Werk & Studie alle pijlers

Dilemma? WFT basis?

10-01-2019 18:04 65 berichten
Ik zit echt met een dilemma...

-Ben hard opzoek naar een baan, en wordt ineens zelf benaderd door een werkgever
-Gaat om klantadviseur baan, dus bellen, mailen, chatten met klanten van ABN en hun vragen beantwoorden
-13 euro per uur
-Dicht bij huis
-Bij een bank werken geeft natuurlijk meer aanzien...

So far so good...

Nu de vervelende kant van het verhaal

-Ik moet voor de start, dus binnen 3 weken ineens een WFT basis halen!!! Ik heb al 5 jaar geen boek (zelfs geen romannetje) opengeslagen, ik kon vroeger goed stampen/studeren, maar het is nu helemaal weg.
-En ja, ik heb rechten gestudeerd, daar werd ik tijdens het gesprek ook op gewezen, maar ik was vergeten te zeggen dat ik niets had met de 3 reken/economie vakken (fiscaal recht, economie, faillissementsrecht) op mijn diploma. Ik weet nu nog niet eens hoe ik die vakken bij de 4de (fiscaal), 3de (economie), en (niet lachen) 8ste herkansing (faillissement) heb behaald. Ik was meer van de strafrecht.

Ik heb geld nodig, want ik heb nog maar 13 euro op mijn spaarrekening, ik heb werk nodig, ik word benaderd voor werk, ik heb echter niets met verzekeringen/banken/economie/wiskunde, maar misschien is het goed als ik het on the job ga leren? Stond er geen WFT tussen had ik direct JA gezegd. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat ik bijzonder slecht functioneer en er na 3 dagen of een week uit wordt gegooid? Heb ik toch iets verdiend. Geen 13 euro meer op mijn spaarrekening, maar 200 nog wat, en dan kan ik nog effe vooruit (nee, ik neem echt geen uitkering!!!). Hier zit het probleem: Ik mag op kosten van de werkgever dat WFT halen. Ik faal. En dan mag ik dus 230 euro terugbetalen lijkt me?! Dat heb ik niet, mijn vader betaalt het wel terug, maar ipv dat er geld binnenstroomt (al is het maar 1 dag werken) gaat er dus geld weg?!

En daarom neig ik naar nee, maar ik voel me rot, want ik werd benaderd. Eindelijk hoefde ik even niets te doen, maar werd ik gevonden...

Ik weet het niet!!!

Met ouders overleggen heeft geen zin, want als ik abn amro roep dan zeggen ze meteen DOEN, want dan kunnen ze trots tegen iedereen vertellen dat ik bij een bank werk....

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
No brainer, doen natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Anders ga je uber rijden of pizza's rondbrengen mocht je daar meer affiniteit mee hebben. Of ben je te lui om te werken?

Voor 65 euro kun je het al halen: https://www.lindenhaeghe.nl/thuisstudie ... -wft-basis
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eerst eens na of je die 230 wel terug moet betalen.

Maar eh.... Het ergste wat er kam gebeuren? Wat dacht je van dat je klanten verkeerd adviseert waardoor zij verkeerde beslissingen nemen?

Wel leuk om te horen dat werken bij een bank blijkbaar weer aanzien heeft :)
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk? Ben je het écht "vergeten te zeggen" of dacht je "ik bluf me er wel mee door"?

En verder, no pain no gain. Stampen stampen stampen dus, en zorgen dat je het haalt.
Lighttaste schreef:
10-01-2019 18:06
No brainer, doen natuurlijk!
Hoezo no brainer? Er zijn toch zat mensen die hoogvliegers zijn en daar eigenlijk niet gelukkig van worden en uiteindelijk ijs gaan verkopen in Australië. Kijk ik heb niets met de bankenwereld, en iik ben bang dat ik dat WFT niet haal. Maar ik zal toch met mijn ouders overleggen en morgen even terugbellen en verder informeren.
Alle reacties Link kopieren
Dus, doen. Als ze je goed inwerken valt het allemaal wel mee.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Kluun1985 schreef:
10-01-2019 18:12
Hoezo no brainer? Er zijn toch zat mensen die hoogvliegers zijn en daar eigenlijk niet gelukkig van worden en uiteindelijk ijs gaan verkopen in Australië. Kijk ik heb niets met de bankenwereld, en iik ben bang dat ik dat WFT niet haal. Maar ik zal toch met mijn ouders overleggen en morgen even terugbellen en verder informeren.
Angst is geen goede raadgever, tenzij je wordt gedwongen in een bak met Zwarte Weduwes te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Jij haalt vast dat WFT wel als je er eenmaal aan begonnen bent.
Alle reacties Link kopieren
Kluun1985 schreef:
10-01-2019 18:12
Hoezo no brainer? Er zijn toch zat mensen die hoogvliegers zijn en daar eigenlijk niet gelukkig van worden en uiteindelijk ijs gaan verkopen in Australië. Kijk ik heb niets met de bankenwereld, en iik ben bang dat ik dat WFT niet haal. Maar ik zal toch met mijn ouders overleggen en morgen even terugbellen en verder informeren.
... en daarom is het een idee om even diep adem te halen. een nachtje rustig te slapen, en morgen een telefoontje te plegen waarin je wat prangende vragen stelt.
Je kunt natuurlijk wachten tot er iets op je pad komt waar je helemaal gelukkig van wordt, maar dan ben ik bang dat je spaarrekening toch niet voldoende gevuld is.

Als je echt niks met het bankwezen hebt, moet je het niet doen. Maar heb je andere opties? Volgens mij niet.
Dus hup, schop onder je komt en gewoon gaan leren. Stel je niet zo aan.
Niet geschoten is altijd mis. Je hebt niks te verliezen. In plaats van je energie steken in alles overdenken zou ik deze energie steken het WFT. Gewoon durven, doen!
Alle reacties Link kopieren
WFT basis is echt heel makkelijk. Met een rechten studie zou je het grootste deel al moeten kennen. Dat haal je makkelijk in 3 weken.
Hoezo met je ouders overleggen? Als je gestudeerd hebt ben je toch minstens achttien.

Je kunt natuurlijk altijd advies vragen aan je ouders maar de beslissing ligt bij jou.
WFT basis is niet moeilijk. Beetje taai en suf maar helemaal als je rechten hebt gestudeerd moet het appeltje eitje zijn.

Ik ben een simpele mbo-er en heb met gemak gehaald en zeker de studie-uren die er voor staan niet hoeven gebruiken.

En als je wel besluit dat werken bij ABN niets voor je is heb je wel dat certificaat waar je 3 jaar mee verder kunt.
Ik heb 10 jaar geleden trouwens ook 2 jaar op dat callcenter van ABN gewerkt. Zakelijke afdeling.
Toen betaalden ze via uitzendbureau al € 13,50 per uur.
Bijzonder dat dat nog steeds zo is (zelfs iets minder dus?)
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel keuze heb je? Kan je makkelijk een andere baan krijgen?

Zo niet, gewoon doen. Je kan denken op WO niveau. Veel vragen die je moet beantwoorden kan je zelf de antwoorden opzoeken in het systeem, en bij de rekenmodellen hoef je dit echt niet uit je hoofd te doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
https://www.oefentoets.com/wft/samenvat ... 2017-2018/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant: in welk parallel universum heeft werken voor een bank als ABN nog status?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
10-01-2019 19:02
Aan de andere kant: in welk parallel universum heeft werken voor een bank als ABN nog status?

Nergens. En in het callcenter al helemaal niet. Maar er is een salaris en dat maakt veel goed.
Ik schat dat het om een reader van 40 pagina’s gaat en je met gezond verstand al een heel eind komt. Prima te doen dus.
Ik zeg doen, als het dan toch niet lukt dan heb je het geprobeerd.
MinkeDeWit schreef:
10-01-2019 19:24
Ik schat dat het om een reader van 40 pagina’s gaat en je met gezond verstand al een heel eind komt. Prima te doen dus.

WFT basis is zo'n 250-300 pagina's hoor.
Via Nibe-svv (waar ik het gedaan heb) werd er aangegeven 60 uur .

De PE na 3 jaar is wel een pagina of 40.
Pipistrello schreef:
10-01-2019 19:28
WFT basis is zo'n 250-300 pagina's hoor.
Via Nibe-svv (waar ik het gedaan heb) werd er aangegeven 60 uur .

De PE na 3 jaar is wel een pagina of 40.
Toen ik laatst voor mijn bijscholing BOA moest zaten er idd mensen voor de bijscholing WFT, met een dun readertje. Maar 60 uur (en 300 pag) in drie weken is natuurlijk prima te doen voor een beetje snugger persoon.
Thanx allemaal!

Heb met mijn ouders overlegd, en moeder zegt: Begin niet aan de ellende! Vader zegt: Doe het.

Ik zeg:

Boeken in en me uit stress volvreten OF series kijken en voetbal kijken en gelukkig zijn

Ik kies het laatste. 2 tegen 1, dus ik doe het niet. Ben pas 1 dag bezig met serieus solliciteren. Dus als ik over 2 maanden nog steeds niets heb, kan ik altijd nog bij zo'n WFT functie solliciteren, die zijn er namelijk in overvloed op vacaturesites.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven