Werk & Studie alle pijlers

Werkgever wijzigt loondoorbetaling bij ziekte

17-01-2019 09:38 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al jaren werkzaam bij mijn huidige werkgever en in de initiële arbeidsovereenkomst is niets vastgelegd over loondoorbetaling bij ziekte. Ik krijg dan ook 100% doorbetaald, die sporadische keer dat ik mij ziek moet melden. Nu is er echter de laatste tijd nieuw personeel aangenomen, waarbij in het arbeidscontract staat dat er na 3 maanden ziekte 70% loon wordt doorbetaald. Mag de werkgever dit nu ook eenzijdig voor mij aanpassen? En is het wel geoorloofd om twee verschillende doorbetalingsregelingen binnen één bedrijf te hanteren?

Hoop dat iemand hier dit weet of een linkje heeft waar ik het antwoord kan terugvinden. Ik kom er zelf met Google niet helemaal uit...
Alle reacties Link kopieren
Heeft een collega van mij ook gehad (ja, na vijf jaar in dienst te zijn). Is blijkbaar wettelijk geregeld.

Ik weet er het fijne niet van verder, maar zij heeft het natuurlijk wel uitgezocht en ze kon er niets aan doen. Dus ik ga er vanuit dat de werkgever dat inderdaad mag aanpassen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het na bij je vakbond.
De werkgever moet minimaal 70% uitbetalen. Geen 100% dus, tenzij anders is vastgelegd/

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... ens-ziekte
Alle reacties Link kopieren
Is er een cao van toepassing?

Zo nee, dan mag men (indien niets geregeld in de arbeidsovereenkomst) gewoon terugvallen op de wet, waarin 70% vanaf de eerste dag staat.

Maar een beetje consistent beleid mag wel verwacht worden, geen willekeur.
Ik neem aan dat jij steeds kort ziek was, dus voor jou zal er niets veranderen. Maar als iedereen na 3 maanden terugvalt naar 70%, waarom jij dan niet? Je krijgt al meer dan wettelijk verplicht is.

Als er een cao van toepassing is, kan het anders liggen.
Als het in de CAO staat geldt het ook voor jou (als in je contract staat dat de CAO wordt gevolgd).

Als er geen CAO geldig is voor jou, dan vind ik het een interessante kwestie. Er staat dan niets over in je contract, en het is de vraag hoe je werkgever het in het verleden deed (bij jou of bij collega's met hetzelfde contract). Zou je er redelijkerwijs vanuit mogen gaan dat altijd 100% wordt doorbetaald, als je al ervaren hebt dat je bij een week ziekte 100% wordt doorbetaald? Wettelijk mag werkgever vanaf de eerste dag 70% betalen, en dat werd niet gevolgd.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
17-01-2019 11:09
Als het in de CAO staat geldt het ook voor jou (als in je contract staat dat de CAO wordt gevolgd).

Als er geen CAO geldig is voor jou, dan vind ik het een interessante kwestie. Er staat dan niets over in je contract, en het is de vraag hoe je werkgever het in het verleden deed (bij jou of bij collega's met hetzelfde contract). Zou je er redelijkerwijs vanuit mogen gaan dat altijd 100% wordt doorbetaald, als je al ervaren hebt dat je bij een week ziekte 100% wordt doorbetaald? Wettelijk mag werkgever vanaf de eerste dag 70% betalen, en dat werd niet gevolgd.
Als TO steeds kort ziek was dan zou je wat er in de contracten van nieuwe medewerkers staat gewoon kunnen zien als vastlegging van bestaand beleid. En TO kon niet weten dat je dan bij 3 maanden zou terugvallen naar 70% omdat ze steeds maar kort ziek was.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
17-01-2019 11:09
Als het in de CAO staat geldt het ook voor jou (als in je contract staat dat de CAO wordt gevolgd).

Als er geen CAO geldig is voor jou, dan vind ik het een interessante kwestie. Er staat dan niets over in je contract, en het is de vraag hoe je werkgever het in het verleden deed (bij jou of bij collega's met hetzelfde contract). Zou je er redelijkerwijs vanuit mogen gaan dat altijd 100% wordt doorbetaald, als je al ervaren hebt dat je bij een week ziekte 100% wordt doorbetaald? Wettelijk mag werkgever vanaf de eerste dag 70% betalen, en dat werd niet gevolgd.
Er moet 70% worden doorbetaald, en meer mag. Het staat de werkgever vrij daar regels voor te maken. Als er nieuwe regels komen of de bestaande regels worden gewijzigd, dan is wel instemming van de OR/PVT nodig, of bij gebrek daaraan van elke individuele medewerker.

De vraag is echter of hier sprake is van nieuwe of veranderde regels. Misschien bestond de regel al vanaf dag 1, en is recenter slechts besloten om dit voor alle duidelijkheid voortaan ook in de arbeidsovereenkomst te zetten?
Het is geoorloofd om twee verschillende doorbetalingsregelingen te hebben. Anders zou werkgever nooit of bijna nooit arbeidsvoorwaarden kunnen wijzigen. Jij kan namelijk jezelf verweren als je een andere en betere afspraak had. Dat kan werkgever dan lastig verlagen. Dit is dan een objectieve rechtvaardigingsgrond om onderscheid te mogen maken.

Het moet wel door de OR of pvt. Maar ben je zelf ooit langer dan 3mnd ziek geweest?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik ben zelf af en toe maximaal een paar dagen ziek geweest, dus heb gewoon doorbetaald gekregen. Ik weet echter van een collega die eens langer thuis is geweest, denk vier maanden, dat zij toen gewoon doorbetaald heeft gekregen.
siep1234 schreef:
18-01-2019 08:26
Bedankt voor alle reacties! Ik ben zelf af en toe maximaal een paar dagen ziek geweest, dus heb gewoon doorbetaald gekregen. Ik weet echter van een collega die eens langer thuis is geweest, denk vier maanden, dat zij toen gewoon doorbetaald heeft gekregen.
Wij werden voor een paar dagen nooit officieel ziek gemeld en kregen sowieso 100% doorbetaald.
Toen ik langdurig ziek werd, kreeg ik ook 100% door betaald, ondanks dat in het contract 70% stond.

In jouw geval hebben ze, tenzij de CAO anders zegt, correct gehandeld. Begrijpelijk dat het zuur overkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven