Werk & Studie alle pijlers

Op kamers gaan, wat is jullie ervaring?

18-01-2019 15:29 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Viva! Ik heb nog ruim de tijd om de keuze tussen thuiswonen/kamers te maken, maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervaring is met het maken van deze keuze.

De studie die ik wil gaan doen bepaalt dat ik elke dag vier uur reistijd heb in totaal... Enorm veel, lijkt me ook moeilijk te realiseren. Ik heb enorme last van wagenziekte en Primatour pilletjes maken me slaperig; wat natuurlijk super onhandig is in combinatie met school. Ofcourse zijn er nog tal andere nadelen van vier uur ov-reizen.. Daarom overweeg ik om op kamers te gaan, maar het feit dat mijn studie is gevestigd in Amsterdam is weer bakken met geld extra... beetje gekeken naar dat anti-kraak gedoe, maar dat is weer nauwelijks te vinden in Amsterdam en normale kamers zijn peperduur..een grote tegenslag is ook het feit dat ik waarschijnlijk de renteverhoging van studieschulden ga meemaken, hier weet ik nog niet veel over maar ik heb gehoord dat ik uiteindelijk duizenden euro's extra kwijt ben..?

Wat is jullie ervaring met de keuze tussen op kamers gaan/thuiswonen, vooral de mensen die te maken hadden met een lange reisduur? En zou ik gewoon die reistijd maar slikken en een enorme lening voorkomen of toch op kamers gaan? :-D
Memento Mori
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf op kamers gaan wonen, omdat ik op 2,5 uur treinen van mijn studie woonde (en er bovendien ook gewoon weg wilde). Degenen die ik kende die wel thuis zijn blijven wonen zijn allemaal gestopt met hun studie omdat het gewoon teveel was.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op kamers gegaan omdat ik 18 was
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Als je om half 9 college hebt, kun je dan op tijd komen met het ov?
Bij mij was het antwoord nee, dus ben ik op kamers gegaan.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op kamers geweest en ik vond het fantastisch. Maar ik had de enorme mazzel dat mijn ouders konden en wilden bijdragen, waardoor ik geen studieschuld heb. Mijn man heeft wel een studieschuld, maar ik moet zeggen dat we daar weinig last van hebben. We hebben gewoon een hypotheek kunnen afsluiten, op ons 28e een huis kunnen kopen en we lossen rustig elke maand een piepklein stukje af.

Ik zou op kamers gaan vooral aanraden, dus kijk of het haalbaar gemaakt kan worden.
- kan jouw studie echt alleen in Amsterdam, of zijn er ook alternatieven?
- kun je gaan wonen in een andere stad dan amsterdam, dus minder duur, zodat je wel je reistijd tot onder 1,5-2 uur per dag kan brengen?
- Ben je bereid om naast je studie te gaan werken om extra geld te verdienen?
- Geef je, naast huur, veel geld uit? bijvoorbeeld aan kleding, make-up, uitgaan hobbies etc en zo ja, ben je bereid om dat te minderen?
Alle reacties Link kopieren
Als je die vier uur die je anders kwijt bent om te reizen deels gebruikt om te werken dan heb je de kosten van een kamer zo terugverdient. Dagelijks primatour lijkt me echt geen optie en iedere dag misselijk ook niet. Bovendien is op kamers wonen goed voor je netwerk en je ontwikkeling. Wellicht kun je ergens buiten de ring goedkoper een kamer vinden?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een eind richting Amsterdam op kamers gaan zodat je een half uur IPV 2 uur onderweg bent. Een kamer in Amsterdam vinden is inderdaad heel moeilijk en duur.
Zoek een plaats met een goede treinverbinding. Bijvoorbeeld Zaandam, Purmerend , Hoofddorp,....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op m'n 17e op kamers gegaan in Amsterdam, maar ik woonde al in Amsterdam en wilde gewoon thuis graag weg. Dat is al 23 jaar geleden
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook ergens anders gaan wonen dan in Amsterdam.
Ik ken bijvoorbeeld steeds meer mensen die in Utrecht studeren maar in Zeist of Nieuwegein wonen. Misschien kun je bijvoorbeeld ook in Haarlem ofzo op kamers gaan, zal een hoop schelen.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
18-01-2019 15:55
Je kunt ook een eind richting Amsterdam op kamers gaan zodat je een half uur IPV 2 uur onderweg bent. Een kamer in Amsterdam vinden is inderdaad heel moeilijk en duur.
Zoek een plaats met een goede treinverbinding. Bijvoorbeeld Zaandam, Purmerend , Hoofddorp,....
yep dit.
Ik heb 3 maanden 5 uren per dag gereisd naar de uni, toen was ik het zat en ben ik op kamers gegaan. Tijdens hbo studie ben ik thuis blijven wonen, maar dat was een half uurtje enkele reis met de bus en ik was 16 toen ik daaraan begon, dus ja.

Oh ik ben ook enorm wagenziek, maar gek genoeg niet in bus of trein, dus dat was wel handig.
anoniem_299267 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 16:01
Reden: Aanvulling
16.21% gewijzigd
JollyRider schreef:
18-01-2019 15:51
Ik ben op kamers gegaan omdat ik 18 was
Precies!
Lekker op jezelf gaan wonen natuurlijk. Vier uur reizen per dag is toch geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een groot voorstander van op kamers, omdat je er zelfstandig van wordt en veel meer vrijheden hebt dan thuis. Je kan nog 3x falikant op je bek gaan zonder dat het enorme gevolgen heeft. (Ik denk aan; een week leven op bruin brood met pindakaas omdat je geen geld meer hebt, een nacht doorhalen en dan meteen door naar college, een was te lang in de wasmachine laten zitten (dat gaat stinken), een keer je sleutels vergeten en middenin de nacht je huisgenoot wakker bellen, etc) Daarbij, je bent jong volwassene, dus tijd om daar ook je acties aan te gaan verbinden.

Ik heb bijzonder goede ervaringen aan mijn op kamers-tijd!
JollyRider schreef:
18-01-2019 15:51
Ik ben op kamers gegaan omdat ik 18 was
Dit. Ik had maar een uur reistijd, maar ik moest en ik zou op kamers. Niet in Amsterdam, gelukkig.

Ik zou me inschrijven bij de studentenhuisvesting en hard zoeken naar een betaalbare kamer. Of in een randgemeente gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Op kamers wonen was echt een heerlijke tijd. Alleen daarom zou ik het mijn eigen kinderen t.z.t. zeker aanraden. Ik heb wel een studieschuld maar die los ik nu gewoon geleidelijk af en de ervaringen had ik niet willen missen. Wat ik zelf zag is dat je veel minder van het studentenleven meekrijgt als je thuis woont. Ik heb het als heel veel vrijheid ervaren, vrienden voor het leven gemaakt en genoten van de leuke tijd (gewoon alleen al met huisgenoten met andere achtergronden elkaars leven volgen heeft mij veel opgeleverd).
Ik zou liever niet op een half uur of een uur reizen gaan zitten.
Dan maak je nog altijd niets mee van 't studentenleven, want dat speelt zich dus af in Amsterdam.
Nog altijd ver weg van waar jij zit.


Ofwel dus loeihard op zoek naar een kamer in Amsterdam.
Ofwel informeren hoeveel contacturen / -dagen dat je hebt - in sommige studies zijn dat bijvoorbeeld maar 3 dagen - en over en weer pendelen.


Ik zat op kamers omdat het praktischer was en ik een stuk vrijheid wilde.

Maar "vrienden voor het leven" heb ik toch écht niet gemaakt.
Sinds de dag dat ik afgestudeerd ben / verhuisd ben nooit meer met iemand contact gehad.
En uitgaan deed ik ook al niet.

Ik wou vooral vrijheid in de zin van zelf kunnen bepalen wanneer ik opstond, at, studeerde, ... zonder heel de tijd rekening te moeten houden met mijn moeder en haar strakke uren en verplicht mee-eten en dergelijke.

Uiteraard kwam ik mijn huisgenoten wel es tegen in de keuken, maar ieder leidde toch echt zijn eigen leven op zijn eigen kamer.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 16:43
43.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter had ook 2 uur reistijd naar Amsterdam maar is wel thuis blijven wonen. Ze had ook maar 2 dagen per week school. En zij vond het niet erg, werkte gewoon in de trein, en scheelde haar in 2 jaar 15.000 euro studieschuld. Wij zijn nl. niet zo kapitaalkrachtig om alles voor haar te betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Op kamers! Het beste dat ik ooit gedaan heb! Haarlem bijvoorbeeld is goed te bereizen vanaf Amsterdam, dus maak de cirkel van zoeken groter wb kamers.

Ik was al een jaar het huis uit (naar het buitenland geweest als gapyear) dus thuis wonen was niet echt een optie meer. Ik werkte veel naast de studie (dat kon ook gewoon, zoveel studie-uren had ik niet) en heb op mijn dooie akkertje de studieschuld afbetaald. (nu zo'n 5 jaar geleden of zo). Ik merkte er niks van, want met dat wij goed gingen verdienen, moesten we ook gaan afbetalen. Dat geld ging gelijk weer weg, dus dat zágen we niet eens. Het (samen met het buitenland) op kamers gaan, heeft me veel geleerd, inderdaad leven op noodles of brood van een gulden en pindakaas voor een week, omdat dat ene weekend stappen ietsje duurder was uitgevallen dan gedacht :biggrin:
Overigens hadden wij ook extracurriculaire lessen, vaak 's avonds. Verplicht, want voor studiepunten en dan is op een enorme afstand van je studie wonen gewoonweg ontzettend onhandig.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Mijn dochter is dichter bij haar studie gaan wonen, van 2,5 km naar de faculteit naar 1,2 km naar de faculteit, waarbij wel moet aangetekend worden dat ze met de langzame lift van de 13e naar beneden moet, en loopt in plaats van fietst, dus niet eens zoveel korter onderweg is.
Kortom, mijn dochter is op kamers gegaan omdat ze toe was aan zelfstandigheid. Ze werkt ernaast om de huur te betalen en dat is vaak erg vermoeiend, maar, volgens haar, het helemaal waard.
Ze woont trouwens niet in Amsterdam.
Ze woont in een studentenflat, dus ik hoop dat ze iets vinden kan als ze afgestudeerd is, want om dan weer bij je ouders te gaan wonen is niet leuk voor kind noch ouders.
Alle reacties Link kopieren
"De gemiddelde huurprijs was in 2017 nog 385 euro voor een kamer van hooguit 35 m², inclusief gas, water en elektriciteit. Studenten in Amsterdam zijn met een gemiddelde huursom van 571 euro het duurst uit."

571 euro... voor een kamer. Goeie god.

Normaal zou ik ook zeggen "ga op kamers", maar met dit soort prijzen...

bron Volkskrant: http://tinyurl.com/ydgcr96e
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Is de studie echt alleen in Amsterdam te doen? Is er geen variant in een andere stad? Je maakt het jezelf wel 10x zo moeilijk door van alle studentensteden juist Amsterdam te kiezen. Daar op kamers gaan is praktisch onmogelijk zie ik in mijn omgeving. Of het is een tijdelijk zolderhok hier, na 6 maanden weer zoeken naar het volgende illegale te dure kamertje en zo jaren door. Dat komt de studie niet ten goede.
Ik ben op kamers gegaan vanwege een nieuwe studie en deze 3u met de trein was enkele reis. Ik had veel verschillende wisseling van huisgenoten in de 3.5j dat ik er woonde, maar opzich was het wel leuk om terug te kijken. Het was meer uit praktisch punt. Ik betaalde 363 euro voor 15m2. Best prijzig voor de staat van de kamer. Ik kreeg toen (6j terug) 250 stufi dus hoefde niet zoveel bij te leggen. Tussendoor veel vakantiewerk gedaan.
Ik ben wel in dezelfde provincie blijven wonen, maar voel me waar ik nu woon meer op mijn plek en ken meer mensen dan toen ik in de stad woonde.

Ik zou proberen een voor jou betaalbare kamer te zoeken. Iets buiten het centrum bv. Uiteindelijk ben je ook geld kwijt aan dat uurtje reizen of daar ga ik vanuit.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen je ouders je niet financieel steunen?
Alle reacties Link kopieren
dochter zit vanaf september met hetzelfde probleem. Ze is dan nog maar 17 maar zal al wel op kamers gaan want de stad waar ze haar studie wil (kan) volgen is 2,5 uur met openbaar vervoer bij ons vandaan. Jong, en eigenlijk er nog niet aan toe, maar zoveel reistijd op een dag vindt zij (en ik) te veel. Ja het kost wat maar het levert zoveel tijd en rust op. die 4 uur * 5 dagen reistijd per week kun je ook gebruiken om te gaan werken, en zo de kamer te betalen.

Mijn belangrijkste tip: ga je nu meteen inschrijven bij een studenten-huisvestingbedrijf. Volgens mij is dat in Amsterdam Duwo en Studentenwoningweb.

In Amsterdam kun je via deze verenigingen best betaalbare kamers krijgen maar je moet daarvoor minimaal 1-2 jaar ingeschreven staan voor je aanmerking komt. Beter om nu die wachttijd op te gaan bouwen, zodat je een kamer kunt krijgen als je besluit om op kamers te willen gaan.
The past may be in tatters
But today is all that matters

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven