Werk & Studie alle pijlers

Uren in mindering

09-01-2019 20:25 10 berichten
Ik werk in de zorg als medewerker leefomgeving! Beetje huishoudelijke taken, bestellingen, het verzorgen voor bewoners ontbijt/avondmaaltijd, was ect. Nu hebben wij verschillende diensten op een dag en daarbij uren die er voor staan. Dit wordt nog wel eens verandert en niet altijd logisch en naar onze zin. Zo ook nu weer. Krijgen we een berichtje van onze rooster/route maker, jullie hebben er bij bepaalde diensten uren bij gekregen, maar er wordt niet bij gezegd dat er van een andere dienst een half uur af wordt getrokken. Wat absoluut niet kan, moeten we bewoners bij de broodmaaltijd weggaan sturen, omdat ik en mijn collega’s ons werk af moeten krijgen zodat we niet weer in eigen tijd bezig zijn! Wordt hier zo boos om. Wie herkent dit ook?
Nee. Onze roosterplanner gaat niet zelf zitten te rommelen in de diensten. En als ik een uur langer moet werken dan schrijf ik dat uur gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
Dit mag dit niet. Veranderen van diensttijden moet in overleg. Ik zou proberen eerst een goed gesprek te hebben met de roostermaker/manager/HRM. Uitleggen dat dit niet kan en mag. Nieuwe afspraken proberen te maken. Lukt dit niet dan contact opnemen met OR.
Alle reacties Link kopieren
Dit mag dit niet. Veranderen van diensttijden moet in overleg. Ik zou proberen eerst een goed gesprek te hebben met de roostermaker/manager/HRM. Uitleggen dat dit niet kan en mag. Nieuwe afspraken proberen te maken. Lukt dit niet dan contact opnemen met OR.
-Darkside- schreef:
09-01-2019 20:39
Nee. Onze roosterplanner gaat niet zelf zitten te rommelen in de diensten. En als ik een uur langer moet werken dan schrijf ik dat uur gewoon op.
Die mindering van uren wordt ook in samenspraak met leidinggevende gedaan. Zij voert alleen maar uit. Maar vanuit hogerhand hebben ze niet door dat je bepaalde taken in de tijd die er voor staat niet af kunt krijgen. Al zo vaak aangegeven, maar we praten tegen een muur volgens mij, wordt niks mee gedaan. Ik schrijf ook alles wat ik extra werk op, en als ze er problemen over hebben dan moeten ze maar bij mij komen om verhaal te halen.
Hoi Cinderella,
beetje off topic, maar volgens mij doen wij een beetje hetzelfde qua werk en ik heb ik vandaag een topic geopend over aanstaande veranderingen met vragen enz. Zou jij eens in mijn topic willen kijken of je mogelijk wat vragen voor mij kan beantwoorden? Ik kan je helaas geen pb sturen dus vandaar dit bericht!

werk-studie/servicemedewerker-verzorgin ... ges/435049
Dus zowel de roosterplanner als je leidinggevende weten dat je je werkzaamheden niet in minder tijd kunt doen, maar ze trekken zich er niets van aan en plannen bewust minder tijd in?
Ze zullen dat vast niet voor hun lol doen, maar een deel van het probleem ligt ook bij jezelf. Zolang je alles in je eigen tijd op blijft lossen is er geen enkele noodzaak om iets te veranderen.
Ik begrijp ook dat je dat voor de patienten/bewoners doet en dat siert je ook, maar soms moet je ook even aan jezelf denken.
Het rooster moet 28 dagen van te voren inzichtelijk zijn en staat dan ook vast. Dat zijn de uren en dagen die je werkt.

Vinden er veranderingen plaats in het rooster van januari & t/m 8 februari 2019 moet dat ALTIJD in overleg en mag nooit zomaar veranderd worden in eens in je rooster.

Wel kunnen ze nu nog in het rooster van maart veranderingen brengen. Ook kunnen je uren fluctureren omdat ze werken met JUS, jaar uren systematiek. Het kan voorkomen dat je ene maand 10uur minder werkt en de maand er op 10uur meer, als je einde van het jaar maar op 0 staat.
Of neem contact op met een vakbond en vraag eens wat zij er van vinden.. Zij kunnen je ook tips geven hoe te handelen in deze.
En de OR. Dit is echt een kwestie waar de or bij betrokken moet zijn geweest. Is er een OR of pvt??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven