Werk & Studie alle pijlers

Hoe overspannenheid benoemen bij volgende sollicitatie?

18-01-2019 14:39 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik som even kort de situatie op;

- Afgelopen jaar een heel roemoerig jaar gehad op zowel fysiek als geestelijk vlak

- Nieuwe baan begonnen, maar mijn verleden haalde mij in en dat in combinatie met een werksfeer die niet bij mij paste ben ik overspannen geraakt.

- Nu wil ik een nieuwe baan zoeken gezien ik weer beter ben en daar ongelukkig word, heb geen gat in mijn cv maar heb ook niet kunnen laten zien wat ik kan, omdat ik zo snel uitviel

- Ik twijfel nog of ik in mijn vakgebied blijf, omdat ik al bij meerdere bedrijven ben weggegaan ( al was het merendeel korte vervanging en heb ik bij 1 bedrijf een jaar gewerkt, maar daar kon ik niet blijven. Wel goede referenties gekregen).

Hoe leg ik dit uit in een evt brief en gesprek? Heeft het zin om nog binnen mijn vakgebied te solliciteren? Ik ben bang dat zij denken dat ik het niet kan, terwijl er enkele jaren dingen speelden in mijn prive.
Lijkt me niet zinnig om überhaupt overspannenheid te benoemen als die meerdere keren heeft gespeeld. Toekomstige werkgever denkt dan alleen maar dat de kans aanzienlijk is dat zij de volgende zijn bij wie jij ziek uitvalt. Dan sta je nog liever te boek als een jobhopper.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bij de korte dienstverbanden, als je vindt dat je uitleg moet geven, aangeven dat het vervanging was of een kortlopend contract op je cv. En je kunt aangeven dat je denkt hun bedrijf meer bij je past dan je huidige werkgever.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Vraag een gesprek met de bedrijfsarts aan. Overleg met die arts. Een spoor 2 kan een oplossing zijn. Je huidige baas moet dit betalen (komt vaak uit verzekering) je krijgt dan een reïntegratie coach, die met je kijk wat voor ander baan (beter) bij je past. Ook kun je dan proefdraaien in een ander bedrijf. Terwijl je werkgever je salaris betaald.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik ben maar 1x overspannen geweest, dat was nu. Het jobhoppen was ook steeds korte vervanging, vorig jaar een leuke werkplek maar ze gingen een richting op die mij niet lag. Toen hier aangenomen, dacht dat het goed zou gaan nu, maar helaas.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk ga je in een nieuwe baan weer tegen hetzelfde aanlopen. Dus meld je liever ziek en pak je probleem op een diepere laag aan.
Vooral niet over “overspannenheid” praten. Dan denken ze zeker dat je het allemaal niet aan kan.

Vertel gewoon over de korte contracten en over de tijdelijke vervangingen die je hebt gedaan. Dat is prima.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
18-01-2019 14:54
Vraag een gesprek met de bedrijfsarts aan. Overleg met die arts. Een spoor 2 kan een oplossing zijn. Je huidige baas moet dit betalen (komt vaak uit verzekering) je krijgt dan een reïntegratie coach, die met je kijk wat voor ander baan (beter) bij je past. Ook kun je dan proefdraaien in een ander bedrijf. Terwijl je werkgever je salaris betaald.
Kreeg ik niet dat tweede spoor, ik werk daar veel te kort zei de bedrijfsarts. Daar netjes meegewerkt aan reintegratie. Ik heb nog steeds dat ik minder werk nu, ik bouw nog op. Maar ik vind dit bedrijf gewoon echt niet prettig voor zijn werknemers en wil weg als ik helemaal beter ben.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij slaat dat nergens op, dat de bedrijfsarts dit zegt. Een werkgever is daar gewoon verplicht toe.

Wel beginnen ze vaak pas een 2e spoor na 1 jaar ziekte/reïntegratie.

Hoe lang ben jij nu al ziek/aan het reïntegreren?

Vraag anders advies bij het juridisch loket of een vakbond.

De werkgever moet een onafhankelijke arbeidsdeskundige inschakelen, die doet een onderzoek waar uit komt of je wel of niet geschikt bent voor je huidige werk.

Een bedrijfsarts kan dit niet beslissen.

Loopt je contract af, blijf dan waar je bent. Als je contract af loopt neemt het uwv het over en krijg je via hun een traject/reïntegratie.

Nooit ziek of volledig gereintegreerd uit dienst gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ze werkt er net schrijft ze, dus het zal wel minder dan een jaar zijn. En het lijkt me dat ze dan ook geen vast contract heeft en dus aan het einde geen verlenging krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
18-01-2019 15:02
Volgens mij slaat dat nergens op, dat de bedrijfsarts dit zegt. Een werkgever is daar gewoon verplicht toe.

Wel beginnen ze vaak pas een 2e spoor na 1 jaar ziekte/reïntegratie.

Hoe lang ben jij nu al ziek/aan het reïntegreren?

Vraag anders advies bij het juridisch loket of een vakbond.

De werkgever moet een onafhankelijke arbeidsdeskundige inschakelen, die doet een onderzoek waar uit komt of je wel of niet geschikt bent voor je huidige werk.

Een bedrijfsarts kan dit niet beslissen.

Loopt je contract af, blijf dan waar je bent. Als je contract af loopt neemt het uwv het over en krijg je via hun een traject/reïntegratie.

Nooit ziek of volledig gereintegreerd uit dienst gaan.
Dit is echt niet waar.

Het tweede spoor wordt pas relevant als het eerst spoor dood loopt. TO schrijft dat ze aan het reintegreren is in haar eigen functie en dus komt spoor 2 helemaal niet aan de orde. (En veel werkgevers zijn niet verzekerd en betalen de kosten, als noodzakelijk, uit eigen zak. Dat loopt al snel in de duizenden euro’s).

De werkgever is ook niet verplicht een arbeidsdeskundige in te schakelen in het eerste jaar als de reintegratie goed verloopt.

Als je contract afloopt, krijg je alleen hulp van het UWV als je nog deels reïntegreert. En die “hulp” wordt lang niet door iedereen als behulpzaam ervaren.

Als je beter bent, is er geen enkele reden om ziek uit dienst te gaan en je ex-werkgever daarmee met enorme kosten op te zadelen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij dat TO dat niet wil maar tips vraagt over sollicitaties???
Alle reacties Link kopieren
we hebben het een keertje geprobeerd iemand aan de slag te helpen bij ons die bij een ander bedrijf overspannen was geraakt, ze ging al na een paar maandjes weer weg bij ons want ze kon niet aarden, het was niet druk genoeg voor haar :whip: sommige mensen doen het zichzelf aan...

wat zijn eigenlijk je redenen voor de keuze van je vakgebied?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies is dus niet solliciteren. Maar wachten tot je volledig beter bent.

En je contact niet verlengd word. Dan neemt het uwv het over. En helpt je met het vinden van nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
18-01-2019 15:55
Lijkt mij dat TO dat niet wil maar tips vraagt over sollicitaties???
Wat ik haar dus af raad. Dikke puh.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-01-2019 15:32
Dit is echt niet waar.

Het tweede spoor wordt pas relevant als het eerst spoor dood loopt. TO schrijft dat ze aan het reintegreren is in haar eigen functie en dus komt spoor 2 helemaal niet aan de orde. (En veel werkgevers zijn niet verzekerd en betalen de kosten, als noodzakelijk, uit eigen zak. Dat loopt al snel in de duizenden euro’s).

De werkgever is ook niet verplicht een arbeidsdeskundige in te schakelen in het eerste jaar als de reintegratie goed verloopt.

Als je contract afloopt, krijg je alleen hulp van het UWV als je nog deels reïntegreert. En die “hulp” wordt lang niet door iedereen als behulpzaam ervaren.

Als je beter bent, is er geen enkele reden om ziek uit dienst te gaan en je ex-werkgever daarmee met enorme kosten op te zadelen.
Wij zijn het wel vaker niet met elkaar eens. Dat TO nu in een spoor 1 zit. Sluit een spoor 2 niet uit.

Voor nu niet, spoor 1 en 2 kunnen tegelijkertijd lopen.

En ook voor de toekomst niet. De reïntegratie kan minder gaan of er kunnen andere behoeften zijn.

Jij reageert vaak vanuit het oogpunt/belang werkgever en ik vanuit het oogpunt/belang werknemer.

Op zich mooi. Zo worden beide kanten belicht.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
18-01-2019 16:36
Wij zijn het wel vaker niet met elkaar eens. Dat TO nu in een spoor 1 zit. Sluit een spoor 2 niet uit.

Voor nu niet, spoor 1 en 2 kunnen tegelijkertijd lopen.

En ook voor de toekomst niet. De reïntegratie kan minder gaan of er kunnen andere behoeften zijn.

Spoor 1 kan idd sneller worden opgestart (bijv als spoor 1 eerder dood loopt, als de werkgever aan een verzoek van werknemer tegemoet komt, of als partijen liever uit elkaar gaan). En in die gevallen kan men ook besluiten om spoor 2 in te zetten naast spoor 1. Maar de werkgever is daar geenzins toe verplicht, zoals jij eerder stelde.

Jij reageert vaak vanuit het oogpunt/belang werkgever en ik vanuit het oogpunt/belang werknemer.

Ik reageer meestal vanuit juridisch oogpunt, als het om rechten en plichten gaat. En idd, ik belicht ook de kant van de werkgever regelmatig. Maar wellicht heb je dan ook gezien dat ik het oogpunt/belang van de werknemer ook niet schroom, als ik denk dat iemand daarmee geholpen is.

Op zich mooi. Zo worden beide kanten belicht.

Het kan inderdaad nooit kwaad om twee kanten te belichten. Ik zou je alleen wel mee willen geven om geen plichten aan werkgevers toe te dichten die niet bestaan. Als een ander dat voor waar van jou aanneemt en er ook naar handelt, dan kan die persoon van een behoorlijk koude kermis thuiskomen. En dat is zonde.
niet benoemen, ik zou zeggen dat het werk niet bij je paste en je daarom gestopt bent, dat klopt toch? als je je persoonlijke sores inmiddels verwerkt heb en weer volledig inzetbaar bent, tenminste
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
18-01-2019 16:32
Mijn advies is dus niet solliciteren. Maar wachten tot je volledig beter bent.

En je contact niet verlengd word. Dan neemt het uwv het over. En helpt je met het vinden van nieuwe baan.
Het zou wel zo eerlijk zijn als je ook eerlijk was over het vervolg. Het uwv wil je weer aan het werk hebben, maakt niet zoveel uit wat voor werk.
Als TO zich nu in staat voelt te solliciteren, is het enorm in haar voordeel daarmee aan de slag te gaan. Ipv overgeleverd te worden aan alle eisen en wensen van het uwv.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik zo'n maand wacht en dan rondkijk. Ik werk nu met een bepaalde doelgroep waar ik niet gelukkig van word. Wel van het vak zelf, maar het is lastig om iets anders te vinden qua doelgroep, minder vacatures.

Soms denk ik ook, kijk naar wat algemeners, maar ja, geen ervaring in.
Alle reacties Link kopieren
DustSpirit schreef:
18-01-2019 20:22
Ik denk dat ik zo'n maand wacht en dan rondkijk. Ik werk nu met een bepaalde doelgroep waar ik niet gelukkig van word. Wel van het vak zelf, maar het is lastig om iets anders te vinden qua doelgroep, minder vacatures.

Soms denk ik ook, kijk naar wat algemeners, maar ja, geen ervaring in.
Dat lijkt me echt een prima argument om tijdens een gesprek aan te geven als reden om te solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Dank je NZ!


En stel ik ga iets anders doen, op hboniveau, wat zeg ik dan?
Alle reacties Link kopieren
DustSpirit schreef:
19-01-2019 14:14
Dank je NZ!


En stel ik ga iets anders doen, op hboniveau, wat zeg ik dan?
Ik vond het werk leuk, maar niet de doelgroep, en helaas is er eigenlijk alleen werk met deze doelgroep te vinden. En dus besloot ik een andere weg in te slaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven