Werk & Studie alle pijlers

Taken erbij nemen basisonderwijs

10-01-2019 18:03 42 berichten
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Heeft me gesterkt in mijn beslissing: ik ga het gesprek aan en doe niet alles klakkeloos wat mijn kant nu opkomt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-01-2019 23:16
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn getroffen. Mvg Moderator Viva forum
84.41% gewijzigd
Ik haal de op misschien straks weg ivm herkenbaarheid. Hopelijk weerhoudt jullie dat niet om te reageren (ik vind een op-meltdown ook altijd wat flauw maar wil niet te herkenbaar zijn.) excuses alvast
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd... Ik ben invaller en bij langdurende inval horen die taken er gewoon bij. Jij zult wel een beetje de kartrekker zijn omdat de invaller er maar een korte periode is, maar die taken zoals jij ze beschrijft horen gewoon naar rato verdeeld te worden.
Alle reacties Link kopieren
Komt jullie invaller uit een pool? In onze pool (waar verschillende besturen bij aangesloten zijn) zijn daar gewoon regels voor, zodat zowel voor invalschool als invaller duidelijk is wat er van ze verwacht kan worden.
Gewoon viA het bestuur. De invaller blijft tot de zomervakantie.
Ik wil niet vervelend doen. Maar ik vind het ook gek dat ik álles moet doen. Ik heb namelijk niet voor niets tegen de werkdruk gestaakt ;)
Het is wel een starter, maarja 15 jaar geleden moest ik ook ooit zelf gesprekken voeren alleen.
Alle reacties Link kopieren
Invallers die er een heel zwangerschapsverlof zijn, kunnen gewoon oudergesprekken voeren. Is het bij jullie beleid dat dat niet hoeft, of is deze invaller op zijn (onredelijke) strepen gaan staan?

Ik vind jouw oplossing (hij een woensdag extra, jij dan de gesprekken) trouwens wel een prima oplossing om de werkdruk te verlagen. Hoe werd daar door de directie op gereageerd?
Alle reacties Link kopieren
Het is ook gek dat jij alles moet doen . Ik zou er wel over klagen en je mag echt wel verwachten dat een invaller taken op zich neemt, zeker voor een half jaar!
Alle reacties Link kopieren
Nee, het zijn maar 3 letters...dan wel de keuze of uren erbij. Dus salaris voor wat jij werkt en anders vinden zij maar een andere gek die gratis werkt Je oppas kost toch ook geld?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt fulltime 5 dagen dus deel je taken door 5 dagen en verdeel ze naar rato. Ik ben niet anders gewend geweest.
Ouderavonden deden we dat altijd samen.
Maak een lijst vd taken. Ga rondom de tafel zitten en verdeel ze samen. Dan heb je het zwart op wit staan ook.
Ik zit in een soortgelijke situatie, maar ben degene die 2 dagen werkt en de nieuwe 3. Ik heb alles wat ook maar enigszins door te schuiven is wel doorgeschoven en verder een ik idd een stapje harder tot duo ingewerkt is en dingen over kan pakken.

W.b. oudergesprekken: een dag minder werken en dan gesprekken mogen voeren lijkt me niet meer dan logisch. En zo niet, vragen of directie dan zelf de gesprekken gaat doen?
Of voer ze samen met de duo: jij praat, duo typt meteen mee, scheelt invoerwerk achteraf.
B2L schreef:
10-01-2019 18:19
Ik zit in een soortgelijke situatie, maar ben degene die 2 dagen werkt en de nieuwe 3. Ik heb alles wat ook maar enigszins door te schuiven is wel doorgeschoven en verder een ik idd een stapje harder tot duo ingewerkt is en dingen over kan pakken.

W.b. oudergesprekken: een dag minder werken en dan gesprekken mogen voeren lijkt me niet meer dan logisch. En zo niet, vragen of directie dan zelf de gesprekken gaat doen?
Of voer ze samen met de duo: jij praat, duo typt meteen mee, scheelt invoerwerk achteraf.
Dat zou dan idd samen zijn. Punt vind ik, dat ik dan alsnog terug moet komen.
Invaller staat idd niet echt te springen om dingen over te nemen.
Maar de rapporten komen er ook aan, ik was van plan dat ook gewoon te verdelen. Lastig is dat een andere collega ook tijdelijk met een invaller werkt vanwege langdurige ziekte (van zijn duo) en hij neemt alle taken wel gewoon erbij zonder te klagen. Ik voel me dus al snel een zeikstraal
Hier hebben kinderen ook invaller. Invaller is ft aan het werk en krijgt dus alle taken op haar bordje. Lijkt mij dat jouw invaller ook wel extra taken kan uitvoeren.

Kun je niet met invaller in gesprek om te kijken hoe je kunt herverdelen.

En invaller koesteren ok, maar dat hoeft niet ten koste te gaan van jou.
Leuk dat de invaller niet staat te springen om dingen over te nemen maar het hoort er gewoon bij. Dat jij kartrekker bent of zoals je eerder noemde overdag dan de gesprekken doet en invaller voor de groep staat ok maar echt niet alles kan op jou geschoven worden (tenzij ze jou extra gaan betalen en jij het dan ok vindt). De nood is hoog maar op deze manier lig je zelf een keer om. Ik vind je redelijk overkomen hoor en ook van een invaller mag je wel wat verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je dit moet aankaarten bij je leidinggevende en dat er een oplossing moet komen. Onbetaald extra werk verrichten is idioot; alsof de overheid jou ergens mee tegemoet komt. Je krijgt geen korting op je belastingen, omdat je gratis extra werk verricht en het brood bij de bakker moet je ook gewoon betalen.

Sowieso zou iedere leerkracht en zeker jij, de gewerkte uren bij moeten houden. Iedere dag en dan ook bijhouden wat je per dag ongeveer hebt gedaan. Dus alle extra werkzaamheden ook noteren. Zo kun je na een aantal weken al aardig berekenen op hoeveel uren je het gehele schooljaar uit gaat komen en dan kun je zien of je boven het aantal gestelde taakuren uitkomt. Met je lijstje ga je naar de directie en legt je probleem voor. Hoe gaat de directie of bestuur dit oplossen. Gaan ze overuren uitbetalen of gaan ze compenseren in tijd? Ze moeten met een oplossing komen, want nergens staat in de CAO dat jij voor niets aan het werk moet.

Het is handig als je van te voren lid bent van de onderwijsbond, want zij kunnen je bij een conflict bijstaan. Ik zou namelijk hierover de strijd aangaan. Onderwijzend personeel in het PO zijn net makke schapen die alles maar pikken. Leerkrachten moeten zich veel assertiever op gaan stellen. Het is belachelijk dat leerkrachten uitvallen, omdat zij zich compleet over de kop werken. Een driedaagse werkweek betekent vier dagen werk en dat is iets waar je in het bedrijfsleven niet mee aan hoeft te komen. Of je moet een zeer ruim inclusief salaris verdienen, maar dat is in het onderwijs niet aan de orde.

Zorg dus dat je goed beslagen ten ijs komt en onderbouw je klacht over de hoge werkdruk met bewijzen van gewerkte uren. Ik zou echt niet over mij heen laten lopen; als jij je werk prima doet, dan hoor je daar naar behoren voor beloond te worden.
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Heeft me gesterkt in mijn beslissing: ik ga het gesprek aan en doe niet alles klakkeloos wat mijn kant nu opkomt.
Die avond ga ik sowieso weigeren
Alle reacties Link kopieren
Jouw probleem is helaas een veelvoorkomend probleem in het onderwijs. Het is net zoiets als niet goed functionerende duo-collega’s die voor extra veel werk zorgen. De goed functionerende leerkracht die eigenlijk parttime werkt, moet daardoor bijna fulltime aan de slag, meestal zonder dat er enige compensatie tegenover staat.

Als in het onderwijs alle gewerkte uren daadwerkelijk zouden worden betaald, dan waren de salarissen een stuk rianter dan dat ze nu zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
10-01-2019 19:57
Jouw probleem is helaas een veelvoorkomend probleem in het onderwijs. Het is net zoiets als niet goed functionerende duo-collega’s die voor extra veel werk zorgen. De goed functionerende leerkracht die eigenlijk parttime werkt, moet daardoor bijna fulltime aan de slag, meestal zonder dat er enige compensatie tegenover staat.

Als in het onderwijs alle gewerkte uren daadwerkelijk zouden worden betaald, dan waren de salarissen een stuk rianter dan dat ze nu zijn.
Het heeft alles te maken met een beetje ruggengraat kweken.

Gelukkig komt Sofietje hier nu even informeren/tips vragen, maar mensen zouden gewoon eens nee moeten gaan zeggen. Kom nou.

(En er zijn soms ook mensen die uuuuren besteden aan iets onzinnigs. Die uurtjes hoeven wat mij betreft niet uitbetaald te worden.)
Ik ben het er mee eens hoor. En meestal durf ik ook best nee te zeggen. Maar ik merk ook dat je toch meegezogen wordt. Door te zeggen dat het erbij hoort, het eenmalig is en dat anderen het wél doen word ik natuurlijk enorm afgezwakt.
Deze invaller heeft al te kennen gegeven het niet zo nauw te nemen met regeltjes. Gewoon zo gezegd dus. En ik ben Gekke Gerritje want anders hebben we niemand.
Ik vind het wel bijzonder dat jullie gewoon "nee" kunnen zeggen.
Bij ons (op kantoor) moet het werk gewoon gedaan worden, en als jij het niet doet dan wordt er een collega mee opgezadeld.
Wij hebben bijna een jaar zonder vervanging gezeten voor een ernstig zieke collega. "Nee" zeggen kan gewoon niet, als er geen vervanger beschikbaar is dan kan het niet anders.
Tja maar in dit geval is er dus wel een vervanger. Ik baal gewoon dat álle taken mijn kant op komen. Per week zijn dat best een hoop uren. Waarom moet ik daarmee akkoord gaan, aangezien ik ook maar voor 24 uur betaald krijg? Aan het eind van de maand zeggen ze toch ook niet goh, we hebben wat geld over laten we dat maar aan Sofietje geven....
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
10-01-2019 20:08
Het heeft alles te maken met een beetje ruggengraat kweken.

Gelukkig komt Sofietje hier nu even informeren/tips vragen, maar mensen zouden gewoon eens nee moeten gaan zeggen. Kom nou.

(En er zijn soms ook mensen die uuuuren besteden aan iets onzinnigs. Die uurtjes hoeven wat mij betreft niet uitbetaald te worden.)
Ik ben het helemaal eens dat mensen eens “nee” zouden moeten zeggen. Het zijn ook nog eens vaak de collega’s die druk uitoefenen om toch “ja” te zeggen. Wat dat betreft zouden leerkrachten ook meer één front moeten vormen. Als je namelijk allemaal “nee” zegt, dan sta je veel sterker.

Zeker nu met het huidige personeelstekort wordt het makkelijker om nee te zeggen. Voorheen was men toch vaak bang om een vaste aanstelling mis te lopen. Je was al blij als je ergens aan de slag kon, laat staan dat je dan nog voor jezelf op durfde te komen. Van die situatie is door scholen flink misbruik gemaakt.
fizz wijzigde dit bericht op 10-01-2019 21:18
18.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
10-01-2019 20:57
Ik vind het wel bijzonder dat jullie gewoon "nee" kunnen zeggen.
Bij ons (op kantoor) moet het werk gewoon gedaan worden, en als jij het niet doet dan wordt er een collega mee opgezadeld.
Wij hebben bijna een jaar zonder vervanging gezeten voor een ernstig zieke collega. "Nee" zeggen kan gewoon niet, als er geen vervanger beschikbaar is dan kan het niet anders.
Dus dan ga je gratis werken? Zeg een uur of 5 per week extra? En daar zeg je geen nee tegen?

Natuurlijk horen sommige dingen erbij en vang je van elkaar dingen op in noodgevallen. Maar ik krijg betaald voor 36 uur. Ik kijk echt niet op een uurtje, maar no way dat ik structureel 40+ uur zou gaan werken.

En daarbij, er is gewoon een invaller beschikbaar. Die dat soort zaken op moet pakken. Dus is het nog makkelijker om nee te zeggen.
Sofietje1983 schreef:
10-01-2019 21:02
Tja maar in dit geval is er dus wel een vervanger. Ik baal gewoon dat álle taken mijn kant op komen. Per week zijn dat best een hoop uren. Waarom moet ik daarmee akkoord gaan, aangezien ik ook maar voor 24 uur betaald krijg?
Omdat jij de kinderen goed kent en er veel ervaring mee hebt
Aan het eind van de maand zeggen ze toch ook niet goh, we hebben wat geld over laten we dat maar aan Sofietje geven....
Nee, maar je kunt tijdelijk toch wel wat extra's doen? Als jij ziek wordt vind je het ook fijn als een ervaren collega een stukje van jouw werk wil doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven