
09-01-2019 17:36
Maar wel van de studenten zelf. Oh, wat zitten er zeurkousen tussen. Ik vind mijn studenten over het algemeen heel leuk, hoor. Maar ze vinden altijd dat ze recht hebben op een extra kans en als ze iets niet gehaald hebben ligt dat altijd aan de docent.
Dat is dan weer het voordeel als externe: het zal me roesten of studenten vinden dat het aan mij ligt. Ik begin meestal ook gewoon met ze uitleggen dat een slagingspercentage boven de 50% waarschijnlijk betekent dat ik het ze te makkelijk heb gemaakt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
09-01-2019 17:35
:) dat bedoel ik, voor beroepsdocenten zal het anders liggen. Als ik les geef, doe ik dat niet omdat ik dol ben op studenten, maar omdat ik dol ben op mijn vak. Doe je je werk niet als student, dan heb ik daar last van.
Ik denk dat het anders is als je met pubers hebt gewerkt, dan is het een verademing als je er niet steeds mensen uit moet sturen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
09-01-2019 17:39
Dat is dan weer het voordeel als externe: het zal me roesten of studenten vinden dat het aan mij ligt. Ik begin meestal ook gewoon met ze uitleggen dat een slagingspercentage boven de 50% waarschijnlijk betekent dat ik het ze te makkelijk heb gemaakt.
Ik neem aan dat je minder gezeik hebt als ze het niet halen, eigen verantwoordelijkheid en zo.
JollyRider schreef:
09-01-2019 17:39
Dat is dan weer het voordeel als externe: het zal me roesten of studenten vinden dat het aan mij ligt. Ik begin meestal ook gewoon met ze uitleggen dat een slagingspercentage boven de 50% waarschijnlijk betekent dat ik het ze te makkelijk heb gemaakt.
Bij ons zijn daar gewoon regels voor.

Het interesseert mij persoonlijk ook niet, maar de tientallen mails zijn soms wat irritant.
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
09-01-2019 17:39
Ik denk dat het anders is als je met pubers hebt gewerkt, dan is het een verademing als je er niet steeds mensen uit moet sturen.
Vast. Ik denk dat het vooral uitmaakt of je beroepsdocent bent die graag onderwijs verzorgt of dat je amateur bent die vooral kennis en ervaring uit de praktijk wil overdragen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven