Werk & Studie alle pijlers

'Mislukkeling' van de samenleving

10-01-2019 15:46 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2019 14:57
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
10-01-2019 19:01


Ik vind iemand met een groot huis, een baan op de zuidas en een Porsche voor de deur niet per definitie succesvol.
Ook niet per definitie ongelukkig, soms gaat het samen.
karin6789 schreef:
10-01-2019 19:04
Ook niet per definitie ongelukkig, soms gaat het samen.
Klopt, maar ik denk wel dat als je tig uur per week maakt in een bepaalde (financiele) sector (veel druk), veel geld uitgeeft en je begeeft in rijke kringen waar geld de gemene deler is, dat je sneller uit het oog verliest wat je belangrijk vindt en een oppervlakkiger leven leidt (of dat gedomineerd wordt door geld). Het tentoonspreiden van een "geslaagd" leven (waar TO het over heeft) lijkt me niet nodig als je écht gelukkig bent.
Cafetière schreef:
10-01-2019 19:01
Ik vind iemand met een groot huis, een baan op de zuidas en een Porsche voor de deur niet per definitie succesvol.
Ik ook niet maar het is wel iets (ook met die dingen die TO noemt) die voor veel mensen gelijk staan aan succes/het perfecte plaatje etc en misschien dat het degenen frustreert die het niet lukt.
Jou wás het gelukt maar je bent er van teruggekomen en gelukkig met een ander soort leven nu.

Maar denk dat er een grote groep mensen is die het wél zou willen (al is het om te ervaren en er van terug te mogen komen) maar die er niet bij in de buurt komen. Aan hen de vraag wat het dan is wat hen daar zo in aantrekt.
Alle reacties Link kopieren
Ruim twee keer zo oud, geen studie afgemaakt waar ik geld kan verdienen, nu bezig met de propedeuse voor een academische bachelor, als het zo door gaat haal ik rond mijn 70e mijn master.

Helaas, mijn gezondheid past bij finaal einde rond 70, dus misschien kan ik met mastertitel net het graf in.

Relatie: verre van perfect, pas sinds kort goed op orde.

Gezondheid: klote, meervoudig chronisch ziek en chronisch pijn.

Werk: na jaren van 60 uur, inderdaad bij “de grote kantoren”, is dat alsnog vrij goed gekomen. Ik geniet van mijn werk en verdien best fors. Dat gaat echter op aan:

Kinderen: leuk stel, hele meute, gaat bedt goed verder.

Kortom, ik denk dat je wat nuance mist TO. Maar dat komt wel
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
NYC schreef:
10-01-2019 19:15
Ik ook niet maar het is wel iets (ook met die dingen die TO noemt) die voor veel mensen gelijk staan aan succes/het perfecte plaatje etc en misschien dat het degenen frustreert die het niet lukt.
Jou wás het gelukt maar je bent er van teruggekomen en gelukkig met een ander soort leven nu.

Maar denk dat er een grote groep mensen is die het wél zou willen (al is het om te ervaren en er van terug te mogen komen) maar die er niet bij in de buurt komen. Aan hen de vraag wat het dan is wat hen daar zo in aantrekt.
Ik denk het idee dat anderen jaloers op ze zijn? Die externe bevestiging (althans, zo zien ze dat) kan voor mensen erg belangrijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
je weet toch allemaal die influencers op instagram dat ze hun eigen eerst diep in de schulden moeten gaan steken eer ze worden opgemerkt door reclamebureaus, is dat het leven dat je wilt? schulden voor een pretty picture? al dat fancy eten op hun accounts wss na een lening of hard werken. instagram is allemaal fake, zelfde met foto's van de perfecte gezinnetjes op facebook, achteraf hoor je, die bedriegt met die, kleine heeft allemaal zorgproblemen, als ik zo'n foto zie denk ik altijd van, jaja, en wat gebeurd achter de gesloten deuren. Social media is fake en focus u op wat jij wilt bereiken.
Leoniedeleeuwin schreef:
10-01-2019 15:57
Ik ben bijna 25 en toch is het wel zo. Mijn vrienden hebben banen bij prestigieuze kantoren, verdienen geld zat en hebben het best wel voor elkaar. Natuurlijk is het niet alleen maar glitter & glamour maar het komt er wel van in de buurt. En dat is het nou juist. In de tijd van mijn ouders ging het er niet zo aan toe. In mijn tijd draait alles om presteren, presteren en presteren. Het lijkt nooit genoeg. Ik weet niet hoe oud jij bent maar mijn hele facebook tijdlijn staat vol met verhalen en foto's van exotische landen en ervaringen. Spanje, Turkije en Griekenland hebben ze ingeruild voor Mexico, Cuba, Bali, Dubai, Azie en veel meer. Het is wel degelijk een andere tijd.
.
Ok, dan is dat zo en nu ben jij de mislukkeling van de maatschappij. Hoe gaat dat je helpen om wél iets op te bouwen in je leven? Als het helpend is voor je om het zo te zien, ga er vooral mee door. Voor mij zou het niet helpend zijn.

Geloof me, ik begrijp hoe pijnlijk het op dit moment voelt, maar hoe langer jij je zo blijft vergelijken des te langer je je eigen leven uitstelt. Je kan niets veranderen aan het verleden, maar alles aan het nu en de toekomst.

Je brengt dit allemaal als feiten 'het is wel degelijk een andere tijd'. Je lijkt oprecht te geloven dat alles wat anderen bereikt hebben en doen, alles wat je op Facebook ziet een soort maatstaaf van succes is en je waarde als persoon. Daarmee blijf je jezelf vergelijken en zo lang je jezelf blijft vergelijken ontneem je jezelf de kans om je te ontwikkelen, want je ziet jezelf niet, je ziet alleen je vermeende tekortkomingen en daarmee blijf je jezelf naar beneden halen. Als je last hebt van wat alle anderen bereikt hebt en je kan het niet loslaten zou ik overwegen om je minder eraan bloot te stellen.

En van iemand die een stuk ouder is dan jij kan ik je vertellen dat 24 piepjong is. Toen ik 24 was was ik nog aan het studeren overigens.

Als je googlet op dingen als 'success later in life' kom je trouwens tal van lijsten tegen waarin bekende, succesvolle mensen staan die pas (veel) later in hun leven hun successen bereikt hebben. Een voorbeeld is J.K. Rowling, die toch nog relatief jong was bij het succes van Harry Potter. Depressief, suïcidaal, overleden moeder, mislukt gewelddadig huwelijk, alleenstaande moeder zonder geld, zonder baan, afhankelijk van de bijstand voordat Harry Potter een succes werd op haar 32e - 7 jaar en 12 afwijzingen nadat ze begon met schrijven. Zat ze daar, depressief, moeder overleden, mislukt huwelijk, alleenstaande moeder, in de bijstand en afwijzing op afwijzing op een boek waar ze al jaren mee bezig was. En toen was ze al wat ouder dan 24.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek: ja tuurlijk als je kijkt naar hollywood, bv emma watson, dat het al gemaakt heeft als kind in de filmwereld, maar dat zijn er ook maar vrij weinig, en dan mag ze van geluk spreken dat ze niet in de bad luck 27 leeftijd valt, meeste kindsterren gaan eronder door,..
Misscrazycatlady schreef:
10-01-2019 19:25
tu1nhek: ja tuurlijk als je kijkt naar hollywood, bv emma watson, dat het al gemaakt heeft als kind in de filmwereld, maar dat zijn er ook maar vrij weinig, en dan mag ze van geluk spreken dat ze niet in de bad luck 27 leeftijd valt, meeste kindsterren gaan eronder door,..
Ik snap niet helemaal of je het met mij eens bent of niet ;-D

Er zijn tal van mensen, zowel bekend als onbekend, die op veel latere leeftijd dan TO nog grote successen bereikten. Voorbeelden van bekende mensen werken vaak goed, omdat mensen zie zien als succesvol terwijl ze niet het leven zien dat die mensen hadden vóór hun succes. Met bijvoorbeeld mislukte opleidingen, armoede, psychische problemen, verslavingen enz. enz.

(Wat niet betekent dat je grootse dingen hoeft te doen om je succesvol of gelukkig te voelen in het leven, dat leer je als het goed is naarmate je ouder wordt en meer levenservaring krijgt. Maar dit verhaal in reactie op TO die tegen haar leeftijd aanhikt en vindt dat alle anderen van haar leeftijd het grote succes al bereikt hebben zoals dat kennelijk hoort wat haar betreft).
.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 10-01-2019 20:15
Reden: Dubbel
99.66% gewijzigd
Cafetière schreef:
10-01-2019 19:19
Ik denk het idee dat anderen jaloers op ze zijn? Die externe bevestiging (althans, zo zien ze dat) kan voor mensen erg belangrijk zijn.
Dat voelde ik nog wel aan, maar aan TO de vraag waarom juist dát hetgeen is waar ze gevoelig is. Want heel veel mensen boeit zo'n leven helemaal niks. Ik denk dat TO een stuk dichter bij haar doelen komt als ze weet wat ze er aantrekkelijk aan vindt en waarom ze juist van dit soort leven zou willen dat ze bewondering of waardering krijgt (of er anderen "jaloers" mee kan maken).
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
10-01-2019 19:09
Klopt, maar ik denk wel dat als je tig uur per week maakt in een bepaalde (financiele) sector (veel druk), veel geld uitgeeft en je begeeft in rijke kringen waar geld de gemene deler is, dat je sneller uit het oog verliest wat je belangrijk vindt en een oppervlakkiger leven leidt (of dat gedomineerd wordt door geld).
Ach welnee.
Hoeft helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
10-01-2019 19:09
Klopt, maar ik denk wel dat als je tig uur per week maakt in een bepaalde (financiele) sector (veel druk), veel geld uitgeeft en je begeeft in rijke kringen waar geld de gemene deler is, dat je sneller uit het oog verliest wat je belangrijk vindt en een oppervlakkiger leven leidt (of dat gedomineerd wordt door geld). Het tentoonspreiden van een "geslaagd" leven (waar TO het over heeft) lijkt me niet nodig als je écht gelukkig bent.
Mwah, ik ken de financiële sector heel goed, en herken vooral het vooroordeel dat mensen in de sector zo oppervlakkig zouden zijn. De werkelijkheid is aanzienlijk genuanceerder, en het is bepaald niet gebonden aan een sector of een inkomen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook niks gepresteerd. Ben wel heel kundig maar ik kan niet de stress niet aan van de werkvloer. Ik wist ook dat studeren niks ging worden en dat heb dan ook niet gedaan terwijl het toendertijd nog gratis was. Ik heb mijn 'lot' altijd geaccepteerd en ik moet eerlijk bekennen dat ik ondanks mijn tekortkomingen ik een fijn en zo goed als stressloos leven heb.

Probeer de positieve dingen te zien in jouw leven. Je zou eigenlijk niet moeten spiegelen met andere mensen. Stel je eens voor dat je alleen op de wereld zou zijn, zou je je dan ook nog uitsloven om een vila te bouwen of zou je genoegen nemen met een simpel huisje. Ik denk het laatste. Meer spullen en bezit is ook meer ellende.
Wat is er mis met een mislukkeling zijn? Iemand moet het zijn nietwaar?
Kom op, je bent 25. Maak een studie af en mannen vinden is voor een vrouw geen enkel probleem.
Hebben we geld en relatie in the pocket, houden we nog over je eigen sores.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen in het leven maakt zijn eigen tijdlijn. Focus je op je eigen, doe nu wat jij graag wil doen.
Niets en niemand is perfect in het leven ;)
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Je zult ervan verbaasd staan dat als jij die ( volledig gelukte) vrienden tegenkomt en vertelt dat het niet lekker met je gaat wat zij naar voren zullen brengen over zichzelf...................
Alle reacties Link kopieren
Ieder persoon doet de dingen op z’n eigen manier en in zijn eigen tempo.
Je leven staat nooit stil!!!
In deze periode waarin je met jezelf worstelde heb je misschien veel geleerd over jezelf en dat vertaald weer verder in mensenkennis.
Maar je moet wat meer zelfvertrouwen krijgen en ook zelfverzekerdheid.

Je kan jezelf wel een oude taart vinden maar je weet dat je daar geen lor mee opschiet.
Weet dat je veel over jezelf hebt geleerd en dat iedereen mag bestaan zoals die is!
Het maakt niet uit wat een ander heeft gedaan in zijn leven. Het maakt geen moer uit. Richt die verspillende energie nu op jezelf en bundel het.
Zoek nieuwe verse energie om een mooi stuk in je leven aan te gaan nl studeren en iets van je leven maken.
En die 100 stapppen.......heb je zo weer ingehaald. En dan kom je erachter dat jij op andere gebieden wel eens 100 stappen voor kan liggen
:-)
Alle reacties Link kopieren
Of niet. Voor liggen is niet zo belangrijk
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Leoniedeleeuwin schreef:
10-01-2019 15:57
Ik ben bijna 25 en toch is het wel zo. Mijn vrienden hebben banen bij prestigieuze kantoren, verdienen geld zat en hebben het best wel voor elkaar. Natuurlijk is het niet alleen maar glitter & glamour maar het komt er wel van in de buurt. En dat is het nou juist. In de tijd van mijn ouders ging het er niet zo aan toe. In mijn tijd draait alles om presteren, presteren en presteren. Het lijkt nooit genoeg. Ik weet niet hoe oud jij bent maar mijn hele facebook tijdlijn staat vol met verhalen en foto's van exotische landen en ervaringen. Spanje, Turkije en Griekenland hebben ze ingeruild voor Mexico, Cuba, Bali, Dubai, Azie en veel meer. Het is wel degelijk een andere tijd.
Wat zou je willen doen/studeren als het nu nog zo een tijd was?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me vrij lang zo gevoeld, ben midden veertig heb 4 kinderen ben alleen heb een gewone baan.
Ik heb altijd gedacht had ik maar dit of dat volledige focus op wat ik vooral niet had.
Geen hbo opleiding geen koophuis meer na mijn scheiding geen verre vakanties meer. Wat ik wel had een fijn vrij leven een fijn huurhuis met zonnige tuin mijn kinderen mijn hond kat en konijnen dat weekje met zijn allen weg in de zomer dagjes uit. Ik zag alleen dat ik geen verre reis kon maken niet 4x per jaar een citytrip ik moest in mijn eentje ( geen alimentatie ook niet voor de kinderen ) alles bolwerken en kwam niet verder dan de Ardennen Limburg Zeeland of Schiermonnikoog voor een weekend weg met zijn allen moest ik maanden sparen wat vond ik mezelf een loser.
Immers anderen hadden een tweekapper dikke salarissen kinderen op muziek én sport en ook nog meerdere buitenlandse reizen.

Oké ik had/heb geen schulden kwam goed rond door slim te rekenen maar was dit nou alles?

De knop ging om ja dit was het, maar hoe slecht had ik het nou eigenlijk echt waar ik naar keek was puur materialisme, uiterlijk vertoon, en niet te vergeten een kop vol zorgen en een dikke verantwoording.
Alles moet natuurlijk wel gehandhaafd blijven.

Toen ik ging kijken naar wat ik wel had na best een lange tijd mezelf een sukkel gevonden te hebben met mijn baantje van 4 dagen mijn auto van nog geen 1500,= mijn weekje weg in NL of BE mijn MP, kringloop en Ikea spullen ieder jaar kocht ik wat " groots " van mijn vakantiegeld ipv dat ik het zomaar kon kopen zoals zij een paar straten verderop of zij op facebook.
Mijn huurhuis was niet in een keer vol daar heb ik jaren overgedaan voor gespaard naar koopjes gezocht.

Maar het is mijn leven mijn verdienste en ik heb geaccepteerd dat niet iedereen een dikke baan hoge functie enz kan hebben, maar ook dat dat echt niet alles is.

Ik ben tevreden ik ben trots op wat ik wel heb en vind het nu zo zonde dat ik heel lang gedacht heb dat ik minder was heel lang gedacht heb een sukkel te zijn want geen hbo opleiding maar een mbo opleiding met dito kantoorbaan en dito salaris waar verre reizen hooguit een droom zijn voor misschien " later "

En het mooie is dat inzicht kreeg ik door mijn kinderen die nu ouder zijn en blij zijn met die gekke vakanties ( sta caravans tenten enz ) de gezellige feestdagen met spelletjes films een gourmet, terwijl ik alleen maar dacht " kon ik ze maar een zonvakantie bieden zoals X en Y of een etentje buiten de deur met kerst zoals X en Y wat vaker merkkleding zoals......
Ze hebben dit niet gemist het bleek vooral in mijn hoofd te zitten.

Knop op wees blij met wat je hebt en kijk naar wat je mogelijkheden zijn maak je doelen haalbaar en realistisch en accepteer dat iets soms gewoon is zoals het is en dat het gras niet perse groener is bij een ander.

Het geeft mij nu zoveel rust.
Alle reacties Link kopieren
Geloof het of niet, ik ben heel dankbaar voor alle reacties. Het doet me goed te horen dat veel mensen zo gelukkig zijn met het leven dat ze hebben.

Jullie hebben gelijk. Het gras is niet altijd groener aan de overkant en dat hoeft ook niet, maar ik wil wel wat van mijn leven maken. Ik ben van plan om dit jaar weer te gaan studeren en het beste van mijn leven te maken.

Nogmaals dank voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
Leoniedeleeuwin schreef:
11-01-2019 07:37
Geloof het of niet, ik ben heel dankbaar voor alle reacties. Het doet me goed te horen dat veel mensen zo gelukkig zijn met het leven dat ze hebben.

Jullie hebben gelijk. Het gras is niet altijd groener aan de overkant en dat hoeft ook niet, maar ik wil wel wat van mijn leven maken. Ik ben van plan om dit jaar weer te gaan studeren en het beste van mijn leven te maken.

Nogmaals dank voor de reacties
De vraag die je dan zult moeten beantwoorden voor jezelf is wat dat nou inhoudt, dat ‘wat’ je van je leven wil maken, ‘het beste’.
Alle reacties Link kopieren
Leoniedeleeuwin schreef:
11-01-2019 07:37
Geloof het of niet, ik ben heel dankbaar voor alle reacties. Het doet me goed te horen dat veel mensen zo gelukkig zijn met het leven dat ze hebben.

Jullie hebben gelijk. Het gras is niet altijd groener aan de overkant en dat hoeft ook niet, maar ik wil wel wat van mijn leven maken. Ik ben van plan om dit jaar weer te gaan studeren en het beste van mijn leven te maken.

Nogmaals dank voor de reacties
Wat je er vooral uit had kunnen halen is dat “gelukkig zijn met je leven” voor een erg groot deel bij jezelf ligt. Dat jij je zo enorm spiegelt aan instagram zegt niets over normen van de maatschappij en alles aan jou onvermogen je eigen normen te bepalen. Dat is overigens niets bijzonders en ook niets van deze tijd, het is gewoon een teken dat je nog bezig bent volwassen te worden. Geeft niks, komt echt wel.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
“Je leven moet nog beginnen”: mis. Dat wat je nu hebt, dat IS je leven.

Ik denk dat je nog wat langer in therapie moet. Dat kijken en vergelijken hoe anderen het doen is een heel jonge vorm, daar zou iets voor in de plaats moeten komen. En dat weet ik alleen omdat ik zelf al verschillende therapeuten gezien heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven