Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie keuzestress

18-01-2019 17:41 13 berichten
Hallo allemaal!

Op dit moment ben ik werkzoekende en heb ik twee sollicitaties lopen en beide zijn voor ongeveer dezelfde functie.

- Werkgever 1:
Een heel leuk bedrijf, op loopafstand, maar te weinig uren en flexibel. Wel de mogelijkheid dat ze me na een tijdje meer uren kunnen bieden, maar geen zekerheid.
- Werkgever 2:
Vast aantal uren in de week en precies wat ik zoek, wel iets verder weg, maar lijkt me net zo leuk.
Hier heb ik een telefonisch gesprek voor ingepland staan volgende week woensdag waarin ze mijn motivatie en nog wat vragen willen doornemen.

Nu ben ik bij werkgever 1 vandaag op gesprek geweest en mag ik morgen al een dag meelopen. Ik verwacht dat daarna wel de vraag zal komen of ik bij ze wil komen werken als het klikt van beide kanten en daar zit mijn probleem. Want wat kan ik het beste doen en wat zeg ik tegen werkgever 1?

Ik heb liever de functie bij werkgever 2 vanwege de uren, maar hier moet ik dus nog op wachten of ik het word. Ik denk ook dat er daarna nog een hele sollicitatieprocedure volgt. Nu ben ik bang om werkgever 1 af te wijzen en met niks te eindigen, maar ik vind het ook niet fair om de baan aan te nemen als ik na een week toch bij werkgever 2 aan de slag zou kunnen. Wat zouden jullie doen?
Aangeven dat je meerdere procedures hebt lopen en dat je de uitkomst wilt afwachten geen optie?
lilguinea schreef:
18-01-2019 17:45
Aangeven dat je meerdere procedures hebt lopen en dat je de uitkomst wilt afwachten geen optie?
Daar zat ik ook aan te denken. Ik ben alleen bang dat de sollicitatieprocedure bij bedrijf 2 nog wel 1 á 2 weken kan duren. Kan ik het maken om dat af te wachten? Er zijn hier in de omgeving verder geen andere vacatures in wat ik zoek, dus ik wil niet met niks eindigen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je die meeloopdag niet wat uitstellen om tijd te rekken?
Oh lees dat dat morgen al is.
Tja van te weinig uren kan ik zelf niet leven, zal toch mn rekeningen moeten betalen..
Robinson schreef:
18-01-2019 17:53
Kan je die meeloopdag niet wat uitstellen om tijd te rekken?
Oh lees dat dat morgen al is.
Tja van te weinig uren kan ik zelf niet leven, zal toch mn rekeningen moeten betalen..
Daar heb je gelijk in. Die uren zijn voor mij dus ook wel een serieuze issue. Met het loon van de flexibele uren werkgever zou ik de vaste lasten en boodschappen kunnen betalen, maar dan ook echt niks overhouden. Geen geld voor uitstapjes, onverwachte uitgaven of dergelijke. Het is alleen zo dat dit de enige twee vacatures op dit moment zijn voor wat ik zoek en ik heb geen uitkering. Ik leef op dit moment dus van spaargeld, dus mijn grootste angst is om met niks te eindigen.
Alle reacties Link kopieren
Maar die andere functie, wat is iets verder weg?
Aan 1 eerlijk zeggen dat je niet kan leven van hun voorstel.
Dat ze toch echt nu al met meer uren over de brug zullen moet komen.

En dat je nog andere ijzers in 't vuur hebt liggen.

Aan hen de keuze hoe graag ze je willen hebben.
Robinson schreef:
18-01-2019 18:07
Maar die andere functie, wat is iets verder weg?
Ongeveer 12 minuten met de auto, ook nog makkelijk bereikbaar. :-)
Belg007 schreef:
18-01-2019 18:08
Aan 1 eerlijk zeggen dat je niet kan leven van hun voorstel.
Dat ze toch echt nu al met meer uren over de brug zullen moet komen.

En dat je nog andere ijzers in 't vuur hebt liggen.

Aan hen de keuze hoe graag ze je willen hebben.
Ik heb al een balletje opgegooid over de uren, maar helaas kunnen ze niks beloven. Alleen de kans dat het misschien meer wordt, maarja daar heb ik niks aan. Ik baal er wel een beetje van, wat anders was het wel echt de perfecte baan. Nu blijf ik met het andere bedrijf in m’n hoofd zitten.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf 1 beginnen dan, en een proeftijd afspreken.
Als je niet zoveel uren hebt hoef je ook geen vrije dag aan te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Brownietaart schreef:
18-01-2019 17:41
Nu ben ik bang om werkgever 1 af te wijzen en met niks te eindigen, maar ik vind het ook niet fair om de baan aan te nemen als ik na een week toch bij werkgever 2 aan de slag zou kunnen. Wat zouden jullie doen?
Waarom vind je dit niet fair? Het is een zakelijke overeenkomst. Als je dus iets beters kunt krijgen, kun je gewoon gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje vervelend, maar ik zou dus eventueel ook gewoon de baan aannemen, vooropgesteld dat je hem inderdaad krijgt.
Die maand proeftijd is er niet voor niks. Het kan natuurlijk zijn dat jij niet voldoet. Het kan ook zijn dat je het bedrijf niet vindt voldoen. Dat weet je pas als je er daadwerkelijk een tijdje werkt.

Bovendien; nu leef je van je spaargeld. Dan heb je dat spaargeld alleen nog maar nodig voor leuke dingen, de rekeningen kun je van je salaris betalen.

Krijg je bij het andere bedrijf de baan ook, dan ga je naar bedrijf 1 en legt het voor. Ik heb een aanbieding gekregen voor zoveel uur en zoveel salaris, en nu heb ik een probleem, want ik heb echt meer geld nodig.

En dan kun je kiezen. Als je geluk hebt. Of gaan. En hopen dat je bij bedrijf 2 dan wel ook door je proefperiode komt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
12 minuten rijden is echt super dichtbij. Dus ik zou ook voor baan 1 gaan omdat je niets hebt. En als baan 2 ook lukt dan baan 1 opzeggen met uitleg waarom..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven