Werk & Studie alle pijlers

Nederlands Gewoontes....? Costum

16-01-2019 23:16 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, goedeavond!
Ik wil jullie mening vragen over wat ik gemerkt heb over nederlands cultuur/gewoontes of costum.ik weet het niet wat jullie dat noemen. 😅
Ik woon pas 3jaar in Nederland. En elke keer dat ik opbezoek naar mijn vrienden of buren ga, mijn partner(hij is nederlander) zegt altijd dat ik moet ook ze bij ons laten komen. Dat ik moet ze ook bij ons uitnodigen.En ik vind het een beetje raar of zoiets, en ik snap het ook niet waarom. Is het altijd zo hier in Nederland? En stel dat ik naar mijn buren opbezoek ga, en ik ga ze niet bij ons uitnodigen, worden ze dan teleurgesteld? Verwachten ze dat dan van mij? Worden jullie ook teleurgesteld als het met jullie gebeurt?


Bedankt voor beantwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik word dan heel boos.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Bij vrienden doe je dat toch sowieso lijkt me?

Ik nodig mijn buren ook uit voor een bakkie koffie en zij mij ook inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel gebruikelijk en gastvrij om vrienden en buren ook bij jou uit te nodigen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet niks natuurlijk en het hoeft niet op een weegschaaltje. Maar ja, wij proberen het vaak wel een beetje af te wisselen.

Het is leuk om ergens heen te gaan, want dan kun je neerploffen en hoef je lekker niks te doen. Je hoeft vooraf geen boodschappen te doen, niet met hapjes en drankjes in de weer en niet op te ruimen.
Maar het kan ook fijn zijn om thuis te zijn en de anderen eens een beetje te verwennen. En als je graag een wijntje drinkt hoef je niet op te letten, want je hoeft dan toch niet meer te rijden.

Het heeft allebei zo zijn voor- en nadelen. En ja, mensen op bezoek krijgen kost ook geld. Dus dan is het wel zo aardig om dat ook eens terug te doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind jij dat raar? Waarom wil jij wel hun koffie/frisdrank/wijn opdrinken maar mogen ze dat niet bij jou doen?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen zoals jij je goed voelt. Je moet niets! Het is natuurlijk wel leuk om gasten te ontvangen die graag bij jou langs komen, en ze te verwennen op de manier zoals bij jou gebruikelijk is. De Nederlandse cultuur staat nou niet echt bekend om zn gastvrijheid. Waar liggen jouw roots?
Alle reacties Link kopieren
Ik word chagrijnig van buren die me uitnodigen. Gelukkig heb ik buren die daar hetzelfde over denken, want voor je het weet zit je met over en weer verplichtingen waar niemand zin in heeft.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
16-01-2019 23:17
Ja ik word dan heel boos.
Ik sla mijn buren altijd bewusteloos als ze 'goedemorgen' zeggen.
Kom op zeg..........
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Dus voor jou is het normaal om overal op visite te gaan maar nooit iemand terug te vragen.. Eh , juist ja.
En dan zeggen ze dat Nederlanders gierig zijn :D
Spreek gewoon lekker in een café af, veel makkelijker.
Heeft niks met Nederlandse gewoontes te maken. In andere landen word je ook terug gevraagd als mensen bij jou op visite zijn geweest. Sociaal menselijk gedrag is het.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
16-01-2019 23:25
Waarom vind jij dat raar? Waarom wil jij wel hun koffie/frisdrank/wijn opdrinken maar mogen ze dat niet bij jou doen?
Nou misschien gebruik ik het verkeerde woord, niet echt raar, maar hmmm 🤔 misschien ben ik niet gewend of zo. Omdat waar ik vandaan komt, denken wij niet zo van, als ik jou uitnodig, "moet" je mij ook uitnodigen. En ja, daar zijn onze deuren altijd open voor iedereen, je hoeft niet de buren uitnodigen, ze kunnen gewoon gelijk naar de huizen en naar de keuken komen. Haha. Wij hoeven niet afspraak maken.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-01-2019 00:37
Dus voor jou is het normaal om overal op visite te gaan maar nooit iemand terug te vragen.. Eh , juist ja.
En dan zeggen ze dat Nederlanders gierig zijn :D
Nee, dat is ook niet normaal, ik ben ook niet zo. Het is toch leuk als je een visite krijgt. Waar ik niet gewend ben, is van de idee dat als je mij uitnodigt, "moet" ik ook jou uitnodig. Ja natuurlijk mag mijn vrienden altijd bij ons komen, wij zijn toch vrienden. En over buren, waar ik vandaan kom, is de deuren altijd open voor iedereen, je kan daar gelijk naar binnen jou buuren's keuken komen, of doen wij wisselen van het eten. Of weet ik veel wat. Ja, misschien dat is voor mij een culture shock, hier zijn de deuren dicht, je moet eerst afspraak maken voor dat je kan langs komen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-01-2019 00:37
Dus voor jou is het normaal om overal op visite te gaan maar nooit iemand terug te vragen.. Eh , juist ja.
En dan zeggen ze dat Nederlanders gierig zijn :D
Nee, dat is ook niet normaal, ik ben ook niet zo. Het is toch leuk als je een visite krijgt. Waar ik niet gewend ben, is van de idee dat als je mij uitnodigt, "moet" ik ook jou uitnodig. Ja natuurlijk mag mijn vrienden altijd bij ons komen, wij zijn toch vrienden. En over buren, waar ik vandaan kom, is de deuren altijd open voor iedereen, je kan daar gelijk naar binnen jou buuren's keuken komen, of doen wij wisselen van het eten. Of weet ik veel wat. Ja, misschien dat is voor mij een culture shock, hier zijn de deuren dicht, je moet eerst afspraak maken voor dat je kan langs komen.
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
16-01-2019 23:34
Gewoon doen zoals jij je goed voelt. Je moet niets! Het is natuurlijk wel leuk om gasten te ontvangen die graag bij jou langs komen, en ze te verwennen op de manier zoals bij jou gebruikelijk is. De Nederlandse cultuur staat nou niet echt bekend om zn gastvrijheid. Waar liggen jouw roots?
Oke, maar misschien vinden de nederlanders dat asociaal, of weet je dat waar ik opbezoek ga, verwachten ze ook een uitnodigen van mij. Want soms dacht ik, ten eerste ze nodigen mij uit, niet dat ik wil heel erg graag bij hun langs komen of zo, dus het is niet verplicht dat ik moet ze ook terug uitnodigen. Haha. Ik kom trouwens uit Filipijnen.
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
16-01-2019 23:34
Gewoon doen zoals jij je goed voelt. Je moet niets! Het is natuurlijk wel leuk om gasten te ontvangen die graag bij jou langs komen, en ze te verwennen op de manier zoals bij jou gebruikelijk is. De Nederlandse cultuur staat nou niet echt bekend om zn gastvrijheid. Waar liggen jouw roots?
Oke, maar misschien vinden de nederlanders dat asociaal, of weet je dat waar ik opbezoek ga, verwachten ze ook een uitnodigen van mij. Want soms dacht ik, ten eerste ze nodigen mij uit, niet dat ik wil heel erg graag bij hun langs komen of zo, dus het is niet verplicht dat ik moet ze ook terug uitnodigen. Haha. Ik kom trouwens uit Filipijnen.
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
17-01-2019 00:32
Ik sla mijn buren altijd bewusteloos als ze 'goedemorgen' zeggen.
Kom op zeg..........
Haha ik kan nooit een buurvrouw voor jou zijn. Want ik zeg elke keer "goede morgen" tegen mijn buren of iemand op straat. En sommige mensen kijken ze mij alsof ik misdaan heb gedaan 😅 daarom soms houd ik gewoon op en gewoon door lopen. 😂
Dat is gewoon even wennen. Bij de meeste Nederlanders kun je ook niet zomaar naar binnen lopen, dat gaat echt op afspraak.

Waarom gebruik je Engelse woorden als je niet weet hoe je die schrijft?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan waar je woont in Nederland. Waar ik woon is het normaal om goedemorgen te zeggen op straat. Tot een jaar of 15 geleden liep iedereen ook bij de achterdeur bij elkaar binnen. Zonder uitnodiging! Heel normaal inderdaad bij buren.

Nu wonen er meer mensen uit de randstad en zijn mensen banger ofzo. In ieder geval gebeurd het nu niet meer zo.
Costum of custom?
Alle reacties Link kopieren
FoRiegner_LeArner schreef:
17-01-2019 03:23
Nee, dat is ook niet normaal, ik ben ook niet zo. Het is toch leuk als je een visite krijgt. Waar ik niet gewend ben, is van de idee dat als je mij uitnodigt, "moet" ik ook jou uitnodig. Ja natuurlijk mag mijn vrienden altijd bij ons komen, wij zijn toch vrienden. En over buren, waar ik vandaan kom, is de deuren altijd open voor iedereen, je kan daar gelijk naar binnen jou buuren's keuken komen, of doen wij wisselen van het eten. Of weet ik veel wat. Ja, misschien dat is voor mij een culture shock, hier zijn de deuren dicht, je moet eerst afspraak maken voor dat je kan langs komen.
Ik herken dit wel uit het buitenland bij familie. maar dit is in NL niet echt gebruikelijk. vandaar de afspraken. en zomaar mee-eten is ook niet vanzelfsprekend. dat wordt ook apart afgesproken als dat de bedoeling is.
Hier in NL houden de meeste mensen niet van onverwacht bezoek.
Don't cry, buy a bag and move on.
Bedjeindezon schreef:
17-01-2019 06:08
Het ligt eraan waar je woont in Nederland. Waar ik woon is het normaal om goedemorgen te zeggen op straat. Tot een jaar of 15 geleden liep iedereen ook bij de achterdeur bij elkaar binnen. Zonder uitnodiging! Heel normaal inderdaad bij buren.

Nu wonen er meer mensen uit de randstad en zijn mensen banger ofzo. In ieder geval gebeurd het nu niet meer zo.
Banger? Wat een vreemde conclusie/aanname.
Alle reacties Link kopieren
FoRiegner_LeArner schreef:
17-01-2019 03:42
Haha ik kan nooit een buurvrouw voor jou zijn. Want ik zeg elke keer "goede morgen" tegen mijn buren of iemand op straat. En sommige mensen kijken ze mij alsof ik misdaan heb gedaan 😅 daarom soms houd ik gewoon op en gewoon door lopen. 😂
ik heb zelfs een overbuurvrouw, die ik in het begin vaak gedag zei, ze heeft nooit terug gegroet. na een keer of 6 ben ik maar gestopt. het is echt raar want onze kinderen gaan naar dezelfde school. alle andere buren zeggen mij gedag behalve zij. Zo raar. er kan niks anders zijn want ik heb haar echt dus nog nooit gesproken en ga ook niet met andere moeders om waar zij wel mee omgaat.
Don't cry, buy a bag and move on.
Nitflex schreef:
17-01-2019 07:11
Banger? Wat een vreemde conclusie/aanname.
Nou ja, mensen uit de randstad zijn best gevaarlijk. Ik begrijp het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven