Werk & Studie alle pijlers

'Mislukkeling' van de samenleving

10-01-2019 15:46 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2019 14:57
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jezelf niet meer vergelijken met anderen is de eerste stap. Het enige wat je daarmee bereikt is jaloezie, afgunst en andere ongelukkige gevoelens. Niemand heeft het helemaal voor elkaar. Achter iedere deur zijn er genoeg problemen die je niet ziet, je ziet daarnaast ook niet het harde werk dat mensen in deze prestaties hebben gestoken. Een studie, prijs winnen, goed huis, mooie auto en wat nog meer komt niet zomaar aanwaaien.
Ik ken echt een heel grote mislukkeling van de samenleving. Die is pas op haar 80e een Bachelor gaan doen.

Je kunt beter kijken naar mensen die je inspireren.

Wat zou je willen studeren? Begin met een nieuw hoofdstuk. Er zijn altijd veel open dagen in februari/maart. Ga eens kijken bij verschillende studies.
Alle reacties Link kopieren
Tip:

Maak dit nummer je mantra voor de komende jaren:

https://youtu.be/sTJ7AzBIJoI
Volgens jou heb ik het dus gemaakt?

Ik ben 28 jaar, heb mijn bachelor op zak, heb een vaste fulltime baan in mijn afstudeerrichting bij een internationaal bedrijf en heb een huis gekocht een jaar geleden.

Wat je dan niet weet is dat ik 9,5 jaar heb gedaan om mijn studie af te ronden, waarbij ik de eerste 3 jaar heb gespendeerd aan studies waar ik niet mee verder kon.
Ik ben ondertussen al een jaar gescheiden na een relatie van 9 jaar.
Ik heb in eerste instantie een huis gekocht (met financiele hulp van mijn moeder) omdat dat goedkoper is dan huren.
Ik ben blij met mijn baan, maar ook daar functioneer ik nog niet naar behoren, en ben nog steeds lerende.

Daarnaast kamp ik al jaren met ADHD, borderline en depressie. Wat mij nog steeds veel moeilijkheden geeft.

Op mijn 25ste was ik dus een langstudeerder, waarvan het de vraag was of ik mijn opleiding uberhaupt wel zou afronden. Ik zat in een ongelukkige relatie waar ik stom genoeg toch mee ben getrouwd en had toen heel veel moeite om rond te komen, terwijl ik woonde in een klein 2 kamer appartementje met mijn ex.

Ik heb nooit opgegeven, ik weet dat je alles kunt behalen wat je wilt als je er je best voor doet. Daarnaast iedereen doet alles op zijn/haar eigen tempo. Zolang ik tevreden ben met wat ik doe en ben best doe om vooruit te blijven gaan ben ik blij, ongeacht wat mensen in mijn omgeving doen...
Ik heb niet meer dan een middelbare schooldiploma, toen ik 22 was en net hbo deed, werd ik afgekeurd op psychische gronden en ik heb ik me lange tijd mislukt gevoeld.
Inmiddels ga ik dit jaar 30 worden, heb ik nog steeds geen hbo diploma of werkervaring en ben ik nog steeds afgekeurd maar ik doe wel vrijwilligerswerk en ben getrouwd/heb een koophuis (meer door mijn partner dan door mij) maar ik vind mezelf niet meer mislukt.
Op mijn manier draag ik bij aan de maatschappij en dat is al genoeg uitdaging. Terwijl ik droomde van een internationale baan in de chemie... het kan raar lopen en een droom is maar een droom zolang je die niet verwezenlijkt. Dus ik heb het losgelaten en droom nu van de dagen dat ik goed in vel zit/stabiel ben.

Kijk naar wat je wel kan, naar de toekomst in plaats van naar wat heeft plaatsgevonden... Als je weer kan studeren, doe dat dan.
Een slechte start betekent niet dat alles zinloos/kansloos/mislukt is.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
10-01-2019 16:17
Mijn jongste zoon heeft wel zo'n soort van gedroomd leven.
Met een prachtig appartement in de binnenstad, aantrekkelijke vriendin en meerdere verre reizen per jaar.
Hij maakt wel werkweken van zo'n 50, 60 uur.
Dat is dan weer minder.
Die zijn er natuurlijk ook. Maar dat betekent natuurlijk niet dat als je die dingen niet hebt, dat je dan mislukt bent.

Ik heb ook een tof vrijstaand huis, met een aantrekkelijke man een adorabel kind geknutseld en een best goede baan. Tot mijn 40e echter, ik rommelde maar wat aan (en nu ook nog trouwens). Bovendien, niemand weet, niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet. Tot je stiekem echt bij me gaat kijken en ziet dat mijn leven eigenlijk best behoorlijk saai is en dat ik de afgelopen jaren net zo aan het emotioneel knoeien was als to.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de 30 en heb dat ook allemaal niet (koophuis, goede baan, verre vakanties), toch voel ik me geen mislukkeling hoor. Lekker boeiend wat anderen allemaal doen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Leoniedeleeuwin schreef:
10-01-2019 15:57
Ik ben bijna 25 en toch is het wel zo. Mijn vrienden hebben banen bij prestigieuze kantoren, verdienen geld zat en hebben het best wel voor elkaar. Natuurlijk is het niet alleen maar glitter & glamour maar het komt er wel van in de buurt. En dat is het nou juist. In de tijd van mijn ouders ging het er niet zo aan toe. In mijn tijd draait alles om presteren, presteren en presteren. Het lijkt nooit genoeg. Ik weet niet hoe oud jij bent maar mijn hele facebook tijdlijn staat vol met verhalen en foto's van exotische landen en ervaringen. Spanje, Turkije en Griekenland hebben ze ingeruild voor Mexico, Cuba, Bali, Dubai, Azie en veel meer. Het is wel degelijk een andere tijd.
To, tot op zekere hoogte begrijp ik je wel. Het is niet leuk als andere mensen allemaal dingen lijken te doen/hebben die jij óók zou willen/hebben.
Met social media zie je dat misschien iets beter dat vroeger, maar ook vroeger zag je alleen de leuke dingen in een andermans leven. Dat iemands relatie minder gaat, moeilijkheden heeft met (het krijgen van) kinderen, ze diep in de schulden zitten maar geld bij de vleet lijken te hebben. Die zaken zijn van alle tijden. En net als vroeger, laat je aan de buitenwereld alleen de leukste dingen zien. Dus ja, op facebook lijkt alles fantastisch.

Presteren is nog altijd een keus, zowel nu als vroeger. Ik had vorig jaar een sollicitatiegesprek bij een groot kantoor. Mijn gesprekspartner was midden 30 (net zoals ik) en was al partner. Ik heb echt wel even gedacht van: Jee, als ik keihard had gewerkt, had ik dat misschien ook wel gehad. En als ik het echt had gewild, dan had het nog wel gekund, maar dan had ik de komende 10 jaar keihard moeten werken om zo ver te komen. Ik heb gekozen voor een kleiner kantoor met een beter werk/privebalans en nog steeds prima salaris, want ik wil wel een leuke baan, maar ook een leven buiten die baan. En helaas, glitter en glamour bestaat niet echt in het bedrijfsleven, het blijft gewoon werk!

En dat mensen nu naar Mexico gaan in plaats van Griekenland? Reizen (met name vliegen) wordt steeds goedkoper. Toen ik 20 jaar geleden met het vliegtuig naar Griekenland ging, was dat een behoorlijk dure reis (incl eten drinken enzo). Normaal konden we daar 2-3 weken van kamperen. En vergeet niet dat voor de oudere generatie het al iets was als je naar het buitenland op vakantie ging! Daarnaast een vriend van mij werkt bij een groot kantoor en heeft elke zomer 6 weken vrij en maakt dan bijvoorbeeld een rondreis door Canada. Maar in de periode ervoor en erna werkt hij heel veel en kan nog geen eens al zijn overuren schrijven.

In ieder geval, als je hetzelfde wilt als je omgeving, dan moet je er gewoon voor gaan. Dat is gewoon hard werken. Maar bedenk wel, we kunnen niet allemaal aan de top staan.

Stap 1 in jouw geval. Zoek een opleiding of studie en ga ervoor!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-01-2019 16:28
Die zijn er natuurlijk ook. Maar dat betekent natuurlijk niet dat als je die dingen niet hebt, dat je dan mislukt bent.

Natuurlijk niet.
Hij koketteert er ook niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Je bent midden twintig. De meeste mensen van midden twintig zijn nog zoekende en hebben nog geen huis boompje beestje of verre reizen gemaakt. Sommige wonen nog thuis, dan snap ik wel dat ze ver kunnen reizen als ze werken, omdat ze nog geen vaste kosten per maand hebben behalve hun ziektekosten ofzo.
De meeste mensen die jong zijn en een eigen huisje hebben (huur of koop) kunnen niet ieder jaar op vakantie, want dat is gewoon te duur.

De mensen op sociale media posten alleen maar de leuke en succesverhalen, maar niet de negatieve dingen. Nee die posten ze niet, want dat geeft minder voldoening en likes en dergelijke en dan is de perfectie er niet. En iedereen wilt maar perfect zijn. Maar een weetje: perfect bestaat niet.

Maar ik snap je wel. Ik kijk ook vaak naar anderen als het slechter met mij gaat, en denk dan wat een mislukkeling ben ik
Ik leer nog steeds dat je moet kijken naar wat je wel hebt en dat je daar blij mee moet en kan zijn, en dat dat ook voldoende is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken eigenlijk alleen maar van die succesvolle 25-jarigen die vooral heel goed zijn in het verkopen van gebakken lucht, behendig zijn met filtertjes en na jarenlange training in de badkamer de ‘perfecte’ vissensmoel kunnen trekken. En heel goed zijn in ‘omdenken’. Je bent niet platzak maar ‘gaat het avontuur tegemoet’. Je hangt niet met een voedselvergiftiging om de pot maar je bent bezig met een ‘culinaire ontdekkingsreis’.

Dat laatste vind ik wel knap. Ik ben geen connaisseur van koffiebonen, ik schrik van mijn eigen spiegelbeeld. Ik ben gewoon twee mokken zwarte koffie verwijderd van een meltdown als eind dertiger met een ontploft huis, demente hond, man met verkapte midlifecrisis, de zoveelste reorganisatie op het werk en een kind dat 8 jaar te vroeg besluit om te gaan puberen. Beter bekend als ‘het leven’. Dan loer je niet meer afgunstig om je heen. Geen tijd voor. Dan scan je jouw gelijken in de hoop dat iemand een beter plan van aanpak heeft ontdekt :-D en tel je intussen jouw zegeningen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
CatLover1995 schreef:
10-01-2019 16:42
Je bent midden twintig. De meeste mensen van midden twintig zijn nog zoekende en hebben nog geen huis boompje beestje of verre reizen gemaakt. Sommige wonen nog thuis, dan snap ik wel dat ze ver kunnen reizen als ze werken, omdat ze nog geen vaste kosten per maand hebben behalve hun ziektekosten ofzo.
De meeste mensen die jong zijn en een eigen huisje hebben (huur of koop) kunnen niet ieder jaar op vakantie, want dat is gewoon te duur.

De mensen op sociale media posten alleen maar de leuke en succesverhalen, maar niet de negatieve dingen. Nee die posten ze niet, want dat geeft minder voldoening en likes en dergelijke en dan is de perfectie er niet. En iedereen wilt maar perfect zijn. Maar een weetje: perfect bestaat niet.

Maar ik snap je wel. Ik kijk ook vaak naar anderen als het slechter met mij gaat, en denk dan wat een mislukkeling ben ik
Ik leer nog steeds dat je moet kijken naar wat je wel hebt en dat je daar blij mee moet en kan zijn, en dat dat ook voldoende is.

Met uitzondering van de: Ik heb het zo zwaar posts. Dan krijgen ze lekker veel medeleven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen zijn losers en dat is niet erg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 22 en snap heel goed hoe je je voelt. Ik heb mij ook tijden zo gevoeld tot ik naar mijzelf ben gaan kijken, en mij besefte dat het misschien ook heel fijn is om dat allemaal nog niet te hebben. Want bij dat alles horen ook verplichtingen en verantwoordelijkheden. Nu heb ik nog genoeg ruimte om fouten te maken zonder dat het ernstige gevolgen heeft. Daarnaast wil het niet alles zeggen, ik was eerst heel jaloers op mijn vriend die net zijn eerste koophuis heeft gekocht, vaste baan, verdient lekker.. Maar toen ik erachter kwam dat hij niet eens wist hoe hij een ei moest koken of dat de wc ook eens schoon moest worden gemaakt.. Was ik blij met mezelf. Je moet niet vergeten dat jij ook een persoonlijke ontwikkeling hebt doorgemaakt met al die therapieën om aan jezelf te werken! Dat is ook heel wat waard.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje: hoe kan je zeggen in tijden zo gevoeld, pas van school af,..meeste beginnen zelfs nu nog maar aan een opleiding. je bent pas in de vroege twintig alles is nog mogelijk. Meeste die een huis hebben, hebben ofwel veel hulp gehad van ouders ofwel zitten ze gat in de schulden.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me was ooit voor stage in een ver land. Allemaal super mooie foto's op Facebook van dat tropische oord, exotische diersoorten, etc. Ik voelde me vergeleken met haar 'minder'. Toen ze terugkwam, sprak ik haar en bleek ze helemaal geen leuke tijd te hebben gehad. Ze had constant strubbelingen met haar collega's daar en heeft zich al die tijd kut gevoeld. Als ik nu mooie plaatjes zie, hou ik dit in mijn achterhoofd. :)

Als ik iemand spreek die geen baan oid heeft denk ik echt niet meteen van "wat een zielig figuur" - het is alleen een makkelijke vraag om te stellen. Bovendien ben je nog super jong, ik ken legio mensen die op die leeftijd nog niet zoveel hadden bereikt. Komt goed. :)
Alle reacties Link kopieren
Leoniedeleeuwin schreef:
10-01-2019 15:57
Ik ben bijna 25 en toch is het wel zo. Mijn vrienden hebben banen bij prestigieuze kantoren, verdienen geld zat en hebben het best wel voor elkaar. Natuurlijk is het niet alleen maar glitter & glamour maar het komt er wel van in de buurt. En dat is het nou juist. In de tijd van mijn ouders ging het er niet zo aan toe. In mijn tijd draait alles om presteren, presteren en presteren. Het lijkt nooit genoeg. Ik weet niet hoe oud jij bent maar mijn hele facebook tijdlijn staat vol met verhalen en foto's van exotische landen en ervaringen. Spanje, Turkije en Griekenland hebben ze ingeruild voor Mexico, Cuba, Bali, Dubai, Azie en veel meer. Het is wel degelijk een andere tijd.
Ik ben 27 en het grotendeels van m'n vrienden woont nog in een studentenhuis omdat ze net klaar zijn met studeren of nog studeren en geen cent hebben. Een paar gaan reizen, hebben ze jaren voor gespaard. Geld zat verdienen ze allemaal nog niet echt.

Zit overigens zelf in het tweede jaar van hbo. Loop beetje achter maar lig er geen seconde wakker van. Het is zoals het is.
Alle reacties Link kopieren
Als je maar gezond bent, te eten hebt, een dak boven je hoofd. Ik denk dat het niemand een zier kan schelen in welk huis je woont en wat op de bank hebt. Vermoedelijk vermeldt niemand je banksaldo op je grafsteen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als mislukkeling van de samenleving als poets voor mensen met een échte baan. Waar allemaal zelfhulp boeken rondslingeren, mensen die me vertellen verveeld te zijn, Puffend achter hun laptop hangen omdat ze geen zin in hun werk hebben. Dan denk ik joh, wees blij met je baan en salaris en wat je er allemaal van kan doen. Ik mocht willen dat ik dat had!
Alle reacties Link kopieren
Toch Toon Hermans er weer eens bijgehaald:
De miljonair

De miljonair staat voor het raam
de tuinman maait het gras
en toch denkt stiekum de miljonair
'ik wou dat ik de tuinman was'

Ik heb altijd gedacht dat er ook nog een versje was waarin de miljonair wilde dat hij de tuinman was. Maar dat kan ik niet vinden, of dat staat in een of ander verhaaltje.

Maar het gaat er dus om dat niet iedereen altijd gelukkig is op de plek waar hij zit, ook al denken veel anderen dat wel.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
retrostar schreef:
10-01-2019 17:04
Als je maar gezond bent, te eten hebt, een dak boven je hoofd. Ik denk dat het niemand een zier kan schelen in welk huis je woont en wat op de bank hebt. Vermoedelijk vermeldt niemand je banksaldo op je grafsteen.
En meteen met de beide beentjes terug op aarde.
Alle reacties Link kopieren
Leoniedeleeuwin schreef:
10-01-2019 15:57
(...) In de tijd van mijn ouders ging het er niet zo aan toe. In mijn tijd draait alles om presteren, presteren en presteren. Het lijkt nooit genoeg. (...)
Die verzuchting is echt al zo oud als de weg naar Rome. Ook in de tijd van jouw ouders waren er mensen die graag naar de buren keken en dat dan ook wilden. En dan gefrustreerd raakten als het niet (snel genoeg) lukte. Het verschil met nu is dat er meer buren zijn door social media en dat mensen zich daar gek door laten maken.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
10-01-2019 16:25
Tip:

Maak dit nummer je mantra voor de komende jaren:

https://youtu.be/sTJ7AzBIJoI
Juist! :cheer: :love:
Alle reacties Link kopieren
Helaas, toen jij jong was, hebben ze je laten geloven dat je leven maakbaar is en dat wanneer jij maar hard genoeg zou werken je alles kan krijgen wat je wilt. Maar zo zit de wereld niet in elkaar.

Het is belangrijker om te genieten van wat je hebt, niet kijken naar prestiges, inkomen, vakanties, appartementen, etc. Je geluk zou daar niet van af moeten hangen.

Leer andere doelen te maken, leg die lat niet zo ontzettend hoog, want dan kan het alleen maar tegenvallen. Je leeftijdsgenootjes maken deze "burn-out/dip" ooit ook wel eens mee. Jij kan hem beter nu hebben, zodat je de komende 75 jaar gewoon echt kunt gaan genieten van je leven, en kan waarderen wat je hebt in plaats van te kijken wat je niet hebt, en dat dit dan een soort eigen schuld is.

Big hug, en kleine stapjes nemen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan het je helpen om je eens in een andere 'scene' te gaan begeven. Ga vrijwilligerswerk doen bij bijv Vluchtelingenwerk, de Voedselbank of een buurthuis.

Dan kom je vanzelf mensen tegen bij wie niet alles voor de wind gaat en stop je misschien jezelf te vergelijken met succesvolle leeftijdsgenoten.

Het valt me ook op hoe weinig je stukjes over JOU gaan. Wie ben je, wat zijn je interesses, waar gaat je hart sneller van kloppen? Heb je huisdieren, wat is je lievelingseten... vertel eens iets over JOU!
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven